Streszczenie: Innowatorzy mogą chronić swoje rozwiązania nie tylko za pomocą prawa, lecz także poprzez projektowanie produktów w sposób utrudniający kopiowanie. Autorzy opisują cztery strategie: ostrożną koordynację (modułowe dzielenie procesu między partnerów), tagowanie i maskowanie (wprowadzanie elementów identyfikujących lub ukrywających kluczowe komponenty), spiking i baiting (celowe wprowadzanie błędnych lub mylących elementów) oraz utrzymanie integralności projektu (pełne ujawnienie lub zachowanie kompletności dla ochrony wartości). Te decyzje projektowe zwiększają przewagę konkurencyjną, wydłużają czas ochrony i pozwalają firmom skuteczniej czerpać zyski z innowacji.
Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.
Materiał dostępny tylko dla subskrybentów
Dołącz do subskrybentów MIT Sloan Management Review Polska Premium!
Kup subskrypcję
