Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
BIZNES I TECHNOLOGIE

Pracujesz zdalnie? Oto 8 wskazówek, dzięki którym będziesz pracować efektywniej

16 maja 2017 4 min czytania
Marta Lenkiewicz
Pracujesz zdalnie? Oto 8 wskazówek, dzięki którym będziesz pracować efektywniej

Streszczenie: Praca zdalna stała się standardem w wielu firmach, co wymaga od pracowników większej dyscypliny i organizacji. Wskazówki zawarte w artykule pomogą poprawić efektywność w tym trybie pracy. Kluczowym elementem jest stworzenie przestrzeni do pracy, która sprzyja koncentracji – zarówno w sensie fizycznym, jak i mentalnym. Ważne jest wyznaczenie stałych godzin pracy, aby uniknąć rozpraszania się, oraz regularne przerwy, które pozwalają na zachowanie energii przez cały dzień. Kolejnym aspektem jest komunikacja – skuteczne korzystanie z narzędzi do pracy zdalnej oraz utrzymywanie kontaktu z zespołem. Dodatkowo, zarządzanie czasem przy pomocy kalendarzy i list zadań pozwala na lepsze rozplanowanie dnia. Zwrócenie uwagi na zdrowie psychiczne i fizyczne, takie jak regularne ćwiczenia i medytacja, również sprzyja lepszej efektywności. Ostatnią wskazówką jest umiejętność oddzielania pracy od życia prywatnego, co pozwala na uniknięcie wypalenia zawodowego.

Pokaż więcej

Choć trudno zaprzeczyć zaletom płynącym z możliwości pracy zdalnej, taka forma wykonywania zadań wymaga pewnych predyspozycji. Jeśli obowiązkowość nie leży w twojej naturze, możesz ponieść fiasko… lub nauczyć się lepiej organizować pracę.

Praca w domu wymaga znacznie większej dyscypliny niż ta wykonywana w biurze. Brak bezpośredniej kontroli, duża elastyczność dotycząca czasu pracy i sposobu jej wykonywania, a także mnogość „odciągaczy” sprawiają, że nie tak łatwo zrealizować powierzone zadania. Aby pokonać ewentualne trudności i uniknąć nieprzyjemności związanych z niewykonaniem swoich obowiązków, wprowadź w życie kilka zasad, dzięki którym lepiej zorganizujesz swoją codzienną pracę.

Postępuj tak, jakbyś wychodził z domu

Nie chodzi tu oczywiście o idealnie wyprasowaną koszulę, pełny makijaż czy wypastowane buty, ale o wykonanie porannych czynności, które zwykle robisz przed wyjściem z domu. Zjedz śniadanie, wypij kawę, a pracę rozpocznij o tej samej godzinie, co pozostali pracownicy w biurze. Takie drobne czynności pomagają przełączyć się z trybu domowego na zawodowy.

Zorganizuj sobie stanowisko pracy

Pracując w domu, musisz mieć wydzielone miejsce (najlepiej pokój), gdzie będziesz móc swobodnie i w ciszy wykonywać swoje zadania. Nie pracuj, leżąc na kanapie – to rozleniwia. Postaraj się wyeliminować wszystkie rozpraszacze – spoglądając w telewizor czy odrywając się co chwila do innych zadań, niewiele zrealizujesz ze swoich planów zawodowych.

Prowadź kalendarz

Jeśli pracujesz zdalnie, musisz kontrolować wszystkie powierzone ci zadania. Zapisuj je, podobnie jak konieczne do wykonania telefony czy udział w telekonferencjach. Wyznacz sobie też godziny pracy i codziennie ich przestrzegaj. Praca w domu nie oznacza, że twój komputer ma być włączony przez 24 godziny na dobę. Dla zdrowia ciała i umysłu kończ pracę o wyznaczonej godzinie, zamykając za sobą drzwi „domowego” biura.

Pracując zdalnie, musisz być też szefem dla samego siebie #homeoffice

Korzystaj z rozwiązań technologicznych

Dzięki nowym technologiom większość spraw można dziś załatwić na odległość. Zanim więc zaczniesz pracować zdalnie, poproś dział IT, by zainstalował ci wszelkie niezbędne podłączenia, dostępy i programy. Dzięki temu nie będziesz potrzebować pomocy, by sprawdzić informacje zamieszczone na firmowych serwerach czy w chmurze. W celu uzyskania szybkiej odpowiedzi korzystaj z komunikatorów. Zaopatrz się też w niezbędny sprzęt – przydatne mogą okazać się drukarka, dodatkowa ładowarka, dysk przenośny oraz bezprzewodowy dostęp do internetu.

Unikaj „zjadaczy” czasu

Przeglądając strony WWW czy czytając maile bądź posty na Facebooku, można stracić cały dzień. Kiedy siedzisz w biurze, powstrzymuje cię przed tym wzrok przełożonego, w domu – musisz przejąć tę rolę i być szefem dla samego siebie. Jeśli będziesz odrywać się co chwila od bieżących zadań, nie uda ci się na nich skoncentrować.

Bądź w kontakcie z innymi

Kiedy pracujesz zdalnie, szczególnie istotny jest sposób, w jaki komunikujesz się z innymi. Nawet jeśli nie lubisz, nie unikaj rozmów telefonicznych czy przez Skype’a. Pisz maile w istotnych sprawach i odpowiadaj na te, które otrzymasz. Wysyłaj sygnał, że jesteś dostępny i poinformowany o tym, co dzieje się w firmie. Podtrzymuj też kontakty z kolegami z pracy – dzięki regularnym rozmowom łatwiej będzie ci poprosić ich o ewentualną pomoc czy załatwić coś na odległość.

Nie załatwiaj prywatnych spraw w czasie pracy

Załatwianie prywatnych spraw w godzinach pracy jest po pierwsze nieprofesjonalne, po drugie – tylko pozornie pozwala zaoszczędzić czas. Tak naprawdę wybija cię z rytmu pracy, często uniemożliwiając powrót do niego do końca dnia. Jeśli musisz coś załatwić, poświęć na to np. przerwę obiadową. Uświadom również swoich domowników, na jakich zasadach pracujesz. To, że jesteś w domu, nie oznacza, że masz wolne i możesz w każdej chwili oderwać się od wykonywanych zadań.

Raz w tygodniu pracuj w innym miejscu

Praca w domu uniemożliwia bezpośredni kontakt z innymi, co w dłuższej perspektywie może pogorszyć twoje samopoczucie. Aby nie izolować się więc od innych i mieć ciągły kontakt z rzeczywistością, raz na jakiś czas odwiedzaj swoją firmę i tam pracuj. Jeśli nie chcesz lub nie masz takiej możliwości, wybierz się z laptopem do kawiarni, gdzie spotkasz ludzi podobnie pracujących. Coraz większą popularnością cieszą się też biura coworkingowe, w których spotykają się ludzie pracujący jako freelancerzy.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Premium
Efekt domina w zarządzaniu dobrostanem

Kultura dobrostanu staje się nowym filarem przywództwa. Firmy, które inwestują w wellbeing liderów i zespołów, uruchamiają efekt domina – rozwijają kompetencje, wzmacniają kulturę organizacyjną i budują przewagę na rynku.

Wybieram MIT

Cyfrowa transformacja to dziś nie wybór, lecz konieczność. Jak pokazuje doświadczenie Grupy Symfonia, przemyślane inwestycje w technologie potrafią odmienić kierunek rozwoju firmy i stać się impulsem do trwałej przewagi konkurencyjnej.

Premium
Jak zautomatyzować operacje bez nadwyrężania budżetu

Automatyzacja nie musi oznaczać milionowych nakładów. Dzięki tanim i elastycznym technologiom nawet małe firmy mogą usprawnić procesy i zwiększyć produktywność.

środowiska wirtualne w procesie design thinking
Premium
Jak praca zdalna zmienia design thinking

Design thinking wkracza w nowy wymiar. Dzięki środowiskom wirtualnym zespoły mogą współtworzyć, testować i analizować pomysły w czasie rzeczywistym – niezależnie od miejsca i strefy czasowej. To nie tylko narzędzie pracy zdalnej, lecz także przestrzeń do pogłębionej empatii, eksperymentowania i szybszego wdrażania innowacji.

Premium
Strategia zakorzeniona w przyszłości firmy

Technologia bez wizji to tylko narzędzie. Aby automatyzacja miała sens, musi wynikać z celów, wartości i przywództwa – a nie z mody na cyfrowość.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!