Udzielanie informacji zwrotnej
Czemu służy informacja zwrotna: jakie jest znaczenie informacji zwrotnej w zarządzaniu? Dlaczego feedback jest taki ważny?
Efektywne zarządzanie, zarówno procesami i produktami jak zespołem pracowników, nie może odbywać się bez profesjonalnego operowania informacją zwrotną i wymianą opinii. Skuteczny menedżer wykorzystuje informację zwrotną jako narzędzie motywowania pracowników oraz monitorowania postępów i rezultatów bieżących działań.
Kiedy udzielać informacji zwrotnej?
Niestety, niewiele osób zadaje sobie to pytanie. Tymczasem zanim nauczymy się tego, w jaki sposób udzielać informacji zwrotnej, koniecznie należy nauczyć się tego, kiedy należy to robić. Nie każdy czas i nie każde okoliczności są odpowiednie do prowadzenia takiej rozmowy. Moment, który wybierzemy na poinformowanie kogoś o naszej ocenie jego pracy, ma kluczowe znaczenie dla efektywności takiej rozmowy.
Reguły udzielania informacji zwrotnej: jak skutecznie przekazywać informację zwrotną?
Istnieje wiele koncepcji, które kodyfikują zasady udzielania informacji zwrotnej w zależności od sytuacji i kontekstu. Zgłębiając tę wiedzę, warto stosować zasadę „od ogółu do szczegółu”. Najlepszą praktyką jest stopniowe wprowadzanie w życie kolejnych wskazówek, począwszy od tych najbardziej podstawowych jak zasada asertywności i pewności siebie aż do bardziej zniuansowanych zagadnień jak łączenie komunikacji werbalnej i niewerbalnej oraz techniki perswazji i wywierania wpływu.
Błędy w udzielaniu informacji zwrotnej: jaka informacja zwrotna jest wartościowa?
Nie każda informacja zwrotna jest ważna, potrzebna i wartościowa. Błędem jest nadużywanie tego narzędzia komunikacji. Informacja zwrotna powinna służyć przede wszystkim osobie, do której jest kierowana. Jeśli celem wyrażenia opinii jest jedynie zrzucenie z siebie emocjonalnego ciężaru albo personalna uwaga – lepiej jest się od tego powstrzymać.
Rodzaje informacji zwrotnych: jak dostosować informację zwrotną do odbiorcy?
Ludzie różnią się od siebie: każdy potrzebuje innego rodzaju motywacji i feedbacku. Zadaniem menedżera jest rozpoznawanie, który pracownik najlepiej skorzysta z danego rodzaju informacji zwrotnej. W zależności od sytuacji i rozmówcy, feedback może być mniej lub bardziej osobisty, nacechowany w mniejszym lub większym stopniu emocjami. Czasem lepiej sprawdzą się ostre słowa i bezpośrednie polecenia. Mówiąc najprościej: informacja zwrotna w zarządzaniu zespołem może spełniać funkcję kija lub marchewki.
Efektywne wykorzystywanie informacji zwrotnej: jak przyjmować informację zwrotną?
Aby feedback był wartościowy i pożyteczny, nie wystarczy by został odpowiednio sformułowany i zakomunikowany. Dużo zależy tutaj również od drugiej strony czyli od tego, z jaką reakcją spotka się dana informacja zwrotna i w jaki sposób osoba przyjmująca ocenę wykorzysta ją w swoim działaniu. Ważne jest, aby wysłuchując recenzji własnej pracy, nie traktować komunikatu osobiście jako personalnej krytyki. Należy raczej skupić się na traktowaniu krytyki jako coachingu, a konkretnych uwag jako wskazówek i cennych lekcji, dzięki którym można dalej się rozwijać i osiągać jeszcze lepsze rezultaty.
Więcej cennej wiedzy i praktycznych wskazówek na temat udzielania informacji zwrotnej znajdziesz w publikacjach ze zbiorów HBRP.pl.
Pokaż mniejInformacja zwrotna to jeden z kluczowych składników służbowej komunikacji interpersonalnej. Zarówno przyjmowanie oceny na swój temat jak i oferowanie komuś recenzji jego pracy to umiejętności, które należy trenować i doskonalić. Bardzo ważne jest ciągłe pogłębianie i regularne odświeżanie własnej wiedzy na temat zasad efektywnej komunikacji, w tym: reguł udzielania i wykorzystywania informacji zwrotnej na co dzień.
Pokaż więcej- Modele biznesowe 34
- Przywództwo i zarządzanie ludźmi 120
- Innowacje 122
- Zarządzanie talentami 29
- Motywacja 94
- Marketing strategiczny 70
- Negocjacje 16
- Wydarzenia 6
- NA TABLICY 9
- Trendy 50
- Ekspansja 19
- Sukcesja 20
- Transformacja 36
- Kongres ICAN Management Review 25
- Czego możesz nauczyć się od... 5
- Efektywność pracy 9
- Biura 54
- Strategia 58
- Wideo 10
- Handel 3
- E-commerce 89
- Internet rzeczy 39
- Platformy 30
- Patriotyzm gospodarczy 3
- Sprzedaż 209
- Zarządzanie ludźmi 131
- #twarde_dane 7
- Be Polish Be Global 9
- Pomoc dla Ukrainy 69
- English 4
- Konferencje i wydarzenia 5
- Zwinne zarządzanie 6
- Zatrudnianie 38
Podana fraza - - nie została odnaleziona
Spróbuj użyć innych lub bardziej ogólnych słów kluczowych