
Paweł Kubisiak
Redaktor naczelny "MIT Sloan Management Review Polska"
Sztuka reinwencji
W 2007 roku Reed Hastings, ówczesny CEO Netflixa, podjął odważną i ryzykowną decyzję o uruchomieniu streamingu online – alternatywy wobec dochodowego biznesu wypożyczania płyt DVD. Był to krok w nieznane, wymagający ogromnych inwestycji w rozwój nowej, niepewnej jeszcze technologii, trudnych negocjacji z wytwórniami filmowymi o prawa do transmisji oraz przekonania klientów do zmiany swoich nawyków. Mimo tych wyzwań Hastings postawił na przyszłość, dokonując przełomowej transformacji, która zrewolucjonizowała sposób konsumowania treści wideo na całym świecie.
Gotowi na nieznane
W obliczu zmiennego i niepewnego otoczenia coraz trudniejsze staje się stawianie prognoz finansowych w perspektywie kwartalnej, nie mówiąc już o kształtowaniu kilkuletnich strategii. Jednak firmy, które chcą odnosić sukcesy, muszą podejmować długoterminowe działania nawet w tak trudnych warunkach. Kluczem do sukcesu jest zrozumienie aktualnej sytuacji i dostosowanie strategii biznesowej do zmieniających się realiów, szczególnie w kontekście geopolityki i technologii.
Podróż z przesiadkami na nowe rynki
Platforma turystyczna eSky wypracowała unikalny model ekspansji zagranicznej, który pozwala na skrócenie czasu od decyzji do rozpoczęcia sprzedaży w nowym kraju do zaledwie dwóch tygodni. Kluczem do sukcesu są autorskie rozwiązania technologiczne, wypracowane podczas podbijania kolejnych rynków.