Przywództwo
Subtelna praktyka cichego zwalniania
Współczesne organizacje, funkcjonujące w coraz bardziej skomplikowanym ekosystemie, muszą balansować pomiędzy efektywnością operacyjną a etycznymi dylematami związanymi z zarządzaniem personelem. Ciche zwalnianie, choć na pierwszy rzut oka może wydawać się wygodne dla firmy, niesie ze sobą głębokie implikacje zarówno dla kultury organizacyjnej, jak i dla samych pracowników.
Wrażliwość to supermoc liderów jutra
W obliczu dynamicznie zmieniającego się świata biznesu wrażliwość i empatia wyłaniają się jako kluczowe atrybuty nowego modelu skutecznego przywództwa. Jacob Morgan, światowy autorytet w zakresie przywództwa, w rozmowie z Pauliną Chmiel‑Antoniuk zdradza, dlaczego wrażliwość jest fundamentem budowania zaangażowanych zespołów, a empatyczne podejście do zarządzania – kluczową cechą liderów przyszłości.
Kluczowy pracownik rezygnuje z pracy. Co robić?
W obliczu cyfrowej transformacji firma TECHNOVA stanęła przed wyzwaniem związanym nie tylko z restrukturyzacją zadań i procesów, lecz także z nagłą rezygnacją kluczowego specjalisty, odpowiedzialnego za właśnie wdrażaną nową platformę sprzedażową. Czy to niespodziewane odejście nosi znamiona cichego zwalniania (quiet firing) i tym samym rzuca cień na powodzenie całego projektu?
Kto przegapił sygnały ostrzegawcze?
Wiele czynników może skłonić pracownika do rezygnacji z pracy. Najczęściej są to poszukiwanie nowych wyzwań, chęć pozyskania lepszego wynagrodzenia czy zmiany środowiska. Każdy ma prawo do decydowania o nowej drodze zawodowej, ale odejście kluczowego specjalisty – szczególnie w tak krytycznym momencie jak finalizacja projektu – może być bardzo bolesne i trudne do zaakceptowania, czego dowodzą doświadczenia prezesa firmy TECHNOVA.
Szansa ukryta w paradoksach
W obliczu najtrudniejszych wyborów organizacje, które łączą pozornie sprzeczne opcje, poszerzają zakres swoich możliwości.
Dlaczego hierarchia w pracy ma znaczenie dla rozwoju umiejętności?
Nowe badania pokazują, ze hierarchia w miejscu pracy może utrudniać nabywanie nowych kompetencji. Istnieją jednak sposoby na wzmocnienie skuteczności inicjatyw szkoleniowych.
Jak przeciwstawić się naciskom wyrażającym sprzeciw wobec różnorodności
W miarę jak przeciwnicy inkluzywnych praktyk biznesowych stają się coraz głośniejsi, liderzy wycofują się ze swoich obietnic dotyczących różnorodności lub nabierają wody w usta.Zamiast tego powinni podjąć sugerowane przez nas działania.
Wyzwania nowoczesnego przywództwa
Najtrudniejszym zadaniem dla współczesnych liderów jest ewolucja z mentalności „wiemy wszystko” na podejście „uczmy się wszystkiego”. Dotyczy to nie tylko przyjmowania nowych ról przywódczych, ale i rozwoju samoświadomości oraz budowania kultury współpracy. Z Christine McCarthy, dyrektor generalną TEC Leadership Institute, rozmawia Paulina Kostro.
Liderzy muszą być otwarci na zmiany
Transformacja kultury organizacyjnej i zmiana mentalności liderów są konieczne, by zwiększyć efektywność zarządzania różnorodnym zespołem i zaangażowanie pracowników. Inwestycje w rozwój umiejętności przywódczych, promowanie otwartej komunikacji to kluczowe kroki w kierunku utrzymania harmonii w zespole i osiągnięcia sukcesu w zmieniającym się środowisku pracy.
Popraw styl komunikacji, by zatrzymać zetkę!
Zjawisko „cichych odejść” (quiet quitting) zadebiutowało w mediach stosunkowo niedawno i od razu zrobiło ogromną karierę. Ludzie zaczęli opisywać postawę, która jest przeciwieństwem przekraczania oczekiwań i pracy po godzinach. Twoi pracownicy robią niezbędne minimum, nikt nie weźmie dodatkowego projektu? Być może już „cicho odeszli”, jak członkowie zespołu sprzedażowego w SafetyOne.
Komentarz eksperta: Przewaga ukryta w neuroatypowości
Zarządzanie neuroróżnorodnością jest jednym z ważnych trendów i wyzwań, przed jakimi stają współczesne organizacje i liderzy. Zagadnienie to nie musi być wyłącznie elementem polityki D&I oraz ESG, ale może być również elementem budowania przewagi konkurencyjnej organizacji i krokiem w kierunku osiągania doskonałości operacyjnej.
Starsi i mądrzejsi? Czy styl zarządzania zmienia się wraz z wiekiem?
O ile młodsi menedżerowie preferują węższe, bardziej techniczne podejście do kierowania swoimi zespołami, o tyle starsi wolą polegać na współpracy z innymi i całościowym obrazie sytuacji.
Jak wspierać neuroatypowych pracowników
Neuroinkluzja pozostanie nieuchwytnym celem, jeśli menedżerowie nie będą wspierali pracowników na każdym etapie ich podróży.
Przywództwo to gra zespołowa
Przywództwo na poziomie zarządu często wymaga przekonujących argumentów, zrównoważonej strategii i wsparcia ze strony całego zespołu. Dlatego kluczową kwestią jest nie tylko zidentyfikowanie potrzeby zmian, ale również umiejętność rozmowy i skutecznego nakłonienia zarządu do ich implementacji.
Wspieranie współpracowników nie wszystkim służy
Z badań wynika, że mężczyźni czerpią więcej korzyści z koleżeńskich relacji w pracy niż kobiety.
Empowerment – także w czasie kryzysu
W turbulentnych czasach możliwość działania i delegowanie odpowiedzialności stają się kluczowe w efektywnym funkcjonowaniu zespołów, a co za tym idzie – firm. O zarządzaniu działem marketingu w czasach kryzysu opowiada Karolina Krawczyk, dyrektorka marketingu w Pandora Jewelry CEE. Rozmawia Aleksandra Jokai.
Szukamy przewag w technologii i ekologii
VeloBank to nowy gracz na polskim rynku bankowym. Po prawie dziesięciu miesiącach działalności bank ma 2% udziału w polskim sektorze bankowym, z aktywami wartymi 45 mld zł, z czego portfel kredytów – 21 mld zł. Daje mu to miejsce w pierwszej dziesiątce na rynku. O nowoczesnym bankowaniu i poszukiwaniu przewag technologicznych z prezesem Adamem Marciniakiem rozmawia Paweł Kubisiak.
Klasyczne zasady przywództwa zostały wzmocnione
Podejście do zarządzania powinno ewoluować wraz z firmą i potrzebami rynku. O kompetencjach przywódczych cechach współczesnego lidera i roli kobiet w biznesie opowiada Ewa Małyszko, prezeska zarządu PFR TFI. Rozmawia Aleksandra Jokai.
Przywódca na miarę czasów
Bezprecedensowe tempo zmian zmusza przywódców do podejmowania decyzji w warunkach niepewności. Skuteczne zarządzanie kulturą organizacyjną oraz budowanie zaufania wśród pracowników są kluczowymi obszarami, na których liderzy muszą się skoncentrować, by osiągnąć stabilność i rozwój. O przywództwie w turbulentnych czasach z prezesem UNIQA Marcinem Nedwidkiem rozmawia Paulina Chmiel-Antoniuk.
Mentalność długodystansowa
Grupa KRUK to firma wyspecjalizowana w obszarze zarządzania wierzytelnościami. W ciągu 25 lat z małej, kilkunastoosobowej organizacji KRUK stał się jedną z największych firm windykacyjnych w Europie. Zatrudnia ponad 3 tys. osób i działa na siedmiu rynkach. O sztuce budowania trwałego wzrostu z prezesem i współzałożycielem firmy Piotrem Krupą rozmawia Paweł Kubisiak.