Najpopularniejsze tematy:

Premium

Materiał dostępny tylko dla Subskrybentów

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

Premium

Subskrybenci wiedzą więcej!

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Wybierz wariant dopasowany do siebie!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

X
Następny artykuł dla ciebie
Wyświetl >>
Sześć wskazówek dla liderów na rok 2024

W obecnym roku liderzy powinni rozwijać kompetencje z obszaru zarządzania zmianą i inteligencji emocjonalnej. I nawet jeśli kluczowym wyzwaniem jest opracowanie strategii dotyczącej wykorzystania sztucznej inteligencji, nie należy zapominać o wpływie na ludzi, jakie wywierają zmiany wywołane przez AI.

Jeśli jesteś liderem firmy, wśród twoich najważniejszych zadań na 2024 rok znajdzie się inspirowanie ludzi i wspieranie ich w automatyzacji procesów biznesowych oraz eksperymentowaniu z generatywną sztuczną inteligencją. A to oznacza także konieczność doskonalenia kompetencji miękkich, takich jak komunikacja i empatia. Ale nie przerażaj się tym: przecież przeszedłeś najcięższe dni pandemii i przejście do pracy hybrydowej, zatem jesteś do tego dobrze przygotowany.

Aby dostarczyć ci dodatkowych inspiracji do zrobienia jeszcze większych postępów, zebraliśmy dla ciebie sześć lekcji płynących z naszych najbardziej poczytnych artykułów z 2023 roku. Zastanów się, które z nich możesz zastosować do swoich obecnych i nadchodzących zadań.

1. Przekonaj swoich ludzi do automatyzacji. Nawet po przeprowadzeniu krótkich i mało zaawansowanych szkoleń osoby bez specjalistycznych umiejętności technicznych mogą skutecznie zautomatyzować skomplikowane procesy. Niektóre firmy, takie jak AT&T, Dentsu, Johnson & Johnson i PwC, już doceniły wartość wspierania pracowników merytorycznych w samodzielnym projektowaniu narzędzi do automatyzacji, zwłaszcza w kontekście narzędzi niskokodowych i bezkodowych, takich jak RPA (ang. robotic process automation) i inteligentna automatyzacja (IA). (Przeczytaj artykuł „Oddolna automatyzacja: instrukcja obsługi”).

2. Zmień w firmie podejście do innowacji. Szybkie, powtarzalne i skupione na klientach innowacje są w zasięgu dużych firm, o ile te nie będą się kurczowo trzymać swoich tradycyjnych sposobów pracy. Innowacyjne przedsięwzięcia potrzebują innowacyjnego podejścia. Doświadczenia laboratorium Onono w firmie chemicznej BASF pokazały, jak ważne projektowanie powtarzalnych procesów innowacyjnych oraz rola małych, wielofunkcyjnych, autonomicznych i odpowiedzialnych zespołów innowacyjnych. (Przeczytaj artykuł „Zarządzanie innowacjami cyfrowymi wymaga nowego podejścia”)

3. Bądź gotowy na nieoczekiwane zmiany. Wydarzenia geopolityczne oraz postęp technologiczny przyniosły ze sobą turbulencje, które dramatycznie zmieniają otoczenie rynkowe przedsiębiorstw. Wiele organizacji nie nadąża za dynamicznymi zmianami, ale nie należą do nich firmy świadczące profesjonalne usługi doradcze, które mają swoje sposoby na to, by przetrwać zakłócenia na burzliwych rynkach. Choć znalazły się na celowniku nowych, napędzanych technologią konkurentów, to większość z nich utrzymała, a nawet wzmocniła swoją pozycję. Stało się tak, gdyż firmy konsultingowe i najlepsze kancelarie prawne nauczyły się łączyć pragmatyczne podejście dotyczące swojego biznesu z odrobiną paranoicznej podejrzliwości wobec pojawiających się technologii i konkurentów. (Przeczytaj artykuł „Jak firmy doradcze nie dały się zaskoczyć zmianom”).

4. Uwolnij potencjał nowych technologii. Przełomowe rozwiązania z użyciem sztucznej inteligencji, komputery kwantowe, kolejna generacja internetu Web3, a wraz z nią zdecentralizowane uwierzytelnianie stwarzają firmom nowe możliwości. By wykorzystać przełomową moc nowych technologii, liderzy muszą jednak umieć ocenić ich dojrzałość i przydatność oraz wykazać gotowość do ich wdrożenia przed konkurencją. Kluczem do sukcesu jest krytyczne myślenie, które z narzędzi przydadzą się w firmie oraz na podstawie jakich danych trenowano i testowano konkretny model AI wykorzystany w danym rozwiązaniu, o czym piszemy w artykule „Najważniejsze pytania dotyczące narzędzi opartych na AI”.

5. Nie rób scen, rób innowacje. W trudnych warunkach inflacji, wojny, a wcześniej pandemii niektóre z firm wypracowały rozwiązania, które usprawniły ich procesy i prezentują obecnie zdywersyfikowane podejście do innowacji. Część firm w czasach niepewności w ogóle zrezygnowała z poszukiwania przełomowych rozwiązań, a w niektórych organizacjach pojawiło się zjawisko określane jako „teatr innowacji”. Jest to gra pozorów, która ma na celu pokazanie, że firmy angażują się w tworzenie innowacji. Nie ma jednak żadnych biznesowych efektów tych działań. W artykule „Nie rób teatru, rób innowacje” wyjaśniamy, na czym polega to szkodliwe zjawisko, i na rodzimych przykładach podpowiadamy, jak wyzwolić w firmach prawdziwą innowacyjność.

6. Buduj i rozwijaj kulturę inkluzywności. Wiele firm deklaruje walkę z dyskryminacją ze względu na płeć, wiek, rasę czy orientację seksualną. Niestety, nasze badanie pokazało, że w polskich realiach biznesowych hasło diversity & inclusion to niejednokrotnie puste obietnice, maskujące brak działań. Tymczasem bez strategicznego podejścia do różnorodności firmy nie będą w stanie wykorzystać jej potencjału. W artykule „Osiem kroków do zbudowania inkluzywnej kultury organizacyjnej” wyjaśniamy, dlaczego warto inwestować w różnorodność, sprawiedliwość i inkluzywność. I jak czynić to skutecznie.


Najpopularniejsze tematy