Teatr innowacji to spotykana w wielu firmach inicjatywa, która ma na celu zasygnalizowanie, że w przedsiębiorstwie dochodzi do innowacji, podczas gdy faktycznie nie ma ona znaczącego wpływu na biznes. Inicjatywom tym często towarzyszą liczne działania wizerunkowe, z których nic nie wynika.
Pojęcie „teatru innowacji” wprowadził do literatury Steve Blank, przedsiębiorca, profesor na Uniwersytecie Stanforda i prekursor metodologii lean start‑up na łamach „Harvard Business Review” w październiku 2019 roku, gdzie przytoczył przykłady gry pozorów stosowanej przez amerykańskie firmy. Swój artykuł zatytułował Why Companies Do “Innovation Theater” Instead of Actual Innovation? i właśnie na to pytanie staraliśmy się odpowiedzieć podczas webinarium, w którym wzięły udział autorki i bohaterki okładkowego artykułu najnowszego wydania „MIT Sloan Management Review Polska”:
KATARZYNA KRÓLAK‑WYSZYŃSKA, CEO, Innovatika Venture Builder;
MAGDALENA MACKO‑GIZIŃSKA, Chief Customer Officer i członek zarządu Nationale‑Nederlanden;
PAULINA SKRZYPIŃSKA, Chief Innovation Officer w Banku BNP Paribas.
Debatę moderował Paweł Kubisiak, redaktor naczelny „MIT Sloan Management Review”.
Podczas spotkania rozmawialiśmy o przyczynach występowania „teatru innowacji”, szukaliśmy czynników wywołujących grę pozorów zamiast realnych działań oraz omawialiśmy sposoby przełamania niemocy innowacyjnej i roli lidera w zmianie tego niekorzystnego status quo. W trakcie dyskusji odnosiliśmy się do studiów przypadków opisanych w artykule Nie rób teatru, rób innowacje. Poniżej przedstawiamy zapis dyskusji.
ZAPRASZAMY DO BADANIA!
Przedsiębiorców i menedżerów, którym nie jest obojętny rozwój ich firm, zapraszamy do udziału w badaniu, które pomoże ocenić potencjał innowacyjny ich organizacji. Jest to szczególnie ważne dziś, gdyż, choć kryzys stwarza zagrożenia, to równocześnie otwiera szanse. Weź udział w badaniu i jak mawiał Winston Churchill: „Nie pozwól, aby tak dobry kryzys się zmarnował”!