Reklama
Dołącz do liderów przyszłości i zdobądź przewagę! Sprawdź najnowszą ofertę subskrypcji
KULTURA ORGANIZACYJNA

Zrównoważona przyszłość pracy

31 stycznia 2020 13 min czytania
Zrównoważona przyszłość pracy

Świeże, na bieżąco nawilżane powietrze, oświetlenie współgrające z cyklem dobowym człowieka i odpowiednie doświetlenie pomieszczeń, wykorzystanie farb z niskim poziomem emisji związków lotnych, regulacja temperatury z poziomu smartfona… Co łączy te elementy? Są cechą wspólną zrównoważonych przestrzeni biurowych budowanych zgodnie z ideą i certyfikacją WELL. Tak właśnie będą wyglądać miejsca pracy przyszłości.

Partnerem materiału jest Skanska.

W listopadzie ubiegłego roku Spark C, biurowiec Skanska zlokalizowany na warszawskiej Woli, otrzymał jeden z najbardziej wymagających certyfikatów przyznawanych powierzchniom biurowym – WELL Core & Shell. Wcześniej certyfikat WELL uzyskała przestrzeń biurowa na piątym piętrze w Spark, tym razem cały budynek został oceniony jako zdrowe i komfortowe miejsce do pracy. Było to pierwsze takie wyróżnienie w Polsce i drugie w Europie Środkowo‑Wschodniej, po biurowcu Visionary w Pradze, który również zrealizowała Skanska. Certyfikat WELL jest dowodem na dostosowanie przestrzeni do potrzeb ludzi i stworzenia im najzdrowszego środowiska pracy. Potwierdza również, że w projektach Skanska najważniejszy jest człowiek, użytkownik naszych biur. To ogromne wyróżnienie, a także umocnienie pozycji naszej firmy jako lidera w zakresie innowacyjnego i zrównoważonego budownictwa – mówił wówczas Arkadiusz Rudzki, wiceprezes ds. leasingu i sprzedaży w spółce biurowej Skanska w regionie CEE.

WELL to system certyfikacji, za którego opracowanie odpowiada amerykańska organizacja US Green Building Council – ta sama, która stworzyła system LEED. Administracyjnie certyfikacją zarządza International WELL Building Institute (IWBI). System WELL, mierząc jakość powierzchni biurowej, weryfikuje ponad 100 cech budynku, uwzględniając jego wpływ na zdrowie i samopoczucie fizyczne oraz psychiczne ludzi. W ramach certyfikacji monitoringiem jest objętych siedem kategorii: powietrze, woda, odżywianie, światło, zdrowie, komfort i umysł. Wszystkie inwestycje firmy Skanska, które są na etapie projektowania, będą uwzględniać wytyczne WELL Building Standard i ubiegać się o ten certyfikat. Jednak WELL to również idea stawiająca w centrum uwagi potrzeby użytkowników biura, tak by byli zdrowszymi, szczęśliwszymi i bardziej zaangażowanymi pracownikami. Skanska stworzyła specjalne wydawnictwo („WELL by Skanska”), w którym upowszechnia tę ideę, a także pokazuje, jak szeroko można ją interpretować.

Zielone zobowiązanie

Od 2012 roku Skanska dostarczyła w regionie Europy Środkowo‑Wschodniej ponad 700 tys. mkw. zrównoważonej powierzchni biurowej z certyfikatem LEED oraz częściowo – z certyfikatem WELL. W Polsce, największym rynku Europy Środkowo‑Wschodniej, jest to niespełna 500 tys. mkw. w ramach 28 inwestycji. W 2020 roku ta liczba powiększy się o kolejne 300 tys. mkw. w całym regionie – w Polsce, Czechach, Rumunii i na Węgrzech. „Zrównoważony rozwój leży u podstaw działalności Skanska i wspiera naszą strategię biznesową opartą na misji budowania z korzyścią dla społeczeństwa. W pełni koncentrujemy się na dostarczaniu budynków zgodnych z najwyższymi standardami – mówi Katarzyna Zawodna‑Bijoch, prezes spółki biurowej Skanska w Europie Środkowo‑Wschodniej. – Nasze długofalowe, strategiczne podejście, Futureproof Workplaces by Skanska, stanowi dla klientów obietnicę, że bez względu na to, jaki projekt Skanska wybiorą, będzie on rozwijany ze szczególnym naciskiem na design, zrównoważony rozwój i innowacje. Certyfikaty LEED i WELL są najlepszym dowodem na to, że nasza firma spełnia to zobowiązanie i oddaje do użytku budynki przyjazne dla środowiska, zbudowane z myślą o dobrym samopoczuciu użytkowników. Jesteśmy w pełni świadomi zmian klimatycznych i dlatego wciąż pracujemy nad tym, aby ograniczyć nasz wpływ na planetę”.

Skanska jest pionierem w dziedzinie budowy zrównoważonych powierzchni biurowych w Europie Środkowo‑Wschodniej. Dziesięć lat temu firma, jako pierwszy deweloper w regionie, wprowadziła certyfikat LEED. Dziś jest w awangardzie przedsiębiorstw wdrażających certyfikat WELL dla budownictwa biurowego.

Zielone innowacje

Ważnym elementem „zielonego zwrotu” w budownictwie jest tzw. zielony beton, z którego powstają antysmogowe chodniki. To również odpowiedź na rosnące wskaźniki zanieczyszczeń w polskich miastach. Redukcja szkodliwych tlenków azotu, obecnych w spalinach emitowanych głównie przez silniki pojazdów, jest dziś niezwykle istotna. Intensywny ruch samochodowy zwiększa koncentrację tlenków azotu i powstawanie ozonu, który jako główny składnik miejskiego smogu negatywnie wpływa na zdrowie człowieka. Celem wdrażania zielonego betonu przy inwestycjach realizowanych przez Skanska jest poprawa jakości powietrza w najbliższej okolicy, redukcja szkodliwych związków, a co za tym idzie – zwiększenie komfortu przebywania w sąsiedztwie kompleksów biurowych zlokalizowanych w centrach miast.

Zielony beton to unikatowe rozwiązanie, które oczyszcza powietrze ze szkodliwych związków. Ma właściwości fotokatalityczne – dzięki promieniom słonecznym dochodzi na jego powierzchni do redukcji szkodliwych związków pochodzących ze spalin samochodowych. Związki te są rozkładane na nieszkodliwe, podobne do tych stosowanych przy nawożeniu roślin, a następnie, wraz z wodą deszczową, odprowadzane do gleby. Badania laboratoryjne przeprowadzone przez Skanska i partnerów naukowych wykazały, że właściwości mechaniczne i chemiczne zielonego betonu nie zmieniają się w czasie. Z testów wynika, że redukuje on stężenie dwutlenku azotu (średnio o 30%) i ma właściwości samoczyszczące. Jednym z celów Skanska jest wprowadzenie tego rozwiązania na wszystkich budowach, a także promowanie go, aby powszechnie z niego korzystano.

Pierwszym miastem, w którym Skanska przeprowadziła testy zielonego betonu i chodnika antysmogowego, była Warszawa. Został on użyty przy rondzie Daszyńskiego, gdzie powstaje kompleks biurowy Generation Park. Wdrażanie rozwiązania kontynuowano w Krakowie – w ramach drugiego etapu inwestycji High5ive – oraz w Gdańsku, gdzie chodnik antysmogowy powstanie na terenie otaczającym obiekt biurowy Wave. Ostatecznie zielona innowacja – zielone betonowe chodniki i elementy małej architektury – zostanie wkrótce wdrożona na wszystkich nowych projektach Skanska zlokalizowanych w regionie Europy Środkowej i Wschodniej, tam jakość powietrza jest niska. Dotyczy to również inwestycji biurowych na Węgrzech, w Czechach i Rumunii, gdzie rozważa się wprowadzenie tego rozwiązania w 2020 roku.

Przyszłość biura

Jednak miejsca, w których przyjdzie nam wkrótce pracować, będą nie tylko realizować ideę WELL i zielonego zwrotu, ale również będą się charakteryzować kilkoma innymi czynnikami. Odpowiedź na pytanie, jak będą wyglądać, przynosi raport Future of Office Space stworzony przez infuture.institute we współpracy ze spółką biurową Skanska. Opracowanie to wskazuje, jak będą się rozwijać nie tylko biura, ich wygląd i funkcje, ale również społeczeństwo i kultura pracy.

Raport Future of Office Space to drugi wspólny projekt przeprowadzony przez firmę Skanska i infuture.institute. Pierwszym był raport Living buildings. Biurowce przyszłości, który wskazywał, jak będzie wyglądała przyszłość budynków biurowych. Raport uwzględniał pięć różnych scenariuszy w perspektywie średnio- i długoterminowej. W Future of Office Space mamy możliwość przyjrzenia się trendom zmieniającym przestrzenie pracy. Raport pokazuje też, co tego typu przestrzenie będą dostarczać użytkownikom – pracownikom i gościom. Prace nad raportem obejmowały m.in. szereg badań: analizę danych zastanych (desk research), badania terenowe (field research), analizę i prognozowanie trendów (trendhunting), badania jakościowe (m.in. wywiady eksperckie) oraz badania ilościowe. Na ich podstawie udało się zdefiniować sześć trendów.

Człowiek w centrum

Pierwszy z nich to „Of?ce As a Third Space”. Jest on określany również mianem „udomowionych przestrzeni”. W tym trendzie biuro jest czymś pomiędzy spersonalizowaną przestrzenią we własnym domu a formalnym miejscem pracy stanowiącym wizytówkę ?rmy. Mocny akcent kładzie się na wystrój i klimat wnętrz, wykorzystując m.in. dodatki, wygodne fotele i kanapy, które są podobne do tych, jakie mamy w domu. W ten sposób granica między pracą i domem się zaciera.

Drugi trend – „Human‑Centric Of?ce” – jest kształtowany przez czynniki społeczno‑środowiskowe. Wpisują się weń zarówno rozwiązania projektowe i dodatkowe przestrzenie, w których pracownicy mogą się zrelaksować i zadbać o samopoczucie, jak również dobrze zaplanowana i zaprojektowana ergonomia miejsca pracy. Ważne są również oświetlenie, temperatura, kolorystyka i akustyka przestrzeni, która wpływa na poziom hałasu w biurze. Przestrzeń do pracy uwzględniająca rozwiązania poprawiające samopoczucie psychofizyczne jest wartością pożądaną przez pracowników. Na te oczekiwania odpowiada idea WELL.

Trzeci trend „Deep Green Of?ce” kładzie nacisk na środowisko, zrównoważony rozwój i roślinność w biurach oraz wokół budynków. Jest to trend środowiskowy, mający na celu wkomponowywanie przyrody jako elementu projektu architektonicznego, zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz biur. Wpisuje się on w szerszą perspektywę patrzenia na biuro oraz w obszar budownictwa cyrkularnego. To m.in. odpowiedź na problem marnowania surowców i rosnącego zanieczyszczenia środowiska – stąd też antysmogowe chodniki wykorzystywane w inwestycjach Skanska.

Badania wykazują, że obecność roślin w miejscu pracy zmniejsza niepokój i poprawia samopoczucie. Wpływa też bezpośrednio na zdrowie. Dzięki roślinom pracownicy są bardziej odporni na stres – mają niższy poziom kortyzolu, niższe tętno i ciśnienie krwi oraz większą odporność. Poza tym są bardziej kreatywni i skupieni na swoich zadaniach.

Biuro wysokich technologii

W czwartym trendzie, „Seamlessly Connected Of?ce”, technologia zastosowana w biurze przede wszystkim rozwiązuje problemy ludzi. Innowacje mają łączyć pracowników, optymalizować ich efektywność, wpływać na komfort oraz samopoczucie. W tym trendzie przestrzenie biurowe są miejscami, w których wykorzystuje się takie rozwiązania, jak: sztuczna inteligencja (AI), internet rzeczy (IoT), wirtualna rzeczywistość (VR), rozszerzona rzeczywistość (AR), beacony czy biometria. Platformy i aplikacje ułatwiają pracę i funkcjonowanie w biurze.

Przykładem takiego rozwiązania jest autorski system operacyjny Connected by Skanska, stworzony dla wszystkich użytkowników i zarządców biurowców zrealizowanych przez Skanska, którzy mogą skorzystać z licznych udogodnień związanych z infrastrukturą oraz przestrzenią biura. Pracownicy nie muszą używać tradycyjnych kart dostępu, dostają się do budynku za pomocą specjalnej aplikacji mobilnej. Dzięki wirtualnej recepcji stworzą wirtualne zaproszenia dla gości, a ci dostaną się na spotkanie, nie tracąc czasu na rejestrację w recepcji głównej.

Na podstawie zmian makroekonomicznych powstał trend „Hybrid Workstyle Spaces”, gdzie w biurach mogą razem funkcjonować niezależni przedsiębiorcy, freelancerzy, start‑upy i duże korporacje. Ułatwia im to nawiązywanie współpracy i kooperację. To odniesienie do coraz większej roli przestrzeni i biur hybrydowych, łączących różne rodzaje i typy pracy oraz pracowników, ?rmy czy obszary zawodowej aktywności.

Ostatni, szósty, trend wyróżniony w raporcie to „Neighbourhood‑Bound Spaces”. Powszechny dostęp do internetu, digitalizacja oraz szybkie przemieszczanie się między światem realnym i wirtualnym mogą powodować utratę tożsamości i poczucia przynależności do danego miejsca. Kreowanie przestrzeni znanej i rozpoznawanej, stającej się synonimem lokalności, będzie nabierać większego znaczenia. Biura i biurowce coraz częściej są przestrzeniami wpisującymi się w lokalny kontekst. Architektura i design przestrzeni biurowych stają się środkiem wyrazu lokalnej specyfiki miejsca. Biura funkcjonujące w myśl idei lokalności wyrażają w ten sposób tożsamość firmy jako zaangażowanej i wpisującej się w okolicę.

Życie w biurze

Autorzy raportu twierdzą, że jakość przestrzeni biurowej wpływa na samopoczucie pracowników. – Tak naprawdę w pracy, a dokładniej w biurach, spędzamy wiele godzin dziennie. Nic więc dziwnego, że to, jak w nich funkcjonujemy i jak się czujemy, ma wpływ na nasz dobrostan emocjonalny. Mam nadzieję, że wyniki badań – ilościowych i jakościowych – zaprezentowane w Future of Office Space będą inspiracją w tworzeniu biur przyszłości. To niezwykle istotne, by były one jak najbardziej przyjazne dla współczesnego człowieka. Badania wskazują, że 90% czasu spędzamy wewnątrz budynków, również w biurowcach. Od tego, jak zostaną zaprojektowane, będzie zależeć nasze samopoczucie, zdrowie, ale także efektywność i energia w pracy. Optymizmem napawa, że kierunek, w którym zmierzamy, wydaje się właściwy – mówi Natalia Hatalska, analityczka trendów, założycielka i prezes infuture.institute.

Podobnie patrzą na to przedstawiciele firmy Skanska. – Nasze biura projektujemy tak, aby odpowiadały na obecne i przyszłe oczekiwania osób w tych biurach pracujących i prowadzących działalność biznesową w perspektywie 5, 10 lub 15 lat. Chcemy wiedzieć, jakich wnętrz będą potrzebować, i dlatego jesteśmy partnerem tego raportu. Może być on inspiracją i wsparciem zarówno dla pracodawców – naszych klientów – jak i pracowników, którzy szukają idealnego wnętrza w miejscu pracy, a być może pracodawcy, który takie wnętrze im zapewni – mówi Anna Tryfon‑Bojarska, menedżer ds. innowacji w spółce biurowej Skanska.

Ostatnio firma Skanska została doceniona przez magazyn „Fortune”, który sklasyfikował ją na 20. miejscu corocznego rankingu Change the World 2019. Ranking obejmuje 52 organizacje, które wywierają pozytywny wpływ na społeczeństwo i środowisko. Skanska jest jedyną firmą inżynieryjno‑budowlaną na tej liście. Grupa poinformowała, że jej celem jest osiągnięcie do 2045 roku zerowej emisji dwutlenku węgla netto, z założeniem 50‑procentowej redukcji do 2030 roku.

Tematy

Może Cię zainteresować

Marki luksusowe pod presją geopolityki

W połowie kwietnia rynki kapitałowe zelektryzowała informacja o tym, że francuski gigant LVMH stracił tytuł najcenniejszej firmy luksusowej na świecie na rzecz mniejszego, ale bardziej ekskluzywnego Hermèsa. Czy detronizacja jednej francuskiej marki przez drugą (producenta torebek Louis Vuitton przez producenta torebek Birkin) to rzeczywiście zdarzenie, którym powinny się ekscytować europejskie rynki? I co ta zmiana oznacza dla polskich producentów marek premium?

 

Dobre relacje w firmie zaczynają się od dobrze dobranych słów

Gdy codzienna komunikacja sprowadza się do skrótów myślowych, domysłów i niejasnych sygnałów, łatwo o spadek zaangażowania, narastające napięcia i chaos informacyjny. Coraz więcej organizacji dostrzega, że to właśnie język – sposób, w jaki mówimy do siebie w pracy – buduje (lub rujnuje) atmosferę oraz relacje w zespołach. O tym, jak świadomie kształtować kulturę organizacyjną poprzez komunikację, opowiada Joanna Tracewicz, Senior Content Strategy Manager w rocketjobs.pl i justjoin.it, a także współautorka poradnika Nie mów do mnie ASAP! O spoko języku w pracy.  Rozmawia Paulina Chmiel-Antoniuk.

AI w medycynie predykcyjnej – jak wearables zmieniają opiekę Jak AI i urządzenia noszone rewolucjonizują medycynę

W ostatnich latach inteligentne urządzenia noszone (wearables) przeszły drogę od prostych krokomierzy do zaawansowanych narzędzi monitorujących stan zdrowia. Dzięki sztucznej inteligencji stają się one nie tylko rejestratorami danych, lecz także systemami predykcyjnymi, które mogą wspierać diagnostykę i profilaktykę chorób. W świecie biznesu i zarządzania zdrowiem pracowników technologia ta może odegrać kluczową rolę.
Według raportu Think Tank SGH wartość globalnego rynku AI w ochronie zdrowia wzrośnie z 32,3 miliarda dolarów w 2024 roku do 208,2 miliarda dolarów w 2030 roku, co oznacza średnioroczny wzrost na poziomie 36,4%. Ta dynamiczna ekspansja wskazuje na rosnące znaczenie technologii AI i wearables jako ważnych elementów nowoczesnej opieki medycznej.

Strategiczna samotność – klucz do autentycznego przywództwa

W dynamicznym współczesnym świecie biznesu, w którym dominują informacje dostarczane w trybie natychmiastowym, umiejętność samodzielnego, logicznego i krytycznego myślenia stała się jedną z najcenniejszych kompetencji liderów. Koncepcja ta, przedstawiona przez Williama Deresiewicza, byłego profesora Uniwersytetu Yale, zakłada, że prawdziwe przywództwo nie rodzi się wśród zgiełku opinii i impulsów zewnętrznych, lecz w przestrzeni samotności i skupienia.

Skup się na fanach marki. Oferta skierowana do wszystkich nie działa!
Multimedia
Skup się na fanach marki. Oferta do wszystkich nie działa!

W spolaryzowanej kulturze pogoń za rynkiem masowym i kierowanie oferty do wszystkich są z góry skazane na porażkę. Najlepszym sposobem na osiągnięcie sukcesu marki jest sprzymierzenie się z subkulturą, która ją pokocha.

Cła, przeceny i okazje: Jak zarobić, gdy inni panikują lub tweetują

Trump tweetuje, Wall Street reaguje nerwowo, a inwestorzy znów sprawdzają, czy gdzieś nie pozostawili Planu B. Gdy rynek wpada w histerię, pojawia się pokusa: a może jednak warto „kupić w tym dołku”? W tym tekście sprawdzamy, czy inwestowanie w kontrze do tłumu to genialna strategia na czasy ceł Trumpa, banów na Chiny i politycznych rollercoasterów — czy raczej przepis na ból głowy i portfela. Nie wystarczy chłodna kalkulacja, przyda się też stalowy żołądek.

• Jak generować wartość z AI dzięki małym transformacjom w biznesie - Webster
Premium
Jak generować wartość z AI dzięki małym transformacjom w biznesie

Liderzy skutecznie wykorzystują duże modele językowe, stopniowo minimalizując ryzyko i tworząc solidne fundamenty pod przyszłe transformacje technologiczne, dzięki czemu generują realną wartość dla swoich organizacji.

Niespełna dwa lata temu generatywna sztuczna inteligencja (GenAI) trafiła na czołówki stron gazet, zachwycając swoimi niezwykłymi możliwościami: mogła prowadzić rozmowy, analizować ogromne ilości tekstu, dźwięku i obrazów, a nawet tworzyć nowe dokumenty i dzieła sztuki. To najszybsze w historii wdrożenie technologii przyciągnęło ponad 100 mln użytkowników w ciągu pierwszych dwóch miesięcy, a firmy z różnych branż rozpoczęły eksperymenty z GenAI. Jednak pomimo dwóch lat intensywnego zainteresowania ze strony kierownictwa i licznych prób wdrożeniowych nie widać wielkoskalowych transformacji biznesowych, które początkowo przewidywano. Co się stało? Czy technologia nie spełniła oczekiwań? Czy eksperci się pomylili, wzywając do gigantycznych zmian? Czy firmy były zbyt ostrożne? Odpowiedź na te pytania brzmi: i tak, i nie. Generatywna sztuczna inteligencja już teraz jest wykorzystywana w wielu firmach, ale nie – jako lokomotywa radykalnej transformacji procesów biznesowych. Liderzy biznesu znajdują sposoby, by czerpać realną wartość z dużych modeli językowych (LLM), nie modyfikując całkowicie istniejących procesów. Dążą do małych zmian (small t) stanowiących fundament pod większe przekształcenia, które dopiero nadejdą. W tym artykule pokażemy, jak robią to dzisiaj i co możesz zrobić, aby tworzyć wartość za pomocą generatywnej sztucznej inteligencji.

Premium
Polski przemysł na rozdrożu

Stoimy przed fundamentalnym wyborem: albo dynamicznie przyspieszymy wdrażanie automatyzacji i robotyzacji, co sprawi, że staniemy się aktywnym uczestnikiem czwartej rewolucji przemysłowej, albo pogodzimy się z perspektywą erozji marż pod wpływem rosnących kosztów operacyjnych i pogłębiającego się strukturalnego niedoboru wykwalifikowanej siły roboczej.

Jak alarmują prognozy Polskiego Instytutu Ekonomicznego, do 2030 r. w samej Europie może zabraknąć nawet 2,1 mln wykwalifikowanych pracowników, co czyni automatyzację nie jedną z możliwości, lecz strategiczną koniecznością. Mimo że globalnie liczba robotów przemysłowych przekroczyła już 4,2 mln jednostek, a w Europie w 2023 r. wdrożono rekordowe 92,4 tys. nowych robotów, Polska wciąż pozostaje w tyle. Nasz wskaźnik gęstości robotyzacji, wynoszący zaledwie 78 robotów na 10 tys. pracowników przemysłowych, znacząco odbiega od europejskiego lidera – Niemiec (397 robotów na 10 tys. pracowników), czy globalnego pioniera – Korei Południowej (tysiąc robotów na 10 tys. pracowników). W Scanway – firmie, która z sukcesem łączy technologie rozwijane dla sektora kosmicznego z potrzebami przemysłu – jesteśmy przekonani, że przyszłość konkurencyjności leży w inteligentnym wykorzystaniu danych, zaawansowanej automatyzacji opartej na AI oraz strategicznej gotowości do wprowadzania zmian technologicznych. Czy jednak zaawansowana wizja maszynowa napędzana przez sztuczną inteligencję może się stać katalizatorem, który pozwoli sprostać wyzwaniom i odblokować uśpiony potencjał innowacyjny polskiej gospodarki?

Premium
Gdy projekt wymyka się spod kontroli

Polskie firmy technologiczne coraz częściej realizują złożone zlecenia dla międzynarodowych gigantów. Jednak nawet najlepiej przygotowany zespół może przy takim projekcie natknąć się na nieoczekiwane przeszkody. Przykład firmy Esysco wdrażającej szyfrowanie poczty e-mail dla jednego z największych niemieckich banków pokazuje, jak szybko może runąć precyzyjnie zaplanowany harmonogram oraz jak radzić sobie z nieprzewidywalnymi wyzwaniami.

Polskie firmy technologiczne coraz częściej zdobywają międzynarodowe kontrakty i realizują projekty, które jeszcze niedawno były zarezerwowane wyłącznie dla międzynarodowych rywali. Dzięki temu zdobywają zagraniczne rynki, osiągając imponujące wyniki eksportu usług IT, który w 2023 r. przekroczył 16 mld dolarów. W ostatniej dekadzie przychody branży wzrosły niemal czterokrotnie, a wartość eksportu – aż 7,5 razy, dzięki czemu polski sektor IT stał się motorem rodzimego eksportu. Kluczowymi kierunkami ekspansji są Stany Zjednoczone, Niemcy i Wielka Brytania, a wśród najsilniejszych obszarów znajdują się fintech, cyberbezpieczeństwo, sztuczna inteligencja, gry oraz rozwój oprogramowania.

Polska wyróżnia się w regionie Europy Środkowo-Wschodniej jako największy eksporter usług IT, przewyższając Czechy czy Węgry, a pod względem jakości specjalistów IT zajmuje trzecie miejsce na świecie. Jednak do pełnego wykorzystania tego potencjału konieczne jest pokonanie barier takich jak ograniczony dostęp do kapitału na ekspansję, rosnące koszty pracy oraz niedostateczne doświadczenie w międzynarodowej sprzedaży i marketingu. To jednak nie wszystko. Przy współpracy z międzynarodowymi gigantami trzeba również pamiętać o nieznanej polskim wdrożeniowcom skali, złożoności i nieprzewidywalności towarzyszącym tak wielkim projektom. Dobrym przykładem może być nasze wdrożenie dla jednego z największych niemieckich banków, z którym podpisaliśmy kontrakt na wprowadzenie systemu zabezpieczeń e-maili dla ponad 300 tys. użytkowników rozsianych po całym świecie. Technologicznie byliśmy gotowi, ale rzeczywistość szybko zweryfikowała nasze plany.

Premium
Praktyczny poradnik kreowania wartości z dużych modeli językowych

Gdy w 2022 r. pojawiły się powszechnie dostępne duże modele językowe (LLM), ich potężna zdolność do generowania tekstu na żądanie zapowiadała rewolucję w produktywności. Jednak mimo że te zaawansowane systemy AI potrafią tworzyć płynny tekst w języku naturalnym i komputerowym, to są one dalekie od doskonałości. Mogą halucynować, wykazywać się logiczną niespójnością oraz produkować treści nieadekwatne lub szkodliwe.

Chociaż technologia ta stała się powszechnie dostępna, wielu menedżerów nadal ma trudności z rozpoznawaniem przypadków użycia LLM-ów, w których poprawa produktywności przewyższa koszty i ryzyka związane z tymi narzędziami. Potrzebne jest bardziej systematyczne podejście do wykorzystywania modeli językowych, tak aby uefektywnić procesy biznesowe, a jednocześnie kontrolować słabe strony LLM-ów. Proponuję trzy kroki ułatwiające osiągnięcie tego celu. Po pierwsze, należy rozłożyć proces na mniejsze zadania. Po drugie, trzeba ocenić, czy każde zadanie spełnia tzw. równanie kosztów GenAI, które szczegółowo wyjaśnię w tym artykule. Jeśli ten warunek zostanie spełniony, należy uruchomić projekt pilotażowy, iteracyjnie oceniać jego wyniki oraz na bieżąco wprowadzać zmiany w celu poprawy rezultatów.

Kluczowe w tym podejściu jest pełne zrozumienie, w jaki sposób mocne i słabe strony modeli językowych odpowiadają specyfice danego zadania; jakie techniki umożliwiają ich skuteczną adaptację w celu zwiększenia wydajności; oraz jak te czynniki wpływają na bilans kosztów i korzyści – a także na ocenę ryzyka i potencjalnych zysków – związanych z wykorzystaniem modeli językowych do podnoszenia efektywności realizowanych działań.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!