Reklama
Dołącz do liderów przyszłości i zdobądź przewagę! Sprawdź najnowszą ofertę subskrypcji
Równość

Sześć sposobów, by stać się liderem ESG

2 listopada 2022 6 min czytania
Ben Laker
Sześć sposobów, by stać się liderem ESG

Potrzeba zrównoważonego rozwoju nigdy nie była większa. Świat stoi przed bezprecedensowymi wyzwaniami, począwszy od zmian klimatycznych po kurczące się zasoby. I choć nie ma jednego rozwiązania tych problemów, zadbanie o zrównoważony rozwój jest jedyną strategią, jeśli chcemy stawić im czoła.

Oczywiście, zrównoważony rozwój to cel, którego osiągnięcie stanowi wyzwanie. Dobra wiadomość jest taka, że, jak napisał w swoim e‑mailu Jack Tillotson, z Uniwersytetu w Vaasa: „Jest wiele rzeczy, które liderzy mogą zrobić, aby prowadzić bardziej ekologiczny styl życia. (…) Ale nie chodzi tylko o duże rzeczy”, kontynuował. „Liderzy mogą również dać przykład, wykonując mniej spektakularne gesty, takie jak recykling, korzystanie z transportu publicznego i zwracanie uwagi na to, jak produkowane jest to, co jedzą”.

Huda Khan z Uniwersytetu Aberdeen sugeruje jednak, że to właśnie liderzy mają wpływ zarówno na politykę, jak i praktyczne podejście do bardziej zrównoważonej przyszłość. A zatem, jak twierdzi Khan, „promując bardziej ekologiczne podejście do życia i biznesu, liderzy mogą dać pozytywny przykład innym oraz dokonać prawdziwej zmiany na świecie”. Uważa też, że liderzy mogą pokazać swoje zaangażowanie w zarządzanie środowiskiem i pomóc w tworzeniu bardziej zrównoważonego świata dla przyszłych pokoleń.

Oto sześć kwestii, o których powinni w tym kontekście pamiętać.

1. Wyznaczajcie cele i mierzcie postępy. By efektywnie zarządzać swoim czasem, musicie mieć jasne wyobrażenie tego, co chcecie osiągnąć i jak będziecie mierzyć postępy. Zapiszcie cele na tydzień, miesiąc lub czas trwania całego projektu, a następnie podzielcie je na mniejsze zadania. Każdego dnia śledźcie postępy. Pomoże to wam utrzymać się na właściwym torze i zachować motywację. Jakie są wasze cele w zakresie zrównoważonego rozwoju? Czy chcecie zmniejszyć zużycie energii o pewien procent? Zwiększyć poziom recyklingu? Wykorzystywać w swoich produktach materiały pochodzące z odzysku? Kiedy określicie konkretny cel, wprowadźcie systemy pozwalające na śledzenie postępów, by mieć pewność, że jesteście na dobrej drodze.

2. Bądźcie elastyczni i eksperymentujcie. Osiągnięcie celu wymaga zazwyczaj pokonywania kolejnych przeszkód. Dlatego ważna jest elastyczność i otwartość na eksperymenty. Sprawdzajcie różne pomysły, nie ma bowiem jednego uniwersalnego rozwiązania, zatem nie bójcie się testować. Próbując na przykład zmniejszyć zużycie energii, można eksperymentować z innym niż dotychczas źródłem światła lub wprowadzić energooszczędne urządzenia. A próba pozyskania większej ilości surowców z recyklingu może się wiązać np. z bardziej skutecznym sortowaniem, ale też być może z nawiązaniem współpracy z nowym dostawcą opakowań, pochodzących w większości z surowców z odzysku.

3. Sprawcie, by zrównoważony rozwój stał się częścią waszej marki. Jeśli chcecie, by wasze firmy dbały o zrównoważony rozwój, nie wystarczy samo wyznaczenie celów. Musicie zadbać też o to, by marka odzwierciedlała te wartości. Włączajcie zrównoważony rozwój do swoich działań marketingowych i wizerunkowych oraz upewnijcie się, że klienci o tym wiedzą. Możecie używać surowców pochodzących ze zrównoważonych źródeł, opakowań z recyklingu, alternatywnych źródeł energii odnawialnej bądź wspierać akcje ekologiczne.

4. Informujcie o swoich wysiłkach. Po wprowadzeniu zmian, służących osiągnięciu celów ESG, poinformujcie o tym wszystkich interesariuszy. Niech wiedzą, co robicie i dlaczego jest to istotne – przejrzystość jest kluczem do budowania zaufania i wiarygodności. Możecie informować o swoich działaniach za pośrednictwem strony internetowej, mediów społecznościowych, materiałów marketingowych lub bezpośrednich interakcji.

5. Bądźcie przykładem. Najlepszym sposobem zachęcania do stosowania zrównoważonych praktyk jest dawanie przykładu. Jeśli chcecie, aby wasi pracownicy sortowali odpady, upewnijcie się, że w firmie są odpowiednie na to pojemniki, a samo sortowanie jest możliwe. A jeśli zależy wam, by również wasi klienci oszczędzali energię, to oferujcie im energooszczędne urządzenia. Dając przykład, zainspirujecie innych.

6. Nie ustawajcie w doskonaleniu się. Upewnijcie się, że świętujecie sukcesy, a z porażek wyciągacie wnioski. Zawsze poszukujcie nowych sposobów osiągnięcia celów ESG. Można wykorzystać wskaźniki. „Zastosowanie jasnych, wymiernych kluczowych wskaźników efektywności środowiska naturalnego, społeczeństwa i ładu korporacyjnego jest świetną motywacją, która wprowadza odpowiedzialność do procesu” – powiedziała w wywiadzie Tatiana Mitrova, pracownik naukowy w Center on Global Energy Policy na Uniwersytecie Columbia.

PRZECZYTAJ TAKŻE

Czas na zrównoważony rozwój 

Paweł Górecki PL

Biznes coraz częściej koncentruje się na zrównoważonym rozwoju, przez co na znaczeniu zyskują nowe technologie, konieczność ciągłego uczenia się i przywództwo oparte na wartościach. O tych trendach opowiada Dominika Bettman, do niedawna prezes Siemens Polska, a obecnie dyrektorka zarządzająca Microsoft Polska, członkini Rady Programowej „MIT Sloan Management Review Polska”, autorka książki Technologiczne magnolie. Gdy większość z nas uwierzy, że dzięki technologiom zmienimy świat na lepsze. Rozmawia Paweł Górecki, redaktor prowadzący „MIT Sloan Management Review Polska”.

Zdaniem Tillotsona, najważniejszą kwestią jest to, jak pobudzić współpracę pomiędzy tradycyjnie oddalonymi sektorami i interesariuszami. Jednym ze sposobów osiągnięcia tego celu jest zmiana orientacji z protekcjonistycznego modelu zbudowanego na strategii nakazów oraz kontroli,  postrzegającego przyrodę jako pasywny obiekt do ochrony, na model partycypacyjny, bardziej zgodny z założeniami działaczy ruchu na rzecz ochrony środowiska.

Na przykład w Finlandii, zamiast eliminować wpływ człowieka na środowisko, wysiłki grup zajmujących się ochroną przyrody w zakresie rybołówstwa znajdują równowagę między produkcją energii wodnej – co jest istotne, biorąc pod uwagę obecny kryzys energetyczny – a potrzebami ekosystemów rzecznych w zakresie migrujących ławic. W istocie zdolność do osiągnięcia zrównoważonej przyszłości będzie zależała od naszej zdolności pogodzenia interesów społeczności ludzkich z interesami ekosystemów naturalnych.

Jednakże osiągnięcie tej równowagi wymaga pracy. By sprostać potrzebom zarówno rynków rozwiniętych, jak i dopiero rozwijających się, liderzy firm eksportujących z rynków wschodzących (Emerging Market Exporting Firms – EMEF) będą musieli zwiększyć efektywność wykorzystania zasobów. Nie jest to łatwe zadanie, choć osiągalne przy odpowiednim połączeniu odporności, innowacji oraz sprawności marketingowej.

Według najnowszych badań przeprowadzonych przez Hudę Khan pomimo czekających nas wyzwań, jest trochę powodów do optymizmu. Przedstawiciele EMEF poczynili w ostatnich latach znaczne postępy i z powodzeniem konkurują w kilku globalnych łańcuchach wartości. Badanie Khan sugeruje, że EMEF powinny rozwijać zwinność marketingową, aby poradzić sobie ze złożonymi warunkami rynków rozwiniętych w celu zwiększenia swojej wydajności. Ponadto jej badania z Zaheerem Khanem z Uniwersytetu w Aberdeen sugerują, że firmy te potrzebują również umiejętności marketingowych i zdolności reagowania, aby poradzić sobie z intensywnością konkurencji na zaawansowanych rynkach docelowych. Uważają oni, że decydenci oczekują, iż przedsiębiorstwa będą bardziej ekologiczne, a klienci na rynkach rozwiniętych mogą być bardziej wyczuleni na kwestie społeczne i środowiskowe pojawiające się w działaniach marketingowych.

Podsumowując, liderzy muszą wciąż poszukiwać innowacyjnych sposobów włączenia kwestii środowiskowych do swoich strategii, aby osiągnąć długoterminowy zrównoważony rozwój. Będzie to wymagało fundamentalnej zmiany sposobu myślenia o środowisku i naszym stosunku do niego. Musimy odejść od tradycyjnego modelu protekcjonistycznego i przejść do bardziej partycypacyjnego podejścia, które angażuje wszystkich interesariuszy w poszukiwanie zrównoważonych rozwiązań.

Chociaż poprzeczka została zawieszona wysoko, nagroda jest warta wysiłku: to świat, w którym wszyscy możemy prosperować zgodnie z naturą, a nie wbrew niej. Jesteśmy odpowiedzialni wobec siebie i przyszłych pokoleń za osiągnięcie tego celu. Czas więc się zabrać do pracy.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Skup się na fanach marki. Oferta skierowana do wszystkich nie działa!
Multimedia
Skup się na fanach marki. Oferta do wszystkich nie działa!

W spolaryzowanej kulturze pogoń za rynkiem masowym i kierowanie oferty do wszystkich są z góry skazane na porażkę. Najlepszym sposobem na osiągnięcie sukcesu marki jest sprzymierzenie się z subkulturą, która ją pokocha.

Cła, przeceny i okazje: Jak zarobić, gdy inni panikują lub tweetują

Trump tweetuje, Wall Street reaguje nerwowo, a inwestorzy znów sprawdzają, czy gdzieś nie pozostawili Planu B. Gdy rynek wpada w histerię, pojawia się pokusa: a może jednak warto „kupić w tym dołku”? W tym tekście sprawdzamy, czy inwestowanie w kontrze do tłumu to genialna strategia na czasy ceł Trumpa, banów na Chiny i politycznych rollercoasterów — czy raczej przepis na ból głowy i portfela. Nie wystarczy chłodna kalkulacja, przyda się też stalowy żołądek.

• Jak generować wartość z AI dzięki małym transformacjom w biznesie - Webster
Premium
Jak generować wartość z AI dzięki małym transformacjom w biznesie

Liderzy skutecznie wykorzystują duże modele językowe, stopniowo minimalizując ryzyko i tworząc solidne fundamenty pod przyszłe transformacje technologiczne, dzięki czemu generują realną wartość dla swoich organizacji.

Niespełna dwa lata temu generatywna sztuczna inteligencja (GenAI) trafiła na czołówki stron gazet, zachwycając swoimi niezwykłymi możliwościami: mogła prowadzić rozmowy, analizować ogromne ilości tekstu, dźwięku i obrazów, a nawet tworzyć nowe dokumenty i dzieła sztuki. To najszybsze w historii wdrożenie technologii przyciągnęło ponad 100 mln użytkowników w ciągu pierwszych dwóch miesięcy, a firmy z różnych branż rozpoczęły eksperymenty z GenAI. Jednak pomimo dwóch lat intensywnego zainteresowania ze strony kierownictwa i licznych prób wdrożeniowych nie widać wielkoskalowych transformacji biznesowych, które początkowo przewidywano. Co się stało? Czy technologia nie spełniła oczekiwań? Czy eksperci się pomylili, wzywając do gigantycznych zmian? Czy firmy były zbyt ostrożne? Odpowiedź na te pytania brzmi: i tak, i nie. Generatywna sztuczna inteligencja już teraz jest wykorzystywana w wielu firmach, ale nie – jako lokomotywa radykalnej transformacji procesów biznesowych. Liderzy biznesu znajdują sposoby, by czerpać realną wartość z dużych modeli językowych (LLM), nie modyfikując całkowicie istniejących procesów. Dążą do małych zmian (small t) stanowiących fundament pod większe przekształcenia, które dopiero nadejdą. W tym artykule pokażemy, jak robią to dzisiaj i co możesz zrobić, aby tworzyć wartość za pomocą generatywnej sztucznej inteligencji.

Premium
Polski przemysł na rozdrożu

Stoimy przed fundamentalnym wyborem: albo dynamicznie przyspieszymy wdrażanie automatyzacji i robotyzacji, co sprawi, że staniemy się aktywnym uczestnikiem czwartej rewolucji przemysłowej, albo pogodzimy się z perspektywą erozji marż pod wpływem rosnących kosztów operacyjnych i pogłębiającego się strukturalnego niedoboru wykwalifikowanej siły roboczej.

Jak alarmują prognozy Polskiego Instytutu Ekonomicznego, do 2030 r. w samej Europie może zabraknąć nawet 2,1 mln wykwalifikowanych pracowników, co czyni automatyzację nie jedną z możliwości, lecz strategiczną koniecznością. Mimo że globalnie liczba robotów przemysłowych przekroczyła już 4,2 mln jednostek, a w Europie w 2023 r. wdrożono rekordowe 92,4 tys. nowych robotów, Polska wciąż pozostaje w tyle. Nasz wskaźnik gęstości robotyzacji, wynoszący zaledwie 78 robotów na 10 tys. pracowników przemysłowych, znacząco odbiega od europejskiego lidera – Niemiec (397 robotów na 10 tys. pracowników), czy globalnego pioniera – Korei Południowej (tysiąc robotów na 10 tys. pracowników). W Scanway – firmie, która z sukcesem łączy technologie rozwijane dla sektora kosmicznego z potrzebami przemysłu – jesteśmy przekonani, że przyszłość konkurencyjności leży w inteligentnym wykorzystaniu danych, zaawansowanej automatyzacji opartej na AI oraz strategicznej gotowości do wprowadzania zmian technologicznych. Czy jednak zaawansowana wizja maszynowa napędzana przez sztuczną inteligencję może się stać katalizatorem, który pozwoli sprostać wyzwaniom i odblokować uśpiony potencjał innowacyjny polskiej gospodarki?

Premium
Zamień konflikt we współpracę

Destrukcyjny konflikt w zespole zarządzającym może zahamować rozwój organizacji. Skuteczne zarządzanie takimi napięciami wymaga od liderów świadomego odejścia od rywalizacji o władzę na rzecz współpracy oraz strategicznego, systemowego myślenia.

Konflikt w zespole zarządzającym, szczególnie wtedy gdy przeradza się w trwały, emocjonalny antagonizm, staje się realnym zagrożeniem dla efektywności całej organizacji. Studium przypadku firmy X-Style.

Jak zapewnić stabilność i elastyczność na rynku zielonej energii?

Dynamiczne zmiany na rynku energii oraz rosnące znaczenie OZE i celów ESG stawiają przed firmami nowe wyzwania. W tym kontekście Reo.pl (Grupa Enerconet) kładzie nacisk na elastyczność, dogłębną analizę potrzeb klienta i transparentność danych. O strategiach budowania długoterminowych relacji i zapewniania przewidywalności w sektorze odnawialnym opowiada Grzegorz Tomasik, prezes Reo.pl. 

Reo.pl działa na polskim rynku od 2022 roku. Jakie wyzwania napotkali państwo przy wprowadzaniu elastyczności i dostosowywaniu się do dynamicznych zmian w sektorze OZE?

Chociaż marka Reo.pl powstała na początku 2022 r., nasza grupa – Enerconet – działa na rynku energetycznym już od 2007 r. Ta wieloletnia obecność w sektorze OZE i doświadczenie w obrocie energią dają nam status dojrzałego podmiotu, wspartego silnym zespołem i dogłębną znajomością branży.

Od 2007 r. sektor OZE przeszedł znaczącą transformację, obejmującą regulacje, mechanizmy rynkowe i podejście firm do zakupu zielonej energii. Kluczową zmianą był rozwój bezpośrednich kontraktów (P2P) między wytwórcami OZE a odbiorcami końcowymi. Spółki tworzące dziś Enerconet aktywnie uczestniczyły w tej ewolucji od samego początku, analizując rynek i wypracowując skuteczne rozwiązania, co ostatecznie doprowadziło do uruchomienia platformy Reo.pl.

Premium
Gdy projekt wymyka się spod kontroli

Polskie firmy technologiczne coraz częściej realizują złożone zlecenia dla międzynarodowych gigantów. Jednak nawet najlepiej przygotowany zespół może przy takim projekcie natknąć się na nieoczekiwane przeszkody. Przykład firmy Esysco wdrażającej szyfrowanie poczty e-mail dla jednego z największych niemieckich banków pokazuje, jak szybko może runąć precyzyjnie zaplanowany harmonogram oraz jak radzić sobie z nieprzewidywalnymi wyzwaniami.

Polskie firmy technologiczne coraz częściej zdobywają międzynarodowe kontrakty i realizują projekty, które jeszcze niedawno były zarezerwowane wyłącznie dla międzynarodowych rywali. Dzięki temu zdobywają zagraniczne rynki, osiągając imponujące wyniki eksportu usług IT, który w 2023 r. przekroczył 16 mld dolarów. W ostatniej dekadzie przychody branży wzrosły niemal czterokrotnie, a wartość eksportu – aż 7,5 razy, dzięki czemu polski sektor IT stał się motorem rodzimego eksportu. Kluczowymi kierunkami ekspansji są Stany Zjednoczone, Niemcy i Wielka Brytania, a wśród najsilniejszych obszarów znajdują się fintech, cyberbezpieczeństwo, sztuczna inteligencja, gry oraz rozwój oprogramowania.

Polska wyróżnia się w regionie Europy Środkowo-Wschodniej jako największy eksporter usług IT, przewyższając Czechy czy Węgry, a pod względem jakości specjalistów IT zajmuje trzecie miejsce na świecie. Jednak do pełnego wykorzystania tego potencjału konieczne jest pokonanie barier takich jak ograniczony dostęp do kapitału na ekspansję, rosnące koszty pracy oraz niedostateczne doświadczenie w międzynarodowej sprzedaży i marketingu. To jednak nie wszystko. Przy współpracy z międzynarodowymi gigantami trzeba również pamiętać o nieznanej polskim wdrożeniowcom skali, złożoności i nieprzewidywalności towarzyszącym tak wielkim projektom. Dobrym przykładem może być nasze wdrożenie dla jednego z największych niemieckich banków, z którym podpisaliśmy kontrakt na wprowadzenie systemu zabezpieczeń e-maili dla ponad 300 tys. użytkowników rozsianych po całym świecie. Technologicznie byliśmy gotowi, ale rzeczywistość szybko zweryfikowała nasze plany.

Premium
Praktyczny poradnik kreowania wartości z dużych modeli językowych

Gdy w 2022 r. pojawiły się powszechnie dostępne duże modele językowe (LLM), ich potężna zdolność do generowania tekstu na żądanie zapowiadała rewolucję w produktywności. Jednak mimo że te zaawansowane systemy AI potrafią tworzyć płynny tekst w języku naturalnym i komputerowym, to są one dalekie od doskonałości. Mogą halucynować, wykazywać się logiczną niespójnością oraz produkować treści nieadekwatne lub szkodliwe.

Chociaż technologia ta stała się powszechnie dostępna, wielu menedżerów nadal ma trudności z rozpoznawaniem przypadków użycia LLM-ów, w których poprawa produktywności przewyższa koszty i ryzyka związane z tymi narzędziami. Potrzebne jest bardziej systematyczne podejście do wykorzystywania modeli językowych, tak aby uefektywnić procesy biznesowe, a jednocześnie kontrolować słabe strony LLM-ów. Proponuję trzy kroki ułatwiające osiągnięcie tego celu. Po pierwsze, należy rozłożyć proces na mniejsze zadania. Po drugie, trzeba ocenić, czy każde zadanie spełnia tzw. równanie kosztów GenAI, które szczegółowo wyjaśnię w tym artykule. Jeśli ten warunek zostanie spełniony, należy uruchomić projekt pilotażowy, iteracyjnie oceniać jego wyniki oraz na bieżąco wprowadzać zmiany w celu poprawy rezultatów.

Kluczowe w tym podejściu jest pełne zrozumienie, w jaki sposób mocne i słabe strony modeli językowych odpowiadają specyfice danego zadania; jakie techniki umożliwiają ich skuteczną adaptację w celu zwiększenia wydajności; oraz jak te czynniki wpływają na bilans kosztów i korzyści – a także na ocenę ryzyka i potencjalnych zysków – związanych z wykorzystaniem modeli językowych do podnoszenia efektywności realizowanych działań.

Premium
Dlaczego odważne pomysły giną w szufladach menedżerów i co z tym zrobić?

Najbardziej innowacyjne, nietypowe idee często nie zostają zrealizowane – nie dlatego, że są złe, ale dlatego, że wywołują niepewność. Co może pomóc menedżerom w podejmowaniu ryzykownych, lecz potencjalnie przełomowych decyzji? Kluczowe okazuje się świadome budowanie sieci doradczej.

Menedżerowie, którzy są świadomi znaczenia innowacji w rozwoju organizacji, często zachęcają członków swoich zespołów do dzielenia się świeżymi i kreatywnymi pomysłami. Jednak wielu pracowników skarży się, że ich najlepsze propozycje są przez zwierzchników często pomijane, odrzucane lub niewłaściwie rozumiane.

Paradoksalnie to właśnie menedżerowie mogą stanowić jedną z największych barier dla innowacji. Mocno zakorzenieni we własnych obszarach specjalizacji, często nie dostrzegają wartości nowatorskich idei – szczególnie wtedy, gdy pomysły te wyznaczają nowe ścieżki w ich dziedzinie.

AI dla wszystkich - Mechło
Premium
AI dla wszystkich: jak ją wdrożyć w firmie?

Sztuczna inteligencja nie jest już zarezerwowana wyłącznie dla dużych korporacji i technologicznych gigantów. Dziś każdy może korzystać z narzędzi opartych na AI, a bariera kosztów znacząco się obniżyła. To jednak nie znaczy, że korzystanie z tych technologii jest proste i zrozumiałe dla wszystkich.

Powszechna dostępność sztucznej inteligencji (AI) nie rozwiązuje kluczowego problemu: braku wiedzy o tym, jak skutecznie i odpowiedzialnie z niej korzystać. Dlatego edukacja staje się nie tylko wsparciem, ale wręcz warunkiem realnego wykorzystania potencjału tej technologii. Umiejętność pracy z AI powinna być dziś traktowana jak podstawowa kompetencja, niezbędna zarówno w życiu zawodowym, jak i codziennym. Tym bardziej, że generatywna sztuczna inteligencja (GenAI) coraz śmielej wkracza na polski rynek, oferując firmom wiele korzyści: począwszy od automatyzacji drobnych zadań aż po strategiczne przedsięwzięcia.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!