Reklama
Dołącz do liderów przyszłości i zdobądź przewagę! Sprawdź najnowszą ofertę subskrypcji
Analityka i Business Intelligence

Sukces dzięki optymalizacji

1 listopada 2019 7 min czytania
Sukces dzięki optymalizacji

Rozwój sektora logistycznego przyspiesza z każdym rokiem, a napędzają go zarówno nowoczesne technologie, jak i rosnące wymagania klientów końcowych. Przesyłki dostarczane wyłącznie przez drony to jeszcze pieśń przyszłości. Natomiast rozwiązania, które usprawniają pracę w magazynie, są dostępne już dziś.

Partenerem materiału jest SEGRO.

Firma deweloperska SEGRO, która na polskim rynku działa 14 lat, zaś w Europie już niemal wiek, swoją ofertę opiera na wysokiej jakości, ale także optymalizacji kosztów eksploatacyjnych, przy jednoczesnej dbałości o komfort pracowników i środowisko naturalne.

Specjalizuje się zarówno w efektywnym przystosowaniu istniejącej powierzchni magazynowej, z uwzględnieniem potrzeb konkretnego klienta, jak i w projektach skrojonych na miarę danej branży. Niezależnie jednak od tego, czy mamy do czynienia z istniejącą czy nowo powstającą powierzchnią, klient otrzymuje pakiet rozwiązań, które w dłuższej perspektywie przynoszą mu wymierne korzyści.

Energicznie, lecz z mniejszą energią

Prognozy mówią, że Polska niedługo znajdzie się na czele listy państw z najwyższymi cenami energii w Europie. Jak zmniejszyć zużycie prądu, jeśli mamy do czynienia z wielkopowierzchniowym magazynem, który obsługuje skomplikowane procesy logistyczne? Deweloper, właściciel i zarządca, który dba o jakość oddawanych do użytku obiektów, zaproponuje szereg energooszczędnych rozwiązań. SEGRO jako grupa zakupowa, zarządzająca wieloma parkami w całym kraju, ma dużą siłę negocjowania cen. Poza tym na bieżąco wdraża nowoczesne technologie, które sprzyjają redukcji zużycia energii elektrycznej.

Jednym z ostatnich wdrożeń w parkach SEGRO jest system monitoringu mediów w chmurze. Pozwala on z dowolnego urządzenia śledzić poziom zużycia energii elektrycznej i gazu. Mając wiedzę na temat wykorzystania mediów w ciągu doby, w poszczególnych dniach tygodnia i miesiącach, można optymalizować zużycie prądu i gazu. Znaczne oszczędności generuje również oświetlenie LED montowane we wszystkich nowo powstających obiektach SEGRO i wykorzystywane także do oświetlania alejek i placów manewrowych parków dewelopera. LED konsumuje o ponad 30% mniej energii elektrycznej niż tradycyjne oświetlenie. W wielu wnętrzach jest on sterowany systemem DALI, co pozwala na przygaszanie i wyłączanie światła w nieużywanych alejkach magazynowych.

Z szybkością światła

Dla branży logistycznej czy kurierskiej oprócz efektywności kosztowej cenny jest także czas. Szybsza dostawa to większy atut konkurencyjny. Podobnie efektywniejszy jest zwrot. Naprzeciw tej potrzebie wychodzi nowoczesny system rozpoznawania tablic rejestracyjnych zainstalowany we wszystkich parkach SEGRO. Pozwala na płynniejszy ruch dostawców i pracowników, bez konieczności czasochłonnej awizacji.

Przeszklone biura, miejsca relaksu, wygodne powierzchnie socjalne nie są tylko wyróżnikiem nowoczesnych biurowców, takie rozwiązania zaczynają się też pojawiać w magazynach.

Najważniejszym czynnikiem przesądzającym o wyborze powierzchni magazynowej jest lokalizacja – istotna nie tylko ze względu na dogodną infrastrukturę komunikacyjną, która gwarantuje płynne i szybkie dostawy, ale także ze względu na zasoby kadrowe. W dużych miastach mieszka i będzie mieszkać, niezależnie od warunków makroekonomicznych, największy odsetek ludzi. Największe aglomeracje stanowią zatem najlepsze zaplecze kadrowe. Rozważając więc wybór lokalizacji, trzeba wziąć pod uwagę zagrożenie wynikające z możliwości szybkiego wydrenowania z zasobów ludzkich miejsc, które dziś mogą się wydawać bardzo atrakcyjne choćby dlatego, że w okolicy panuje spore bezrobocie. Sytuacja może się jednak w krótkim czasie zmienić, bo na przykład inna firma postawi konkurencyjny obiekt i od razu zatrudni dwa tysiące osób, zagospodarowując tym samym wolne ręce do pracy. Strategia SEGRO zakłada tymczasem lokalizowanie magazynów wyłącznie w pobliżu największych miast i najważniejszych szlaków komunikacyjnych, gwarantując w ten sposób klientom długofalowy rozwój.

Pracownik na wagę złota

Coraz bardziej wymagający rynek pracy sprawia, że deweloper pomoże klientowi również w dostosowaniu powierzchni w taki sposób, aby była jak najbardziej komfortowa dla personelu. Przeszklone biura, miejsca relaksu, wygodne powierzchnie socjalne nie są tylko wyróżnikiem nowoczesnych biurowców, takie rozwiązania zaczynają się też pojawiać w magazynach. Coraz więcej pracodawców, którym zależy na utrzymaniu personelu i pozyskaniu nowych pracowników, zdaje sobie sprawę z konieczności tworzenia przyjaznych miejsc pracy. Pod tym względem w portfolio SEGRO wyróżnia się m.in. obiekt zbudowany dla Volkswagen Group Polska i zlokalizowany w SEGRO Logistics Park Poznań, Komorniki. Na terenie centrum pracownicy mają dostęp do przestrzeni relaksacyjnej oraz zewnętrznego tarasu, a powierzchnia biurowa oferuje przestronne pomieszczenia w najwyższym standardzie.

Koncepcja biur w jednej z najnowszych inwestycji, czyli obiekcie produkcyjno‑magazynowym zbudowanym dla Corning Optical Communications w SEGRO Logistics Park Stryków, powstała z kolei na bazie dogłębnej analizy zachowań pracowników. Corning, któremu zależało na wygodzie i bezpieczeństwie zatrudnionych, przeprowadził wewnętrzne badanie. Zapytał w nim pracowników o ich preferencje. Z ankiet wynikało, że ludziom zależy na poprawie akustyki i komfortu pracy. W związku z tym deweloper wykorzystał takie materiały wykończeniowe w części biurowej, dzięki którym powstały przyjazne miejsca pracy. Ze względu na wyjątkowy kształt elewacji każde stanowisko jest bardzo dobrze doświetlone przez światło naturalne.

Zielona perspektywa

Zarówno budynek Volkswagen Group Polska, jak i Corning Optical Communications, a także wszystkie nowe obiekty deweloperski SEGRO, zostały poddane rygorystycznej certyfikacji BREEAM. Zakłada ona maksymalizację działań zmierzających do poszanowania środowiska naturalnego zarówno na etapie konstrukcji, jak i użytkowania obiektu. Dla coraz większej liczby firm jest ona nie tylko dodatkiem, ale wręcz wymogiem podczas wyboru dewelopera.

To niejedyny ukłon firmy w stronę natury. Do końca 2019 roku we wszystkich parkach SEGRO zostanie zainstalowanych 25 ładowarek do aut elektrycznych i hybrydowych. Dzięki temu zarówno elektryczne floty, jak i prywatne ekologiczne samochody pracowników zyskają miejsce ładowania. Aby wspierać bardziej ekologiczne formy transportu, tworzone są także uprzywilejowane miejsca parkingowe dla współdzielonych samochodów.

W ostatnich miesiącach do parków SEGRO w Warszawie, Poznaniu i Gliwicach wprowadziło się ponad pół miliona pszczół, które w sprzyjających warunkach wyprodukują ponad 300 litrów miodu rocznie. Tego typu działania są jedyną słuszną drogą dla zachowania bioróżnorodności oraz naturalnej równowagi coraz bardziej zakłócanej przez człowieka.

Przeczytaj pozostałe artykuły raportu »

Branża logistyczno–transportowa wkracza na poziom 4.0 

Weronika Podhorecka PL

Branża TSL ma dwa główne problemy – brak kierowców i niskie marże. Ponieważ biznes działa na granicy opłacalności, to jeżeli ma kreować pozytywne doświadczenia klientów, powinien sięgać coraz szerzej po narzędzia cyfrowe.

Rewolucja w zarządzaniu płatnościami i relacjami 

Anna Sobotnik PL

„Finansowanie dostawców” – narzędzie wspomagające współpracę między spedytorami i przewoźnikami, które zaoferował ING Bank Śląski.

Nietypowe i ponadgabarytowe przesyłki w spedycji 

Organizacja przewozu towarów typowych nie jest tak skomplikowana jak przygotowanie przesyłki niestandardowej, ponadwymiarowej, niebezpiecznej czy szczególnie cennej.

Megabajty na torach 

Na rynku przewoźników kolejowych CARGO w Polsce jest jeden dominujący przewoźnik i kilkadziesiąt różnych firm realizujących usługi związane z przewozami szynowymi.

Magazyny przyszłości 

Paweł Sapek PL

Większość firm koncentruje się na rozwiązywaniu problemów klientów i działa tak, aby ułatwiać im prowadzenie biznesu.

Bolidem do Niemiec, Włoch i Czech 

Grupę Raben łączy z Niemcami, Włochami i Czechami ścisła współpraca. Firma rozwija i promuje połączenia z tymi rynkami, a wspólnym mianownikiem tych działań w 2019 roku jest bolid Formuły Student.

Tematy

Może Cię zainteresować

Marki luksusowe pod presją geopolityki

W połowie kwietnia rynki kapitałowe zelektryzowała informacja o tym, że francuski gigant LVMH stracił tytuł najcenniejszej firmy luksusowej na świecie na rzecz mniejszego, ale bardziej ekskluzywnego Hermèsa. Czy detronizacja jednej francuskiej marki przez drugą (producenta torebek Louis Vuitton przez producenta torebek Birkin) to rzeczywiście zdarzenie, którym powinny się ekscytować europejskie rynki? I co ta zmiana oznacza dla polskich producentów marek premium?

 

Dobre relacje w firmie zaczynają się od dobrze dobranych słów

Gdy codzienna komunikacja sprowadza się do skrótów myślowych, domysłów i niejasnych sygnałów, łatwo o spadek zaangażowania, narastające napięcia i chaos informacyjny. Coraz więcej organizacji dostrzega, że to właśnie język – sposób, w jaki mówimy do siebie w pracy – buduje (lub rujnuje) atmosferę oraz relacje w zespołach. O tym, jak świadomie kształtować kulturę organizacyjną poprzez komunikację, opowiada Joanna Tracewicz, Senior Content Strategy Manager w rocketjobs.pl i justjoin.it, a także współautorka poradnika Nie mów do mnie ASAP! O spoko języku w pracy.  Rozmawia Paulina Chmiel-Antoniuk.

AI w medycynie predykcyjnej – jak wearables zmieniają opiekę Jak AI i urządzenia noszone rewolucjonizują medycynę

W ostatnich latach inteligentne urządzenia noszone (wearables) przeszły drogę od prostych krokomierzy do zaawansowanych narzędzi monitorujących stan zdrowia. Dzięki sztucznej inteligencji stają się one nie tylko rejestratorami danych, lecz także systemami predykcyjnymi, które mogą wspierać diagnostykę i profilaktykę chorób. W świecie biznesu i zarządzania zdrowiem pracowników technologia ta może odegrać kluczową rolę.
Według raportu Think Tank SGH wartość globalnego rynku AI w ochronie zdrowia wzrośnie z 32,3 miliarda dolarów w 2024 roku do 208,2 miliarda dolarów w 2030 roku, co oznacza średnioroczny wzrost na poziomie 36,4%. Ta dynamiczna ekspansja wskazuje na rosnące znaczenie technologii AI i wearables jako ważnych elementów nowoczesnej opieki medycznej.

Strategiczna samotność – klucz do autentycznego przywództwa

W dynamicznym współczesnym świecie biznesu, w którym dominują informacje dostarczane w trybie natychmiastowym, umiejętność samodzielnego, logicznego i krytycznego myślenia stała się jedną z najcenniejszych kompetencji liderów. Koncepcja ta, przedstawiona przez Williama Deresiewicza, byłego profesora Uniwersytetu Yale, zakłada, że prawdziwe przywództwo nie rodzi się wśród zgiełku opinii i impulsów zewnętrznych, lecz w przestrzeni samotności i skupienia.

Skup się na fanach marki. Oferta skierowana do wszystkich nie działa!
Multimedia
Skup się na fanach marki. Oferta do wszystkich nie działa!

W spolaryzowanej kulturze pogoń za rynkiem masowym i kierowanie oferty do wszystkich są z góry skazane na porażkę. Najlepszym sposobem na osiągnięcie sukcesu marki jest sprzymierzenie się z subkulturą, która ją pokocha.

Cła, przeceny i okazje: Jak zarobić, gdy inni panikują lub tweetują

Trump tweetuje, Wall Street reaguje nerwowo, a inwestorzy znów sprawdzają, czy gdzieś nie pozostawili Planu B. Gdy rynek wpada w histerię, pojawia się pokusa: a może jednak warto „kupić w tym dołku”? W tym tekście sprawdzamy, czy inwestowanie w kontrze do tłumu to genialna strategia na czasy ceł Trumpa, banów na Chiny i politycznych rollercoasterów — czy raczej przepis na ból głowy i portfela. Nie wystarczy chłodna kalkulacja, przyda się też stalowy żołądek.

• Jak generować wartość z AI dzięki małym transformacjom w biznesie - Webster
Premium
Jak generować wartość z AI dzięki małym transformacjom w biznesie

Liderzy skutecznie wykorzystują duże modele językowe, stopniowo minimalizując ryzyko i tworząc solidne fundamenty pod przyszłe transformacje technologiczne, dzięki czemu generują realną wartość dla swoich organizacji.

Niespełna dwa lata temu generatywna sztuczna inteligencja (GenAI) trafiła na czołówki stron gazet, zachwycając swoimi niezwykłymi możliwościami: mogła prowadzić rozmowy, analizować ogromne ilości tekstu, dźwięku i obrazów, a nawet tworzyć nowe dokumenty i dzieła sztuki. To najszybsze w historii wdrożenie technologii przyciągnęło ponad 100 mln użytkowników w ciągu pierwszych dwóch miesięcy, a firmy z różnych branż rozpoczęły eksperymenty z GenAI. Jednak pomimo dwóch lat intensywnego zainteresowania ze strony kierownictwa i licznych prób wdrożeniowych nie widać wielkoskalowych transformacji biznesowych, które początkowo przewidywano. Co się stało? Czy technologia nie spełniła oczekiwań? Czy eksperci się pomylili, wzywając do gigantycznych zmian? Czy firmy były zbyt ostrożne? Odpowiedź na te pytania brzmi: i tak, i nie. Generatywna sztuczna inteligencja już teraz jest wykorzystywana w wielu firmach, ale nie – jako lokomotywa radykalnej transformacji procesów biznesowych. Liderzy biznesu znajdują sposoby, by czerpać realną wartość z dużych modeli językowych (LLM), nie modyfikując całkowicie istniejących procesów. Dążą do małych zmian (small t) stanowiących fundament pod większe przekształcenia, które dopiero nadejdą. W tym artykule pokażemy, jak robią to dzisiaj i co możesz zrobić, aby tworzyć wartość za pomocą generatywnej sztucznej inteligencji.

Premium
Polski przemysł na rozdrożu

Stoimy przed fundamentalnym wyborem: albo dynamicznie przyspieszymy wdrażanie automatyzacji i robotyzacji, co sprawi, że staniemy się aktywnym uczestnikiem czwartej rewolucji przemysłowej, albo pogodzimy się z perspektywą erozji marż pod wpływem rosnących kosztów operacyjnych i pogłębiającego się strukturalnego niedoboru wykwalifikowanej siły roboczej.

Jak alarmują prognozy Polskiego Instytutu Ekonomicznego, do 2030 r. w samej Europie może zabraknąć nawet 2,1 mln wykwalifikowanych pracowników, co czyni automatyzację nie jedną z możliwości, lecz strategiczną koniecznością. Mimo że globalnie liczba robotów przemysłowych przekroczyła już 4,2 mln jednostek, a w Europie w 2023 r. wdrożono rekordowe 92,4 tys. nowych robotów, Polska wciąż pozostaje w tyle. Nasz wskaźnik gęstości robotyzacji, wynoszący zaledwie 78 robotów na 10 tys. pracowników przemysłowych, znacząco odbiega od europejskiego lidera – Niemiec (397 robotów na 10 tys. pracowników), czy globalnego pioniera – Korei Południowej (tysiąc robotów na 10 tys. pracowników). W Scanway – firmie, która z sukcesem łączy technologie rozwijane dla sektora kosmicznego z potrzebami przemysłu – jesteśmy przekonani, że przyszłość konkurencyjności leży w inteligentnym wykorzystaniu danych, zaawansowanej automatyzacji opartej na AI oraz strategicznej gotowości do wprowadzania zmian technologicznych. Czy jednak zaawansowana wizja maszynowa napędzana przez sztuczną inteligencję może się stać katalizatorem, który pozwoli sprostać wyzwaniom i odblokować uśpiony potencjał innowacyjny polskiej gospodarki?

Premium
Gdy projekt wymyka się spod kontroli

Polskie firmy technologiczne coraz częściej realizują złożone zlecenia dla międzynarodowych gigantów. Jednak nawet najlepiej przygotowany zespół może przy takim projekcie natknąć się na nieoczekiwane przeszkody. Przykład firmy Esysco wdrażającej szyfrowanie poczty e-mail dla jednego z największych niemieckich banków pokazuje, jak szybko może runąć precyzyjnie zaplanowany harmonogram oraz jak radzić sobie z nieprzewidywalnymi wyzwaniami.

Polskie firmy technologiczne coraz częściej zdobywają międzynarodowe kontrakty i realizują projekty, które jeszcze niedawno były zarezerwowane wyłącznie dla międzynarodowych rywali. Dzięki temu zdobywają zagraniczne rynki, osiągając imponujące wyniki eksportu usług IT, który w 2023 r. przekroczył 16 mld dolarów. W ostatniej dekadzie przychody branży wzrosły niemal czterokrotnie, a wartość eksportu – aż 7,5 razy, dzięki czemu polski sektor IT stał się motorem rodzimego eksportu. Kluczowymi kierunkami ekspansji są Stany Zjednoczone, Niemcy i Wielka Brytania, a wśród najsilniejszych obszarów znajdują się fintech, cyberbezpieczeństwo, sztuczna inteligencja, gry oraz rozwój oprogramowania.

Polska wyróżnia się w regionie Europy Środkowo-Wschodniej jako największy eksporter usług IT, przewyższając Czechy czy Węgry, a pod względem jakości specjalistów IT zajmuje trzecie miejsce na świecie. Jednak do pełnego wykorzystania tego potencjału konieczne jest pokonanie barier takich jak ograniczony dostęp do kapitału na ekspansję, rosnące koszty pracy oraz niedostateczne doświadczenie w międzynarodowej sprzedaży i marketingu. To jednak nie wszystko. Przy współpracy z międzynarodowymi gigantami trzeba również pamiętać o nieznanej polskim wdrożeniowcom skali, złożoności i nieprzewidywalności towarzyszącym tak wielkim projektom. Dobrym przykładem może być nasze wdrożenie dla jednego z największych niemieckich banków, z którym podpisaliśmy kontrakt na wprowadzenie systemu zabezpieczeń e-maili dla ponad 300 tys. użytkowników rozsianych po całym świecie. Technologicznie byliśmy gotowi, ale rzeczywistość szybko zweryfikowała nasze plany.

Premium
Praktyczny poradnik kreowania wartości z dużych modeli językowych

Gdy w 2022 r. pojawiły się powszechnie dostępne duże modele językowe (LLM), ich potężna zdolność do generowania tekstu na żądanie zapowiadała rewolucję w produktywności. Jednak mimo że te zaawansowane systemy AI potrafią tworzyć płynny tekst w języku naturalnym i komputerowym, to są one dalekie od doskonałości. Mogą halucynować, wykazywać się logiczną niespójnością oraz produkować treści nieadekwatne lub szkodliwe.

Chociaż technologia ta stała się powszechnie dostępna, wielu menedżerów nadal ma trudności z rozpoznawaniem przypadków użycia LLM-ów, w których poprawa produktywności przewyższa koszty i ryzyka związane z tymi narzędziami. Potrzebne jest bardziej systematyczne podejście do wykorzystywania modeli językowych, tak aby uefektywnić procesy biznesowe, a jednocześnie kontrolować słabe strony LLM-ów. Proponuję trzy kroki ułatwiające osiągnięcie tego celu. Po pierwsze, należy rozłożyć proces na mniejsze zadania. Po drugie, trzeba ocenić, czy każde zadanie spełnia tzw. równanie kosztów GenAI, które szczegółowo wyjaśnię w tym artykule. Jeśli ten warunek zostanie spełniony, należy uruchomić projekt pilotażowy, iteracyjnie oceniać jego wyniki oraz na bieżąco wprowadzać zmiany w celu poprawy rezultatów.

Kluczowe w tym podejściu jest pełne zrozumienie, w jaki sposób mocne i słabe strony modeli językowych odpowiadają specyfice danego zadania; jakie techniki umożliwiają ich skuteczną adaptację w celu zwiększenia wydajności; oraz jak te czynniki wpływają na bilans kosztów i korzyści – a także na ocenę ryzyka i potencjalnych zysków – związanych z wykorzystaniem modeli językowych do podnoszenia efektywności realizowanych działań.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!