Reklama
LETNIA PROMOCJA! Odbierz 50% rabatu na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - oferta do 15.08.2025
Łańcuchy dostaw i logistyka

Odnoszący sukcesy biznes to zrównoważony biznes

30 sierpnia 2019 8 min czytania
Odnoszący sukcesy biznes to zrównoważony biznes

Redukcja śladu węglowego o ponad 5%., dotarcie do ponad 6 mln osób z przekazem społecznym, spadek liczby wypadków – to niektóre dane ujęte w Raporcie Zrównoważonego Rozwoju Carlsberg Polska za 2018 r. Najnowszy raport, opracowany zgodnie ze standardem GRI, dostępny jest na stronie internetowej firmy.

Carlsberg Polska prezentuje stan realizacji celów zrównoważonego rozwoju, ujętych w globalnej strategii Grupy Carlsberg pn. Together Towards Zero. Najnowszy raport przedstawia postępy firmy w obszarze redukcji śladu węglowego, gospodarowania wodą, zmniejszenia liczby wypadków pracowników, a także działań społecznych i edukacji w zakresie odpowiedzialnej konsumpcji alkoholu.

Raport, gromadząc informacje i dane w jednym miejscu, pozwala nam ocenić stopień zaawansowania prac i ich rezultaty w zakresie realizacji celów strategii Together Towards ZERO. Stanowi dla nas podsumowanie dokonań i pomaga w planowaniu działań na kolejne lata. Zgodnie z naszą misją „Warzymy dla lepszego dziś i jutra” podejmujemy kroki, aby sprostać wyzwaniom dzisiejszego świata, szczególnie w obszarze dbałości o środowisko i naszych interesariuszy – mówi Beata Ptaszyńska‑Jedynak, dyrektor ds. komunikacji w Carlsberg Polska.

Odkrywaj jeszcze więcej i częściej. Kupując prenumeratę, gwarantujesz sobie dostęp do solidnej dawki harvardzkiej wiedzy. Miej pewność, że nic cię nie ominie.

Z prenumeratą możesz więcej!

ZERO śladu węglowego

Redukcja zużycia energii oraz emisji CO2 jest jednym z największych wyzwań dla dzisiejszego przemysłu. Carlsberg Polska wprowadza szereg rozwiązań zwiększających wydajność energetyczną i tym samym realizujących cel globalnej strategii, jakim jest ograniczenie do zera śladu węglowego do 2030 r. W 2018 r. Carlsberg Polska osiągnęła redukcję śladu węglowego o 5,2% w stosunku do 2015 r. Rezultat ten to efekt inwestycji, zmian procesów i innowacji wprowadzonych w browarach Okocim, Kasztelan oraz Bosman.

Energia elektryczna

W 2018 r. Carlsberg Polska zanotował spadek zużycia energii elektrycznej do 19,7 kWh/hl z 20,3 kWh/hl w 2017 r. Emisja CO2 spadła z 3.0 kg CO2/hl w 2017 do 2.9 kg CO2/hl. W browarze w Sierpcu przeprowadzona została kompleksowa wymiana oświetlenia i sterowania w magazynach. Zmiany te miały znaczący wpływ na redukcję zużycia energii elektrycznej o blisko 33% w stosunku do poprzedniego systemu. Browar w Szczecinie uruchomił nową instalację wykorzystującą ciepło z amoniaku z instalacji chłodniczej browaru do zgazowania CO2 używanego w produkcji. Dzięki tej metodzie udało się przetworzyć ponad 2 tys. ton dwutlenku węgla i zaoszczędzić 140.000 kWh energii elektrycznej, która używana była wcześniej do tego celu. Dzięki modernizacjom i inwestycjom ograniczono zużycie mediów także w Browarze Okocim. W 2018 r. zmniejszono zużycie energii cieplnej i elektrycznej o 1% (w porównaniu do 2017 r.) a emisję CO2 o 4%.

Logistyka

Duży wpływ na redukcję emisji CO2 miały także rozwiązania wprowadzone w łańcuchu dostaw, w tym w obszarze logistyki. Podjęte działania obejmują m.in. usprawnienie analityki logistycznej dotyczącej liczby tras. Dzięki nim zredukowano ponad 100 tys. przejechanych kilometrów w odbiorach własnych oraz prawie 0,5 mln kilometrów w dystrybucji i transporcie produktów oraz opakowań zwrotnych.

Opakowania

Opakowania mają wpływ na środowisko, dlatego Carlsberg Polska wdraża liczne rozwiązania optymalizujące zużycie materiałów do ich produkcji. Od lat zmniejszana jest grubość ścianek puszek i butelek na piwo. Mniejsza masa opakowania oznacza mniejszy poziom emisji CO2 podczas transportu. Bardzo duże znaczenie ma także butelka zwrotna. Aktualnie 42% piwa w opakowaniach detalicznych jest sprzedawane właśnie w tej formie. Redukcja w obszarze opakowań dotyczy także folii używanej do wielopaków piwa. W 2018 r. Grupa Carlsberg wprowadziła rewolucyjne rozwiązanie pn. Snap Pack. Polega ono na łączeniu puszek piwa kroplą specjalnego biodegradowalnego kleju zamiast owijania wielopaku folią. Dzięki temu Grupa zamierza zredukować ilość odpadów z tworzyw sztucznych na świecie o ponad 1200 ton rocznie – co odpowiada 60 milionom plastikowych torebek.

ZERO marnowania wody

Badania pokazują, że do 2025 r. dwie trzecie ludności na świecie stanie w obliczu niedoboru wody, a ekosystemy mogą być zagrożone. Grupa Carlsberg wyznaczyła sobie cel zmniejszenia o połowę zużycia wody w browarach i współpracę nad ochroną wspólnych zasobów wodnych na obszarach wysokiego ryzyka. W tym celu firma pracuje nad doskonaleniem standardów zarządzania mediami, w tym wodą, ściekami i energią; wprowadza programy poprawy wydajności zużycia wody i  podnosi standardy oczyszczania ścieków. Dzięki modernizacji oczyszczalni ścieków przy Browarze Okocim odzysk wody i jej powtórne wykorzystanie w okocimskiej stacji uzdatniania wody generuje oszczędności na poziomie 1.000mIndeks górny 3 miesięcznie. W 2018 r. średnie zużycie wody w tym browarze wynosiło 3,02 hl/hl gotowego piwa, co oznacza, że od 2010 r. zmalało ono o 13%. Na uwagę zasługuje także piwo PU:REST uwarzone w Szwecji w limitowanej edycji. To krystalicznie czysty pilzner warzony z oczyszczonej wody. Piwo to pokazuje, w jaki sposób technologia oczyszczania ścieków może pomóc w rozwiązaniu przyszłych niedoborów wody na świecie. Piwo wyprzedało się w ciągu kilku dni.

Kultura ZERO wypadków

Ochrona życia i zdrowia pracowników jest podstawową wartością firmy Carlsberg. Wyznajemy zasadę, że jedynie dzięki połączeniu aktywności liderów, spójnej i konsekwentnej edukacji oraz procedur bezpieczeństwa można budować kulturę zera wypadków. Browary Carlsberg Polska posiadają certyfikowany System Zarządzania Bezpieczeństwem i Higieną Pracy OHSAS 18001. W drugim półroczu 2018 r. pracownicy mogli zgłaszać własne pomysły na rozwiązania i usprawnienia z zakresu BHP (Kaizeny). Jednym z rozwiązań, które służą podnoszeniu bezpieczeństwa jest program 5 ZŁOTYCH ZASAD. Opracowano go na podstawie praktyki branżowej. Skupia się on na określonych obszarach zagrożeń dla pracowników wynikających z nieprzestrzegania zasad bezpieczeństwa. Dzięki wdrażanym działaniom udało się osiągnąć długoterminowy trend ograniczania liczby wypadków z udziałem pracowników skutkujących zwolnieniem lekarskim. W 2018 r. spadła ona o 18% w porównaniu do 2017 r., a największym osiągnięciem w tym okresie jest zmniejszenie wypadków w obszarze sprzedaży o 37%.

ZERO nieodpowiedzialnej konsumpcji alkoholu

Działania Carlsberga na rzecz podnoszenia świadomości i budowania kultury odpowiedzialnej konsumpcji alkoholu prowadzone są wielotorowo. 100% piw alkoholowych Carlsberg Polska jest opatrzonych symbolami, które przestrzegają konsumentów przed jazdą po spożyciu alkoholu, piciu w ciąży lub przez nieletnich. Od 3 lat prowadzona jest także kampania społeczna pod hasłem „Trzeźwo myślę”. Dzięki aktywnościom z influencerami w mediach społecznościowych, kampanii display’owej na ekranach w placówkach medycznych LuxMed i Medicover w Polsce, wydarzeniom w wybranych pubach w Warszawie oraz działaniom komunikacyjnym w mediach w 2018 r. kampania dotarła do ponad 6 milionów osób. Carlsberg Polska daje swoim konsumentom także możliwość wyboru, oferując bezalkoholowe warianty piwa. W 2018 r. firma wprowadziła na rynek bezalkoholowe piwo o właściwościach izotonicznych – Birell, a także okocimski Radler Wiśnia z pigwą 0,0%. Ważnym aspektem celu ZERO nieodpowiedzialnej konsumpcji alkoholu są także działania skierowane do pracowników. Jednym z nich jest instalacja AlkoStopów w samochodach służbowych dla wzmocnienia bezpieczeństwa pracowników i na drogach.

Warzymy dla lepszego dziś i jutra

Zrównoważony rozwój to także długofalowa współpraca z interesariuszami. Ważną grupą dla Carlsberg Polska są społeczności lokalne w sąsiedztwie browarów firmy. Chcąc wspierać ich rozwój, Carlsberg Polska prowadzi od 2014 r. m.in. program „InicJaTyWy”. W jego ramach pracownicy‑wolontariusze firmy otrzymywali granty na realizację projektów, mających na celu poprawę warunków życia mieszkańców Brzeska, Sierpca, Szczecina i okolic. Działania obejmują rewitalizację terenów zielonych, tworzenie miejsc sprzyjających aktywnemu wypoczynkowi oraz edukację dotyczącą odpowiedzialnej konsumpcji alkoholu. W 2018 r. podczas V edycji programu 80 wolontariuszy zrealizowało 12 projektów na rzecz lokalnych społeczności, przepracowując 1328 godzin.

Raport Zrównoważonego Rozwoju Carlsberg Polska jest dostępny na stronie www.carlsbergpolska.pl w zakładce Zrównoważony Rozwój, tu pod linkiem.

Wsparcie merytoryczne przy opracowywaniu raportu zapewniła firma SUSTAINERS.

Tematy

Może Cię zainteresować

Dyskryminacja ze względu na wiek Zdemaskuj ukryty ageizm w twojej organizacji
Jak liderzy mogą identyfikować uprzedzenia wpływające na pracowników oraz klientów? Oto pięcioczęściowy model audytu ageizmu, zawierający praktyczne pytania, które zainicjują kluczowe rozmowy i pomogą wprowadzić zmianę w organizacji. Wiele firm wciąż nie wykorzystuje potencjału rosnącej „gospodarki długowieczności”, czyli wartości ekonomicznej, jaką tworzą osoby po 50. roku życia jako konsumenci i pracownicy. Biznes często pomija tę […]
Ilustracja przedstawiająca lidera biznesowego analizującego mapę scenariuszy na ekranie dotykowym — symboliczna reprezentacja podejścia opartego na myśleniu strategicznym w warunkach radykalnej niepewności. Planowanie scenariuszy w obliczu radykalnej niepewności

W czasach głębokiego chaosu liderzy muszą przeciwdziałać paraliżowi decyzyjnemu — poprzez świadome i szerokie tworzenie mapy możliwych scenariuszy.

„Jaki jest najlepszy scenariusz, który możesz logicznie opisać?” — to pytanie słyszę regularnie jako badacz i doradca, który od ponad trzech dekad analizuje przyszłość u zbiegu technologii, społeczeństwa i gospodarki politycznej. Moja odpowiedź zawsze brzmi tak samo: nie istnieje coś takiego jak „najlepszy scenariusz”. Ani „najgorszy”. Przyszłość kształtowana przez ludzi to zawsze mieszanka niezrozumianych i niewyobrażalnych zagrożeń i szans.

Czym więc różnią się od siebie kolejne epoki? Zakresem i intensywnością niepewności, z jaką mierzą się decydenci — próbując wzmacniać pozytywne skutki zmian, a minimalizować ich negatywne konsekwencje.

To ważna obserwacja, bo politycy, prezesi, rynki finansowe i zwykli ludzie mają jedną wspólną cechę: nie znoszą radykalnej niepewności. Ona podważa sens ich działania i sprawia, że realizacja celów wydaje się niemożliwa.

Opór motorem postępu Pięć sposobów, w jakie liderzy mogą przekuć opór w postęp

Umiejętne reagowanie na opór lub sceptycyzm ze strony podwładnych to jedna z najważniejszych kompetencji, jakie może posiadać lider. Szczególnie w okresach zmian, takich jak powrót do biura po pandemii. Sprzeciw może dotyczyć poszczególnych decyzji lub całej polityki organizacyjnej oraz przybierać bardzo różne formy. Sięgają one od wyrażania wątpliwości i zadawania pytań, po otwarty opór, a nawet sabotaż.

zaufanie do AI Czy ufam, bo brzmi mądrze? Zaufanie poznawcze w interakcji człowiek–AI

Sztuczna inteligencja coraz częściej staje się naszym „domyślnym doradcą”. Pomaga nam w zakupach, decyzjach kadrowych czy diagnostyce medycznej. W rzeczywistości przeładowanej danymi i informacyjnym szumem AI filtruje, analizuje i podsuwa decyzje. Dla użytkownika to wygoda. Dla organizacji – potencjalna pułapka.

Pojawia się bowiem zasadnicze pytanie: kiedy i dlaczego ufamy rekomendacjom AI? I czy nasze zaufanie jest efektem racjonalnego osądu, czy może jedynie złudzeniem poznawczym?

Współpraca księgowego i controllera Controller i księgowy – jak wspólnie „dopłynąć” do celu

Poznaliście mnie jako praktyka zakochanego niezmiennie w księgowości i controllingu. A jednak bywam też członkiem załogi, który… uczy się, jak nie wypaść za burtę podczas rodzinnych rejsów. Uwielbiam żeglowanie z bliskimi, ale nie ukrywam, że to nie tylko słońce, wiatr i szanty. Przede wszystkim to dla nas szkoła współpracy, zaufania i szybkiego reagowania na zmienne warunki. Na jachcie każdy ma swoją rolę, a sukces rejsu zależy od tego, czy potrafimy działać razem. I właśnie ta żeglarska perspektywa pozwala mi z dystansem, ale i z humorem spojrzeć na współczesne wyzwania w finansach – bo czy to na wodzie, czy w firmie, bez współpracy daleko nie popłyniemy.

BYOD_bring your own device BYOD wraca z nową siłą

Przez lata kojarzony z elastycznością i oszczędnościami, model Bring Your Own Device znów zyskuje na popularności – tym razem w realiach pracy zdalnej i hybrydowej. Jednak współczesne zagrożenia, zwłaszcza cybernetyczne, sprawiają, że BYOD staje się poważnym wyzwaniem strategicznym. Czy liderzy są gotowi na nowe ryzyka związane z prywatnymi urządzeniami w służbowym środowisku?

Kiedy zmiana stanowiska na równorzędne ma sens Kiedy zmiana stanowiska na równorzędne ma sens

Ugrzązłeś w miejscu zawodowo? Przeniesienie się na inne, ale równorzędne stanowisko w firmie wiąże się z pewnym ryzykiem, jednak może być właśnie tym, czego potrzebujesz.
Wydłużony w czasie proces awansów i słabszy rynek pracy sprawiły, że wiele osób czuje, jakby utkSama kilkukrotnie zmieniałam stanowisko na równorzędne, a zdarzyło się nawet, że przeszłam „niżej” pod względem władzy i odpowiedzialności, z kilku powodów.nęło w miejscu. Rozwiązaniem może być zmiana stanowiska na inne, ale wciąż w obrębie tej samej firmy. Taki ruch może pomóc się rozwijać, pozostać zaangażowanym i zacieśniać współpracę między różnymi działami.

Grafika promocyjna w czerwonej kolorystyce prezentująca książkę dr n. med. Anny Słowikowskiej pt. „Serce w dobrym stylu. Jak zatroszczyć się o swoje zdrowie”. Po lewej stronie znajduje się biały napis: „MIT SMRP poleca książkę dr Anny Słowikowskiej”. Po prawej stronie okładka książki z dużym sercem z wykresu EKG na tle, tytułem i nazwiskiem autorki. „Serce w dobrym stylu. Jak zatroszczyć się o swoje zdrowie” – recenzja

Niejeden lider biznesu przekonał się zbyt późno, że największe zagrożenie dla jego imperium czaiło się nie na rynku, lecz we własnej piersi. W salach posiedzeń zarządów rzadko dyskutuje się o stanie tętnic prezesa – a przecież mogą one zaważyć na losach firmy równie mocno, co wyniki finansowe. Od lat korporacyjna kultura hołubi samopoświęcenie i żelazną wytrzymałość, przymykając oko na tlący się pod garniturem kryzys zdrowotny. Paradoksalnie ci sami menedżerowie, którzy szczycą się troską o swoje zespoły i deklarują dbałość o work-life balance, często ignorują własne symptomy i potrzeby ciała. Serce w dobrym stylu, książka dr n. med. Anny Słowikowskiej i Tomasza Słowikowskiego, stawia prowokacyjne pytanie: czy potrafisz zarządzać swoim zdrowiem równie świadomie, jak zarządzasz firmą? Autorzy nie mają wątpliwości, że zdrowie – a zwłaszcza serce – lidera to nie fanaberia, lecz strategiczny priorytet każdego człowieka sukcesu i każdej organizacji.

Multimedia
Myśli czy tylko udaje? O tym, czego AI długo jeszcze nie opanuje

Choć dzisiejsze generatywne modele językowe świetnie symulują wzorce językowe, to daleko im do prawdziwej inteligencji. Nie mają świadomości ani zdolności do adaptacji. Takie wnioski płyną z rozmowy Iwo Zmyślonego z Pawłem Szczęsnym z Neurofusion Lab, który podkreśla, że nadużywanie antropomorfizujących określeń („AI myśli”, „uczy się”) wynika głównie z marketingu i prowadzi do fałszywych oczekiwań. Krytykuje przy okazji pojęcie „halucynacji AI”, wskazując, że błędy modeli są nieuniknione ze względu na ich budowę. Ostatecznie AI może przynieść znaczące korzyści biznesowi, ale tylko gdy rozumiemy jej rzeczywiste możliwości i ograniczenia.

Pomoc AI przy podejmowaniu decyzji
Jak AI może pomóc podejmować lepsze decyzje pod presją?

Dane firmy Oracle wskazują, że aż 85% menedżerów doświadcza stresu decyzyjnego, a 75% z nich deklaruje dziesięciokrotny wzrost liczby podejmowanych decyzji w ciągu ostatnich trzech lat. Wsparcie ze strony sztucznej inteligencji wydaje się więc atrakcyjną alternatywą przy ciągłej pracy pod presją. Prawdziwy sukces w zarządzaniu zależy jednak od świadomego połączenia potencjału AI z ludzkimi możliwościami, takimi jak intuicja, doświadczenie i umiejętności interpersonalne.

Co potrafi AI, działając pod presją?

Potencjał technologiczny wzrasta z roku na rok. Sztuczna inteligencja, która jeszcze niedawno stanowiła bardziej symbol rozwoju niż realne wsparcie w codziennych obowiązkach, stała się obecnie powszechnym narzędziem pracy. W jakich obszarach wykorzystuje się ją najczęściej?

  • Monitoring i predykcja. Firmy takie jak Unilever wykorzystują sztuczną inteligencję do monitorowania łańcuchów dostaw w czasie rzeczywistym. Dzięki algorytmom AI możliwe jest wychwycenie anomalii, zanim doprowadzą one do poważnych konsekwencji biznesowych. Oprócz sfery biznesowej, inteligentne algorytmy są wykorzystywane w ten sposób na przykład do wykrywania na podstawie zdjęć satelitarnych powstających zagrożeń ekologicznych, które mogłyby zakłócić łańcuchy dostaw.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!