Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
Zarządzanie i przywództwo IT
Polska flaga

Kiedy handlowcy realizują plany sprzedażowe?

8 stycznia 2016 5 min czytania
Michał Sosnowski
Kiedy handlowcy realizują plany sprzedażowe?

Streszczenie: Skuteczna motwacja handlowców do realizacji planów sprzedażowych opiera się na pozytywnej energii w firmie, która wynika z odpowiednio skonstruowanego systemu wynagrodzeń, realistycznych celów oraz efektywnej komunikacji. W firmie Play, w kanałach dealerskim i własnym, zastosowano system wynagrodzenia prowizyjnego, który zapewnia sprawiedliwe zarobki dla handlowców o porównywalnej skuteczności, niezależnie od modelu zatrudnienia. System ten nie ma górnych limitów premii, co pozwala na docenienie dodatkowego wysiłku pracowników. Analizy pokazują, że zarówno w kanale dealerskim, jak i własnym, najlepsi sprzedawcy osiągają podobne wyniki sprzedaży i zarobki, co wskazuje na brak faworyzowania któregokolwiek z modeli wynagradzania. Firma oferuje również różnorodne szkolenia dostosowane do indywidualnych potrzeb pracowników oraz dodatkowe motywatory, takie jak konkursy, rankingi i nagrody, które skutecznie zwiększają zaangażowanie handlowców.

Pokaż więcej

Skuteczna motywacja wypływa z pozytywnej energii w firmie i jest nieodzowna, aby handlowcy realizowali plany sprzedażowe. Jak o nią zadbać w swojej organizacji?

Dobra energia krążąca w krwiobiegu organizacji występuje wtedy, kiedy żaden z jej składników, czyli wynagrodzenia, prowizje, realne plany i szybka komunikacja, jej nie zanieczyszcza oraz wszystkie ogniwa mają ten sam cel.W ciągu ostatnich 3 lat obserwujemy nieustający wzrost sprzedaży B2B w obu kanałach, za które odpowiadam w Play – dealerskim oraz własnym. Pokryliśmy równomiernie całą Polskę siecią doradców w taki sposób, aby każdy miał potencjalnie podobną liczbę klientów firmowych. Wyjątkiem są rejony, w których mamy większą konkurencję i te, w których nie jest łatwo pozyskać nowych sprzedawców spełniających nasze oczekiwania.

Sprawiedliwy przydział prowizji

Na tak „podzielonym” rynku z równomiernie rozłożonym potencjałem sprzedaży dobrze się sprawdza system wynagrodzenia prowizyjnego. Wynagrodzenia podstawowe i stawki prowizyjne zostały skonstruowane w taki sposób, aby handlowcy o porównywalnej skuteczności (bez względu na model zatrudnienia) mogli osiągać zarobki na porównywalnym i, co ważne, sprawiedliwym poziomie oraz żeby każdy dodatkowy, ponadstandardowy wysiłek był odpowiednio lepiej wynagradzany. Nie obowiązują górne limity wysokości premii – nasz system docenia ciężką pracę, której skutki co miesiąc każdy widzi w swoim portfelu. Dotyczy to obu kanałów – dealerskiego i własnego.

Z naszych obserwacji i analiz wynika, że w obu kanałach są osoby, które regularnie osiągają podobny poziom średniej sprzedaży miesięcznej. W grupie najlepszych, zawsze jest porównywalna liczba ludzi, często wręcz powtarzają się te same nazwiska. Choć jedni pracują w modelu opartym na wysokich prowizjach od partnera, pokrywając wszystkie, wynikające z tego rodzaju pracy, koszty, a inni w modelu wynagrodzenia podstawowego i odpowiednio niższej prowizji jednostkowej, wypracowują podobne (notabene wyśmienite) wyniki i porównywalne zarobki „na rękę”. To oznacza, że sposób wynagradzania tej grupy nikogo nie faworyzuje i nie ma wpływu na wynik. Taki system nie sprawdza się jednak w przypadku mniej skutecznych lub mniej aktywnych sprzedawców, a każdy pracodawca unika nieproduktywnych kosztów.

Jak zwiększać motywację do walki o klienta?

Najlepsi sprzedawcy nie dość, że mają wysokie kompetencje, to jeszcze stale je doskonalą – firma oferuje całą gamę szkoleń dostosowanych do indywidualnych potrzeb zainteresowanych na każdym poziomie organizacji. Poza rozbudowanym systemem edukacyjnym kierownictwo zachęca pracowników i współpracowników do maksymalnego zaangażowania poprzez oferowanie różnych dodatkowych motywatorów. Dobrymi narzędziami uzupełniającymi są konkursy, rankingi, nagrody. Okazuje się, że najbardziej skuteczne są zwłaszcza bodźce krótkoterminowe. Niemniej każdy sposób, który prowadzi do zwiększenia motywacji, znalezienia w sobie energii do walki o klienta, do odsuwania na bok frustracji, działa pozytywnie na wynik jednostki i przekłada się na wynik całej grupy.

Handlowcy reprezentują różne typy osobowości, mają różne motywacje i oczekiwania, dlatego system prowizyjny wspierany krótkimi, najlepiej miesięcznymi, konkursami w naszej ocenie jest systemem najbardziej elastycznym i sprawiedliwym. Nagradza talent i ciężką pracę, promuje systematyczność i dążenie do lepszych wyników, nie karząc za gorsze rezultaty. Ustalane co miesiąc plany sprzedażowe wynikające z aktualnej analizy potencjału rynkowego są punktem odniesienia dla wszystkich handlowców, którzy pracując ponad oczekiwany poziom zasługują na dodatkowe, poza finansowe, docenienie.

Bez wsparcia całej firmy, dział handlowy nie osiągnie wysokich rezultatów

Wsparcie całej firmy jest kluczowe

Jeśli nawet w organizacji na wszystkich jej szczeblach obowiązuje zestaw narzędzi i rozwiązań motywujących oraz kreujących pozytywną energię, to jej wyzwolenie ciągle pozostaje największym wyzwaniem dla osoby zarządzającej funkcją sprzedaży. Musi zadbać o to, aby energia organizacji tak popłynęła z góry, żeby jej nie zgubić po drodze, ale uzyskiwać pozytywne sprzężenie zwrotne, tworząc zamknięty obieg. Sprawnie działająca firma powinna bowiem działać dwutorowo – nie tylko kaskadować w dół oczekiwania, ale także szybko reagować na problemy i dawać ludziom wsparcie. Do tego potrzebna jest dobra komunikacja z innymi funkcjami biznesowymi i zarządem.

Na skuteczną pracę handlowców w naszej firmie składa się, jak widać, kilka ważnych elementów:

  • sprawiedliwy system wynagrodzeń,

  • przejrzysty, przewidywalny i realny do osiągnięcia poziom sprzedaży,

  • narzędzia wspierające: analizy, raporty, konkursy, systemy informatyczne, nagrody, okazje do świętowania i pochwalenia najlepszych

  • dobra komunikacja z całą organizacją.

W ten sposób tworzy się zamknięty obieg energii w przedsiębiorstwie, dającej silną motywację do efektywnej pracy. Bez wsparcia całej firmy, dział handlowy nie osiągałby wysokich rezultatów.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Multimedia
Noblista Daron Acemoglu studzi oczekiwania wobec sztucznej inteligencji

Czy sztuczna inteligencja naprawdę zrewolucjonizuje gospodarkę i rynek pracy w ciągu najbliższych lat? Daron Acemoglu, laureat Nagrody Nobla i wybitny ekonomista, przedstawia zaskakująco umiarkowaną prognozę. W rozmowie z MIT Sloan Management Review obala popularne mity o potędze AI, wyjaśniając, dlaczego technologia ta zautomatyzuje jedynie ułamek zadań i doda skromny, ale wartościowy wkład do światowego PKB. Posłuchaj, jak ekspert pokazuje, że kluczem do sukcesu jest mądra współpraca ludzi z AI oraz inwestycje w innowacje, a nie ślepe podążanie za modą na automatyzację.

Królicze nory i piękny problem AI: Jak Reddit poprawia personalizację reklam

Vishal Gupta, menedżer ds. inżynierii uczenia maszynowego w Reddit , wyjaśnia, jak platforma radzi sobie z miliardem postów i 100 000 społeczności. Kluczem jest sztuczna inteligencja, która nie tylko pomaga użytkownikom odkrywać niszowe treści , ale także rewolucjonizuje trafność reklam. To delikatna sztuka balansu między eksploracją a eksploatacją , celami reklamodawców a doświadczeniem użytkownika oraz między treściami generowanymi przez AI a autentyczną ludzką rozmową, która – zdaniem Gupty – staje się przez to jeszcze cenniejsza.

Koniec ery tradycyjnych wyprzedaży: liczy się już nie tylko cena

Sezon wyprzedaży 2025 pokazał już na starcie, że tradycyjne strategie rabatowe przestają działać.  Najnowsze badanie BCG dowodzi, że wchodzimy w erę „aktywnego konsumenta”, który nie podąża już ślepo za rabatami. Zamiast tego domaga się transparentności i realnej wartości. Dzieje się tak gdyż konsumenci masowo uzbroili się w generatywną sztuczną inteligencję do weryfikowania promocji i szukania realnej wartości. Dlatego Twoim największym konkurentem nie jest inna firma, lecz osobisty agent AI Twojego klienta.

Multimedia
Co nam się wmawia na temat sztucznej inteligencji?

Jakie narracje słyszymy na temat sztucznej inteligencji i co one z nami robią i jakie wywołują skutki? Jakie kształtują w nas wyobrażenia, oczekiwania, emocje, obawy i pragnienia? Do jakich zachowań nas mobilizują? Odpowiedzi na te wszystkie pytania szuka w 14 odcinku „Limitów AI” Iwo Zmyślony wraz z Edytą Sadowską oraz Kasią Zaniewską.  Rozmówcy analizują narracje na temat AI oraz o sile perswazji i jej społecznych skutkach.

Pięć cech liderów napędzanych technologią Pięć cech liderów napędzanych technologią

W dobie gwałtownych zmian technologicznych to CEO, którzy aktywnie zdobywają kompetencje cyfrowe i odważnie redefiniują swoje modele biznesowe, wyznaczają nową jakość przywództwa. Odkryj, jak pięć cech liderów napędzanych technologią przekłada się na przewagę konkurencyjną i trwały wzrost firmy.

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!