Reklama
Dołącz do liderów przyszłości i zdobądź przewagę! Sprawdź najnowszą ofertę subskrypcji
Kompetencje i szkolenia

6 sposobów na efektywność i dobre samopoczucie przy pracy zdalnej

21 kwietnia 2021 6 min czytania
Jacek Tomczyk
6 sposobów na efektywność i dobre samopoczucie przy pracy zdalnej

Praca zdalna nie musi oznaczać chaosu i ciągłego zmagania się z rozpraszającymi sygnałami. Według najnowszego badania przeprowadzonego przez profesora Timothy’ego D. Goldena z Rensselaer Polytechnic Institute, wystarczy stosować się do kilku prostych (z pozoru) zasad, by podczas pracy w domowych warunkach zachować zdrowie psychiczne i jednocześnie zwiększyć efektywność.

1. Przygotuj miejsce TYLKO do pracy

Niektóre osoby potrzebują fizycznego oddzielenia miejsca pracy od domowych pieleszy, aby móc w pełni się zregenerować. Dlatego dobrym pomysłem – choć w warunkach mieszkaniowych nie zawsze łatwym w realizacji – jest wydzielenie osobnego miejsca, w którym będziemy jedynie pracowali. Może to być zarówno osobne pomieszczenie, jak i tylko jego fragment (np. kanapa w salonie lub zaciszny kąt w sypialni).

Ważne, abyśmy nie wracali do niego wtedy, kiedy chcemy odpocząć albo poprzebywać z rodziną. Jeśli mamy taką możliwość, dobrym pomysłem jest też używanie do pracy wyłącznie firmowego sprzętu, na którym będziemy wykonywali obowiązki służbowe. Firmowy laptop to też pewien rodzaj „miejsca pracy”, z którego po skończeniu obowiązków służbowych powinniśmy „wyjść”, czyli wylogować się. O ile mamy taką możliwość, lepiej nie odpowiadać też na telefony i e‑maile w czasie wolnym.

2. Sprawdzaj wiadomości w określonych interwałach czasowych

Smarfony, laptopy, smartwatche, tablety – ich zadaniem jest ułatwianie nam pracy, ale często stają się elementem rozpraszającym. Kontaktowanie się ze znajomymi przez komunikator internetowy, czytanie informacji na portalach albo odbieranie e‑maili (i to zarówno tych prywatnych, jak i służbowych) może skutecznie wybić z rytmu pracy. Aby się z tym uporać, warto podzielić zadania na mniejsze i zajmować się tylko nimi, nie spoglądając na telefon, ani do skrzynki pocztowej. Dopiero po zakończeniu etapu pracy możemy sobie pozwolić, by sprawdzić nowe e‑maile lub wiadomości na komunikatorze.

3. ASAP, czyli może poczekać

Warto przywrócić oryginalne znaczenie angielskiego akronimu ASAP (**As Soon APossible) – tak szybko jak to możliwe. Powinniśmy więc odpowiadać na wiadomości i telefony tak szybko jak to możliwe, co nie oznacza, że mamy rzucić wszystko, by np. odpisać na e‑mail. Odpowiadamy więc bez zwłoki, ale po zakończeniu tego, co właśnie robiliśmy. Tak szybko, ale ani chwili szybciej, bo w ten sposób stracimy całe skupienie i czas poświęcony na dotychczasową pracę.

4. Zaplanuj odpowiednie ramy czasowe na zajęcia służbowe i prywatne

Przez wiele lat standardem była praca w określonych godzinach, np. od 8:00 do 16:00 (na zachodzie popularna była zmiana od „9 to 5”). Dziś nie zawsze jest to możliwe, dlatego dobrze jest na nowo ustalić grafik, uwzględniający zajęcia zarówno domowe, jak i służbowe. Ustalić go w taki sposób, by praca nie przedłużała się w nieskończoność, do późnych godzin wieczornych. Lepsza organizacja czasu z jednej strony pozwoli skupić się na zadaniach, z drugiej zaś pozwoli pozyskać czas wolny.

5. Zsynchronizuj swój grafik z domownikami

Równie dobrym pomysłem jest opracowanie harmonogramu pracy wspólnie z domownikami. Warto to zrobić, aby wykorzystać możliwości, jakie daje nam praca zdalna i np. dzięki temu zjeść wspólnie obiad albo wyjść na spacer.

Bardzo ważne jest też ustalenie jasnego i czytelnego sposobu komunikacji z domownikami w trakcie pracy. W ten sposób zminimalizujemy ilość potencjalnych rozpraszaczy, które wybiją nas z rytmu i wydłużą czas spędzany na wykonywaniu zadań służbowych. Ważne jest, by taki grafik był jednak zgodny z regulaminem pracy i tym, czego oczekuje pracodawca. Nie każdy ma pracę zadaniową. Część osób po prostu musi być obecna przy komputerze przez osiem godziny. I należy o tym pamiętać, tworząc harmonogram.

6. Szanuj swój czas

Stosowanie się do wcześniejszych rad nie przyniesie zysku, jeśli nie poinformujemy zarówno współpracowników, jak i domowników o naszych planach na kolejny dzień. Wszystkie osoby z naszego otoczenia powinny wiedzieć, kiedy mogą się z tobą skontaktować, a kiedy jesteś zajęty.

W obu przypadkach powinniśmy szanować swój czas, nie robiąc od tego wyjątków. W przeciwnym razie czeka nas dodatkowa praca po godzinach za pośrednictwem technologii, czyli TASW (technology‑assisted supplemental work). TASW to stosunkowo nowe zjawisko, polegające na przenoszeniu pracy do sfery życia prywatnego, co jest możliwe dzięki nowym technologiom. W pandemii znacząco się nasiliło.

Indeks górny Źródło: Wnioski pochodzą z badania Telework and the Navigation of Work‑Home Boundaries przeprowadzonego przez Timothy’ego D. Goldena, profesora Rensselaer Polytechnic Institute i opublikowanego w „Organizational Dynamics” w marcu 2021 roku. Indeks górny koniec

PRZECZYTAJ TAKŻE » » »

Home office kontra kręgosłup – zadbaj o swoje zdrowie i… psychikę 

Katarzyna Tatarkiewicz PL

Praca w systemie home office wiąże się z wieloma niebezpieczeństwami – również zdrowotnymi. Jak zatem powinniśmy o siebie dbać, aby uniknąć chorób zarówno fizycznych, jak i psychicznych? Oba obszary są przy tym ze sobą połączone, ponieważ – na przykład – chory kręgosłup może przyczynić się do wystąpienia depresji.

Wideokonferencje nie zastąpią spotkań w biurze. Co nam przeszkadza w pracy zdalnej? 

Jacek Tomczyk PL

Choć praca z domu ma swoje zalety, wiele osób odczuwa zmęczenie tą formą zatrudnienia. Czujemy też, że pracujemy więcej, niż przed pandemią. Do tego dochodzą problemy techniczne podczas wirtualnych spotkań, na które narzeka 80% uczestników.

Depresja i wypalenie zawodowe mają wspólne przyczyny 

Monika Żuber-Mamakis PL, Kamil Nowak PL

Wypalenie zawodowe prowadzi do długofalowego zmniejszenia produktywności pracownika, więc naukowcy od lat próbują zrozumieć przyczyny tego stanu rzeczy – by skutecznie im przeciwdziałać. Z najnowszych badań wynika, że znaczna część czynników powodujących wypalenie zawodowe pokrywa się z przyczynami rozwoju depresji.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Multimedia
Metaverse to szansa dla biznesu. Czy Twoja firma jest gotowa?

W świecie zdominowanym przez sztuczną inteligencję, Metaverse może wydawać się technologią drugiego planu. Jednak ignorowanie jej potencjału to błąd strategiczny. Dowiedz się, dlaczego technologia Metaverse, mimo obecnej fazy rozwoju, jest kluczowa dla przyszłości biznesu i jak firmy mogą przygotować się na nadchodzącą transformację.

Horyzontalna ilustracja 3D w stylu hiperrealistycznym przedstawia długą, cienką belkę zawieszoną na centralnym trójkątnym wsporniku. Po lewej stronie belki znajduje się przezroczysty sześcian z delikatnie świecącymi, schematycznymi wzorami przypominającymi układ scalony – symbolizując sztuczną inteligencję. Po prawej stronie – surowy, ciężki kamień o nieregularnej fakturze – symbol ludzkiego myślenia i refleksji. Kompozycja jest idealnie wyważona, a tło utrzymane w subtelnym gradiencie błękitno-beżowego światła tworzy spokojną, kontemplacyjną atmosferę. Czy sztuczna inteligencja osłabia zdolności krytycznego myślenia liderów biznesu?

Sztuczna inteligencja radykalnie przekształca współczesne zarządzanie, stawiając przed liderami fundamentalne pytanie strategiczne. Czy jednocześnie systematyczne poleganie na zaawansowane systemy AI nie prowadzi do erozji kluczowych kompetencji poznawczych kadry kierowniczej?

Analitycy Brookings Institution przedstawili niepokojące ostrzeżenie. Nadmierne zaufanie do systemów AI może systematycznie osłabiać zdolności kreatywnego oraz krytycznego myślenia w organizacjach. Zjawisko to przypomina mechanizm, w którym technologie GPS ograniczyły umiejętności nawigacyjne, a wyszukiwarki internetowe zredukowały potrzebę zapamiętywania faktów.

Mechanizm intelektualnej degeneracji: zaufanie kontra weryfikacja

Kluczowym czynnikiem degradacji poznawczej jest bezwarunkowe zaufanie do technologii. Systemy AI generują pozornie precyzyjne odpowiedzi w ułamkach sekund, w rezultacie tworząc złudne wrażenie nieomylności algorytmów.

Badanie Microsoft/CMU ujawniło krytyczny wzorzec behawioralny. Użytkownicy narzędzi generatywnych automatycznie akceptują propozycje AI bez pogłębionej analizy. Co więcej, szczególnie niebezpieczne okazuje się przekonujące przedstawienie interfejsu algorytmu.

Polacy chcą AI w pracy – ale na własnych zasadach. Co zaufanie do wirtualnych agentów mówi o przyszłości przywództwa?

Coraz więcej firm wdraża wirtualnych asystentów i analityków opartych na sztucznej inteligencji, chcąc zyskać na efektywności i innowacyjności. Ale co na to pracownicy? Najnowsze badanie przeprowadzone przez ASM na zlecenie Salesforce ujawnia jednoznacznie: Polacy są otwarci na AI w miejscu pracy, ale tylko pod warunkiem zachowania kontroli i zrozumienia jej działania.

Gorące serca i brutalna rzeczywistość, czyli o budowaniu empatii w organizacji

Empatia liderów to za mało, gdy systemy, procesy i decyzje organizacji świadczą o braku troski. Oto cztery strategie, które skutecznie adresują to wyzwanie.  W świecie biznesu często słyszymy o „wyścigu szczurów” i bezwzględnym pięciu się po korporacyjnej drabinie „po trupach”. Taki scenariusz często przywodzi na myśl „Władcę Much”, gdzie prym wiodą najsilniejsi, a słabsi muszą ustąpić. Wielu uważa, że aby przetrwać i odnieść sukces, po prostu „trzeba być twardym”. Ale czy to jedyna droga?

Konferencja „Odpowiedzialny biznes w praktyce – zrównoważony rozwój jako klucz do przyszłości”

Podsumowanie

Konferencja „Odpowiedzialny biznes w praktyce – zrównoważony rozwój jako klucz do przyszłości” odbyła się 15 kwietnia 2025 roku z inicjatywy ICAN Institute oraz Partnerów. Wydarzenie było poświęcone tematyce zrównoważonego rozwoju, ESG oraz społecznej odpowiedzialności biznesu.

Obecność licznych przedstawicieli biznesu oraz ich aktywne uczestnictwo w dyskusjach miały istotny wpływ na wysoki poziom merytoryczny konferencji. Wymiana wiedzy, doświadczeń i dobrych praktyk w zakresie ESG stanowiła ważny element wydarzenia, przyczyniając się do kształtowania odpowiedzialnych postaw w środowisku biznesowym oraz wspierania długofalowych, wartościowych inicjatyw.

Pięć lekcji przywództwa dla „twardych” prezesów

Choć może się wydawać, że styl przywództwa oparty na kontroli i wydawaniu poleceń wraca do łask, rzeczywistość pokazuje coś zupełnie innego — to liderzy o wysokiej inteligencji emocjonalnej osiągają lepsze rezultaty

Jak fundusz Apollo wdraża AI w spółkach portfelowych

Apollo Global Management uczyniło ze sztucznej inteligencji priorytet: intensywnie pracuje nad rozwojem zdolności AI w swoich spółkach portfelowych, by uczynić je bardziej konkurencyjnymi i wartościowymi. Firma szczegółowo analizuje, jaki wpływ może mieć wdrożenie AI na projekty w tych spółkach oraz jak ewoluuje wykorzystanie AI w ich branżach. Sukcesy Apollo z ostatnich pięciu lat stanowią dowód, że AI może już dziś tworzyć realną wartość biznesową.

Spójrz na swoją firmę z zewnątrz, aby ocenić jej atuty Chcesz przestać popełniać te same błędy? Spójrz na swoją organizację z zewnątrz!

Liderzy muszą nauczyć się patrzeć na własną organizację oczami innych. Kluczowe znaczenie ma tu umiejętność zdystansowania się wobec osobistych emocji i spojrzenie z zewnątrz, na przykład oczami potencjalnego inwestora. Istotne jest również nawiązanie dialogu z pracownikami lub kontrahentami. Pozwala to dostrzec nowe możliwości oraz ukryte zagrożenia.

„Ślepe punkty” przywództwa

Samoewaluacja  to wyjątkowo trudne zadanie. Tymczasem liderzy stojący na czele organizacji powinni dokonywać jej cyklicznie. I to nie tylko w kontekście oceny samego siebie, ale też całej działalności. Szukając odpowiedzi na strategiczne dylematy, osoby zarządzające często angażują się w prowadzenie coraz to większej liczby badań i analiz. W wielu sytuacjach jednak może się wydawać, że wynikają z nich wciąż te same wnioski i rozwiązania, a cały proces myślowy kołem się toczy. Jak wskazuje ekspertyza McKinsey & Company takie sytuacje mogą pojawiać się wtedy, kiedy pomija się tak zwane ślepe punkty przywództwa. Są to obszary, w których łatwo nie zauważyć istotnych kwestii. To zjawisko może nasilać się ze względu na utarte przekonania, ograniczenia poznawcze lub brak różnorodności perspektyw. Przywódcy są często tak mocno zaangażowani w losy firmy, że nie zauważają swojego zbytniego przywiązania do znanych rozwiązań. Ponadto wielostopniowa struktura hierarchiczna oraz zawiły sposób raportowania może zakrzywiać informacje docierające na szczyt.

Cieśnina Ormuz: ceny ropy i łańcuchy dostaw pod presją

Kiedy wojna wybucha w sercu globalnego szlaku paliwowego, konsekwencje są natychmiastowe: rosną ceny paliw, spadają indeksy, narasta niepewność. Cieśnina Ormuz – wąskie gardło, przez które przepływa jedna trzecia światowej ropy raz jeszcze przypomina, jak bardzo biznes jest uzależniony od geopolityki. Czy Europa i Polska są gotowe na kolejne uderzenie w gospodarkę?

Multimedia
Ukryty rynek pracy menedżerów: nowa rzeczywistość rekrutacyjna

Rynek pracy, szczególnie dla kadry menedżerskiej i C-level, dynamicznie się zmienia. W ostatnich latach obserwowana jest ograniczona liczba publikowanych ofert pracy, a procesy rekrutacyjne wydłużają się, osiągając nawet kilkanaście etapów. Agnieszka Myśliwczyk, IT headhunterka i ekspertka rynku, podkreśla, że nie jest to tyle kryzys, co „wyzwanie”, z którym mierzą się liderzy. Ważne jest także odważne sięganie po nowe, z ciekawością i satysfakcją, bez „dziadowania” czy poczucia zmęczenia życiem. Mimo wyzwań, takich jak ageizm czy podwójna dyskryminacja kobiet 50+, optymizm i proaktywne podejście są kluczowe.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!