Badanie przeprowadzone przez ekspertów Deloitte ujawnia 9 trendów powiązanych z organizacją pracy w cyfrowym świecie naznaczonym pandemią. Aby w pełni czerpać z nich korzyści, organizacje będą jednak musiały skupić się na istotnych elementach własnego DNA i zwiększyć kompetencje działów kadr.
W dziesiątym już badaniu „Global Human Capital Trends 2020: Firmy odpowiedzialne w praktyce: ludzkie oblicze technologii” eksperci Deloitte przyjrzeli się sposobom i warunkom osiągnięcia zrównoważonego rozwoju poprzez integrację i budowanie płaszczyzny pomiędzy pracownikami i technologią. Integracja ta ma być źródłem trwałych korzyści, zapewnić pracownikom większe poczucie przynależności, jak i wpłynąć pozytywnie na ich samopoczucie. Prawie połowa respondentów tegorocznego badania przyznała, że ich organizacje znacząco poszerzają swój cel, chcąc uwzględnić potrzeby wszystkich interesariuszy, w tym lokalnych społeczności, które wspierają, oraz całego społeczeństwa.
O BADANIU
Badanie „Global Human Capital Trends 2020” zostało przeprowadzone wśród blisko 9 tysięcy liderów HR, a także członków zarządów w 119 krajach, w tym blisko 200 z Polski, a także pogłębione o rozmowy z przedstawicielami kadry kierowniczej największych organizacji.
Wyniki badania
Zgodnie z wynikami badania, firmy powinny wziąć pod uwagę 9 trendów:
TREND 1:
Poczucie przynależności: od poczucia bezpieczeństwa – po wpływ na bezpieczeństwo innych
95% ankietowanych w Polsce (globalnie: 93%) przyznało, że poczucie przynależności ma pozytywny wpływ na wyniki osiągane przez organizacje – jest to jeden z najwyższych wskaźników jednomyślności, jaki odnotowano w raporcie Global Human Capital Trends w ciągu dekady. W tym celu wzmacniają relacje między pracownikami i ich zespołami oraz wspierają ich poczucie wnoszenia wkładu w osiąganie wspólnych celów.
PRZECZYTAJ TAKŻE: Transformacja firmy? Zacznij od HR »
HR wspiera transformację firmy
,
Anna Podlewska PL
W ostatnich latach rozwój Crédit Agricole znacznie przyspieszył. Firma przekształciła się z banku detalicznego w bank uniwersalny z ofertą produktową dla wszystkich linii biznesowych.
TREND 2:
Model pracy ukierunkowany na dobre samopoczucie pracowników: życie prywatne i praca w najlepszym wydaniu
Organizacje, które przykładają coraz większą wagę do dobrego samopoczucia swoich pracowników, wprowadzając różne programy zintegrowane z pracą lub zakorzeniając podejście well‑being w swojej kulturze organizacyjnej, nie tylko przyczynią się do poprawy nastrojów wśród swoich ludzi, ale też zapewnią warunki pracy sprzyjające osiąganiu wysokich wyników. Jednak jedynie 10% badanych firm (globalnie: 12%) wyraża pełną gotowość do wdrożenia tego podejścia, choć 71 % (globalnie: 80%) deklaruje, że dobre samopoczucie pracowników jest ważne lub bardzo ważne dla osiągnięcia przez nie sukcesu.
TREND 3:
Wielopokoleniowy zespół: od milenialsów do pracowników z wieloletnim stażem
W obecnych czasach możemy wyodrębnić o wiele więcej różnorodnych grup pracowników niż kiedykolwiek wcześniej, przy czym postrzeganie ich wyłącznie przez pryzmat cech demograficznych ma ograniczoną wartość. Mając świadomość różnic między pracownikami w zakresie cech charakteru, poglądów czy wyznawanych wartości, firmy będą w stanie stworzyć zespół składający się z odrębnych osobowości tak, aby w jak największym stopniu wykorzystać ich unikatowe umiejętności. Z drugiej strony ma to też pomóc im lepiej dostosować swoje działania do misji organizacji oraz odnaleźć kierunek, w którym chcą rozwijać swoją karierę.
TREND 4:
Super‑zespoły: wprowadzenie AI do firmy
Cel przyświecający tzw. „super‑zespołom” zakłada umożliwienie organizacjom zmianę dotychczasowego podejścia, stworzenie nowej wartości i ponowne określenie swojej misji. Jednocześnie pracownicy zdobędą możliwość obrania nowej ścieżki kariery, dzięki czemu ich wartość dla organizacji oraz atrakcyjność na rynku pracy się zwiększy. Już dziś 72% firm w Polsce (globalnie: 58%) przyznaje, że wykorzystuje AI w celu poprawy spójności i jakości pracy.
TREND 5:
Zarządzanie wiedzą w świecie połączonym globalną siecią
Nigdy wcześniej w historii ludzkości możliwość budowania zasobów wiedzy nie była tak ogromna jak teraz – za sprawą silnej współpracy ludzi i maszyn. Aby to wykorzystać, firmy muszą zapewnić kulturę organizacyjną, w której ceni się wartość, jaką niesie za sobą dzielenie się wiedzą oraz wykorzystuje się wiedzę do zwiększenia potencjału ludzi, umożliwiając pracownikom, jak i samej organizacji, dalszy rozwój.
TREND 6:
Więcej niż przekwalifikowanie: inwestowanie w przyszłość
Firmy, które wykorzystują strategie zarządzania talentami nie tylko do przekwalifikowania pracowników, ale też do zbudowania ich odporności biznesowej i zawodowej, zapewnią im, a tym samym organizacji, narzędzia oraz strategie pozwalające na przygotowanie się na różne scenariusze w przyszłości. 27% polskich respondentów (globalnie: 53%) szacuje, że ponad połowa wszystkich pracowników firmy będzie wymagała przekwalifikowania w ciągu trzech najbliższych lat.
TREND 7:
Dylemat płacowy: zasady bardziej ludzkiego podejścia
Aby przełamać, wydawać by się mogło, niekończący się cykl reform systemu wynagrodzeń, firmy potrzebują wskazówek do dalszego działania, opartych nie tylko na danych i wskaźnikach porównawczych, ale też biorących pod uwagę czynnik ludzki. 63% organizacji w Polsce (globalnie: 56%) w ciągu ostatnich 3 lat wprowadziło zmiany do swojej strategii wynagradzania, a 69% (globalnie: 64%) planuje je raz jeszcze zmodyfikować.
TREND 8:
Strategie zarządzania talentami: zdobywanie nowych informacji, a osiąganie lepszych rezultatów
Wraz ze zmieniającymi się strategiami zarządzania talentami i niepewnością co do przyszłości pracy, pracowników, jak i miejsc pracy, firmy potrzebują wiedzy na temat przyszłych trendów kształtujących podejście do kapitału ludzkiego. Organizacje, które rozwiną te nowe kompetencje, będą w stanie podejmować odważne decyzje dotyczące kluczowych obszarów ryzyka związanych z kapitałem ludzkim oraz możliwości w tym zakresie.
TREND 9:
Etyka i kształtowanie przyszłości pracy
Obecnie organizacje borykają się ze zwiększoną liczbą dylematów etycznych, które w szczególności pojawiają się, gdy do gry wkraczają nowe technologie. Tylko 36% polskich firm (globalnie: 27%) biorących udział w badaniu przyznało, że stosuje odpowiednią politykę i wyznaczyło osoby odpowiedzialne za ten obszar.
Czy jesteśmy gotowi na nową rolę działów HR?
Aby przygotować się na nowe wyzwania związane z tymi trendami, firmy będą jednak musiały uwzględnić w swoim DNA trzy następujące elementy: cel (zakorzenianie misji i wartości wśród zespołów, poszczególnych pracowników oraz w samym środowisku pracy), potencjał (pobudzanie możliwości drzemiących w pracownikach, aby mogli wykazać się w nowych obszarach) oraz perspektywę (podejmowanie odważnych decyzji w czasie nieustających zmian). Wprowadzenie każdego z nich wymaga istotnych modyfikacji strategii i programów pracowniczych, ale jednocześnie oferuje firmom jasny kierunek działań, który umożliwi im odbudowę i powrót na ścieżkę rozwoju.
Według ekspertów Deloitte wyzwanie prowadzenia potrzebnych programów spocznie na barkach działów HR, które w ciągu najbliższych 10 lat będą miały okazję odegrać znaczącą rolę w przyszłości organizacji, zwiększyć swój zasięg i obszar zainteresowania. W ramach zwiększonego zakresu działań dział HR powinien być istotnym elementem wspierającym firmę w osiąganiu dalszych sukcesów w świecie, w którym stare zasady pracy już nie funkcjonują, a nowe szybko się zmieniają.
PRZECZYTAJ TAKŻE: Sztuczna inteligencja zmusza działy kadr do zmian »
Jak sztuczna inteligencja zmienia HR
,
Piotr Toczyski PL
Sprawdź wyniki analizy ankiety Cube Research, aby się dowiedzieć, jak w najbliższej przyszłości nowe technologie wpłyną na funkcjonowanie działu personalnego.