Streszczenie: Stronniczość jest nieodłącznym elementem systemów sztucznej inteligencji (AI), ponieważ odzwierciedlają one uprzedzenia obecne w danych, na których są trenowane. Zamiast dążyć do całkowitego wyeliminowania stronniczości, co jest praktycznie niemożliwe, liderzy powinni skupić się na jej zarządzaniu poprzez świadome i odpowiedzialne podejście do projektowania i wdrażania systemów AI. Kluczowe jest zrozumienie źródeł uprzedzeń, ciągłe monitorowanie działania algorytmów oraz wprowadzanie mechanizmów korygujących, aby minimalizować negatywne skutki stronniczości i zapewnić sprawiedliwe oraz etyczne wykorzystanie AI.
Tematem najnowszego wydania jest stan innowacyjności wśród firm. Niektóre z nich w trudnych warunkach inflacji, wojny, a wcześniej pandemii wypracowały rozwiązania, które usprawniły ich procesy i prezentują obecnie zdywersyfikowane podejście do innowacji. Część firm w czasach niepewności w ogóle zrezygnowała z poszukiwania przełomowych rozwiązań.
Z kolei w niektórych organizacjach ma miejsce zjawisko określane jako „teatr innowacji”. Jest to gra pozorów, która ma na celu pokazanie, że firmy angażują się w tworzenie innowacji. Nie ma jednak żadnych biznesowych efektów tych działań. Minimalizując ryzyko błędów, firmy budują strach przed porażką, co stanowi skuteczną barierę dla innowacyjności.
Innowacje wymagają odwagi, a jednocześnie pokory i świadomości, że nie wszystkie zmiany uda się od razu wdrożyć. Innowatorzy muszą być cierpliwi, konsekwentni i gotowi na łamanie status quo. Tylko wtedy będzie możliwe zburzenie „teatru innowacji”, którego firmy powinny unikać za wszelką cenę.
Materiał dostępny tylko dla subskrybentów
Dołącz do subskrybentów MIT Sloan Management Review Polska Premium!
Kup subskrypcję
