Reklama
Dołącz do liderów przyszłości i zdobądź przewagę! Sprawdź najnowszą ofertę subskrypcji
INNOWACJE

Zarządzaj firmą jak projektem

1 lipca 2007 5 min czytania
Sebastian Zontek
Wojciech Woziwodzki
Zarządzaj firmą jak projektem

Zarządzanie przez projekty wielu polskim menedżerom kojarzy się przede wszystkim z budowaniem systemów IT i wdrażaniem nowych technologii. Pora z pożytkiem wykorzystywać tę metodę także w innych obszarach działalności firmy.

Zdolność do szybkiego wprowadzania zmian w organizacjach jest koniecznością, ale również wyzwaniem dla firm. Dotyczy to szczególnie przedsiębiorstw dużych i złożonych, działających w dynamicznie rozwijającym się otoczeniu. W nowoczesnych, międzynarodowych korporacjach praktykowanym od lat sposobem wdrażania zmian są przedsięwzięcia projektowe. Również polskie firmy coraz częściej decydują się na taki sposób działania. Realizowane projekty dotyczą już nie tylko wdrażania nowych technologii, ale także – w rosnącym zakresie – takich obszarów, jak:

  • tworzenie i wprowadzanie produktów na rynek,

  • optymalizacja lub re‑engineering procesów biznesowych,

  • przeprowadzanie transformacji lub budowa nowych organizacji,

  • restrukturyzacje przedsiębiorstw,

  • zarządzanie sytuacją kryzysową.

Chociaż inicjatywy projektowe mają w polskich firmach coraz więcej zwolenników, to jednak nadal skuteczne zarządzanie projektami jest dla nich trudnym wyzwaniem. Często zdarza się, że cenne przedsięwzięcia nie są uruchamiane – toną w morzu innych pomysłów lub są odkładane z powodu bieżących problemów operacyjnych. Aby efektywnie wdrażać nowe inicjatywy w organizacji, trzeba zbudować w niej kulturę projektową.

Jak stworzyć kulturę projektową?

Kultura projektowa powinna obejmować zarówno tak zwane twarde aspekty działania firmy (metodologię, standardy i narzędzia), jak i miękkie (motywowanie zespołów, orientacja na cele biznesowe, przywództwo). Tworzeniu spójnej kultury projektowej sprzyja wprowadzenie na poziomie korporacyjnym (czyli nie tylko w wybranym dziale) wspólnego standardu zarządzania projektami. Może to być standard wypracowany na potrzeby konkretnej organizacji lub też adaptacja jednej z licznych, powszechnie uznanych metodyk (jak np. PMBOK GuideIndeks górny 1, PRINCE2Indeks górny 2, czy ICBIndeks górny 3). Dzięki ustaleniu spójnego katalogu praktyk związanych z zarządzaniem projektami zagwarantowana jest lepsza komunikacja i współpraca pomiędzy różnymi jednostkami organizacyjnymi.

Nieodłącznym elementem kultury projektowej jest sprawne koordynowanie równolegle realizowanych przedsięwzięć. Efektywne zarządzanie wieloma projektami (Project Portfolio Management) pozwala na ustalenie priorytetów i wybranie tych obszarów zaangażowania, które mają szansę przynieść największe korzyści. Bieżący monitoring podczas realizacji wybranych projektów umożliwia optymalne wykorzystanie zasobów, śledzenie efektywności inwestycji i szybkie reagowanie w przypadku pojawienia się problemów.

Kultura projektowa powinna obejmować zarówno tak zwane twarde aspekty działania firmy (metodologię, standardy i narzędzia), jak i miękkie (motywowanie zespołów, orientacja na cele biznesowe, przywództwo).

Właściwie wdrożona kultura projektowa znacznie zwiększa efektywność działania organizacji. Przekonała się o tym między innymi kadra zarządzająca jednej z największych firm ubezpieczeniowych obecnych na polskim rynku. Przedsiębiorstwo borykało się z typowymi trudnościami w obszarze prowadzonych projektów: opóźnienia, niedostarczanie uzgodnionych rezultatów, konflikty zasobowe itp. Chcąc przezwyciężyć te problemy i zapobiec powstawaniu kolejnych w przyszłości, zarząd podjął decyzję o wdrożeniu w organizacji kultury projektowej. Ten proces odbywał się w tym samym czasie, w którym trwały prace nad koncepcją nowego produktu. We współpracy z firmą doradczą wdrożono szereg podstawowych elementów podejścia projektowego, czyli m.in.:

  • określono jednoznacznie strukturę projektu, zdefiniowano role i wyznaczono zakresy odpowiedzialności;

  • wyznaczono do projektu odpowiednie osoby;

  • zdefiniowano proces decyzyjny dostosowany do struktury i charakterystyki projektu;

  • precyzyjnie określono zakres prac oraz szczegółowo zaplanowano zadania w czasie;

  • wdrożono plan komunikacji określający system regularnej wymiany informacji, definiujący grafik spotkań i proces raportowania;

  • wprowadzono system zarządzania zmianą, wiążący zakres projektu z harmonogramem oraz wymaganiami zasobowymi.

Dzięki takiemu podejściu przedsięwzięcie zrealizowano w terminie. Zarówno sponsor, jak i pozostali udziałowcy docenili ustrukturyzowane podejście do zarządzania projektem: bieżącą, rzeczową informację na temat przebiegu prac, wczesną informację o pojawiających się ryzykach i problemach wraz z rekomendacją odpowiednich działań naprawczych oraz przejrzysty i spójny proces decyzyjny. Zastosowanie nowego podejścia spotkało się również z pozytywnym odbiorem członków zespołu projektowego, którzy zwrócili uwagę na znaczącą poprawę komunikacji, przejrzystość struktury i procesu decyzyjnego oraz przewidywalność działań i zdarzeń wynikającą z właściwego planowania.

Ten przykład pokazuje, że stworzenie kultury projektowej jest korzystne nie tylko w przypadku zaawansowanych technologicznie przedsięwzięć. Zarządzanie projektami może być dla polskich firm dobrą drogą realizowania działań także w innych obszarach: marketingu, sprzedaży czy PR. Chcąc iść tą drogą, menedżerowie powinni zadbać o to, by w organizacji powstała kultura sprzyjająca przedsięwzięciom projektowym.

  1. PMBOK Guide to standard zarządzania projektami komercyjnymi stworzony przez amerykański Project Management Institute.

  2. Standard PRINCE2 początkowo był stosowany przy realizacji projektów w brytyjskiej administracji rządowej, obecnie jednak coraz częściej wykorzystuje się go w projektach komercyjnych.

  3. ICB, czyli IPMA Competence Baseline, jest standardem stworzonym przez organizację International Project Management Association z siedzibą w Szwajcarii.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Marki luksusowe pod presją geopolityki

W połowie kwietnia rynki kapitałowe zelektryzowała informacja o tym, że francuski gigant LVMH stracił tytuł najcenniejszej firmy luksusowej na świecie na rzecz mniejszego, ale bardziej ekskluzywnego Hermèsa. Czy detronizacja jednej francuskiej marki przez drugą (producenta torebek Louis Vuitton przez producenta torebek Birkin) to rzeczywiście zdarzenie, którym powinny się ekscytować europejskie rynki? I co ta zmiana oznacza dla polskich producentów marek premium?

 

Dobre relacje w firmie zaczynają się od dobrze dobranych słów

Gdy codzienna komunikacja sprowadza się do skrótów myślowych, domysłów i niejasnych sygnałów, łatwo o spadek zaangażowania, narastające napięcia i chaos informacyjny. Coraz więcej organizacji dostrzega, że to właśnie język – sposób, w jaki mówimy do siebie w pracy – buduje (lub rujnuje) atmosferę oraz relacje w zespołach. O tym, jak świadomie kształtować kulturę organizacyjną poprzez komunikację, opowiada Joanna Tracewicz, Senior Content Strategy Manager w rocketjobs.pl i justjoin.it, a także współautorka poradnika Nie mów do mnie ASAP! O spoko języku w pracy.  Rozmawia Paulina Chmiel-Antoniuk.

AI w medycynie predykcyjnej – jak wearables zmieniają opiekę Jak AI i urządzenia noszone rewolucjonizują medycynę

W ostatnich latach inteligentne urządzenia noszone (wearables) przeszły drogę od prostych krokomierzy do zaawansowanych narzędzi monitorujących stan zdrowia. Dzięki sztucznej inteligencji stają się one nie tylko rejestratorami danych, lecz także systemami predykcyjnymi, które mogą wspierać diagnostykę i profilaktykę chorób. W świecie biznesu i zarządzania zdrowiem pracowników technologia ta może odegrać kluczową rolę.
Według raportu Think Tank SGH wartość globalnego rynku AI w ochronie zdrowia wzrośnie z 32,3 miliarda dolarów w 2024 roku do 208,2 miliarda dolarów w 2030 roku, co oznacza średnioroczny wzrost na poziomie 36,4%. Ta dynamiczna ekspansja wskazuje na rosnące znaczenie technologii AI i wearables jako ważnych elementów nowoczesnej opieki medycznej.

Strategiczna samotność – klucz do autentycznego przywództwa

W dynamicznym współczesnym świecie biznesu, w którym dominują informacje dostarczane w trybie natychmiastowym, umiejętność samodzielnego, logicznego i krytycznego myślenia stała się jedną z najcenniejszych kompetencji liderów. Koncepcja ta, przedstawiona przez Williama Deresiewicza, byłego profesora Uniwersytetu Yale, zakłada, że prawdziwe przywództwo nie rodzi się wśród zgiełku opinii i impulsów zewnętrznych, lecz w przestrzeni samotności i skupienia.

Skup się na fanach marki. Oferta skierowana do wszystkich nie działa!
Multimedia
Skup się na fanach marki. Oferta do wszystkich nie działa!

W spolaryzowanej kulturze pogoń za rynkiem masowym i kierowanie oferty do wszystkich są z góry skazane na porażkę. Najlepszym sposobem na osiągnięcie sukcesu marki jest sprzymierzenie się z subkulturą, która ją pokocha.

Cła, przeceny i okazje: Jak zarobić, gdy inni panikują lub tweetują

Trump tweetuje, Wall Street reaguje nerwowo, a inwestorzy znów sprawdzają, czy gdzieś nie pozostawili Planu B. Gdy rynek wpada w histerię, pojawia się pokusa: a może jednak warto „kupić w tym dołku”? W tym tekście sprawdzamy, czy inwestowanie w kontrze do tłumu to genialna strategia na czasy ceł Trumpa, banów na Chiny i politycznych rollercoasterów — czy raczej przepis na ból głowy i portfela. Nie wystarczy chłodna kalkulacja, przyda się też stalowy żołądek.

• Jak generować wartość z AI dzięki małym transformacjom w biznesie - Webster
Premium
Jak generować wartość z AI dzięki małym transformacjom w biznesie

Liderzy skutecznie wykorzystują duże modele językowe, stopniowo minimalizując ryzyko i tworząc solidne fundamenty pod przyszłe transformacje technologiczne, dzięki czemu generują realną wartość dla swoich organizacji.

Niespełna dwa lata temu generatywna sztuczna inteligencja (GenAI) trafiła na czołówki stron gazet, zachwycając swoimi niezwykłymi możliwościami: mogła prowadzić rozmowy, analizować ogromne ilości tekstu, dźwięku i obrazów, a nawet tworzyć nowe dokumenty i dzieła sztuki. To najszybsze w historii wdrożenie technologii przyciągnęło ponad 100 mln użytkowników w ciągu pierwszych dwóch miesięcy, a firmy z różnych branż rozpoczęły eksperymenty z GenAI. Jednak pomimo dwóch lat intensywnego zainteresowania ze strony kierownictwa i licznych prób wdrożeniowych nie widać wielkoskalowych transformacji biznesowych, które początkowo przewidywano. Co się stało? Czy technologia nie spełniła oczekiwań? Czy eksperci się pomylili, wzywając do gigantycznych zmian? Czy firmy były zbyt ostrożne? Odpowiedź na te pytania brzmi: i tak, i nie. Generatywna sztuczna inteligencja już teraz jest wykorzystywana w wielu firmach, ale nie – jako lokomotywa radykalnej transformacji procesów biznesowych. Liderzy biznesu znajdują sposoby, by czerpać realną wartość z dużych modeli językowych (LLM), nie modyfikując całkowicie istniejących procesów. Dążą do małych zmian (small t) stanowiących fundament pod większe przekształcenia, które dopiero nadejdą. W tym artykule pokażemy, jak robią to dzisiaj i co możesz zrobić, aby tworzyć wartość za pomocą generatywnej sztucznej inteligencji.

Premium
Polski przemysł na rozdrożu

Stoimy przed fundamentalnym wyborem: albo dynamicznie przyspieszymy wdrażanie automatyzacji i robotyzacji, co sprawi, że staniemy się aktywnym uczestnikiem czwartej rewolucji przemysłowej, albo pogodzimy się z perspektywą erozji marż pod wpływem rosnących kosztów operacyjnych i pogłębiającego się strukturalnego niedoboru wykwalifikowanej siły roboczej.

Jak alarmują prognozy Polskiego Instytutu Ekonomicznego, do 2030 r. w samej Europie może zabraknąć nawet 2,1 mln wykwalifikowanych pracowników, co czyni automatyzację nie jedną z możliwości, lecz strategiczną koniecznością. Mimo że globalnie liczba robotów przemysłowych przekroczyła już 4,2 mln jednostek, a w Europie w 2023 r. wdrożono rekordowe 92,4 tys. nowych robotów, Polska wciąż pozostaje w tyle. Nasz wskaźnik gęstości robotyzacji, wynoszący zaledwie 78 robotów na 10 tys. pracowników przemysłowych, znacząco odbiega od europejskiego lidera – Niemiec (397 robotów na 10 tys. pracowników), czy globalnego pioniera – Korei Południowej (tysiąc robotów na 10 tys. pracowników). W Scanway – firmie, która z sukcesem łączy technologie rozwijane dla sektora kosmicznego z potrzebami przemysłu – jesteśmy przekonani, że przyszłość konkurencyjności leży w inteligentnym wykorzystaniu danych, zaawansowanej automatyzacji opartej na AI oraz strategicznej gotowości do wprowadzania zmian technologicznych. Czy jednak zaawansowana wizja maszynowa napędzana przez sztuczną inteligencję może się stać katalizatorem, który pozwoli sprostać wyzwaniom i odblokować uśpiony potencjał innowacyjny polskiej gospodarki?

Premium
Gdy projekt wymyka się spod kontroli

Polskie firmy technologiczne coraz częściej realizują złożone zlecenia dla międzynarodowych gigantów. Jednak nawet najlepiej przygotowany zespół może przy takim projekcie natknąć się na nieoczekiwane przeszkody. Przykład firmy Esysco wdrażającej szyfrowanie poczty e-mail dla jednego z największych niemieckich banków pokazuje, jak szybko może runąć precyzyjnie zaplanowany harmonogram oraz jak radzić sobie z nieprzewidywalnymi wyzwaniami.

Polskie firmy technologiczne coraz częściej zdobywają międzynarodowe kontrakty i realizują projekty, które jeszcze niedawno były zarezerwowane wyłącznie dla międzynarodowych rywali. Dzięki temu zdobywają zagraniczne rynki, osiągając imponujące wyniki eksportu usług IT, który w 2023 r. przekroczył 16 mld dolarów. W ostatniej dekadzie przychody branży wzrosły niemal czterokrotnie, a wartość eksportu – aż 7,5 razy, dzięki czemu polski sektor IT stał się motorem rodzimego eksportu. Kluczowymi kierunkami ekspansji są Stany Zjednoczone, Niemcy i Wielka Brytania, a wśród najsilniejszych obszarów znajdują się fintech, cyberbezpieczeństwo, sztuczna inteligencja, gry oraz rozwój oprogramowania.

Polska wyróżnia się w regionie Europy Środkowo-Wschodniej jako największy eksporter usług IT, przewyższając Czechy czy Węgry, a pod względem jakości specjalistów IT zajmuje trzecie miejsce na świecie. Jednak do pełnego wykorzystania tego potencjału konieczne jest pokonanie barier takich jak ograniczony dostęp do kapitału na ekspansję, rosnące koszty pracy oraz niedostateczne doświadczenie w międzynarodowej sprzedaży i marketingu. To jednak nie wszystko. Przy współpracy z międzynarodowymi gigantami trzeba również pamiętać o nieznanej polskim wdrożeniowcom skali, złożoności i nieprzewidywalności towarzyszącym tak wielkim projektom. Dobrym przykładem może być nasze wdrożenie dla jednego z największych niemieckich banków, z którym podpisaliśmy kontrakt na wprowadzenie systemu zabezpieczeń e-maili dla ponad 300 tys. użytkowników rozsianych po całym świecie. Technologicznie byliśmy gotowi, ale rzeczywistość szybko zweryfikowała nasze plany.

Premium
Praktyczny poradnik kreowania wartości z dużych modeli językowych

Gdy w 2022 r. pojawiły się powszechnie dostępne duże modele językowe (LLM), ich potężna zdolność do generowania tekstu na żądanie zapowiadała rewolucję w produktywności. Jednak mimo że te zaawansowane systemy AI potrafią tworzyć płynny tekst w języku naturalnym i komputerowym, to są one dalekie od doskonałości. Mogą halucynować, wykazywać się logiczną niespójnością oraz produkować treści nieadekwatne lub szkodliwe.

Chociaż technologia ta stała się powszechnie dostępna, wielu menedżerów nadal ma trudności z rozpoznawaniem przypadków użycia LLM-ów, w których poprawa produktywności przewyższa koszty i ryzyka związane z tymi narzędziami. Potrzebne jest bardziej systematyczne podejście do wykorzystywania modeli językowych, tak aby uefektywnić procesy biznesowe, a jednocześnie kontrolować słabe strony LLM-ów. Proponuję trzy kroki ułatwiające osiągnięcie tego celu. Po pierwsze, należy rozłożyć proces na mniejsze zadania. Po drugie, trzeba ocenić, czy każde zadanie spełnia tzw. równanie kosztów GenAI, które szczegółowo wyjaśnię w tym artykule. Jeśli ten warunek zostanie spełniony, należy uruchomić projekt pilotażowy, iteracyjnie oceniać jego wyniki oraz na bieżąco wprowadzać zmiany w celu poprawy rezultatów.

Kluczowe w tym podejściu jest pełne zrozumienie, w jaki sposób mocne i słabe strony modeli językowych odpowiadają specyfice danego zadania; jakie techniki umożliwiają ich skuteczną adaptację w celu zwiększenia wydajności; oraz jak te czynniki wpływają na bilans kosztów i korzyści – a także na ocenę ryzyka i potencjalnych zysków – związanych z wykorzystaniem modeli językowych do podnoszenia efektywności realizowanych działań.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!