Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
Analityka i Business Intelligence
Magazyn (Nr 17, październik - listopad 2022)

Wykorzystaj potencjał robotyzacji w procesie Know Your Customer

1 października 2022 6 min czytania
Joanna Kwaśniewicz
Tomasz Smółkowski
Wykorzystaj potencjał robotyzacji w procesie Know Your Customer

Streszczenie: Robotyzacja procesu Know Your Customer (KYC) staje się coraz bardziej popularnym rozwiązaniem, pomagającym instytucjom finansowym radzić sobie z rosnącą liczbą danych oraz wymogami prawnymi związanymi z przeciwdziałaniem praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu. Dzięki automatyzacji zadań takich jak przeszukiwanie baz danych czy identyfikacja beneficjenta rzeczywistego, procesy te stają się szybsze i bardziej efektywne. Roboty mogą działać przez całą dobę, przyspieszając zadania, które wcześniej były wykonywane ręcznie. Mimo to, do analizy danych i podejmowania decyzji nadal potrzebni są ludzie.

Pokaż więcej

Gromadzenie ogromnej ilości rozproszonych danych, rosnąca liczba przepisów i wymogów, złożoność i powtarzalność zadań, a także ograniczone zasoby personalne i finansowe, stanowią obecnie trudność dla wielu instytucji zajmujących się procesami z obszaru Know Your Customer. Rozwiązaniem pomagającym przezwyciężyć powyższe wyzwania jest robotyzacja tych operacji.

PARTNEREM MATERIAŁU JEST SII

W NAJWIĘKSZYM SKRÓCIE Know Your Customer to proces, w ramach którego instytucje zobligowane do wypełnienia obowiązków prawnych w ramach przepisów o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu zbierają informacje o swoich klientach. Dokumentują je również i weryfikują ich prawdziwość, sprawdzając je na zewnętrznych listach obserwacyjnych i w publicznych bazach danych. Jest to proces obejmujący wiele powtarzalnych czynności. Warto więc pomyśleć o jego robotyzacji, szczególnie w przypadku instytucji finansowych. Z racji odpowiedzialności za bezpieczeństwo środków finansowych klientów, z ich perspektywy szczególnie istotna jest wiedza na temat partnerów, z którymi współpracują. Instytucje te chcą wiedzieć, z kim nawiązują relację, by:

  • przeciwdziałać przestępczości finansowej,

  • dbać o bezpieczeństwo organizacji,

  • chronić wszystkich klientów i interesariuszy,

  • zapewnić zgodność działań z przepisami prawa i wymogami regulatora.

Czy proces KYC musi być realizowany manualnie?

Dobra wiadomość jest taka, że można zrobotyzować podstawowe czynności związane z przeszukiwaniem zewnętrznych i wewnętrznych baz danych oraz pozyskiwaniem informacji z otwartych źródeł. Odpowiedź na pytanie: „Jakie zadania można zautomatyzować?” jest stosunkowo prosta. Przede wszystkim te, których celem jest zgromadzenie informacji z różnych baz danych. Zanim pojawiły się aplikacje służące do robotyzacji procesów, człowiek przenosił informacje (dane) między bazami choćby ręcznie, kopiując rekordy z jednego arkusza w Excelu do drugiego lub wyłuskując informacje z e‑maili. W tego typu zadaniach robot sprawdzi się znakomicie. Dodatkowo, jeżeli jest to potrzebne, może pracować w nocy lub innych godzinach, tak aby nie obciążać systemów operacyjnych. Przy okazji wykonuje zadania nawet dziesięć razy szybciej niż człowiek. Taki automatyczny proces nie nadaje się natomiast do analizy danych ani nie podejmie decyzji, która nie została wcześniej zaprogramowana. Tu człowiek jest niezbędny.

Wybrane elementy procesu, które można poddać automatyzacji, to przede wszystkim:

1. Przeszukiwanie publicznych rejestrów (CEIDG, KRS), w tym wyszukiwanie powiązań osobowych i kapitałowych. Istotnym elementem pracy robota jest dostęp do danych. W Polsce wgląd do rejestrów takich jak CEiDG oraz KRS jest otwarty, dzięki czemu każdy zainteresowany może pozyskać informacje o przedsiębiorcach lub firmach. Korzystanie z RPA (Robotic Process Automation) automatyzuje i przyspiesza ten proces.

2. Identyfikacja beneficjenta rzeczywistego. Programując algorytmy RPA, można uwzględnić różnego rodzaju zmienne oraz parametry, by m.in. sprawdzić, jaki procent udziałów przypada konkretnym udziałowcom, co umożliwia identyfikację beneficjenta rzeczywistego.

3. Przeglądanie list sankcyjnych oraz list osób zajmujących eksponowane stanowiska polityczne (PEP). Ten element dowodzi, że praca robota może być zależna lub współdzielona z człowiekiem. Człowiek odpowiada za utworzenie listy i pilnowanie jej aktualności, natomiast zadaniem robota jest weryfikacja, czy konkretne zapytanie było także sprawdzane pod kątem danych zgromadzonych na listach sankcyjnych lub PEP.

4. Wyszukiwanie informacji w mediach. Przeszukiwanie tysięcy artykułów zawierających wzmianki o klientach lub potencjalnych partnerach biznesowych jest zadaniem właściwie niewykonalnym dla człowieka. Oczywiście można je powierzyć odpowiedniej agencji monitorującej media, ale jest to rozwiązanie stosunkowo drogie. Dlatego lepiej, by zajął się tym firmowy robot. Najważniejszą kwestią jest budowa słownika wyrazów, na których ma się skupić – to zadanie przeznaczone dla człowieka. Resztę żmudnej pracy wykona algorytm.

5. Identyfikacja branż i krajów wysokiego ryzyka. Tak jak w przypadku list sankcyjnych, aby ten element mógł dobrze działać, robot musi skorzystać z dostępnych baz danych. Dzięki temu instytucja korzystająca z RPA, może uniknąć np. współpracy z ryzykownym klientem.

Jakie są korzyści biznesowe?

Automatyzacja prostych i masowych elementów składających się na proces Know Your Customer pozwala analitykom skupić uwagę na złożonych i nieoczywistych przypadkach, ponieważ proces weryfikacji kontrahentów przebiega według identycznych, mierzalnych kryteriów. Zwiększa to atrakcyjność pracy analityków, sprzyja ich rozwojowi, daje możliwość zmierzenia się z nieoczywistymi przypadkami, dotyczącymi np. prania pieniędzy lub ewentualnych oszustw. Analitycy KYC, nie musząc zajmować się żmudnymi czynnościami związanymi z wyszukiwaniem podstawowych informacji, mają czas na wyjście poza schemat i poświęcenie uwagi konkretnemu przypadkowi.

Na podstawie projektów z obszaru RPA realizowanych dla klientów przez ekspertów Sii za kluczowe korzyści wynikające z wdrożenia takich rozwiązań można uznać oszczędność czasu, zwiększenie produktywności, możliwość skoncentrowania się na kluczowych zadaniach i obniżenie kosztów operacyjnych. Technologia wspiera wiele procesów biznesowych oraz umożliwia automatyzację i integrację licznych aplikacji i środowisk, dlatego decyduje się na nią coraz więcej firm. To nie tylko inwestycja o dość szybkim zwrocie i wymiernym zysku, ale także narzędzie przynoszące długofalowe korzyści samym pracownikom.

Pomimo wielu zalet wynikających z wdrożenia automatyzacji nadal istnieją obszary, w których zaangażowanie człowieka jest niezbędne. Dlatego w Sii powstała jednostka świadcząca profesjonalne wsparcie w zapewnianiu zgodności z wymogami prawnymi w procesie KYC. Konsultanci nie tylko przeprowadzają weryfikację klientów w pełnym lub uproszczonym zakresie, ale także kompleksowo zarządzają całym procesem – począwszy od mapowania i analizy, poprzez alokacje zasobów i sam proces wdrożenia, a skończywszy na kontroli jakości i optymalizacji.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Koniec ery tradycyjnych wyprzedaży: liczy się już nie tylko cena

Sezon wyprzedaży 2025 pokazał już na starcie, że tradycyjne strategie rabatowe przestają działać.  Najnowsze badanie BCG dowodzi, że wchodzimy w erę „aktywnego konsumenta”, który nie podąża już ślepo za rabatami. Zamiast tego domaga się transparentności i realnej wartości. Dzieje się tak gdyż konsumenci masowo uzbroili się w generatywną sztuczną inteligencję do weryfikowania promocji i szukania realnej wartości. Dlatego Twoim największym konkurentem nie jest inna firma, lecz osobisty agent AI Twojego klienta.

Multimedia
Co nam się wmawia na temat sztucznej inteligencji?

Jakie narracje słyszymy na temat sztucznej inteligencji i co one z nami robią i jakie wywołują skutki? Jakie kształtują w nas wyobrażenia, oczekiwania, emocje, obawy i pragnienia? Do jakich zachowań nas mobilizują? Odpowiedzi na te wszystkie pytania szuka w 14 odcinku „Limitów AI” Iwo Zmyślony wraz z Edytą Sadowską oraz Kasią Zaniewską.  Rozmówcy analizują narracje na temat AI oraz o sile perswazji i jej społecznych skutkach.

Pięć cech liderów napędzanych technologią Pięć cech liderów napędzanych technologią

W dobie gwałtownych zmian technologicznych to CEO, którzy aktywnie zdobywają kompetencje cyfrowe i odważnie redefiniują swoje modele biznesowe, wyznaczają nową jakość przywództwa. Odkryj, jak pięć cech liderów napędzanych technologią przekłada się na przewagę konkurencyjną i trwały wzrost firmy.

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Premium
Efekt domina w zarządzaniu dobrostanem

Kultura dobrostanu staje się nowym filarem przywództwa. Firmy, które inwestują w wellbeing liderów i zespołów, uruchamiają efekt domina – rozwijają kompetencje, wzmacniają kulturę organizacyjną i budują przewagę na rynku.

Wybieram MIT

Cyfrowa transformacja to dziś nie wybór, lecz konieczność. Jak pokazuje doświadczenie Grupy Symfonia, przemyślane inwestycje w technologie potrafią odmienić kierunek rozwoju firmy i stać się impulsem do trwałej przewagi konkurencyjnej.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!