Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
Transformacja organizacyjna
Magazyn (Nr 14, kwiecień - maj 2022)
Polska flaga

Wichry wojny

1 kwietnia 2022 2 min czytania
Zdjęcie Witold B. Jankowski - Dr Witold Jankowski, prezes ICAN Institute. Wykładowca i praktyk biznesowy, jeden z najbardziej doświadczonych konsultantów strategicznych w Europie. Jest założycielem i prezesem ICAN Institute oraz współtwórcą magazynów „MIT Sloan Management Review Polska” oraz „ICAN Management Review”.
Witold Jankowski
Wichry wojny

Streszczenie: W obliczu nieprzewidywalnych wyzwań współczesnego świata, organizacje zmuszone są do szybkiej adaptacji i podejmowania decyzji, które mają dalekosiężne konsekwencje. Konflikty geopolityczne, zmiany klimatyczne, pandemia – to tylko niektóre z problemów, które zmieniają krajobraz pracy i organizacji na całym świecie. Pracownicy i liderzy muszą stawić czoła nowym realiom, adaptując strategie zarządzania i modelowanie kultury organizacyjnej w sposób bardziej elastyczny i odporny na wahania. W obliczu tego kryzysu pojawia się pytanie, jak najlepiej przygotować organizację na to, co przyniesie przyszłość, gdy zmiany są tak dynamiczne, a przyszłość nieprzewidywalna.
Zmieniające się realia wymagają nowego podejścia do zarządzania ryzykiem i innowacjami. Liderzy muszą nauczyć się podejmować decyzje w warunkach dużej niepewności, łącząc krótkoterminowe cele z długoterminową wizją. Budowanie odporności organizacyjnej staje się priorytetem, szczególnie w obliczu takich wyzwań, jak kryzysy zdrowotne czy konflikty zbrojne. Podkreślono również znaczenie przywództwa opartego na autentyczności i przejrzystości, które nie tylko zapewniają stabilność, ale również pozwalają organizacjom na szybkie reagowanie na zmieniające się warunki.
W kontekście międzynarodowym, duży nacisk położono na konieczność wspierania różnorodności i włączenia w ramach zespołów, aby stworzyć silniejszą, bardziej innowacyjną organizację, która jest w stanie sprostać globalnym wyzwaniom. Ponadto, konieczność inwestowania w technologie oraz rozwijania umiejętności liderów i pracowników w kontekście cyfrowym stała się kluczowym czynnikiem przetrwania i rozwoju firm w trudnych czasach.

URL artykułu:

Pokaż więcej

W świecie biznesu w lusterku wstecznym zawsze widać wyraźniej, niż przez przednią szybę – powiedział przed laty Warren Buffett, CEO Berkshire Hathaway. Ta ponadczasowa myśl wybitnego inwestora, cytowana od co najmniej 1994 roku, nabiera szczególnego znaczenia dzisiaj, gdy przednią szybę zasnuła mgła wojny, a firmy nie mają żadnych narzędzi, by rozwiać wszechobecne opary.

To fakt, przewidywanie przyszłości jest praktycznie niemożliwe, zwłaszcza w obecnych turbulentnych czasach, choć istnieją rozwiązania, które pomagają przedsiębiorcom przygotować się na nieprzewidywalne. I właśnie tematyce zarządzania kryzysowego poświęcamy wydanie specjalne naszego magazynu. Zaczynamy od autorskiego raportu z badania, w którym prezentujemy reakcje polskich firm na rosyjską napaść na Ukrainę i analizujemy, czy i jakie lekcje wyniesione z pandemii pomagają firmom w obecnym kryzysie. Niestety, w kryzysowych sytuacjach firmy często skłaniają się ku myśleniu krótkoterminowemu. Przestrzega przed tym profesor Marek Ratajczak, który w artykule Po wojnie w Ukrainie świat już nie będzie taki sam podpowiada, jak przygotować się do działania w świecie, który wyłoni się po wojnie u naszych granic. Jednym z najistotniejszych warunków przetrwania w nieznanym środowisku jest dobre przygotowanie, o czym pisze generał Stanisław Koziej w artykule Zanim wytoczysz działa, dobrze zbadaj teren. Ale sam zwiad nie wystarczy, potrzebny jest też pancerz. Zwracają na to uwagę eksperci McKinsey & Company w artykule Imperatyw odporności: Sukces w niepewnych czasach. Co jednak zrobić, gdy firma znajdzie się w samym centrum wojennej zawieruchy? Na to pytanie odpowiada Oleksii Tsymbal, menedżer ukraińskiej firmy MobiDev, w wywiadzie zatytułowanym Zarządzanie pod ostrzałem rakietowym.

Polecam też Państwu pozostałe artykuły i w czasach zawieruchy życzę spokoju, a przede wszystkim pokoju, bo tego przede wszystkim potrzebują nasi Sąsiedzi.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Koniec ery tradycyjnych wyprzedaży: liczy się już nie tylko cena

Sezon wyprzedaży 2025 pokazał już na starcie, że tradycyjne strategie rabatowe przestają działać.  Najnowsze badanie BCG dowodzi, że wchodzimy w erę „aktywnego konsumenta”, który nie podąża już ślepo za rabatami. Zamiast tego domaga się transparentności i realnej wartości. Dzieje się tak gdyż konsumenci masowo uzbroili się w generatywną sztuczną inteligencję do weryfikowania promocji i szukania realnej wartości. Dlatego Twoim największym konkurentem nie jest inna firma, lecz osobisty agent AI Twojego klienta.

Multimedia
Co nam się wmawia na temat sztucznej inteligencji?

Jakie narracje słyszymy na temat sztucznej inteligencji i co one z nami robią i jakie wywołują skutki? Jakie kształtują w nas wyobrażenia, oczekiwania, emocje, obawy i pragnienia? Do jakich zachowań nas mobilizują? Odpowiedzi na te wszystkie pytania szuka w 14 odcinku „Limitów AI” Iwo Zmyślony wraz z Edytą Sadowską oraz Kasią Zaniewską.  Rozmówcy analizują narracje na temat AI oraz o sile perswazji i jej społecznych skutkach.

Pięć cech liderów napędzanych technologią Pięć cech liderów napędzanych technologią

W dobie gwałtownych zmian technologicznych to CEO, którzy aktywnie zdobywają kompetencje cyfrowe i odważnie redefiniują swoje modele biznesowe, wyznaczają nową jakość przywództwa. Odkryj, jak pięć cech liderów napędzanych technologią przekłada się na przewagę konkurencyjną i trwały wzrost firmy.

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Premium
Efekt domina w zarządzaniu dobrostanem

Kultura dobrostanu staje się nowym filarem przywództwa. Firmy, które inwestują w wellbeing liderów i zespołów, uruchamiają efekt domina – rozwijają kompetencje, wzmacniają kulturę organizacyjną i budują przewagę na rynku.

Wybieram MIT

Cyfrowa transformacja to dziś nie wybór, lecz konieczność. Jak pokazuje doświadczenie Grupy Symfonia, przemyślane inwestycje w technologie potrafią odmienić kierunek rozwoju firmy i stać się impulsem do trwałej przewagi konkurencyjnej.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!