Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
Transformacja organizacyjna
Polska flaga

Tomasz Kroll: Należy usprawnić zarządzanie zespołami handlowymi

1 czerwca 2014 5 min czytania
Tomasz Kroll
Tomasz Kroll: Należy usprawnić zarządzanie zespołami handlowymi

Streszczenie: Firma H&S Solution znalazła się w trudnej sytuacji, wymagającej zdecydowanych działań i czasu na wprowadzenie zmian w zespole sprzedażowym. Zarząd powinien regularnie informować akcjonariuszy o diagnozie i planowanych krokach, ponieważ rozwiązanie problemów działu sprzedaży bez wsparcia właścicieli może okazać się niewykonalne. Współczesny rynek charakteryzuje się polaryzacją na klientów transakcyjnych, skoncentrowanych na cenie i szybkości transakcji, oraz klientów relacyjnych, którzy wykorzystują swoje relacje ze sprzedawcami do negocjowania niższych marż. Firmy muszą dostosować się do tych zmian i usprawnić zarządzanie zespołami handlowymi, aby uniknąć problemów podobnych do tych, z którymi boryka się H&S Solution. MIT Sloan Management Review Polska Zarząd H&S Solution powinien rozpocząć działania naprawcze od poprawy komunikacji z udziałowcami. Bez ich wsparcia trudno będzie przeprowadzić program naprawczy, który może potrwać miesiące lub lata. Planowana przebudowa firmy będzie miała długoterminowe skutki, dlatego kluczowe jest uzyskanie poparcia udziałowców i uświadomienie im, że nie należy oczekiwać szybkiej poprawy wyników.

Pokaż więcej

Sytuacja, w jakiej znalazła się firma H&S Solution, jest trudna i wymaga zdecydowanych działań i czasu na realizację zmian w zespole sprzedażowym. Dlatego zarząd powinien na bieżąco informować akcjonariuszy o diagnozie i planowanych posunięciach, gdyż rozwiązanie problemów działu sprzedaży bez wsparcia właścicieli może się okazać niewykonalne.

Wyzwania, z jakimi zderzyła się firma H&S Solution, pojawiają się na dzisiejszym rynku w większości branż. Następuje polaryzacja rynku na klientów transakcyjnych i konsultacyjnych, przez co sprzedaż staje się coraz trudniejsza, a firmom niełatwo jest dostosować się do dynamicznych zmian w otoczeniu. Klienci transakcyjni są coraz silniej zorientowani na cenę i szybkość transakcji, a dysponując coraz lepszym dostępem do informacji, doskonale wiedzą, czego potrzebują. Z kolei klienci relacyjni wykorzystują swój wpływ na sprzedawców do obniżania marży. Dlatego przedsiębiorstwa, które chcą uniknąć problemów, przed jakimi stanęła firma H&S Solution, powinny dostosować się do zmian i usprawnić zarządzanie zespołami handlowymi.

W przypadku H&S Solution zarząd powinien rozpocząć działania naprawcze od poprawy komunikacji z udziałowcami firmy. Bez wsparcia właścicieli ciężko będzie przeprowadzić program naprawczy, gdyż nie jest to proces trwający kilka dni czy tygodni, a raczej mierzony w miesiącach i latach. Firma rozważa poważną przebudowę, która będzie miała skutki długoterminowe i jeżeli udziałowcy nie będą przekonani do tego projektu, może on zostać w każdej chwili zablokowany. Dlatego na miejscu prezesa zarządu starałbym się jak najszybciej przedstawić sytuację udziałowcom, a następnie zaproponować rozwiązania i uzyskać dla nich poparcie, wskazując wyraźnie, że nie można oczekiwać szybkiego wpływu na poprawę wyniku.

Menedżerowie H&S Solution mają świadomość skali wyzwania i proponują dwie drogi pozwalające na uporanie się z problemem malejącej marży: unowocześnienie relacji z klientem (weryfikacja, przejrzenie portfolio klientów i ich rentowności) oraz redefinicję procesu sprzedaży. Obie opcje są ze sobą związane i uważam, że warto wykorzystać oba sposoby do rozwiązania problemu. W pierwszej kolejności tak pokierowałbym strukturą działu handlowego i procesami sprzedażowymi, aby stały się one odpowiedzią na zaobserwowane zmiany i na decyzje strategiczne dotyczące portfolio klientów.

Klienci konsultacyjni oczekują sprzedaży doradczej, wsparcia merytorycznego i rozwiązań dedykowanych, lecz w opisanym przypadku dział sprzedaży był rozliczany transakcyjnie. Dlatego warto rozważyć podzielenie struktury sprzedażowej na dwaobszary. W odniesieniu do dużej puliklientów mniejszych, kupujących gotowy produkt z półki, można starać się ten proces uprościć, zautomatyzować, położyć nacisk na telefoniczną i być może internetową obsługę klienta. Z kolei ci klienci firmy, którzy mają znacznie poważniejsze oczekiwania wobec produktów szytych na miarę, powinni trafić w zupełnie inny proces sprzedażowy, oparty na relacjach bezpośrednich wspartych przez dodatkowe osoby z organizacji. Handlowiec nie powinien być tu nastawiony na szybką transakcję, tylko na budowanie relacji i szukanie rozwiązań indywidualnych. Dlatego zmienić się powinien też system motywacyjny i zasady naliczania prowizji.

W tym wariancie bardzo istotną rolę odgrywają dodatkowe osoby, które powinny uczestniczyć w procesie. Istotną rolę w tym zakresie mógłby pełnić w organizacji koordynator posiadający kompetencje merytoryczne, który może czasami uczestniczyć w spotkaniach i który stanie się pewnego rodzaju łącznikiem między handlowcem, firmą i klientem. Taki koordynator ułatwia proces sprzedażowy, ponieważ handlowiec nie musi się martwić o obsługę procesu wewnątrz firmy i może skoncentrować się na sprzedaży. Dzięki temu sprzedawcy będą mogli szybciej i efektywniej pracować i odbywać więcej spotkań. Równocześnie stracą monopol na zarządzanie relacjami z klientem i budowanie z nim osobistych więzi, które później można przenieść do innej firmy.

Być może, niektórym sprzedawcom te zmiany mogą się nie spodobać, dlatego proces zmian może okazać się dość ryzykowny i prowadzić do ich odejścia z firmy. Zważywszy na fakt, że firma już w tej chwili ma problemy z rekrutacją nowych handlowców, należy zwrócić uwagę na to zagadnienie i spróbować pozyskać cały zespół dla tego projektu. Proces ten będzie wymagał delikatności i wyczucia, ale równocześnie konsekwencji i stanowczości, gdyż zaniechanie zmian może zakończyć się dla firmy poważnymi problemami.

Ten tekst jest komentarzem eksperta. Przeczytaj tekst główny »

Sprzedawca w firmie, czyli państwo w państwie 

Tomasz Olejnik PL, Karina Śniegowska PL, Paweł Kubisiak PL

Zarządzanie sprzedażą staje się coraz trudniejsze. Rozwiązania i procesy, które niedawno prowadziły do skutecznego finalizowania transakcji sprzedażowych, dziś zupełnie nie zdają egzaminu.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Premium
Efekt domina w zarządzaniu dobrostanem

Kultura dobrostanu staje się nowym filarem przywództwa. Firmy, które inwestują w wellbeing liderów i zespołów, uruchamiają efekt domina – rozwijają kompetencje, wzmacniają kulturę organizacyjną i budują przewagę na rynku.

Wybieram MIT

Cyfrowa transformacja to dziś nie wybór, lecz konieczność. Jak pokazuje doświadczenie Grupy Symfonia, przemyślane inwestycje w technologie potrafią odmienić kierunek rozwoju firmy i stać się impulsem do trwałej przewagi konkurencyjnej.

Premium
Jak zautomatyzować operacje bez nadwyrężania budżetu

Automatyzacja nie musi oznaczać milionowych nakładów. Dzięki tanim i elastycznym technologiom nawet małe firmy mogą usprawnić procesy i zwiększyć produktywność.

środowiska wirtualne w procesie design thinking
Premium
Jak praca zdalna zmienia design thinking

Design thinking wkracza w nowy wymiar. Dzięki środowiskom wirtualnym zespoły mogą współtworzyć, testować i analizować pomysły w czasie rzeczywistym – niezależnie od miejsca i strefy czasowej. To nie tylko narzędzie pracy zdalnej, lecz także przestrzeń do pogłębionej empatii, eksperymentowania i szybszego wdrażania innowacji.

Premium
Strategia zakorzeniona w przyszłości firmy

Technologia bez wizji to tylko narzędzie. Aby automatyzacja miała sens, musi wynikać z celów, wartości i przywództwa – a nie z mody na cyfrowość.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!