Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
Kultura organizacyjna
Polska flaga

Tak będziemy pracować w przyszłości

1 lutego 2017 6 min czytania
Adam Lis
Tak będziemy pracować w przyszłości

Streszczenie: Przyszłość pracy będzie ściśle związana z adaptowaniem się organizacji do zmian technologicznych, demograficznych oraz społecznych. Rola biur ulegnie zmianie, stając się przestrzeniami do współpracy i integracji, a nie tylko miejscem pracy. Kluczowym elementem stanie się elastyczność zarówno w zakresie godzin pracy, jak i lokalizacji, co z kolei wpłynie na model pracy hybrydowej. Wartością, którą organizacje będą musiały pielęgnować, jest kultura organizacyjna, sprzyjająca współpracy i innowacyjności. Pracownicy coraz częściej będą oczekiwać od pracodawców wsparcia w rozwoju osobistym i zawodowym, co będzie miało bezpośredni wpływ na przyciąganie talentów. Transformacja sposobu pracy wymusi także rozwój technologii wspierających współpracę zdalną oraz dbanie o dobrostan pracowników.

Pokaż więcej

Nieustannie zmieniające się oczekiwania rynku oraz rozwój nowych technologii wymuszają zmiany w myśleniu o projektowaniu i aranżacji środowiska pracy. Przedsiębiorstwa, które chcą dziś odnieść sukces, muszą stawiać na współpracę, innowację i budowanie zaangażowania. Jakie zmiany w związku z tym czekają klasycznie zaprojektowane biura, które wciąż jeszcze stanowią większość na rynku powierzchni biurowych?

Tak będziemy pracować w przyszłości

Tak będziemy pracować w przyszłości

Partnerem merytorycznym materiału jest firma The Brain Embasy.

Coraz więcej firm zdaje sobie sprawę, że otoczenie biurowe ma ogromny wpływ na pracowników, co w bezpośredni sposób przekłada się na ich efektywność, kreatywność i ogólne zadowolenie z pracy. Wiele organizacji wkłada sporo wysiłku i angażuje poważne środki finansowe w zaprojektowanie i urządzenie biura w efektowny sposób. Chcą w ten sposób stworzyć najlepsze warunki do pracy i jednocześnie zaprezentować swoją firmę na zewnątrz jako tę, która jest na czasie i wyróżnia się na tle konkurencji. To oczywiście krok w dobrym kierunku, ale firm, które nadążają za dynamicznymi zmianami, wciąż jest niewiele. A te pojedyncze, które całkiem dobrze radzą sobie na rynku, tworzą swoje zamknięte światy – funkcjonują w ramach hermetycznego środowiska, w którym nie ma współpracy na przykład pomiędzy różnymi zespołami bądź organizacjami. Pytanie zatem: czy wystarczy sam – nawet najbardziej designerski – projekt biura, żeby można było mówić o prawdziwym biurze przyszłości?

Twórcza współpraca

Jednym z najważniejszych wyzwań, z jakimi mierzą się obecnie organizacje, i to niezależnie od branży, jest potrzeba innowacji. Badania pokazują, że znakomita większość innowacyjnych pomysłów powstaje podczas pracy grupowej, w trakcie nieformalnych rozmów w kuchni lub w innych wspólnych przestrzeniach biurowych. Skuteczna komunikacja często nie jest wynikiem korporacyjnych zebrań, ale na przykład nieformalnych rozmów przy kawie czy przelotnych spotkań na korytarzu. W poszukiwaniu innowacyjnych rozwiązań przedsiębiorcy powinni wyruszyć w nieznane sobie obszary i tam szukać możliwości rozwoju i współpracy z firmami bądź innymi przedsiębiorcami, którzy mają wiedzę i kompetencje. Biuro przyszłości to zatem przestrzeń inspirująca, pobudzająca do działania, a jednocześnie miejsce, w którym będą mogli spotkać się nie tylko współpracownicy jednej firmy, ale także osoby z innych firm i branż. Miejsce, w którym będą przenikać się światy korporacji, freelancerów oraz start‑upów.

Elastyczne rozwiązania kluczem do sukcesu

Brain Embassy jest wyjątkowa na polskim rynku, bo tworzą ją społeczności złożone z przedstawicieli różnych światów, którzy wzajemnie się inspirują i efektywnie ze sobą współpracują. To miejsce dla ludzi, którzy nie są zainteresowani jedynie wynajmem biurek lub pokojów do pracy. Wierzymy, że Brain Embassy będzie wyborem numer jeden przedsiębiorczych i odważnych, świadomych swoich silnych stron i otwartych na to, co może wyniknąć ze zderzenia ich wizji z innymi członkami społeczności. Uważam także, że w przyszłości podobnie będzie wyglądała większość budynków biurowych. Taka przestrzeń przede wszystkim pozwala wybrać styl pracy i zwiększyć jej efektywność. Ktoś lubi mieć ciszę i spokój, a ktoś inny potrzebuje ludzi, gwaru i interakcji. Takie biuro to także różnorodność i elastyczne rozwiązania. Znam wiele firm, które podpisały umowy najmu na pięć lat, a przed upływem tego okresu zwiększyły zatrudnienie na tyle, że potrzebowały znacznie większej powierzchni. Są też sytuacje odwrotne, kiedy firmy w wyniku restrukturyzacji muszą znacznie ograniczać zajmowaną przestrzeń biurową. W Brain Embassy z takimi zmianami nie ma najmniejszego problemu.

Katarzyna Bobowska‑Caruso, dyrektor ds. strategii i rozwoju Adgar Poland, twórczyni Brain Embassy.

Światowe trendy w Warszawie

Właśnie taki zamysł przyświecał przed sześciu laty twórcom największej dziś sieci biur coworkingowych – WeWork. Nowojorski start‑up w ciągu ostatnich dwóch lat podwoił liczbę swoich biur i dziś funkcjonuje w 35 miastach na całym świecie. Światowe trendy uważnie śledzi firma Adgar, która w ubiegłym roku postanowiła otworzyć pierwszą przestrzeń tego typu w naszej stolicy. Jest nią Brain Embassy mieszcząca się w kompleksie biurowym Adgar Park West. Jest ona przykładem biura przyszłości zaprojektowanego w odpowiedzi na najnowsze światowe trendy, które sprzyjają tworzeniu naturalnych społeczności, twórczej współpracy między ich członkami, rozwojowi innowacyjnych pomysłów oraz wpierają efektywność pracy.

Tak będziemy pracować w przyszłości

Tak będziemy pracować w przyszłości

Główna przestrzeń biura Brain Embassy to patio z antresolą. Podczas lokalizacji i kształtowania tych miejsc uwzględniono funkcję i konstrukcję budynku. Patio jest rodzajem placu miejskiego z drzewami, ławkami i kawiarnią, na którym spotykają się wszyscy członkowie społeczności i przecinają się wszystkie szlaki komunikacyjne. Na całej powierzchni Brain Embassy zaprojektowano wiele miejsc pozwalających na pracę w skupieniu lub umożliwiających twórczą kooperację. Można pracować, spacerując na bieżni (część biurek ma regulowaną wysokość), siedząc w domku na drzewie lub przy długim, wspólnym stole na antresoli. Różnorodność zaaranżowanych miejsc do pracy – a także do odpoczynku i relaksu (np. Nap Room) – zachęca do ruchu i kreatywności. Natomiast płynne przenikanie się stref przeznaczonych do spotkań w nieformalnej atmosferze tworzy miejsce w pełni zaspokajające potrzeby pracowników i stwarzające im możliwości do wysoce wydajnej pracy.

Bardzo ważną cechą tej przestrzeni jest także społeczność złożona z przedstawicieli różnych środowisk – małych firm, dojrzałych start‑upów i korporacji – którzy mogą się wzajemnie inspirować i efektywnie współpracować.

Co ciekawe, Brain Embassy w ramach projektu organizuje też program merytoryczny złożony z warsztatów, szkoleń i inspirujących spotkań, mających na celu dostarczać wiedzę z rożnych obszarów oraz pobudzać członków społeczności do aktywnego uczestnictwa w jej życiu.

W Brain Embassy na blisko 1,7 tysiąca mkw. znajduje się 250 stanowisk pracy, w tym 140 w otwartej przestrzeni oraz 110 w oddzielnych pokojach. Członkowie społeczności mają do dyspozycji kreatywne sale konferencyjne, otwartą przestrzeń dla 200 osób przeznaczoną na wydarzenia specjalne, a także liczne nieformalne spotkania. Pierwsze biuro typu co‑creating budzi bardzo duże zainteresowanie zarówno korporacji, jak i mniejszych firm. Firma Adgar (pomysłodawca i inwestor przestrzeni) rozpoczęła już prace nad kolejnym etapem projektu, który zwiększy powierzchnię w obecnej lokalizacji do 3 tysięcy mkw. Kolejna przestrzeń Brain Embassy powstaje także na warszawskim Mokotowie, w budynku Adgar Plaza One. Będzie zajmowała dwa poziomy o łącznej powierzchni ponad 2300 mkw.

Ten tekst jest komentarzem eksperta. Przeczytaj tekst główny »

Standard to za mało 

|

Aleksander Krakowski PL

Duża dostępność powierzchni biurowych w największych miastach pozwala najemcom oczekiwać rozwiązań precyzyjniej niż dotychczas dopasowanych do ich indywidualnych potrzeb. 

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Koniec ery tradycyjnych wyprzedaży: liczy się już nie tylko cena

Sezon wyprzedaży 2025 pokazał już na starcie, że tradycyjne strategie rabatowe przestają działać.  Najnowsze badanie BCG dowodzi, że wchodzimy w erę „aktywnego konsumenta”, który nie podąża już ślepo za rabatami. Zamiast tego domaga się transparentności i realnej wartości. Dzieje się tak gdyż konsumenci masowo uzbroili się w generatywną sztuczną inteligencję do weryfikowania promocji i szukania realnej wartości. Dlatego Twoim największym konkurentem nie jest inna firma, lecz osobisty agent AI Twojego klienta.

Multimedia
Co nam się wmawia na temat sztucznej inteligencji?

Jakie narracje słyszymy na temat sztucznej inteligencji i co one z nami robią i jakie wywołują skutki? Jakie kształtują w nas wyobrażenia, oczekiwania, emocje, obawy i pragnienia? Do jakich zachowań nas mobilizują? Odpowiedzi na te wszystkie pytania szuka w 14 odcinku „Limitów AI” Iwo Zmyślony wraz z Edytą Sadowską oraz Kasią Zaniewską.  Rozmówcy analizują narracje na temat AI oraz o sile perswazji i jej społecznych skutkach.

Pięć cech liderów napędzanych technologią Pięć cech liderów napędzanych technologią

W dobie gwałtownych zmian technologicznych to CEO, którzy aktywnie zdobywają kompetencje cyfrowe i odważnie redefiniują swoje modele biznesowe, wyznaczają nową jakość przywództwa. Odkryj, jak pięć cech liderów napędzanych technologią przekłada się na przewagę konkurencyjną i trwały wzrost firmy.

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Premium
Efekt domina w zarządzaniu dobrostanem

Kultura dobrostanu staje się nowym filarem przywództwa. Firmy, które inwestują w wellbeing liderów i zespołów, uruchamiają efekt domina – rozwijają kompetencje, wzmacniają kulturę organizacyjną i budują przewagę na rynku.

Wybieram MIT

Cyfrowa transformacja to dziś nie wybór, lecz konieczność. Jak pokazuje doświadczenie Grupy Symfonia, przemyślane inwestycje w technologie potrafią odmienić kierunek rozwoju firmy i stać się impulsem do trwałej przewagi konkurencyjnej.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!