Reklama
Dołącz do liderów przyszłości i zdobądź przewagę! Sprawdź najnowszą ofertę subskrypcji
Kultura organizacyjna

Stwórz nowe środowisko pracy

1 lipca 2007 5 min czytania
Agnieszka Wojciechowska
Jacek Królik
Borys Stokalski
Stwórz nowe środowisko pracy

Dzięki nowoczesnym technologiom, usprawniającym komunikację, współpracę i dzielenie się wiedzą, można dziś stworzyć takie środowisko pracy, które będzie lepiej zaspokajało rosnące oczekiwania klientów, zarządów oraz pracowników firmy.

Wielu menedżerów zastanawia się dziś, jak zwiększać efektywność firm, skoro w ogromnej części obszarów ich funkcjonowania wszelkie procesy zostały już tak zoptymalizowane, że praktycznie niewiele da się poprawić. Jest to szczególnie wyraźne w przypadku takich funkcji przedsiębiorstwa, jak logistyka, produkcja czy zarządzanie zapasami. Dzięki nowoczesnym technologiom są one tak zrutynizowane i zautomatyzowane, że możliwości budowania przewagi konkurencyjnej przez dalsze usprawnienia są już niewielkie. Istnieją jednak jeszcze takie obszary, w których można wiele zrobić. Dotyczy to zwłaszcza działań o charakterze innowacyjnym, niebędących rutynowymi procesami, a jednak stających się dziś powszechnym składnikiem biznesu. Są one realizowane poprzez projekty, z których każdy ma indywidualny, twórczy charakter. W takich projektach dużą wagę przywiązuje się do odkrywania nowych możliwości, poszukiwania inspiracji i podejmowania ryzyka. Efektywna i skuteczna realizacja tego typu zadań zależy od tego, na ile potrafimy dostosować środowisko pracy do ich specyfiki.

Nowego modelu oczekują też pracownicy przychodzący do firmy. Młodzi ludzie, którzy na co dzień korzystają z nowoczesnych rozwiązań komunikacyjnych, baz wiedzy czy list dyskusyjnych, chcą się posługiwać nimi również w miejscu pracy. W przypadku tzw. knowledge workers, czyli osób, których zadaniem jest wykonywanie zadań twórczych i niestandardowych, wygodna komunikacja i dostęp do wiedzy mają szczególne znaczenie dla efektywności pracy indywidualnej i zespołowej.

Na sposób działania organizacji mają również wpływ jej klienci. Coraz częściej liczą na współpracę nie tylko korzystną finansowo, ale też maksymalnie dostosowaną do ich indywidualnych potrzeb. Osoby zamawiające produkty lub usługi mają dziś bardzo szeroką wiedzę, orientują się, jakich rozwiązań mogą oczekiwać, i są na tyle kompetentne, że chcą być traktowane jak równorzędni partnerzy. Dążą do tego, by zrozumieć, w jaki sposób opracowuje się oferowane im rozwiązania i chcą mieć na nie wpływ. Pragną mieć wgląd zarówno w historię relacji z dostawcą produktów czy usług, jak i w dane dotyczące aktualnie prowadzonego projektu – po to, by móc aktywnie uczestniczyć w zachodzącym procesie.

Nowy model relacji

Aby sprostać oczekiwaniom większej wydajności przy inicjatywach o charakterze projektowym, zwiększyć wygodę pracy oraz lepiej współpracować z klientami, firmy tworzą nowe modele relacji i związane z nimi nowe środowiska pracy. Wymaga to od nich podjęcia działań w trzech głównych obszarach.

Aby sprostać oczekiwaniom większej wydajności przy inicjatywach o charakterze projektowym, zwiększyć wygodę pracy oraz lepiej współpracować z klientami, firmy tworzą nowe modele relacji i związane z nimi nowe środowiska pracy.

1. Dzielenie się wiedzą i wspólne uczenie się. Dotychczas realizacja projektów dla klientów miała dość prosty przebieg. Definiowano, jak ma wyglądać produkt czy usługa, rozdzielano zadania, każdy wykonywał swoją część pracy, a następnie składano wszystko w całość i przedstawiano klientowi. Dziś taki model w wielu przypadkach nie jest już pożądany. Zamawiający chcą aktywnie uczestniczyć w tworzeniu rozwiązania, choć często na początku procesu nie wiedzą jeszcze, jak powinno ono wyglądać, by najlepiej spełniało swoje zadanie. Wspólna praca obu stron, dzielenie się wiedzą, ciągłe uczenie się i kontrolowanie na bieżąco przebiegu działań pomagają w stworzeniu optymalnego rozwiązania.

2. Budowanie zaufania poprzez transparentność. Dążąc do stworzenia jak najlepiej funkcjonującego modelu współpracy z partnerami, firmy coraz częściej decydują się na udostępnienie swoim klientom niektórych utajnianych dotąd informacji. Przykład łańcuchów dostaw pokazuje, że jest to praktyka przynosząca wymierne korzyści. Dzięki wyjaśnianiu partnerom, jak przebiegają procesy, jak kształtują się koszty, jak wygląda zarządzanie nimi oraz jaka jest marża, przedsiębiorstwo podnosi swoją wiarygodność. Większe zaufanie ze strony klientów i dostawców owocuje lepszymi kontraktami i w ostatecznym rozrachunku przekłada się na ciągłe wzmacnianie pozycji przedsiębiorstwa na rynku.

3. Umożliwienie efektywnej komunikacji i pracy grupowej. Narzędzia do szybkiego i wygodnego porozumiewania się, wykorzystujące nowoczesne technologie, to podstawa skutecznego współdziałania. Są niezbędne zarówno do porozumiewania się pracowników podczas rozwiązywania problemów, jak też – w coraz większym stopniu – do kontaktów między przedsiębiorstwem a jego klientami w czasie wspólnych prac nad projektem.

Nowe środowisko pracy

Stwórz nowe środowisko pracy

Stwórz nowe środowisko pracy

W firmach, które oferują złożone i zaawansowane technologicznie produkty lub usługi, kształtowanie nowego typu relacji na linii zleceniodawca – zleceniobiorca staje się dziś koniecznością. Sposobem ich realizacji jest wdrożenie proponowanej przez agencję badawczą Gartner idei High Performance Workplace (HPW) – wysokowydajnego miejsca pracy. Jest to koncepcja rozwiązań bezpośrednio poprawiających produktywność przy wykonywaniu zadań związanych z przetwarzaniem informacji i wiedzy. HPW to szeroka wizja, wymagająca adaptacji do specyfiki realizowanych przez organizację przedsięwzięć. Przykładowe charakterystyki środowiska HPW przedstawia ramka Perspektywy High Performance Workplace.

Narzędzia funkcjonujące w ramach wysokowydajnego środowiska pracy wspierają działania innowacyjne, nierutynowe i wymagające kreatywności. Tym samym zarówno ułatwiają realizację złożonych projektów, jak i na trwałe wpisują się w nowy model relacji między dostawcami produktów i usług a ich zleceniodawcami.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Horyzontalna ilustracja w realistycznym stylu przedstawia zmęczonego lidera siedzącego samotnie przy biurku w półmroku. Wokół niego porozrzucane są pomięte notatki, pusta filiżanka po kawie i otwarty laptop emitujący chłodne, niebieskie światło. Mężczyzna opiera głowę na dłoni, z pochyloną sylwetką i oznakami wyczerpania. Całość utrzymana jest w stonowanej kolorystyce, symbolizując przeciążenie pracą i emocjonalne wypalenie. Ilustracja odwołuje się do problematyki, jaką porusza psychologia pracy w kontekście przywództwa. Jak liderzy radzą sobie z przepracowaniem

Uważność nie wystarczy, gdy toniemy w nadmiarze obowiązków. Poznaj zaskakujące strategie zapracowanych liderów, które naprawdę działają.

W ostatnich latach wiele nagłówków sugerowało, że wszyscy jesteśmy już nieco wypaleni zawodowo. Od pasywno-agresywnego „quiet quitting” po tajemniczo brzmiącą „ghost work” – narracja głosi, że ludzie zasypiają za kierownicą, a w najlepszym razie przysypiają co kilka kilometrów.

Ale co, jeśli ta diagnoza nie jest do końca trafna – przynajmniej w odniesieniu do sporej grupy z nas?

Co, jeśli istnieje znacząca liczba osób, które czują się przeciążone pracą, a mimo to pozostają zmotywowane i skuteczne? W dzisiejszej rzeczywistości, gdzie zmiana warunków zatrudnienia często wydaje się poza naszym zasięgiem, warto przyjrzeć się tym pracownikom i zastanowić, czego możemy się od nich nauczyć, by nadal działać efektywnie.

dobrostan Zadbaj o siebie i swój zespół. Jak budować dobrostan w niestabilnych czasach?

Współczesny świat biznesu to arena ciągłych zmian, która wystawia na próbę odporność psychiczną pracowników i liderów. Jak w obliczu narastającej presji i niepewności budować organizacje, gdzie dobrostan jest filarem sukcesu? Zapraszamy do lektury artykułu, w którym Agata Swornowska-Kurto, bazując na raporcie „Sukces na wagę zdrowia – o kondycji psychicznej i przyszłości pracy”, odkrywa kluczowe strategie dla liderów. Dowiedz się, jak przeciwdziałać wypaleniu, budować autentyczne wsparcie i tworzyć środowisko, które inspiruje, zamiast przytłaczać.

nękanie oddolne Co zrobić, gdy podwładni cię sabotują?
Jak reagować, gdy wiarygodność lidera jest podkopywana – otwarcie lub za kulisami – a atmosfera w zespole staje się coraz bardziej toksyczna? Nękanie w miejscu pracy nie zawsze płynie z góry na dół Contrapower harassment to rzadko poruszany, lecz istotny temat związany z nękaniem w pracy. W przeciwieństwie do tradycyjnego postrzegania tego zjawiska, dotyczy ono […]
EOD Jak automatyzacja obiegu dokumentów wspiera zarządzanie czasem pracy

W dzisiejszej rzeczywistości biznesowej niezbędne jest sięganie po innowacyjne rozwiązania technologiczne. Taką decyzję podjęła firma Vetrex, wdrażając w swoich strukturach elektroniczny obieg dokumentów Vario firmy Docusoft, członka grupy kapitałowej Arcus. O efektach tego działania opowiedział Przemysław Szkatuła – dyrektor działu IT w firmie Vetrex.

Jakie cele biznesowe przyświecały firmie przy podjęciu decyzji o wdrożeniu systemu elektronicznego obiegu dokumentów?

Przemysław Szkatuła: Przede wszystkim chodziło o usprawnienie procesów wewnętrznych. Wcześniej obieg dokumentów był głównie manualny, co generowało wiele problemów kumulujących się pod koniec każdego miesiąca. Dzięki wdrożeniu systemu Vario wszystko odbywa się elektronicznie i wiemy dokładnie, na którym etapie procesu znajduje się faktura. To usprawnia przepływ informacji nie tylko w działach finansowych, lecz także między zwykłymi użytkownikami systemu. Dzięki wprowadzeniu powiadomień mailowych każdy użytkownik otrzymuje niezwłocznie informację o nowej aktywności, a kierownicy działów są świadomi, jakie koszty wystąpiły.

quiet quitting Nie pozwól by quiet quitting zrujnowało twoją karierę

Quiet quitting to nie cicha rewolucja, lecz ryzykowna strategia wycofania się z aktywnego życia zawodowego. W świecie przeciążonych pracowników i liderów często niedostrzegających rzeczywistych wyzwań swoich zespołów, bierna rezygnacja z zaangażowania może być kusząca, ale długofalowo – szkodzi wszystkim.

Case study
Premium
Czy planowanie strategiczne ma jeszcze sens?

Krakowski producent słodyczy Zafiro Sweets był przez lata doceniany w branży i wśród pracowników za wieloletni, stabilny wzrost poparty wysoką jakością produktów. Turbulencje rynkowe, napędzane dynamiką mediów społecznościowych i zmieniającymi się oczekiwaniami klientów, podważyły jednak jego dotychczasowy model działania, oparty na planowaniu strategicznym. Firma szuka sposobu, który pozwoli jej się zaadaptować do szybkich zmian zachodzących w jej otoczeniu. Marta Wilczyńska, CEO Zafiro Sweets, z niedowierzaniem patrzyła na slajd, który dostała od działu sprzedaży. Siedziała w restauracji w warszawskim Koneserze, gdzie wraz z Tomaszem Lemańskim, dyrektorem operacyjnym, oraz Justyną Sawicką, dyrektorką marketingu, uczestniczyli w Festiwalu Słodkości – jednej z branżowych imprez, które sponsorowali.

Premium
Zalecenia prof. Kazimierza suwalskiego dla młodych i doświadczonych liderów

Doświadczenie prof. Kazimierza Suwalskiego, chirurga i lidera, przekłada się na uniwersalne zasady skutecznego przywództwa. Poniższe zestawienie to zbiór praktycznych wskazówek, które wspierają rozwój zarówno młodych, jak i doświadczonych liderów – od budowania autorytetu i zarządzania zespołem po radzenie sobie z kryzysami i sukcesję przywództwa.

Premium
Z sali operacyjnej do gabinetu lidera

Droga od chirurga do lidera wymagała nie tylko zmiany kompetencji, ale też perspektywy. Profesor Kazimierz Suwalski, pionier polskiej kardiochirurgii, dzieli się doświadczeniami z budowania zespołów, instytucji i kultury przywództwa opartej na transparentności, zaufaniu i odpowiedzialności. Podkreśla,
że kluczowymi kwestiami są: mentoring, zarządzanie silnymi osobowościami i świadome rozwijanie talentów. Przypomina, że prawdziwe przywództwo nie ustaje wraz z końcem kariery – trwa, gdy potrafimy dzielić się wiedzą i tworzyć przestrzeń do wzrostu innych.

Causal ML
Premium
Jak skutecznie wdrożyć przyczynowe uczenie maszynowe (Causal ML) w organizacji?

Coraz więcej firm dostrzega potencjał Causal ML jako narzędzia wspierającego podejmowanie trafnych decyzji. Jednak skuteczne wdrożenie tego podejścia wymaga czegoś więcej niż zaawansowanych algorytmów — potrzebne są właściwe pytania, odpowiednie dane oraz współpraca interdyscyplinarnych zespołów.

Premium
Nowe podejście do uczenia maszynowego odpowiada na pytania „co by było, gdyby”

Causal ML – nowatorskie podejście w uczeniu maszynowym – daje kadrze zarządzającej nowe narzędzie do oceny skutków decyzji strategicznych. Umożliwia pewniejsze eksplorowanie alternatywnych scenariuszy, dzięki czemu wspiera podejmowanie bardziej świadomych i trafnych decyzji biznesowych. Tradycyjne systemy uczenia maszynowego (machine learning, ML) zdobyły szerokie uznanie jako narzędzia wspomagające procesy decyzyjne, szczególnie tam, gdzie kluczowe jest oszacowanie prawdopodobieństwa konkretnego zdarzenia, na przykład zdolności kredytowej klienta. Klasyczne modele ML opierają jednak swoje predykcje głównie na identyfikowaniu korelacji w danych. Taka metodologia, choć użyteczna w pewnych kontekstach, okazuje się niewystarczająca, a wręcz może wprowadzać w błąd, szczególnie wtedy, gdy menedżerowie starają się przewidzieć realny wpływ swoich decyzji na wyniki biznesowe.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!