Reklama
Dołącz do liderów przyszłości i zdobądź przewagę! Sprawdź najnowszą ofertę subskrypcji
Kultura organizacyjna

„Stary” pracownik zatrudniony na nowo – nieoczekiwany zysk

2 marca 2022 7 min czytania
Ben Laker
„Stary” pracownik zatrudniony na nowo – nieoczekiwany zysk

Powracający pracownicy mogą być dla firmy źródłem nieocenionych korzyści, szczególnie na dzisiejszym bardzo konkurencyjnym rynku pracy.

Firmy nadal mają trudności z obsadzeniem wolnych stanowisk, a przecież „starzy” pracownicy stanowią potencjalnie niewykorzystany zasób talentów. Tak się składa, że widoczny jest obecnie trend boomerang employees, czyli powrotu pracowników do poprzednich pracodawców. I jest on znacznie wyraźniejszy niż jeszcze kilka lat temu.

Żadnej organizacji nie marzy się odejście wartościowego pracownika, ale jego powrót po pewnym czasie może okazać się niezwykle korzystny zarówno dla firmy, jak i dla pracownika. Takie osoby znają specyfikę organizacji oraz rozumieją oczekiwania pracodawcy i kulturę firmy. Na rynku pracy, gdzie rywalizacja o talenty jest ogromna, postawienie na osoby znające już organizację może z kilku powodów zapewnić przewagę konkurencyjną.

Zalety zatrudnienia powracającego pracownika łatwo dostrzec w kilku aspektach.

Wdrożenie: pracownicy, którzy wrócili do organizacji, zazwyczaj są gotowi do pracy znacznie szybciej niż nowo zatrudnieni. A jeśli przy okazji wracają na to samo stanowisko, doskonale wiedzą, na czym polega ich rola, choć może się okazać, że trzeba będzie ich zapoznać ze zmianami wprowadzonymi po ich odejściu z organizacji. Jeśli zaś trafią na inne stanowisko, ich tempo uczenia się jest znacznie szybsze niż w przypadku nowo zatrudnionych. W obu przypadkach podstawowe zrozumienie kultury organizacji danej firmy daje powracającym pracownikom wyraźną przewagę nad nowo zatrudnionymi. Jest to szczególnie ważne w dużych organizacjach o złożonych systemach, podziałach i strukturach.

Wydajność: powracający pracownicy są zazwyczaj bardziej zaangażowani i zadowoleni niż osoby zatrudnione z zewnątrz. Dzięki temu osiągają lepsze wyniki, ich praca jest lepiej oceniania i częściej awansują niż nowo zatrudnieni. Osoby ponownie zatrudnione wnoszą także unikalne umiejętności i doświadczenia nabyte w innych miejscach, które mogą przynieść organizacji znaczące korzyści. Na przykład czas spędzony poza firmą, nawet u konkurencji, może dać im nową perspektywę i cenną wiedzę na temat rozwoju oraz zmian w organizacji; a także nowe spojrzenie na sam rynek. Cenne spostrzeżenia powracającego pracownika mogą dać zespołowi zastrzyk energii, której potrzebuje, aby dalej się rozwijać.

Koszty: pozyskiwanie, zatrudnianie i utrzymywanie utalentowanych pracowników jest kosztowne. Na przykład zastąpienie pracownika zarabiającego 60 tys. USD rocznie kosztuje od 30 tys. do 45 tys. USD. Jednocześnie utrzymanie kosztów zatrudnienia na niskim poziomie jest szczególnie ważne teraz, w obliczu niedoboru pracowników i związanej z tym presji płacowej. Inną korzyścią płynącą z zatrudniania boomerang employees są dużo niższe koszty rekrutacji – w niektórych przypadkach nawet o 70%. Za każdym razem firma zatrudniająca ponosi pewne ryzyko związane z procesem rekrutacji i późniejszego onboardingu, ale w przypadku powracających pracowników jest ono mniejsze.

Tak samo, ale inaczej, czyli co zmieniło się w firmie

Największe ryzyko związane z zatrudnianiem powracających pracowników polega na tym, że mogą oni ponownie odejść z organizacji, zmuszając ją do powrotu do punktu wyjścia. W związku z tym ponowne zatrudnienie osoby, z którą organizacja już raz się żegnała, wymaga precyzyjnego ustalenia wspólnych potrzeb i wymagań. Zarówno pracownik, jak i pracodawca muszą jasno określić warunki umowy i wzajemne oczekiwania, a obie strony muszą zaakceptować wzajemny rozwój i zmiany. Obie strony muszą zatem sobie szczerze odpowiedzieć na pytania: W jaki sposób przebiegało rozstanie? Na jakich warunkach pracownik odszedł? Czy zostaną one uwzględnione w nowej roli? Czy istnieje ryzyko i jak duże, że znowu dojdzie do pożegnania z firmą? Istotne jest również upewnienie się, że obie strony mają takie same intencje. Jakim przesłankami kieruje się ktoś, kto chce wrócić do firmy? Czy jasno określa powody swego powrotu i czy potrafi je wyjaśnić? To tylko kilka pytań, na które trzeba sobie odpowiedzieć, nim były pracownik ponownie trafi na firmowy pokład. Odpowiedzi na nie pomogą w opracowaniu właściwego procesu rekrutacji i ponownego zatrudnienia.

Każda osoba wracająca do firmy może zapewne oczekiwać, że procesy, struktura organizacyjna, wynagrodzenie itp. pozostaną takie same. A przecież wcale nie musi tak być. Rozczarowanie w tych kwestiach może spowodować spore niezadowolenie. Dlatego nim firma przywita się ponownie ze swoim byłym, a za chwilę znów obecnym pracownikiem, powinna zadbać o to, by obie strony jasno przedstawiły swoje oczekiwania. Nie jest to trudne, wystarczy przygotować zestaw pytań dotyczących oczekiwań i szczerze na nie odpowiedzieć. Warto przy tym opowiedzieć o obecnej kulturze organizacyjnej firmy i wszelkich zmianach, jakie zaszły od czasu odejścia danej osoby.

Nie należy też pomijać szkolenia wstępnego. Choć może się wydawać, że pracownik dobrze zna organizację, ponowne wprowadzenie jest niezwykle ważne. Traktowanie „starego” pracownika na równi z nowo zatrudnionym to świetny sposób, aby zaznajomić go z realiami firmy i sprawić, że będzie podekscytowany zmianami, jakie zaszły. Nieprawidłowy, pośpieszny onboarding zwiększa ryzyko ponownego odejścia takiej osoby. Cały proces należy jednak dostosować do konkretnego człowieka, zidentyfikować i wyeliminować luki wiedzy, ale nie znużyć informacjami, które jednak doskonale zna.

Na koniec ważna rzecz, która nie powinna umknąć – nie wolno zapomnieć o pozostałych członkach zespołu, którzy również potrzebują przygotowania na powrót dawnego pracownika do firmy. Załóżmy na przykład, że ktoś wraca, ale struktura zespołu znacząco się zmieniła. W takim przypadku kluczowe jest, by osoba ta zrozumiała nową dynamikę w organizacji i nie działała w rutynowy sposób, zgodnie ze znaną wszystkim zasadą: „bo tak było zawsze”. Analogicznie, jeśli pracownik wraca do zespołu podobnego, mimo upływu czasu, to należy ustalić, czy mogą pojawić się problemy z relacjami (te same, co przed odejściem), które wymagać będą rozwiązania. Wiele zależy od okoliczności, zarówno samego rozstania, jak i powrotu. Może się przecież okazać, że osoba powracająca w dalszym ciągu żywi urazę do innych pracowników lub liderów, z którymi wcześniej współpracowała, a to nie służy żadnemu zespołowi.

Organizacje pragnące obsadzić wolne miejsca siłą rzeczy wybierają jedną z dwóch opcji: zatrudnienie pracownika z zewnątrz lub znalezienie kogoś wewnątrz firmy. Istnieje jednak trzecia obiecująca droga, czyli złożenie oferty osobie, która już kiedyś w firmie pracowała. Powracający pracownicy mają wiele do zaoferowania – wiedzę, doświadczenie, umiejętność spojrzenia na firmę z innej perspektywy. Biorąc pod uwagę to, jak obecnie wygląda rynek pracy, „przeproszenie się” z byłym pracownikiem może być najlepszym rozwiązaniem.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Polacy chcą AI w pracy – ale na własnych zasadach. Co zaufanie do wirtualnych agentów mówi o przyszłości przywództwa?

Coraz więcej firm wdraża wirtualnych asystentów i analityków opartych na sztucznej inteligencji, chcąc zyskać na efektywności i innowacyjności. Ale co na to pracownicy? Najnowsze badanie przeprowadzone przez ASM na zlecenie Salesforce ujawnia jednoznacznie: Polacy są otwarci na AI w miejscu pracy, ale tylko pod warunkiem zachowania kontroli i zrozumienia jej działania.

Gorące serca i brutalna rzeczywistość, czyli o budowaniu empatii w organizacji

Empatia liderów to za mało, gdy systemy, procesy i decyzje organizacji świadczą o braku troski. Oto cztery strategie, które skutecznie adresują to wyzwanie.  W świecie biznesu często słyszymy o „wyścigu szczurów” i bezwzględnym pięciu się po korporacyjnej drabinie „po trupach”. Taki scenariusz często przywodzi na myśl „Władcę Much”, gdzie prym wiodą najsilniejsi, a słabsi muszą ustąpić. Wielu uważa, że aby przetrwać i odnieść sukces, po prostu „trzeba być twardym”. Ale czy to jedyna droga?

Konferencja „Odpowiedzialny biznes w praktyce – zrównoważony rozwój jako klucz do przyszłości”

Podsumowanie

Konferencja „Odpowiedzialny biznes w praktyce – zrównoważony rozwój jako klucz do przyszłości” odbyła się 15 kwietnia 2025 roku z inicjatywy ICAN Institute oraz Partnerów. Wydarzenie było poświęcone tematyce zrównoważonego rozwoju, ESG oraz społecznej odpowiedzialności biznesu.

Obecność licznych przedstawicieli biznesu oraz ich aktywne uczestnictwo w dyskusjach miały istotny wpływ na wysoki poziom merytoryczny konferencji. Wymiana wiedzy, doświadczeń i dobrych praktyk w zakresie ESG stanowiła ważny element wydarzenia, przyczyniając się do kształtowania odpowiedzialnych postaw w środowisku biznesowym oraz wspierania długofalowych, wartościowych inicjatyw.

Pięć lekcji przywództwa dla „twardych” prezesów

Choć może się wydawać, że styl przywództwa oparty na kontroli i wydawaniu poleceń wraca do łask, rzeczywistość pokazuje coś zupełnie innego — to liderzy o wysokiej inteligencji emocjonalnej osiągają lepsze rezultaty

Jak fundusz Apollo wdraża AI w spółkach portfelowych

Apollo Global Management uczyniło ze sztucznej inteligencji priorytet: intensywnie pracuje nad rozwojem zdolności AI w swoich spółkach portfelowych, by uczynić je bardziej konkurencyjnymi i wartościowymi. Firma szczegółowo analizuje, jaki wpływ może mieć wdrożenie AI na projekty w tych spółkach oraz jak ewoluuje wykorzystanie AI w ich branżach. Sukcesy Apollo z ostatnich pięciu lat stanowią dowód, że AI może już dziś tworzyć realną wartość biznesową.

Spójrz na swoją firmę z zewnątrz, aby ocenić jej atuty Chcesz przestać popełniać te same błędy? Spójrz na swoją organizację z zewnątrz!

Liderzy muszą nauczyć się patrzeć na własną organizację oczami innych. Kluczowe znaczenie ma tu umiejętność zdystansowania się wobec osobistych emocji i spojrzenie z zewnątrz, na przykład oczami potencjalnego inwestora. Istotne jest również nawiązanie dialogu z pracownikami lub kontrahentami. Pozwala to dostrzec nowe możliwości oraz ukryte zagrożenia.

„Ślepe punkty” przywództwa

Samoewaluacja  to wyjątkowo trudne zadanie. Tymczasem liderzy stojący na czele organizacji powinni dokonywać jej cyklicznie. I to nie tylko w kontekście oceny samego siebie, ale też całej działalności. Szukając odpowiedzi na strategiczne dylematy, osoby zarządzające często angażują się w prowadzenie coraz to większej liczby badań i analiz. W wielu sytuacjach jednak może się wydawać, że wynikają z nich wciąż te same wnioski i rozwiązania, a cały proces myślowy kołem się toczy. Jak wskazuje ekspertyza McKinsey & Company takie sytuacje mogą pojawiać się wtedy, kiedy pomija się tak zwane ślepe punkty przywództwa. Są to obszary, w których łatwo nie zauważyć istotnych kwestii. To zjawisko może nasilać się ze względu na utarte przekonania, ograniczenia poznawcze lub brak różnorodności perspektyw. Przywódcy są często tak mocno zaangażowani w losy firmy, że nie zauważają swojego zbytniego przywiązania do znanych rozwiązań. Ponadto wielostopniowa struktura hierarchiczna oraz zawiły sposób raportowania może zakrzywiać informacje docierające na szczyt.

Cieśnina Ormuz: ceny ropy i łańcuchy dostaw pod presją

Kiedy wojna wybucha w sercu globalnego szlaku paliwowego, konsekwencje są natychmiastowe: rosną ceny paliw, spadają indeksy, narasta niepewność. Cieśnina Ormuz – wąskie gardło, przez które przepływa jedna trzecia światowej ropy raz jeszcze przypomina, jak bardzo biznes jest uzależniony od geopolityki. Czy Europa i Polska są gotowe na kolejne uderzenie w gospodarkę?

Multimedia
Ukryty rynek pracy menedżerów: nowa rzeczywistość rekrutacyjna

Rynek pracy, szczególnie dla kadry menedżerskiej i C-level, dynamicznie się zmienia. W ostatnich latach obserwowana jest ograniczona liczba publikowanych ofert pracy, a procesy rekrutacyjne wydłużają się, osiągając nawet kilkanaście etapów. Agnieszka Myśliwczyk, IT headhunterka i ekspertka rynku, podkreśla, że nie jest to tyle kryzys, co „wyzwanie”, z którym mierzą się liderzy. Ważne jest także odważne sięganie po nowe, z ciekawością i satysfakcją, bez „dziadowania” czy poczucia zmęczenia życiem. Mimo wyzwań, takich jak ageizm czy podwójna dyskryminacja kobiet 50+, optymizm i proaktywne podejście są kluczowe.

Ilustracja ukazująca nowoczesną przestrzeń podzieloną na trzy symboliczne strefy. Po lewej stronie – ciepłe, pomarańczowe światło i zaokrąglone formy przypominające radość. Po prawej – chłodne, niebieskie światło i geometryczne cienie w kolumnach symbolizujące osiągnięcia. Pośrodku – neutralna, jasna przestrzeń ze schodami i świetlnym promieniem na podłodze, wyznaczającym punkt równowagi. Całość tworzy wyrafinowaną metaforę świadomego wyboru i wartościowania czasu. Dobrze wykorzystany czas: Nowy sposób wartościowania czasu może zmienić Twoje życie
Subiektywna wartość czasu to koncepcja, która pozwala dostrzec drobne zmiany w tygodniowym harmonogramie, mogące znacząco zwiększyć satysfakcję z życia i dobrostan. Godzina po godzinie, sposób, w jaki spędzamy czas, składa się na sposób, w jaki spędzamy życie.Dla wielu z nas ta suma bywa jednak rozczarowująca. Kulturowe przekonania, zakorzenione w powiedzeniach typu „czas to pieniądz”, każą […]
Multimedia
Jak zaplanować swoją karierę w nieprzewidywalnych czasach

Każda kariera jest drogą indywidualną i nikt nie zna uniwersalnego przepisu na sukces. Nie można skopiować czyjejś kariery i nałożyć na własne życie. Ale jedno jest pewne: większe szanse na sukces mają te osoby, które przemyślą i dobrze zaplanują swoją drogę zawodową.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!