Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
INNOWACJE

Rzadko doceniana innowacyjność

1 października 2008 4 min czytania
Magdalena Warzybok
Rzadko doceniana innowacyjność

Innowacyjne pomysły zgłaszane przez pracowników mogą wpłynąć na poprawę efektywności działania organizacji. Pracownicy bardzo często potrafią wskazać usprawnienia lub nowe działania, których osoby zarządzające nie są w stanie lub nie umieją dostrzec. W praktyce okazuje się, że firmy rzadko doceniają tę formę zaangażowania pracowników, uznając, że bycie innowacyjnym i kreatywnym należy do ich zawodowych obowiązków. Tak uważa 64% osób zatrudnionych w polskich firmach, a jedynie 13% przyznaje, że ich firmy regularnie nagradzają pracowników za innowacyjne rozwiązania, które poprawiają efektywność pracy. Takie są wyniki badania przeprowadzonego wśród użytkowników portalu Pracuj.pl w ramach sondażu zorganizowanego w 21 krajach przez sojusz międzynarodowych serwisów rekrutacyjnych The Network. Na ankietę z pytaniami dotyczącymi nagradzania pracowników za innowacyjność odpowiedziało ponad 25 tysięcy użytkowników portali rekrutacyjnych.

Polskie wyniki są zbliżone do średniej światowej (zob. wykres Czy twoja firma nagradza pracowników za innowacyjne pomysły?). Na tle innych państw wyróżniają się firmy z krajów Bliskiego Wschodu oraz Szwecja, Rosja i Ukraina, gdzie odsetek firm doceniających i płacących pracownikom za innowacyjność jest nawet dwukrotnie wyższy niż w Polsce. Z kolei w takich krajach jak Estonia, Finlandia czy Litwa – dwukrotnie niższy.

Rzadko doceniana innowacyjność

Rzadko doceniana innowacyjność

Brak formalnych programów

Wyniki ankiety oznaczają, że większość firm, choć zapewne docenia znaczenie innowacji dla konkurencyjności, nie ma formalnych systemów motywowania i nagradzania pracowników zgłaszających pomysły nowych rozwiązań czy usprawnień. Potwierdza to Badanie Najlepsi Pracodawcy przeprowadzane w Polsce przez Hewitt Associates. Zgodnie z nim tylko 29% firm posiada formalne programy, dzięki którym zbierane są sugestie w sprawie usprawniania wydajności organizacji lub redukcji kosztów. Znajdują się wśród nich organizacje nagrodzone tytułem Najlepszego Pracodawcy, które znacznie częściej niż pozostałe firmy (68% w porównaniu z 56%) wdrażają w życie zgłaszane pomysły i dodatkowo nagradzają za nie pracowników finansowo (średnia wysokość nagrody to 1750 złotych w grupie Najlepszych Pracodawców, a w pozostałych firmach 1100 złotych).

Programy nagradzania za innowacyjność to nie tylko źródło nowych pomysłów dla firmy. Warto zwrócić uwagę, że w organizacjach, których szefowie nie zniechęcają podwładnych do podejmowania ryzyka i tworzą klimat do dzielenia się pomysłami, pracownicy są bardziej zaangażowani i związani ze swoim miejscem pracy. Wśród osób zatrudnianych w firmach należących do grupy Najlepszych Pracodawców aż połowa uważa, że ich opinie i wnioski brane są pod uwagę przy podejmowaniu ważnych decyzji. W pozostałych organizacjach tylko 28% pracowników jest zdania, że ich sugestie i pomysły mają jakieś znaczenie.

Kluczowe czynniki sukcesu

Firmy, które zdecydują się na specjalny program nagradzania innowacyjnych pomysłów, powinny unikać pułapek, które powodują, że system nie spełnia swojej funkcji.

Po pierwsze – wprowadzenie programu ma sens jedynie wtedy, kiedy osoby zarządzające organizacją będą rzeczywiście chciały poznawać, uwzględniać i wdrażać w życie rozwiązania proponowane przez pracowników. „Kurtuazyjne” pytanie się ludzi o ich zdanie, a następnie pomijanie zgłaszanych przez nich pomysłów, może doprowadzić do spadku zaangażowania i poczucia rozczarowania.

Po drugie – firma powinna zadbać o to, aby każdy pracownik, który zgłasza swoją propozycję otrzymał informację zwrotną, w jaki sposób została ona oceniona i co dalej się z nią stanie, niezależnie od jakości czy trafności danego rozwiązania. Brak jakiegokolwiek odzewu lub wybiórczość komunikatów skutecznie zniszczy jakąkolwiek inicjatywę.

Po trzecie – w przypadku wybrania innowacyjnego rozwiązania należy o tym fakcie poinformować nie tylko autora pomysłu, ale zakomunikować to całej organizacji. Warto przy tym wyróżnić autora, przy czym nie zawsze musi to być wynagrodzenie finansowe. Właściwie dobrana nagroda uwzględniać powinna oczekiwania pracownika, a równocześnie wypływać z kultury organizacyjnej danej firmy.

***

Sondaż The Network wskazuje, że większość firm wymaga od pracowników innowacyjności w ramach ich obowiązków zawodowych. Warto jednak zwrócić uwagę na fakt, że dobrze przygotowany i konsekwentnie realizowany program doceniania innowacyjnych rozwiązań może stać się w organizacji ważnym narzędziem komunikacji „bottom – up” (z dołu do góry). To szczególnie ważne w dużych firmach, gdzie najwyższe kierownictwo łatwo traci rzeczywisty kontakt z liniowymi pracownikami.

Pobierz artykuł pdf niezabezpieczony

Pobierz artykuł pdf zabezpieczony

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Koniec ery tradycyjnych wyprzedaży: liczy się już nie tylko cena

Sezon wyprzedaży 2025 pokazał już na starcie, że tradycyjne strategie rabatowe przestają działać.  Najnowsze badanie BCG dowodzi, że wchodzimy w erę „aktywnego konsumenta”, który nie podąża już ślepo za rabatami. Zamiast tego domaga się transparentności i realnej wartości. Dzieje się tak gdyż konsumenci masowo uzbroili się w generatywną sztuczną inteligencję do weryfikowania promocji i szukania realnej wartości. Dlatego Twoim największym konkurentem nie jest inna firma, lecz osobisty agent AI Twojego klienta.

Multimedia
Co nam się wmawia na temat sztucznej inteligencji?

Jakie narracje słyszymy na temat sztucznej inteligencji i co one z nami robią i jakie wywołują skutki? Jakie kształtują w nas wyobrażenia, oczekiwania, emocje, obawy i pragnienia? Do jakich zachowań nas mobilizują? Odpowiedzi na te wszystkie pytania szuka w 14 odcinku „Limitów AI” Iwo Zmyślony wraz z Edytą Sadowską oraz Kasią Zaniewską.  Rozmówcy analizują narracje na temat AI oraz o sile perswazji i jej społecznych skutkach.

Pięć cech liderów napędzanych technologią Pięć cech liderów napędzanych technologią

W dobie gwałtownych zmian technologicznych to CEO, którzy aktywnie zdobywają kompetencje cyfrowe i odważnie redefiniują swoje modele biznesowe, wyznaczają nową jakość przywództwa. Odkryj, jak pięć cech liderów napędzanych technologią przekłada się na przewagę konkurencyjną i trwały wzrost firmy.

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Premium
Efekt domina w zarządzaniu dobrostanem

Kultura dobrostanu staje się nowym filarem przywództwa. Firmy, które inwestują w wellbeing liderów i zespołów, uruchamiają efekt domina – rozwijają kompetencje, wzmacniają kulturę organizacyjną i budują przewagę na rynku.

Wybieram MIT

Cyfrowa transformacja to dziś nie wybór, lecz konieczność. Jak pokazuje doświadczenie Grupy Symfonia, przemyślane inwestycje w technologie potrafią odmienić kierunek rozwoju firmy i stać się impulsem do trwałej przewagi konkurencyjnej.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!