Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
Modele biznesowe
Polska flaga

Przemysław Berendt: outsourcing przynosi oszczędności

1 lipca 2016 5 min czytania
Przemysław Berendt
Przemysław Berendt: outsourcing przynosi oszczędności

Streszczenie: Polityka zatrudnienia w firmie powinna uwzględniać otoczenie biznesowe, w tym dostępność specjalistów, koszty zatrudnienia, poszukiwane kompetencje oraz konkurencję na rynku pracy. Sztywne zasady kadrowe mogą nie sprawdzać się w zmieniających się warunkach gospodarczych. Zmienność jest stałą cechą współczesnego rynku pracy, a firmy muszą szybko dostosowywać się do nowych potrzeb, aby nie tracić dystansu do konkurencji.

Pokaż więcej

Polityka zatrudnienia w firmie nie może być oderwana od jej otoczenia biznesowego. Oznacza to, że zarówno zarządzanie kadrami, jak i rekrutacja powinny uwzględniać całą gamę kluczowych czynników, takich jak dostęp do specjalistów, koszty zatrudnienia w sektorze, poszukiwane kompetencje i układ sił między konkurującymi pracodawcami.

Tymczasem w przypadku Plastmotivu sztywne zasady polityki kadrowej przestały się sprawdzać w zmieniających się warunkach prowadzenia działalności gospodarczej. Paradoksalnie, zmienność to stała cecha dzisiejszego rynku pracy i firmy muszą mieć świadomość, że bez zdolności szybkiego dostosowywania się do nowych potrzeb tracą dystans do coraz liczniejszej konkurencji.

Ten tekst jest komentarzem eksperta. Przeczytaj tekst główny:

Wynajmować pracowników czy zatrudniać? 

,

Piotr Wiśniewski PL

Co robić, gdy nie wszyscy pracownicy są wystarczająco zaangażowani, a najlepsi odchodzą do konkurencji?

Uważam, że w firmie Plastmotiv należałoby poszukać rozwiązania wspólnie z dostawcą usług outsourcingowych. Być może zwiększone inwestycje w szkolenia oraz zmiana typu umowy dla kluczowych dla tego kontraktu pracowników poskutkowałyby zaadresowaniem problemu jakości oraz retencji. Szukanie tego typu rozwiązań wymaga jednak współpracy ze sprawdzonymi partnerami zewnętrznymi. Oznacza to przede wszystkim wybieranie na partnerów outsourcingowych takich firm, które charakteryzują się dobrą reputacją i których pracownicy nie będą zdemotywowani. Przy wyborze partnera nie należy kierować się jedynie ceną jego usług. Oszczędności na polityce kadrowej zazwyczaj wiążą się ze stratami w innych dziedzinach – bezpośrednimi (na przykład finansowymi), jak i pośrednimi (na przykład spadek motywacji). Warto też korzystać ze wsparcia zewnętrznych partnerów, którzy specjalizują się w konkretnych dziedzinach, a nie wyłącznie w udostępnianiu bardzo szerokiego spektrum kadr.

Nie żyjemy, niestety, w idealnym świecie i w politykę kadrową firmy zawsze jest wpisane ryzyko związane z zawirowaniami rynkowymi. Współpraca z zewnętrznymi przedsiębiorstwami w zakresie kadr może mieć dobrą i złą stronę. Podobnie sprawa wygląda w przypadku wewnętrznej polityki HR w firmie – zatrudnianie osób we własnym zakresie również nie gwarantuje automatycznie lepszych wyników. Dlatego w zakresie HR warto wybierać jakościowe rozwiązania, które wzmacniają firmę, a nie wpędzają ją w jeszcze większe trudności – niezależnie od tego, czy decydujemy się na wsparcie z zewnątrz czy też zwiększanie własnej kadry.

Od ponad dekady na co dzień obserwuję przemiany zachodzące na rynku IT, który stał się już niemal modelowym przykładem rynku pracownika. To tu jako pierwsze pojawiają się innowacje i nowe modele wspierające pracodawców oraz komplikacje wynikające z niedoboru specjalistów i ich wysokich oczekiwań wobec zatrudniającej firmy. W ostatnim roku na tym trudnym rynku udało nam się potroić zatrudnienie w Polsce. Nie da się ukryć, że jest to wynik nie tylko wprowadzania dobrych rozwiązań, ale także eliminowania mniej efektywnych metod budowania kadry. Choć pozornie IT to rynek odległy od przedstawionego w studium przypadku sektora produkcyjnego, nasze praktyki w zakresie prowadzenia kadr są pomocne dla niemal każdego pracodawcy.

Outsourcing kadrowy, o ile jest prowadzony w odpowiedni sposób, może przynosić duże oszczędności dla firmy, bez utraty reputacji wśród potencjalnych pracowników. Jednak stosowanie najgorszych (najtańszych) rozwiązań niesie nieodwracalne straty wizerunkowe i może zakłócać pracę przedsiębiorstwa – zarówno klienta, jak i firmy outsourcingowej. Przykładem pozytywnym jest chociażby działalność wielu organizacji specjalizujących się w outsourcingu IT. Ich pracownicy spędzają większość czasu w biurach klientów, wspierając ich w działaniach z zakresu nowych technologii, funkcjonując w różnorodnych zespołach. Jednocześnie jednak pozostają w bliskiej relacji z pracodawcą, który umożliwia im rozwój zawodowy poprzez przenoszenie między projektami dla różnych klientów. Z kolei mówiąc o niechlubnych praktykach, nie można pominąć choćby nagminnego stosowania tzw. umów śmieciowych. W tym przypadku uważam, że polskie ustawodawstwo nie nadąża za potrzebami rynku, penalizując pracownika.

Olbrzymią rolę w dość złożonej relacji klient‑firma outsourcingowa‑pracownik odgrywa podmiot, który jest faktycznym pracodawcą – tj. firma outsourcingowa. To do jej obowiązków należy zadbanie o kompetencje i motywacje pracownika. To ona musi zbudować takie warunki rozwoju oraz kulturę organizacyjną, która zachęci pracownika do związania przyszłości z tym, a nie innym pracodawcą. Istotna jest także bliska współpraca z klientem, który w tych procesach powinien uczestniczyć. Podstawą takiej współpracy powinien być wspólnie uzgodniony program szkoleniowy oraz bieżące monitorowanie nie tylko wyników pracy, ale także motywacji pracownika.

Przeczytaj pozostałe komentarze:

Jacek Opala: trudno zyskać zaangażowanego pracownika 

,

Jacek Opala PL

Warto stawiać na kilka źródeł pozyskiwania personelu.

Małgorzata Gwiazda: dział HR powinien być aktywnym graczem 

,

Małgorzata Gwiazda PL

Niewłaściwie działający dział zarządzania zasobami ludzkimi ma bezpośrednie przełożenie na problemy organizacji.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Multimedia
Noblista Daron Acemoglu studzi oczekiwania wobec sztucznej inteligencji

Czy sztuczna inteligencja naprawdę zrewolucjonizuje gospodarkę i rynek pracy w ciągu najbliższych lat? Daron Acemoglu, laureat Nagrody Nobla i wybitny ekonomista, przedstawia zaskakująco umiarkowaną prognozę. W rozmowie z MIT Sloan Management Review obala popularne mity o potędze AI, wyjaśniając, dlaczego technologia ta zautomatyzuje jedynie ułamek zadań i doda skromny, ale wartościowy wkład do światowego PKB. Posłuchaj, jak ekspert pokazuje, że kluczem do sukcesu jest mądra współpraca ludzi z AI oraz inwestycje w innowacje, a nie ślepe podążanie za modą na automatyzację.

Królicze nory i piękny problem AI: Jak Reddit poprawia personalizację reklam

Vishal Gupta, menedżer ds. inżynierii uczenia maszynowego w Reddit , wyjaśnia, jak platforma radzi sobie z miliardem postów i 100 000 społeczności. Kluczem jest sztuczna inteligencja, która nie tylko pomaga użytkownikom odkrywać niszowe treści , ale także rewolucjonizuje trafność reklam. To delikatna sztuka balansu między eksploracją a eksploatacją , celami reklamodawców a doświadczeniem użytkownika oraz między treściami generowanymi przez AI a autentyczną ludzką rozmową, która – zdaniem Gupty – staje się przez to jeszcze cenniejsza.

Koniec ery tradycyjnych wyprzedaży: liczy się już nie tylko cena

Sezon wyprzedaży 2025 pokazał już na starcie, że tradycyjne strategie rabatowe przestają działać.  Najnowsze badanie BCG dowodzi, że wchodzimy w erę „aktywnego konsumenta”, który nie podąża już ślepo za rabatami. Zamiast tego domaga się transparentności i realnej wartości. Dzieje się tak gdyż konsumenci masowo uzbroili się w generatywną sztuczną inteligencję do weryfikowania promocji i szukania realnej wartości. Dlatego Twoim największym konkurentem nie jest inna firma, lecz osobisty agent AI Twojego klienta.

Multimedia
Co nam się wmawia na temat sztucznej inteligencji?

Jakie narracje słyszymy na temat sztucznej inteligencji i co one z nami robią i jakie wywołują skutki? Jakie kształtują w nas wyobrażenia, oczekiwania, emocje, obawy i pragnienia? Do jakich zachowań nas mobilizują? Odpowiedzi na te wszystkie pytania szuka w 14 odcinku „Limitów AI” Iwo Zmyślony wraz z Edytą Sadowską oraz Kasią Zaniewską.  Rozmówcy analizują narracje na temat AI oraz o sile perswazji i jej społecznych skutkach.

Pięć cech liderów napędzanych technologią Pięć cech liderów napędzanych technologią

W dobie gwałtownych zmian technologicznych to CEO, którzy aktywnie zdobywają kompetencje cyfrowe i odważnie redefiniują swoje modele biznesowe, wyznaczają nową jakość przywództwa. Odkryj, jak pięć cech liderów napędzanych technologią przekłada się na przewagę konkurencyjną i trwały wzrost firmy.

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!