
Usprawnienia w obszarze zarządzania kapitałem obrotowym oraz poprawa efektywności kosztowej są dziś według top menedżerów kluczowymi priorytetami dla ich przedsiębiorstw – wynika z najnowszej edycji globalnego badania KPMG „Succeeding in a Changing World”. Podobne wskazania dominowały w ubiegłorocznej edycji badania przedstawiającego priorytety, jakie prezesi, członkowie zarządów oraz dyrektorzy finansowi stawiają przed swoimi firmami w najbliższej przyszłości. Trzecia już edycja badania została przeprowadzona na początku 2012 roku na próbie blisko 3 tysięcy światowych liderów biznesu z 31 krajów, w tym ponad 100 z Polski. Warte podkreślenia jest również to, że ponad ¼ respondentów stanowili przedstawiciele firm rodzinnych. Za kryterium przyporządkowania do kategorii firm rodzinnych przyjęto to, w czyich rękach znajduje się kapitał firmy, niezależnie od wielkości samego przedsiębiorstwa.
Optymalizacja i efektywność
Z badania wynika, że polscy respondenci przedkładają obecnie dążenie do optymalizacji działalności i wzrostu jej efektywności nad poszukiwanie nowych szans i możliwości rozwojowych. Polscy menedżerowie kładą większy nacisk niż ich odpowiednicy z firm globalnych na poprawę zarządzania kapitałem obrotowym oraz gotówką i usprawnienia działalności operacyjnej – tak uważa aż 40% polskich liderów, przy 32% wskazań zagranicznych przedsiębiorców (zobacz ramkę Priorytety biznesowe top menedżerów). Z kolei mniej uwagi poświęcają na poszukiwanie nowych obszarów działania i modeli biznesowych. Co czwarty uczestnik badania wskazał jako priorytet przygotowanie organizacji na poważne zmiany modelu biznesowego, podczas gdy ten priorytet uwzględniło zaledwie 17% polskich respondentów.
W porównaniu z menedżerami najwyższego szczebla firm globalnych polscy liderzy biznesu nie zwracają też tak dużej uwagi na możliwości rozwoju, które tkwią na rynkach wschodzących. Priorytetowo ten obszar traktuje jedynie 7% polskich respondentów, zaś w skali całego badania możliwość rozwoju została wskazana jako priorytet przez co piątego respondenta. Przyczyną może być postrzeganie rodzimego rynku w kategorii dynamicznie rozwijającego się i oferującego dobre perspektywy wzrostu. Oznacza to, że polscy przedsiębiorcy w pierwszej kolejności chcą wykorzystać szanse, jakie stwarza krajowa gospodarka i rynek, na którym mogą konkurować ceną oraz jakością towarów i usług.

Duża elastyczność
Reaktywny sposób myślenia respondentów z Polski potwierdzają wyniki pytania dotyczącego dostosowywania się do zmieniających się zachowań konsumentów oraz udziałowców, dostawców i partnerów handlowych. Jest to dziś priorytet dla 30% respondentów z Polski, podczas gdy na świecie odsetek ten wyniósł 18%. Polscy zarządzający od dwóch dekad działają w niezwykle dynamicznie zmieniającym się otoczeniu rynkowym i są w większym stopniu przyzwyczajeni do częstych wahań nastrojów konsumenckich niż osoby z innych regionów świata, biorące udział w badaniu. Co więcej, polscy liderzy biznesu zauważyli, że konsumenci w Polsce reagują na światowe zawirowania stosunkowo spokojnie, ale dostosowują swoje zachowania do panujących realiów relatywnie szybko. Dlatego elastyczność organizacji i umiejętność adaptacji do zmieniających się warunków może dać przedsiębiorstwu istotną przewagę konkurencyjną.
Polscy liderzy wyróżnili się też na tle reszty respondentów szczególnie dużym naciskiem położonym na potrzeby lepszego niż obecnie analizowania informacji oraz danych ekonomicznych. Ponad ⅓ polskich respondentów wskazała tę opcję jako priorytetową dla ich działalności. Tymczasem biorąc pod uwagę wszystkich uczestników badania, jedynie co siódmy badany zwrócił uwagę na znaczenie tego obszaru. W niepewnych czasach gospodarczych podejmowanie dobrze przemyślanych decyzji bazujących na faktach i analizie rzeczywistych danych może okazać się właściwą strategią. Jest wielce prawdopodobne, że polscy przedsiębiorcy upatrują w tych obszarach szansy na przezwyciężenie problemów, które obnażył światowy kryzys gospodarczy. Jednak z drugiej strony wynik ten może również wskazywać, że polskie przedsiębiorstwa mają w tym obszarze istotne braki w porównaniu z przedsiębiorstwami zagranicznymi.
W pozostałych przypadkach polscy przedsiębiorcy udzielali podobnych odpowiedzi, jak przedstawiciele globalnych firm. Podobnie jak respondenci z innych krajów polscy liderzy biznesu położyli silny nacisk na zarządzanie pracownikami i utrzymanie w organizacji właściwych ludzi oraz przykładali niedużą wagę do uwzględnienia zrównoważonego zarządzania w modelu biznesowym i wykorzystywania możliwości powstających na styku sektora publicznego i prywatnego.