Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
BIZNES I TECHNOLOGIE
Polska flaga

Prezentacjożerne korporacje

4 maja 2015 3 min czytania
Monika Sońta

Streszczenie: W dużych organizacjach prezentacje stały się dominującym sposobem komunikacji, wypierając tradycyjne dokumenty tekstowe. Spotkania są przepełnione slajdami, które często zawierają zbyt mało treści, a ich forma sprzyja skrótowemu myśleniu i utrudnia głębsze analizy. Takie podejście prowadzi do sytuacji, w których istotne decyzje podejmowane są na podstawie powierzchownych danych, zamiast dobrze przemyślanych raportów. Pracownicy coraz więcej czasu poświęcają na tworzenie estetycznych prezentacji, co prowadzi do "teatralizacji pracy" i odciąga ich od meritum. Tymczasem tekstowe dokumenty są bardziej efektywne w przekazywaniu złożonych informacji i sprzyjają merytorycznej dyskusji. Firmy, które zdecydują się ograniczyć uzależnienie od slajdów, mogą odzyskać sprawność operacyjną i poprawić jakość podejmowanych decyzji.

Pokaż więcej

Ostatni wpis Magdy, w którym od koncepcyjnych metafor przeszliśmy do konkretnej codzienności, zachęcił mnie do poruszenia tematu narzędziowego – tzw. decków, slajdów, ppt, czyli Power Pointa.

No power or no point

Z konferencji zarządzania w Grenoble najbardziej zapamiętałam wystąpienie doktora Amita Kapoora. Wyróżniał ją… brak slajdów w PowerPoincie.

Nie dość, że nie było czego śledzić w tle, to jeszcze prowadzący rozpoczął zdaniem: People who use a lot of slides don’t have either „power” or „point”.

Na ławce prelegentów zapanowało poruszenie. Każdy liczył w głowie swoje slajdy. I nawet jeśli przyjmiemy, że sytuacja jest podkoloryzowana napięciem w związku z wystąpieniem po Kapoorze, to jednak pojawia się powód do ogólnej dyskusji. W końcu czy uświadamiamy sobie slajdowy konsumpcjonizm, którego koniunkturę napędzamy na co dzień?

Slajdowe trendy

Na potrzebę zrozumienia prezentacyjnej masowości zasygnalizujmy kilka trendów:

  • Różnorodność w formatach. Co projekt, to inna prezentacja – trudno łączyć i przeklejać, no, ale jak to rewelacyjnie wygląda! Flashowe, Prezi, przerzucanie pilotem, odpalane ze SlideShare’a, przemycone taktyki używania skrótów klawiaturowych (np. klawisze B czy W), slajdy standardowe i prostokątnie wydłużone. Ważne, żeby się wyróżnić i zachowując ramy firmowego szablonu, pokazać coś ekstra. A przecież szablony prezentacyjne (masterslides) zostały zaprojektowane dla ujednolicenia i uproszczenia przekazu…

  • **Slajdowe przeliczniki.**8 linijek na slajd, 1 slajd to dwie minuty opowiadania… Prezentacja ma wspierać opowiadanie historii czy tworzyć jej ramy, a nie ją budować. Warto skoncentrować się na kluczowych przesłaniach, zamiast odmierzać czas do następnego slajdu.

  • Coraz częściej widzę sytuację przeklikiwania slajdów, czyli szybkiego przerzucania slajdów pod presją kończącego się czasu. Sama tak robię, chociaż zawsze powtarzam sobie, że lepiej zrobić mniej slajdów, skończyć wcześniej i porozmawiać. Z drugiej strony, lepiej zrobić kilka slajdów na zapas – przecież to świadczy o doskonałym przygotowaniu i przewidywaniu sytuacji, kiedy na spontanicznie zadane pytanie odpowiadamy wyświetleniem slajdu. I tu dochodzimy do sedna: brak slajdów jest postrzegany jako… nieprzygotowanie.

  • Prezentacje overnight. To moja ulubiona kosmopolityczna moda, a może nawet korporacyjny manieryzm – wysyłanie prezentacji wieczorem do Indii. Po spotkaniu wysyłamy zarys prezentacji, idziemy spać, a już do porannej kawy przeglądamy nasze dzieło w nowym, wizualnym wymiarze. Wersja ekstremalna, uwieczniona w społeczności, która w nazwie ma tolkienowską krainę oraz warszawską ulicę, to kończenie slajdów w tramwaju czy pociągu w trakcie podróży do biura… i na oczach współpasażerów. Bo przecież prezentacja musi być.

  • Bold and beautiful. Ma być modnie i lśnić sukcesem. Wszystko równo, grafiki dedykowane… nawet dane w slajdach z danymi muszą być ładne. Może trzeba będzie wyświetlić…

  • Jak kwiat paproci – zakwita raz. Przygotowujemy prezentację na jedno spotkanie. Siedzimy, dbamy o każdy detal, prezentujemy i już. Przeklejone slajdy posłużą nam do kolejnych prezentacji i reaktywują się w formie przeklejonych fragmentów – tylko najczęściej w innym szablonie, co znowu przeniesie naszą uwagę z dostosowania treści na dostosowanie do szablonu.

I owe this slide. Mieć slajd oznacza być na bieżąco ze spotkaniem – posiadanie prezentacji ze spotkania czy szkolenia wyraża się np. pytaniem wprost, czy slajdy będą udostępnione, robieniem zdjęć ekranu w trakcie prezentacji, czy po prostu notowaniem. Rozwiązanie: wcześniej wysłane slajdy, np. w formie przygotowania(pre‑reading), gwarantują obecność i uważność na spotkaniu. Skoro komu%

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Koniec ery tradycyjnych wyprzedaży: liczy się już nie tylko cena

Sezon wyprzedaży 2025 pokazał już na starcie, że tradycyjne strategie rabatowe przestają działać.  Najnowsze badanie BCG dowodzi, że wchodzimy w erę „aktywnego konsumenta”, który nie podąża już ślepo za rabatami. Zamiast tego domaga się transparentności i realnej wartości. Dzieje się tak gdyż konsumenci masowo uzbroili się w generatywną sztuczną inteligencję do weryfikowania promocji i szukania realnej wartości. Dlatego Twoim największym konkurentem nie jest inna firma, lecz osobisty agent AI Twojego klienta.

Multimedia
Co nam się wmawia na temat sztucznej inteligencji?

Jakie narracje słyszymy na temat sztucznej inteligencji i co one z nami robią i jakie wywołują skutki? Jakie kształtują w nas wyobrażenia, oczekiwania, emocje, obawy i pragnienia? Do jakich zachowań nas mobilizują? Odpowiedzi na te wszystkie pytania szuka w 14 odcinku „Limitów AI” Iwo Zmyślony wraz z Edytą Sadowską oraz Kasią Zaniewską.  Rozmówcy analizują narracje na temat AI oraz o sile perswazji i jej społecznych skutkach.

Pięć cech liderów napędzanych technologią Pięć cech liderów napędzanych technologią

W dobie gwałtownych zmian technologicznych to CEO, którzy aktywnie zdobywają kompetencje cyfrowe i odważnie redefiniują swoje modele biznesowe, wyznaczają nową jakość przywództwa. Odkryj, jak pięć cech liderów napędzanych technologią przekłada się na przewagę konkurencyjną i trwały wzrost firmy.

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Premium
Efekt domina w zarządzaniu dobrostanem

Kultura dobrostanu staje się nowym filarem przywództwa. Firmy, które inwestują w wellbeing liderów i zespołów, uruchamiają efekt domina – rozwijają kompetencje, wzmacniają kulturę organizacyjną i budują przewagę na rynku.

Wybieram MIT

Cyfrowa transformacja to dziś nie wybór, lecz konieczność. Jak pokazuje doświadczenie Grupy Symfonia, przemyślane inwestycje w technologie potrafią odmienić kierunek rozwoju firmy i stać się impulsem do trwałej przewagi konkurencyjnej.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!