Reklama
Dołącz do liderów przyszłości i zdobądź przewagę! Sprawdź najnowszą ofertę subskrypcji
Komunikacja
Magazyn (Nr 3, czerwiec - lipiec 2020)

Praca zdalna według największego banku w Polsce

1 czerwca 2020 4 min czytania
Zdjęcie Filip Szumowski - Redaktor "ICAN Management Review", Co-Active Coach i Scrum Master (PSM I)
Filip Szumowski
Zdjęcie Joanna Czarnecka - Dyrektor Pionu Zarządzania Personelem i Efektywnością w PKO Banku Polskim.
Joanna Czarnecka
Praca zdalna według największego banku w Polsce

Zapytaliśmy Joannę Czarnecką, dyrektor Pionu Zarządzania Personelem i Efektywnością w PKO Banku Polskim, o lekcje płynące z pracy zdalnej i wnioski z przeprowadzonego wśród pracowników badania „Praca zdalna –Twoje doświadczenia”.

Filip Szumowski, redaktor „ICAN Management Review”: Ile czasu trwało przejście na pracę zdalną w tak dużej organizacji jak PKO Bank Polski?

Joanna Czarnecka: Formułę pracy zdalnej wdrożyliśmy w zasadzie z dnia na dzień. Wcześniej nie była to powszechna praktyka w banku. W związku z pandemią pojawiła się taka potrzeba, a nawet konieczność, i musieliśmy zareagować w sposób natychmiastowy. W ciągu dwóch dni niemal połowa pracowników banku przeszła na home office. W szczytowych momentach w formule pracy zdalnej oraz rotacyjnej pracowało aż 11 tysięcy osób. Było to możliwe dzięki sprawnemu działaniu zespołów IT, udostępnieniu niezbędnych narzędzi. Z pewnością pomocne były doświadczenia zdobyte podczas wdrażania w banku transformacji cyfrowej, a także inwestycje w obszarze technologii. Dziś mogę powiedzieć, że jesteśmy przygotowani na nowe realia rynkowe. Jesteśmy przecież instytucją technologiczną z licencją bankową.

Szczególnie w sytuacji zagrożenia ogromną rolę w organizacji odgrywa komunikacja z pracownikami. Jakimi zasadami rządziła się komunikacja w banku?

W początkowym okresie związanym z COVID‑19 naturalne było nasilenie się stresu związanego z realnym zagrożeniem. Pojawiały się nowe potrzeby, na które musieliśmy szybko i umiejętnie reagować. Stało się dla nas ważne, by na bieżąco informować pracowników o wszystkich decyzjach, planach i koniecznych środkach ostrożności. Dotrzeć do wszystkich z pełną, rzeczową i aktualną informacją. I co ważne, każdy komunikat wychodził z jednego zaufanego źródła. Na wewnętrznym portalu pojawiła się specjalna strona, dedykowana koronawirusowi i pracy zdalnej, na której znajdują się najważniejsze informacje, wskazówki pomagające w organizacji pracy, porady zdrowotne oraz instrukcje dotyczące obsługi narzędzi i systemów niezbędnych w realizacji codziennych zadań. Uruchomiliśmy również skrzynkę e‑mailową, na którą wpływają pytania od pracowników. Udzieliliśmy ponad tysiąca odpowiedzi. Dużą rolę w zmianie odegrali również nasi menedżerowie, którzy świetnie zorganizowali pracę swoich zespołów w nowej rzeczywistości, a obecnie efektywnie w niej funkcjonują.

Jakie według pani stały przed pracownikami największe wyzwania i jak bank starał się im sprostać?

Kilka tygodni po wprowadzeniu pracy zdalnej przeprowadziliśmy w banku badanie puls check „Praca zdalna – Twoje doświadczenia”. Wyniki pokazały, że home office jest równie efektywny jak praca stacjonarna. Pracownicy podkreślali jednak, że balans między życiem prywatnym a zawodowym jest w tej sytuacji zachwiany, szczególnie z uwagi na inne czynniki, jak obecność pozostałych domowników. Szkoły i przedszkola były zamknięte, więc pracownicy musieli sami zajmować się dziećmi i zapewnić im warunki do nauki w domu, jednocześnie godząc to z wykonywaną pracą. To bardzo trudne zadanie, ale udało im się i za to im dziękuję.

Wyzwaniem, z którym mierzyliśmy się wszyscy, był strach i nasilające się niepokoje. Staraliśmy się zapewnić pracownikom poczucie bezpieczeństwa, oferując wsparcie i czas na odnalezienie się w nowych warunkach i zadaniach, ale także zapewniając narzędzia do ciągłego poszerzania kompetencji i umiejętności. Uruchomiliśmy linię wsparcia psychologicznego, zorganizowaliśmy spotkania online z ekspertami HR oraz osobami, które mają większe doświadczenie w pracy i budowaniu zaangażowania w zespołach pracujących w formule zdalnej.

Jakie scenariusze rozpatruje bank, jeśli chodzi o formę pracy, i czy powrót do biura jest w ogóle potrzebny w państwa sytuacji?

Formuła pracy zdalnej czy rotacyjnej już z nami zostanie. Przez ostatnie kilka tygodni mieliśmy wiele ograniczeń w codziennym funkcjonowaniu, więc maksymalnie wykorzystywaliśmy model pracy zdalnej. Sytuacja jednak ustabilizowała się i obostrzenia zostają stopniowo znoszone, a my powoli wracamy do swoich miejsc pracy, także po to, by testować system pracy rotacyjnej i jak najlepiej przygotować rozwiązania do nowego sposobu funkcjonowania naszej organizacji. Obecnie prowadzimy kilka projektów, które na nowo zorganizują naszą pracę. Jest to między innymi system hot desków, który pozwoli nam optymalizować powierzchnię biurową. Zależy nam na tym, aby pracownicy po powrocie do biur czuli się w nich komfortowo i bezpiecznie. Jesteśmy gotowi na zmiany, bo to element naszej kultury. Myślę, że przed nami ciekawe doświadczenia.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Spójrz na swoją firmę z zewnątrz, aby ocenić jej atuty Chcesz przestać popełniać te same błędy? Spójrz na swoją organizację z zewnątrz!

Liderzy muszą nauczyć się patrzeć na własną organizację oczami innych. Kluczowe znaczenie ma tu umiejętność zdystansowania się wobec osobistych emocji i spojrzenie z zewnątrz, na przykład oczami potencjalnego inwestora. Istotne jest również nawiązanie dialogu z pracownikami lub kontrahentami. Pozwala to dostrzec nowe możliwości oraz ukryte zagrożenia.

„Ślepe punkty” przywództwa

Samoewaluacja  to wyjątkowo trudne zadanie. Tymczasem liderzy stojący na czele organizacji powinni dokonywać jej cyklicznie. I to nie tylko w kontekście oceny samego siebie, ale też całej działalności. Szukając odpowiedzi na strategiczne dylematy, osoby zarządzające często angażują się w prowadzenie coraz to większej liczby badań i analiz. W wielu sytuacjach jednak może się wydawać, że wynikają z nich wciąż te same wnioski i rozwiązania, a cały proces myślowy kołem się toczy. Jak wskazuje ekspertyza McKinsey & Company takie sytuacje mogą pojawiać się wtedy, kiedy pomija się tak zwane ślepe punkty przywództwa. Są to obszary, w których łatwo nie zauważyć istotnych kwestii. To zjawisko może nasilać się ze względu na utarte przekonania, ograniczenia poznawcze lub brak różnorodności perspektyw. Przywódcy są często tak mocno zaangażowani w losy firmy, że nie zauważają swojego zbytniego przywiązania do znanych rozwiązań. Ponadto wielostopniowa struktura hierarchiczna oraz zawiły sposób raportowania może zakrzywiać informacje docierające na szczyt.

Cieśnina Ormuz: ceny ropy i łańcuchy dostaw pod presją

Kiedy wojna wybucha w sercu globalnego szlaku paliwowego, konsekwencje są natychmiastowe: rosną ceny paliw, spadają indeksy, narasta niepewność. Cieśnina Ormuz – wąskie gardło, przez które przepływa jedna trzecia światowej ropy raz jeszcze przypomina, jak bardzo biznes jest uzależniony od geopolityki. Czy Europa i Polska są gotowe na kolejne uderzenie w gospodarkę?

Multimedia
Ukryty rynek pracy menedżerów: nowa rzeczywistość rekrutacyjna

Rynek pracy, szczególnie dla kadry menedżerskiej i C-level, dynamicznie się zmienia. W ostatnich latach obserwowana jest ograniczona liczba publikowanych ofert pracy, a procesy rekrutacyjne wydłużają się, osiągając nawet kilkanaście etapów. Agnieszka Myśliwczyk, IT headhunterka i ekspertka rynku, podkreśla, że nie jest to tyle kryzys, co „wyzwanie”, z którym mierzą się liderzy. Ważne jest także odważne sięganie po nowe, z ciekawością i satysfakcją, bez „dziadowania” czy poczucia zmęczenia życiem. Mimo wyzwań, takich jak ageizm czy podwójna dyskryminacja kobiet 50+, optymizm i proaktywne podejście są kluczowe.

Ilustracja ukazująca nowoczesną przestrzeń podzieloną na trzy symboliczne strefy. Po lewej stronie – ciepłe, pomarańczowe światło i zaokrąglone formy przypominające radość. Po prawej – chłodne, niebieskie światło i geometryczne cienie w kolumnach symbolizujące osiągnięcia. Pośrodku – neutralna, jasna przestrzeń ze schodami i świetlnym promieniem na podłodze, wyznaczającym punkt równowagi. Całość tworzy wyrafinowaną metaforę świadomego wyboru i wartościowania czasu. Dobrze wykorzystany czas: Nowy sposób wartościowania czasu może zmienić Twoje życie
Subiektywna wartość czasu to koncepcja, która pozwala dostrzec drobne zmiany w tygodniowym harmonogramie, mogące znacząco zwiększyć satysfakcję z życia i dobrostan. Godzina po godzinie, sposób, w jaki spędzamy czas, składa się na sposób, w jaki spędzamy życie.Dla wielu z nas ta suma bywa jednak rozczarowująca. Kulturowe przekonania, zakorzenione w powiedzeniach typu „czas to pieniądz”, każą […]
Multimedia
Jak zaplanować swoją karierę w nieprzewidywalnych czasach

Każda kariera jest drogą indywidualną i nikt nie zna uniwersalnego przepisu na sukces. Nie można skopiować czyjejś kariery i nałożyć na własne życie. Ale jedno jest pewne: większe szanse na sukces mają te osoby, które przemyślą i dobrze zaplanują swoją drogę zawodową.

Multimedia
LIMITY AI: Czy AI naprawdę odbiera pracę programistom?

W szóstym odcinku „Limitów AI” Iwo Zmyślony rozmawia z Wiktorem Żołnowskim (Co-CEO i Co-Founder Pragmatic Coders) o transformacji rynku IT i roli, jaką odgrywa w niej sztuczna inteligencja. Dlaczego polskie firmy zwalniają programistów? Czy ten trend się utrzyma? Czy mamy już do czynienia z krachem, czy jedynie z korektą? Z czego to się bierze i na czym właściwie polega? Do jakiego stopnia to zasługa AI, a do jakiego tańszej siły roboczej z Wietnamu, Meksyku, Egiptu, Argentyny czy Indii? Jak te zmiany wpływają na pracę programisty? Ile jest warta ta praca? Jakiej pracy biznes przestaje potrzebować, a jakiej poszukuje i nie może znaleźć? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w załączonym podcaście.

Cyberbezpieczeństwo w epoce AI: Polska na cyfrowej krawędzi

Tylko 3% firm w Polsce osiągnęło pełną gotowość na cyberzagrożenia – alarmuje najnowszy raport Cisco. Sztuczna inteligencja staje się nie tylko narzędziem wzrostu, ale też źródłem coraz bardziej wyrafinowanych zagrożeń, polski sektor biznesu balansuje na granicy cyfrowej odporności. Czy liderzy są gotowi spojrzeć prawdzie w oczy?

Zielone wskaźniki mogą być powodem do niepokoju. Dlaczego liderzy powinni się martwić, gdy widzą tylko pozytywne wyniki?

Czy rosnące wskaźniki na prezentacji wyników firmy rzeczywiście zawsze są powodem do radości? Niekoniecznie. Jeśli pojawiają się zbyt często, mogą świadczyć nie o wyjątkowo korzystnej passie, ale o presji dostarczania pozytywnych wiadomości przełożonym. Zamiecione pod dywan problemy jednak prędzej czy później wyjdą na jaw.

Pozytywne wyniki napawają optymizmem. Jeśli jednak pojawiają się zbyt często, powinny stanowić sygnał alarmowy. Czy koniunktura może być bowiem nieprzerwanie korzystna? Jeśli zbyt długo wszystkie wewnętrzne wskaźniki rosną, warto się nad nimi pochylić. Z doświadczeń renomowanej firmy consultingowej Bain & Company wynika, że aż 70% programów transformacji organizacyjnej kończy się fiaskiem. Bardzo często zdarza się tak, że wszystkie założone cele pozornie są realizowane, a dopiero pod koniec projektu wychodzą na jaw mankamenty. Aby uniknąć takich sytuacji, trzeba dokładnie zbadać źródło błędów.

Multimedia
ZDROWIE LIDERA: Zarządzasz firmą. Ale czy zarządzasz swoim zdrowiem?

Codzienność Szpitalnego Oddziału Ratunkowego potrafi być brutalnym lustrem stylu życia liderów. Klaudia Knapik rozmawia z dr Anną Słowikowską – kardiolożką, która zderza mity o zdrowiu z faktami i opowiada o pacjentach, którzy nie zdążyli… wysłać ostatniego maila. To rozmowa o sercu – dosłownie i w przenośni. Dla każdego, kto żyje intensywnie i chce żyć długo.

płaska struktura organizacyjna Ludzie podążają za strukturą: jak mniejsza hierarchia zmienia miejsce pracy

Przejście na samoorganizujące się zespoły i danie większej autonomii pracownikom skutkuje większym zaangażowaniem i lepszymi wynikami. Jednak nie każdemu pracownikowi odpowiada taka zmiana. Menedżerowie coraz częściej dostrzegają, że sposób organizacji firmy wpływa na jej wyniki, dlatego regularnie modyfikują strukturę, licząc na poprawę efektów. Znacznie mniej uwagi poświęca się jednak temu, jak takie zmiany oddziałują na samych pracowników.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!