Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
Komunikacja
Magazyn (Nr 7, luty - marzec 2021)
Polska flaga

Pandemia zmienia przestrzenie biurowe

1 lutego 2021 7 min czytania
Zdjęcie Katarzyna Jasińska - Dyrektor zarządzająca Bene Polska
Katarzyna Jasińska
Pandemia zmienia przestrzenie biurowe

Streszczenie: Pandemia COVID-19 znacząco wpłynęła na postrzeganie i organizację przestrzeni biurowych. W obliczu nowych wyzwań firmy muszą dostosować swoje biura, aby zapewnić pracownikom bezpieczeństwo i komfort pracy. Michael Fried, członek zarządu ds. sprzedaży, marketingu i innowacji w firmie Bene, podkreśla, że biuro powinno wspierać kreatywność, współpracę i komunikację, stając się miejscem bezpośrednich, nieskrępowanych spotkań. mitsmr.pl+8mitsmr.pl+8mitsmr.pl+8mitsmr.pl+5mitsmr.pl+5mitsmr.pl+5
Pandemia przyspieszyła wdrażanie narzędzi cyfrowych i nowych technologii, co wpłynęło na modele pracy i funkcje biur. Praca zdalna stała się powszechna, jednak pojawiły się wyzwania związane z brakiem bezpośrednich kontaktów i trudnościami w oddzieleniu obowiązków zawodowych od rodzinnych. W związku z tym firmy muszą przemyśleć podejście do pracy zdalnej i roli biura jako miejsca integracji i współpracy. mitsmr.pl
W odpowiedzi na te zmiany, Bene opracowało koncepcję biura przyszłości – „THE CORE by Bene”. Jest to elastyczna przestrzeń z większą liczbą powierzchni wspólnych, które można modyfikować w zależności od potrzeb. Połączenie technologii z elastycznym układem biura ma na celu stworzenie atmosfery sprzyjającej bezpieczeństwu i łatwości nawiązywania kontaktów. mitsmr.pl+8mitsmr.pl+8mitsmr.pl+8

Pokaż więcej

Jak zorganizować przestrzeń biura, by w czasie pandemii pobyt w nim był bezpieczny? Jak będą funkcjonować biura po pandemii? Poza kilkoma oczywistymi wskazówkami, jak odpowiednie rozmieszczenie urządzeń do dezynfekcji, zachowanie bezpiecznych odstępów, przestrzeganie limitów  osób, niewiele jest takich, które dają pożądane i skuteczne na dłużej rezultaty. Jak widzi to międzynarodowy ekspert aranżacji i wyposażenia miejsc pracy, firma Bene?

Partnerem materiału jest bene.

Podczas konferencji prasowej koncepcję biura przyszłości przedstawił Michael Fried, członek zarządu ds. sprzedaży, marketingu i innowacji: Pod wpływem pandemii zmienił się sposób, w jaki postrzegamy rolę biura obecnie i w przyszłości. Organizacja biura powinna zapewnić użytkownikom absolutne poczucie bezpieczeństwa i komfortu pracy, odzwierciedlać i nadążać za bieżącymi zmianami. Biuro wspiera rozwój kreatywności pracowników, staje się przestrzenią do współpracy, komunikacji, miejscem bezpośrednich spotkań w nieskrępowanej atmosferze.

Zmiany dotychczasowych modeli pracy

Pandemia przyspieszyła wdrażanie narzędzi cyfrowych i nowych technologii. Firmy coraz chętniej opierają swój biznes na platformach cyfrowych, wykorzystujących moc sztucznej inteligencji. Niesie to ze sobą nieuchronne zmiany dotychczasowego modelu pracy, a jednocześnie wymagań stawianych funkcjom nowoczesnego biura. Ten przymusowy test pracy zdalnej pokazał, że praca z dowolnego miejsca może odpowiadać wielu typom organizacji czy ich pracownikom. W przyszłości stanowić będzie część naszego codziennego życia zawodowego. Dynamicznie zmienia się też sposób komunikacji i współpracy.

Definiując szanse oraz wyzwania dla nadchodzących w środowisku pracy zmian – podpowiadamy trzy obszary, na które szczególnie należy zwrócić uwagę:

  • W czasie pandemii powierzchnie biurowe warto poddać przemodelowaniu, adaptacji do nowych wymogów bezpieczeństwa, ale też zmieniających się modeli pracy. Zadaniem wielu firm jest dostosowanie dotychczasowych koncepcji przestrzennych i funkcjonalnych biur do nowej rzeczywistości.

  • Szybsze tempo pracy, ewolucja wielu procesów i ich digitalizacja zmieniają dotychczasowe funkcjonowanie przedsiębiorstw. Ważne staje się pozyskanie przez pracowników nowych kompetencji i szybkość dotarcia informacji. Doświadczamy zmian w sposobach zarządzania, które teraz staje się bardziej demokratyczne, a mniej hierarchiczne. Zyskują na znaczeniu aspekty takie jak współpraca, interakcje międzyludzkie oraz sam cel pracy. To one będą odgrywały istotną rolę również po pandemii.

  • Pracując z domu, doświadczamy ogromnego stresu. Trudno jest pogodzić obowiązki rodzinne z zawodowymi. Ten model pracy ma swoje korzyści, jednak liderzy zauważają związane z nim wyzwania. Brakuje bezpośrednich spotkań, wymiany zdań przy porannej kawie. Zdalna praca zespołowa oznacza wiele nowych trudności. Coraz częściej pojawiają się pytania: Czy na dłuższą metę praca z domu jest efektywna? Czy to odpowiedni model dla każdego pracownika? Firmy są zmuszone ponownie przemyśleć podejście do pracy zdalnej, zwłaszcza teraz, zyskawszy na ten temat nowe spojrzenie.

Rola biura w nowej rzeczywistości

Praca zdalna czy biura domowe pozostaną istotną częścią środowiska pracy również po pandemii. Jednocześnie rola firmowego biura stanie się kluczowa. Teraz, bardziej niż kiedykolwiek wcześniej, będzie ono centrum bezpośrednich kontaktów, inkubatorem pomysłów, nowych możliwości, motorem innowacji. Biuro to miejsce, które transponuje ducha firmy i jej wartości. Jego funkcje można porównać do platformy – miejsca, w którym ludzie, koncepcje, pomysły spotykają się i w efekcie synergii łączą. Zmiany, których doświadczamy, mają nieuchronny wpływ na koncepcje użytkowania i sposób projektowania przestrzeni biurowych.

Biura przyszłości – nowoczesne, elastyczne przestrzenie do pracy

Zgodnie z filozofią firmy Bene biuro to miejsce, w którym dialog i interakcja są fundamentalną częścią naszego funkcjonowania w pracy. Firma opracowała prototyp – koncepcyjne biuro przyszłości. Koncentrując się na „doświadczeniach pracownika”, opracowany został holistyczny obraz współczesnego biura – przestrzeń nazwana „THE CORE by Bene”. Charakteryzuje sią on większą częścią powierzchni wspólnych, które można elastycznie modyfikować, adekwatnie do zmieniających się potrzeb. Jest to otwarta przestrzeń, która tętni życiem, bowiem jest aktywnie użytkowana i na bieżąco udoskonalana wspólnie z architektami i zaangażowanymi w projekt ekspertami. Dzięki połączeniu technologii i elastycznej koncepcji przestrzennej można uzyskać atmosferę, w której ludzie czują się bezpiecznie i z łatwością mogą nawiązywać kontakty. Bene doskonali tę koncepcję, by nie straciła na aktualności wraz z końcem pandemii.

Dystans fizyczny dzięki nowoczesnym rozwiązaniom

Innowacyjne technologie zapewniają bezpieczeństwo na terenie całego obiektu już od wejścia do biura, gdzie następuje rejestracja wchodzących i pomiar temperatury ciała. Po rejestracji i bezdotykowej dezynfekcji rąk system daje  wchodzącym „zielone światło”. Stanowiska pracy ustawione są w bezpiecznej odległości, a dodatkowo są oddzielone od siebie mobilnymi i modułowymi pomieszczeniami typu Think‑Tank.

Projekt zakłada, że przestrzeń biurowa ułatwi zachowanie dystansu fizycznego, ale nie społecznego, stąd pomysł na półprzezroczyste ekrany, które osłaniają miejsca pracy, zapewniając przy tym widok na całe pomieszczenie. W założeniach opracowanych przez Bene celem przestrzeni biurowej jest m.in. wspieranie współpracy.

Zgodnie z tym biuro zostało podzielone na sześć stref:

  • Strefa Lounge – idealna dla nieformalnych dyskusji w swobodnej atmosferze;

  • Strefa Rekreacyjna – miejsce odpoczynku i regeneracji;

  • Strefa Pracy Koncepcyjnej – idealna dla osób potrzebujących cichego miejsca do pracy, sprzyjającemu skupieniu i koncentracji na zadaniu;

  • Strefa Pracy Zespołowej – miejsce na przeprowadzenie „burzy mózgów” czy wspólnej pracy nad projektem;

  • Strefa Nieformalnych Spotkań – umożliwia organizowanie popularnych w wielu firmach spotkań typu stand‑up;

  • Strefa Idea Lab – elastyczna przestrzeń warsztatowa, zapewniająca miejsce dla optymalnej wymiany myśli, pomysłów. Sposób jej zorganizowania uwzględnia możliwość wynajmowania tego odrębnego pomieszczenia klientom czy partnerom firmy.

Biuro to żywy organizm, który nieustannie ewoluuje i dostosowuje się do zmieniających się struktur, najnowszych procesów w firmie czy zespole. Przy jego planowaniu ważne jest nie tylko odpowiednie określenie jego funkcji, ale też regularne myślenie o bieżących koncepcjach przestrzennych, upewnianie się, że nadal spełniają swoje zadania.

PRZECZYTAJ GŁÓWNY RAPORT POŚWIĘCONY TEMATYCE BIUROWEJ »

Nowe funkcje biur w normalności 2.0 

Tomasz Kulas PL

Na początku musimy zdać sobie sprawę z podstawowego faktu – powrót do biur takich, jakie znamy i pamiętamy jeszcze z początku 2020 roku, nie nastąpi już nigdy. Nawet jeśli zapewnimy pracownikom pełne bezpieczeństwo sanitarne czy zaszczepimy całe społeczeństwa, powrót do biur przeszłości stał się po prostu niemożliwy. Dlatego powinniśmy jak najlepiej przygotować się do przekształcenia tradycyjnych pomieszczeń w prawdziwe biura przyszłości.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Królicze nory i piękny problem AI: Jak Reddit poprawia personalizację reklam

Vishal Gupta, menedżer ds. inżynierii uczenia maszynowego w Reddit , wyjaśnia, jak platforma radzi sobie z miliardem postów i 100 000 społeczności. Kluczem jest sztuczna inteligencja, która nie tylko pomaga użytkownikom odkrywać niszowe treści , ale także rewolucjonizuje trafność reklam. To delikatna sztuka balansu między eksploracją a eksploatacją , celami reklamodawców a doświadczeniem użytkownika oraz między treściami generowanymi przez AI a autentyczną ludzką rozmową, która – zdaniem Gupty – staje się przez to jeszcze cenniejsza.

Koniec ery tradycyjnych wyprzedaży: liczy się już nie tylko cena

Sezon wyprzedaży 2025 pokazał już na starcie, że tradycyjne strategie rabatowe przestają działać.  Najnowsze badanie BCG dowodzi, że wchodzimy w erę „aktywnego konsumenta”, który nie podąża już ślepo za rabatami. Zamiast tego domaga się transparentności i realnej wartości. Dzieje się tak gdyż konsumenci masowo uzbroili się w generatywną sztuczną inteligencję do weryfikowania promocji i szukania realnej wartości. Dlatego Twoim największym konkurentem nie jest inna firma, lecz osobisty agent AI Twojego klienta.

Multimedia
Co nam się wmawia na temat sztucznej inteligencji?

Jakie narracje słyszymy na temat sztucznej inteligencji i co one z nami robią i jakie wywołują skutki? Jakie kształtują w nas wyobrażenia, oczekiwania, emocje, obawy i pragnienia? Do jakich zachowań nas mobilizują? Odpowiedzi na te wszystkie pytania szuka w 14 odcinku „Limitów AI” Iwo Zmyślony wraz z Edytą Sadowską oraz Kasią Zaniewską.  Rozmówcy analizują narracje na temat AI oraz o sile perswazji i jej społecznych skutkach.

Pięć cech liderów napędzanych technologią Pięć cech liderów napędzanych technologią

W dobie gwałtownych zmian technologicznych to CEO, którzy aktywnie zdobywają kompetencje cyfrowe i odważnie redefiniują swoje modele biznesowe, wyznaczają nową jakość przywództwa. Odkryj, jak pięć cech liderów napędzanych technologią przekłada się na przewagę konkurencyjną i trwały wzrost firmy.

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Premium
Efekt domina w zarządzaniu dobrostanem

Kultura dobrostanu staje się nowym filarem przywództwa. Firmy, które inwestują w wellbeing liderów i zespołów, uruchamiają efekt domina – rozwijają kompetencje, wzmacniają kulturę organizacyjną i budują przewagę na rynku.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!