Reklama
Dołącz do liderów przyszłości i zdobądź przewagę! Sprawdź najnowszą ofertę subskrypcji
Komunikacja
Magazyn (Nr 4, sierpień - wrzesień 2020)

Pandemia a strategie CSR

1 sierpnia 2020 5 min czytania
Zdjęcie Marzena Strzelczak - Prezeska, dyrektorka generalna Forum Odpowiedzialnego Biznesu
Marzena Strzelczak
Pandemia a strategie CSR

Jeszcze nie wiemy, czy pandemia będzie wzmacniała trendy odpowiedzialnego i zrównoważonego rozwoju biznesu, gospodarek i społeczeństw – czy wręcz przeciwnie. Entuzjazm i zaangażowanie na rzecz wspierania słabszych, głównie seniorów, czy służby zdrowia, pospolite ruszenie społeczne w ramach pomocy w szyciu maseczek, poczucie wspólnoty i solidarności wobec zagrożenia oraz refleksje dotyczące nadmiernego konsumpcjonizmu i konieczności zmiany obowiązujących modeli biznesowych na bardziej zrównoważone powoli zastępuje nowa (niepewna) rzeczywistość.

Przygotowujemy się na trudniejsze czasy, nawet recesję, i niekorzystne zmiany na rynku pracy. Następują zmiany modeli biznesowych: skrócenie łańcuchów wartości firm oraz wzmocnienie rynków lokalnych. Pandemia przyspieszyła zmiany technologiczne i zmieniła powszechne modele pracy.

Według analizy McKinseya, wielkość dostaw online wzrosła o tę samą kwotę w ciągu ośmiu tygodni, jak w ciągu całej poprzedniej dekady. Skokowe zmiany dotyczą też telemedycyny, edukacji online, wreszcie samej pracy. Badanie realizowane przez Forum Odpowiedzialnego Biznesu w ostatnim tygodniu marca pokazało, że wszędzie tam, gdzie było to możliwe, pracodawcy umożliwili pracę zdalną. Z jednej strony spełniło się marzenie tych, którzy wskazywali na tę formę jako najbardziej pożądaną dla harmonijnego łączenia pracy z życiem osobistym, z drugiej nie wiadomo, czy wszystkie zmiany będą korzystne. Z ostatnich informacji MRPiPS (Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej) wynika, że na jesieni możemy oczekiwać nowych regulacji w tym zakresie. Czy rozwiązania systemowe będą pogłębiać dzisiejsze nierówności, czy może będą sprzyjać aktywizacji zawodowej kobiet, która w Polsce jest o kilkanaście procent niższa niż mężczyzn i kształtuje się poniżej średniej dla krajów UE? Obecnie największe różnice dotyczą najmłodszych i najstarszych Polek. Obie grupy mogą być najsilniej doświadczone skutkami kryzysu (jak pokazują badania, różnego rodzaju kryzysy najmocniej uderzają w kobiety, a ich skutki utrzymują się jeszcze kilka lat po ich zakończeniu). Jak obecna sytuacja wpłynie na zatrudnienie ludzi młodych, zwalnianych często w pierwszej kolejności?

Trudno dziś wyrokować, co przyniesie przyszłość. Zdecydowane stanowisko Komisji Europejskiej, łączące wsparcie odmrażanych gospodarek z Nowym Zielonym Ładem, czy konieczność raportowania danych klimatycznych pozwalają mieć nadzieję na kontynuację, a nawet wzmocnienie, kierunku proklimatycznego i prośrodowiskowego. Dodatkowo wzmacniają go liczne inicjatywy, także międzynarodowe, których celem jest ograniczanie negatywnego wpływu biznesu na środowisko naturalne, promowanie neutralności klimatycznej, bioróżnorodności, jak np. Business for Nature, czy różnego rodzaju porozumienia, jak np. Zero Discharge of Hazardous Chemicals (ZDHC), do którego dołączyła ostatnio firma LPP.

W budżetach firm doszło do przesunięć w stronę wzmacniania otoczenia w trakcie kryzysu: zakupu środków ochrony, respiratorów, ale także wsparcia szkół, które przeszły na pracę zdalną, itp. Jeśli mówimy o odpowiedzialności społecznej w szerokim kontekście biznesowym, to rzecz jasna strategie z natury rzeczy są długofalowe, więc ich zmiana nie następuje też błyskawicznie. Jednak wiele firm uświadomiło sobie nowe zagrożenia i zmodyfikowało swoje plany. Analiza McKinseya na temat zmian w kapitalizacji rynkowej pokazuje pewne nowe wzorce pojawiające się wśród firm i branż. Różnią się one znacząco od zmian obserwowanych w czasie kryzysu finansowego w latach 2008–2009: nie ma przetasowań w branżach i firmach, kiedy przedsiębiorstwa z sektorów elektroniki, energii i usług finansowych spadły z historycznych szczytów. Obecny kryzys pokazuje raczej odporność branż i firm, które były na szczycie (farmaceutyki i półprzewodniki). Natomiast te, które znajdowały się na dole, doświadczają pogłębiających się strat (np. banki i przedsiębiorstwa użyteczności publicznej). W Polsce niepokojąca wydaje się sytuacja sektora finansowego, o czym otwarcie pisze prezes mBanku, Cezary Stypułkowski. Innym wyzwaniem są wspomniane w kontekście sytuacji kobiet na rynku pracy kwestie poszanowania dla różnorodności, w tym m.in. migrantów czy osób LGBT . W tym zakresie nie do przecenienia będzie rola i zaangażowanie biznesu.

Przeczytaj pozostałe artykuły z raportu»

Egzamin dojrzałości z odpowiedzialności  

Joanna Koprowska PL

Gdy firmy działające odpowiedzialnie realizowały długoterminowe strategie CSR, starając się uporać ze skutkami zmian klimatycznych, pojawiło się nowe wyzwanie – walka z pandemią COVID-19. Oba kryzysy – klimatyczny i koronawirusowy – są ważnym sprawdzianem dla biznesu.

Wartości to fundament silnego biznesu 

Rok 2020 z całą pewnością możemy nazwać przełomowym. Zarówno w obszarze gospodarczo-ekonomicznym, jak i w społecznym. Żyjemy w czasach zmian, a zarazem dużej niepewności. Nikt z nas nie wie, jak będzie wyglądał świat i gospodarka za kilka lat czy też za kilka miesięcy.

Nowe technologie – narzędzie do walki z cyfrowym wykluczeniem 

Dzięki dynamicznemu rozwijaniu technologii telekomunikacyjnych Huawei bierze aktywny udział w walce o likwidację nierówności i włączenie wszystkich w cyfrowy świat. Firma wspiera zarówno cele zrównoważonego rozwoju określone przez ONZ, jak i autorskie projekty na rzecz walki z wykluczeniem, takie jak skupiona na integracji cyfrowej inicjatywa TECH4ALL.

Dzisiaj strategicznie myślimy o przyszłości  

By stworzyć skuteczną strategię zrównoważonego rozwoju, firmy powinny ściśle łączyć jej założenia z celami biznesowymi. Przekonuje o tym lider polskiego rynku piwnego, który konsekwentnie realizuje ambitne cele rozwojowe swoje oraz Grupy Asahi, której jest częścią.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Polacy chcą AI w pracy – ale na własnych zasadach. Co zaufanie do wirtualnych agentów mówi o przyszłości przywództwa?

Coraz więcej firm wdraża wirtualnych asystentów i analityków opartych na sztucznej inteligencji, chcąc zyskać na efektywności i innowacyjności. Ale co na to pracownicy? Najnowsze badanie przeprowadzone przez ASM na zlecenie Salesforce ujawnia jednoznacznie: Polacy są otwarci na AI w miejscu pracy, ale tylko pod warunkiem zachowania kontroli i zrozumienia jej działania.

Gorące serca i brutalna rzeczywistość, czyli o budowaniu empatii w organizacji

Empatia liderów to za mało, gdy systemy, procesy i decyzje organizacji świadczą o braku troski. Oto cztery strategie, które skutecznie adresują to wyzwanie.  W świecie biznesu często słyszymy o „wyścigu szczurów” i bezwzględnym pięciu się po korporacyjnej drabinie „po trupach”. Taki scenariusz często przywodzi na myśl „Władcę Much”, gdzie prym wiodą najsilniejsi, a słabsi muszą ustąpić. Wielu uważa, że aby przetrwać i odnieść sukces, po prostu „trzeba być twardym”. Ale czy to jedyna droga?

Konferencja „Odpowiedzialny biznes w praktyce – zrównoważony rozwój jako klucz do przyszłości”

Podsumowanie

Konferencja „Odpowiedzialny biznes w praktyce – zrównoważony rozwój jako klucz do przyszłości” odbyła się 15 kwietnia 2025 roku z inicjatywy ICAN Institute oraz Partnerów. Wydarzenie było poświęcone tematyce zrównoważonego rozwoju, ESG oraz społecznej odpowiedzialności biznesu.

Obecność licznych przedstawicieli biznesu oraz ich aktywne uczestnictwo w dyskusjach miały istotny wpływ na wysoki poziom merytoryczny konferencji. Wymiana wiedzy, doświadczeń i dobrych praktyk w zakresie ESG stanowiła ważny element wydarzenia, przyczyniając się do kształtowania odpowiedzialnych postaw w środowisku biznesowym oraz wspierania długofalowych, wartościowych inicjatyw.

Pięć lekcji przywództwa dla „twardych” prezesów

Choć może się wydawać, że styl przywództwa oparty na kontroli i wydawaniu poleceń wraca do łask, rzeczywistość pokazuje coś zupełnie innego — to liderzy o wysokiej inteligencji emocjonalnej osiągają lepsze rezultaty

Jak fundusz Apollo wdraża AI w spółkach portfelowych

Apollo Global Management uczyniło ze sztucznej inteligencji priorytet: intensywnie pracuje nad rozwojem zdolności AI w swoich spółkach portfelowych, by uczynić je bardziej konkurencyjnymi i wartościowymi. Firma szczegółowo analizuje, jaki wpływ może mieć wdrożenie AI na projekty w tych spółkach oraz jak ewoluuje wykorzystanie AI w ich branżach. Sukcesy Apollo z ostatnich pięciu lat stanowią dowód, że AI może już dziś tworzyć realną wartość biznesową.

Spójrz na swoją firmę z zewnątrz, aby ocenić jej atuty Chcesz przestać popełniać te same błędy? Spójrz na swoją organizację z zewnątrz!

Liderzy muszą nauczyć się patrzeć na własną organizację oczami innych. Kluczowe znaczenie ma tu umiejętność zdystansowania się wobec osobistych emocji i spojrzenie z zewnątrz, na przykład oczami potencjalnego inwestora. Istotne jest również nawiązanie dialogu z pracownikami lub kontrahentami. Pozwala to dostrzec nowe możliwości oraz ukryte zagrożenia.

„Ślepe punkty” przywództwa

Samoewaluacja  to wyjątkowo trudne zadanie. Tymczasem liderzy stojący na czele organizacji powinni dokonywać jej cyklicznie. I to nie tylko w kontekście oceny samego siebie, ale też całej działalności. Szukając odpowiedzi na strategiczne dylematy, osoby zarządzające często angażują się w prowadzenie coraz to większej liczby badań i analiz. W wielu sytuacjach jednak może się wydawać, że wynikają z nich wciąż te same wnioski i rozwiązania, a cały proces myślowy kołem się toczy. Jak wskazuje ekspertyza McKinsey & Company takie sytuacje mogą pojawiać się wtedy, kiedy pomija się tak zwane ślepe punkty przywództwa. Są to obszary, w których łatwo nie zauważyć istotnych kwestii. To zjawisko może nasilać się ze względu na utarte przekonania, ograniczenia poznawcze lub brak różnorodności perspektyw. Przywódcy są często tak mocno zaangażowani w losy firmy, że nie zauważają swojego zbytniego przywiązania do znanych rozwiązań. Ponadto wielostopniowa struktura hierarchiczna oraz zawiły sposób raportowania może zakrzywiać informacje docierające na szczyt.

Cieśnina Ormuz: ceny ropy i łańcuchy dostaw pod presją

Kiedy wojna wybucha w sercu globalnego szlaku paliwowego, konsekwencje są natychmiastowe: rosną ceny paliw, spadają indeksy, narasta niepewność. Cieśnina Ormuz – wąskie gardło, przez które przepływa jedna trzecia światowej ropy raz jeszcze przypomina, jak bardzo biznes jest uzależniony od geopolityki. Czy Europa i Polska są gotowe na kolejne uderzenie w gospodarkę?

Multimedia
Ukryty rynek pracy menedżerów: nowa rzeczywistość rekrutacyjna

Rynek pracy, szczególnie dla kadry menedżerskiej i C-level, dynamicznie się zmienia. W ostatnich latach obserwowana jest ograniczona liczba publikowanych ofert pracy, a procesy rekrutacyjne wydłużają się, osiągając nawet kilkanaście etapów. Agnieszka Myśliwczyk, IT headhunterka i ekspertka rynku, podkreśla, że nie jest to tyle kryzys, co „wyzwanie”, z którym mierzą się liderzy. Ważne jest także odważne sięganie po nowe, z ciekawością i satysfakcją, bez „dziadowania” czy poczucia zmęczenia życiem. Mimo wyzwań, takich jak ageizm czy podwójna dyskryminacja kobiet 50+, optymizm i proaktywne podejście są kluczowe.

Ilustracja ukazująca nowoczesną przestrzeń podzieloną na trzy symboliczne strefy. Po lewej stronie – ciepłe, pomarańczowe światło i zaokrąglone formy przypominające radość. Po prawej – chłodne, niebieskie światło i geometryczne cienie w kolumnach symbolizujące osiągnięcia. Pośrodku – neutralna, jasna przestrzeń ze schodami i świetlnym promieniem na podłodze, wyznaczającym punkt równowagi. Całość tworzy wyrafinowaną metaforę świadomego wyboru i wartościowania czasu. Dobrze wykorzystany czas: Nowy sposób wartościowania czasu może zmienić Twoje życie
Subiektywna wartość czasu to koncepcja, która pozwala dostrzec drobne zmiany w tygodniowym harmonogramie, mogące znacząco zwiększyć satysfakcję z życia i dobrostan. Godzina po godzinie, sposób, w jaki spędzamy czas, składa się na sposób, w jaki spędzamy życie.Dla wielu z nas ta suma bywa jednak rozczarowująca. Kulturowe przekonania, zakorzenione w powiedzeniach typu „czas to pieniądz”, każą […]
Multimedia
Jak zaplanować swoją karierę w nieprzewidywalnych czasach

Każda kariera jest drogą indywidualną i nikt nie zna uniwersalnego przepisu na sukces. Nie można skopiować czyjejś kariery i nałożyć na własne życie. Ale jedno jest pewne: większe szanse na sukces mają te osoby, które przemyślą i dobrze zaplanują swoją drogę zawodową.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!