Reklama
Dołącz do liderów przyszłości i zdobądź przewagę! Sprawdź najnowszą ofertę subskrypcji
Kultura organizacyjna

O co ten hałas

31 stycznia 2020 8 min czytania
O co ten hałas

Odgłosy rozmów toczących się w biurze są jednym z głównych czynników rozpraszających pracowników. W jaki sposób rozwiązać ten problem, by w otwartej przestrzeni zapewnić komfortowe warunki i zwiększyć zadowolenie zespołu?

Partnerem materiału jest Ecophon Saint‑Gobain.

Firma z branży telekomunikacyjnej planuje przeniesienie rozproszonych dotąd pracowników z kilku mniejszych siedzib do dużego, nowo powstałego biura. Zarząd i dział administracji muszą stawić czoło wielu wyzwaniom. Nowa siedziba jest m.in. zdecydowanie gorzej skomunikowana z miastem. Natomiast w układzie funkcjonalnym przeważają biura typu open space, co wzbudza dużo emocji, bo pracownicy są przyzwyczajeni do 6-, 8‑osobowych pomieszczeń, w których i tak doskwiera im hałas. Obawiają się więc, że w otwartej przestrzeni będzie jeszcze gorzej. Jakie działania podjęła firma, żeby w aglomeracji o najniższym bezrobociu w Polsce nie stracić pracowników, a przeprowadzkę do nowej siedziby przekuć na swoją korzyść?

Operacja przeprowadzka

Tworzenie nowego biura i jego zmiana to dla przedsiębiorstwa proces skomplikowany i wielopłaszczyznowy. Skala trudności rośnie, gdy rozproszeni dotąd pracownicy mają zostać przeniesieni do jednej lokalizacji o odmiennym stylu organizacji przestrzeni niż dotychczasowy, a budynek położony jest na dalekich przedmieściach. Dla firmy szczególnie istotne były stanowiska związane z techniczną i posprzedażową obsługą klienta, jako najbardziej narażone na rotację pracowników i jednocześnie kluczowe z punktu widzenia satysfakcji użytkowników usług dostarczanych przez firmę. Co w takiej sytuacji można zrobić?

Obawy firmy na pewno były uzasadnione. Ankieta przeprowadzona wśród pracowników firmy wykazała, że kwestia dojazdu jest kluczowa zwłaszcza dla pracowników administracyjnych i obsługi klienta. Poza tym w innych badaniach dawno już dowiedziono, że związek między zadowoleniem z akustyki i prywatności a satysfakcją z pracy jest istotny, a zadowolenie z pracy spada, jeśli przeniesie się ludzi do głośniejszego biuraIndeks górny 1. Jednocześnie – jak wynika z danych firmy Leesman z 2019 roku – zaledwie 33% pracowników jest zadowolonych z poziomów dźwięku w biurze. To ważna informacja, ponieważ istnieje silny związek między zadowoleniem z poziomów dźwięku w biurze a postrzeganiem biura jako miejsca umożliwiającego produktywną pracęIndeks górny 2. Zaproponowaliśmy więc firmie poszerzenie zakresu współpracy, by upewnić się, że personel będzie pracował w przestrzeni o lepszej akustyce, określić satysfakcję z fizycznego środowiska pracy, a także sprawdzić poziom satysfakcji z pracy przed i po przeprowadzce.

Audyt dotychczasowego biura

Aby móc się odnieść do obaw pracowników dotyczących rezygnacji z kilkuosobowych pokoi i przeprowadzki do otwartej przestrzeni, sprawdziliśmy, jakie warunki oferuje dotychczasowa lokalizacja. Wykonaliśmy pomiary poziomów dźwięku, które wykazały dość dużą uciążliwość hałasu (65 dB). Określiliśmy główną przyczynę dużego poziomu hałasu, którą okazał się sposób wykończenia i wyposażenia pomieszczenia. Postanowiliśmy się dowiedzieć, co o fizycznych warunkach pracy – nie tylko o akustyce – sądzą pracownicy. W tym celu posłużyliśmy się 15‑punktowym kwestionariuszem o przetestowanej wcześniej rzetelności, badającym zadowolenie z jakości powietrza, oświetlenia, akustyki i prywatności. Dodatkowo za pomocą 22‑punktowego kwestionariusza sprawdziliśmy satysfakcję z pracy, zachowując standardy badawcze związane z rzetelnością oraz anonimowością badania. Zapytaliśmy także o zadowolenie z dojazdu do firmy.

Analiza projektowanej przestrzeni

Przeanalizowaliśmy projekt biura, odnosząc się do dobrych praktyk, obowiązujących norm i naszego doświadczenia w zakresie interakcji między wieloma elementami, które składają się na pozytywny odbiór akustyki. Na tej podstawie powstała lista rekomendacji.

Pomiary dźwięku powtórzyliśmy w nowym biurze, z zachowaniem odpowiedniego odstępu czasowego od przeprowadzki. Badania wykazały, że w biurze na planie otwartym hałas jest znacznie mniejszy niż w poprzedniej lokalizacji (55 dB wobec 65 dB). Osiągnięcie takiego efektu było możliwe dzięki wielokrotnie większej chłonności akustycznej wnętrza (stopnia nasycenia pomieszczenia materiałami silnie dźwiękochłonnymi) oraz zastosowaniu rozwiązań akustycznych w optymalnych miejscach i w odpowiedniej formie (sufity i panele akustyczne, przegrody meblowe).

Bardzo interesujące okazały się wyniki badania zadowolenia z fizycznego środowiska pracy. Ocena jakości powietrza pozostała niezmieniona, poprawiła się ocena oświetlenia. Najbardziej zwiększyło się zadowolenie z warunków akustycznych: ?

  • zadowolenie z oświetlenia (wzrost o 15 p.p.);

  • zadowolenie z akustyki (wzrost o 32 p.p.).

Jeszcze ciekawsze okazały się wyniki satysfakcji z pracy i związanych z nią elementów takich jak benefity czy dojazdy. Zwiększyła się ogólna satysfakcja z pracy oraz z wynagrodzenia i profitów, podczas gdy zadowolenie z dojazdów do pracy drastycznie spadło. ?

  • Ogólna satysfakcja z pracy wzrosła o 10 p.p.

  • Satysfakcja z wynagrodzenia i profitów wzrosła o 10 p.p.

  • Zadowolenie z dojazdów do pracy spadło natomiast aż o 37 p.p.

Analizy statystyczne pokazały, że zadowolenie z akustyki było jedynym czynnikiem w środowisku pracy, który miał istotny związek z satysfakcją z pracy, zarówno w badaniu przed przeprowadzką, jak i w nowej siedzibie.

Kluczem jest koncentracja

Przypadek ten pokazuje, że organizacja może skutecznie stawić czoło wyzwaniom związanym ze zmianami lokalizacji i aranżacji. Na pewno zaprocentowała szczegółowa analiza sytuacji wyjściowej, czyli badania przed zmianą siedziby, a także określenie problemów i rozwiązań (akustyka). Kluczowa była też konsekwencja w utrzymaniu priorytetów na każdym etapie procesu powstawania biura. Pomimo dużych obaw przed przeprowadzką pracownicy ocenili lepiej akustykę nowego miejsca pracy (biura typu open space) niż poprzedniego (pokoi kilkuosobowych), co koreluje z wynikami pomiarów akustycznych.

Firma telekomunikacyjna starała się rozwiązać problem związany ze słabym skomunikowaniem nowej lokalizacji, organizując własny transport zbiorowy. Z badania wynika, że tylko częściowo przyniosło to efekt, co skłania do dalszego poszukiwania rozwiązań. W kontekście dużego spadku zadowolenia z dojazdu do pracy można się tylko domyślać, jak wyglądałaby satysfakcja z pracy, gdyby nowa siedziba była gorsza od poprzedniego biura w istotnych dla użytkowników aspektach. Tymczasem satysfakcja z pracy i wynagrodzenia oraz profitów wzrosła, chociaż w tym czasie wykonywane obowiązki i otrzymywane za nie uposażenie nie zmieniły się.

Na to, jak pracownicy postrzegają środowisko pracy, składa się wiele czynników. Liczne badania pokazują jednak, że to, czy uznają oni swoje biura za sprzyjające produktywności, najbardziej zależy od komfortu pracy indywidualnejIndeks górny 3. Praktyka pokazuje, że pomieszczenia wspierające – pokoje cichej pracy i budki telefoniczne – rzadko dają oczekiwany efekt, jeśli są stosowane jako jedyne rozwiązanie w celu zapewnienia warunków do pracy w skupieniu. Nie można przecenić znaczenia akustyki całego wnętrza w procesie tworzenia biura przyjaznego pracownikom. Jeśli pominiemy istotny element tej skomplikowanej matrycy – sposób wykończenia wnętrza i to, jak pomieszczenie oddziałuje na dźwięk, a dźwięk na ludzi – istnieje duże prawdopodobieństwo, że poniesiemy porażkę. I to pomimo wielu innych wysiłków włożonych w stworzenie dobrego środowiska pracy.

Dlatego tak ważne podczas zmiany biura jest kompleksowe podejście do kwestii związanych z dźwiękiem na etapie projektowania i analiz oraz bazowanie na mierzalnych wskaźnikach jakości przestrzeni biurowej.

  1. Sundstrom i in. Office noise, satisfaction, and performance, „Environment and behavior”, vol. 26, no. 2, mar. 1994, 195–222

  2. Leesman, „The next 250 K”, 2017

  3. Leesman, „The workplace experience revolution”, 2018

Przeczytaj pozostałe artykuły raportu »

Przestrzeń ma znaczenie 

,

Mateusz Żurawik

Całkowita powierzchnia biurowa w Warszawie i innych dużych miastach w Polsce bije kolejne rekordy. Intensywnie zmienia się także wnętrze biurowców, które coraz częściej uwzględniają nowe modele pracy i wykorzystują nowoczesne narzędzia do zarządzania nieruchomościami.

Angażujące miejsce pracy 

,

Anna Podlewska PL

Nowa siedziba firmy to przestrzeń nowych możliwości. Bank Crédit Agricole drobiazgowo zaplanował proces przeprowadzki, a przygotowania do zmiany biura wykorzystał do transformacji kultury organizacyjnej i nowego spojrzenia na miejsce pracy.

Inspirująca przestrzeń do pracy 

,

Michał Kwinta PL

Coworking, czyli elastyczna przestrzeń do pracy, na dobre zadomowił się na polskim rynku nieruchomości komercyjnych. Korzystają z niego nie tylko start-upy i freelancerzy, ale coraz częściej kilkudziesięcioosobowe zespoły oraz korporacje. Na czym polega sukces tego rozwiązania?

Tematy

Może Cię zainteresować

dane syntetyczne Dane syntetyczne dają drugą szansę. Tak SAS pomaga firmom pokonać barierę braku danych

Brakuje Ci danych do rozwoju AI, testowania nowych rozwiązań lub podejmowania kluczowych decyzji biznesowych? Nie jesteś sam – dla wielu firm to największa bariera na drodze do postępu. Odkryj, jak dane syntetyczne, inteligentnie generowane informacje naśladujące rzeczywiste zbiory bez naruszania prywatności, otwierają nowe możliwości. Dowiedz się, jak firmy – od ochrony zagrożonych wielorybów po sektor finansowy – wykorzystują je do przełamywania ograniczeń, trenowania skuteczniejszych modeli AI i przyspieszania transformacji. Przeczytaj, dlaczego eksperci SAS prognozują, że dane syntetyczne wkrótce staną się standardem i jak Twoja organizacja może na tym skorzystać.

przywództwo w czasach niepewności Czego potrzebują pracownicy od liderów w czasach niepewności?

W obliczu rosnącej niepewności geopolitycznej, gospodarczej i technologicznej, oczekiwania wobec liderów ulegają zasadniczej zmianie. Jak pokazują badania Gallupa, McKinsey & Company oraz MIT Sloan Management Review, tradycyjne modele przywództwa oparte na hierarchii, kontroli i przewidywalności coraz częściej zawodzą.

Centrum Dowodzenia Cłami: odpowiedź na geopolityczne wstrząsy

W odpowiedzi na rosnącą niepewność geopolityczną i agresywną politykę celną, Boston Consulting Group proponuje firmom stworzenie centrów dowodzenia cłami – wyspecjalizowanych jednostek analizujących zmiany regulacyjne i wspierających szybkie decyzje strategiczne. Artykuł pokazuje, jak takie centrum może pomóc chronić marże, przekształcić kryzys w szansę i wzmocnić odporność firmy w globalnym handlu.

Chief Geopolitics Officer: odpowiedź na zmienność świata

W coraz mniej przewidywalnej rzeczywistości 2025 roku funkcja Chief Geopolitics Officer nie jest chwilową modą, lecz strategiczną odpowiedzią na rosnącą złożoność otoczenia biznesowego. Geopolityka przestała być czynnikiem zewnętrznym, natomiast stała się integralnym elementem zarządzania ryzykiem, planowania rozwoju i budowania przewagi konkurencyjnej. Organizacje, które już teraz integrują kompetencje geopolityczne z procesami decyzyjnymi na poziomie zarządu, zyskują realną odporność na wstrząsy systemowe, szybszy dostęp do informacji oraz zdolność przewidywania i adaptacji.

Europejski Kongres Finansowy 2025 Europejski Kongres Finansowy 2025 pod znakiem geopolityki, bezpieczeństwa i transformacji

W ostatnich latach mapa ryzyk geopolitycznych i gospodarczych uległa gwałtownej zmianie. Agresywna polityka Rosji, napięcia na linii USA–Chiny oraz zmagania liberalnych demokracji z ruchami populistycznymi redefiniują globalny porządek. Europa staje przed fundamentalnymi pytaniami o bezpieczeństwo, integrację i odporność instytucjonalną. To właśnie o tych kluczowych zagadnieniach będzie się toczyć dyskusja podczas Europejskiego Kongresu Finansowego, który odbędzie się 2–4 czerwca w Sopocie.

EKF to jedno z najważniejszych spotkań finansowych w Europie Środkowo-Wschodniej

EKF ma miejsce w Sopocie. W ciągu trzech dni odbędzie się szereg nieskrępowanych debat, podczas których poruszane będą kluczowe tematy wynikające z sytuacji geopolitycznej i narastającej niepewności co do relacji gospodarczych, handlowych i finansowych na świecie, ale także tematyka stabilności europejskiego i polskiego systemu finansowego. Ich owocem będą rekomendacje dotyczące zmian systemowych w polityce gospodarczej, służące bezpiecznemu i zrównoważonemu rozwojowi.

Jak narzędzia GenAI mogą, a jak nie mogą pomóc w prezentacji

Narzędzia GenAI mogą pomóc nam zaoszczędzić czas podczas zbierania materiałów i pisania prezentacji. Jednak liderzy powinni unikać wykorzystywania GenAI zbyt wcześnie w kreatywnym procesie tworzenia prezentacji. Przekaz trafia do odbiorców wtedy, gdy nawiążą z nim więź, a ta więź wynika z trzech bardzo ludzkich umiejętności: naszej zdolności do projektowania strategicznego przekazu, naszej kreatywnej oceny oraz naszej empatii.

Jak koncepcje lean management i just-in-time sprawdzają się w czasach niepewności? Jak lean management i just-in-time sprawdzają się w czasach niepewności?

Nazbyt często reakcją biznesu na niepewne czasy jest nicnierobienie, czyli „czekanie i obserwowanie”. Niestety takie podejście oznacza, że ​​biznes nie jest przygotowany na nadchodzące zmiany. Zdecydowanie lepszym rozwiązaniem jest wykonanie proaktywnych kroków, zmierzających do uzbrojenia firmy w elastyczność, pozwalającą na szybkie reagowania na nieprzewidywalne zdarzenia. Oto, czego uczy nas podejście lean management.

Niepewność to według wielu ekspertów najgorsze, co może spotkać biznes. Nie można bowiem przyjąć za pewnik żadnego z dostępnych rozwiązań. Niektórzy decydują się nie wprowadzać żadnych działań, czekając na jakikolwiek sygnał o stabilizacji. Inni gromadzą zapasy, a jeszcze inni wybierają wręcz odwrotne rozwiązanie – reagowania na bieżąco na poszczególne sygnały. Do zalecanych rozwiązań zalicza się w tej sytuacji koncepcja „szczupłego zarządzania”, która swoimi korzeniami sięga do Japonii lat 80. Chociaż wiele z jej założeń może okazać się trafne, warto pamiętać, że czasy się zmieniły, a warunki gospodarcze podlegają ciągłej ewolucji. W związku z tym nawet do strategii opartej na elastyczności warto podejść z odrobiną dystansu i dostosować ją do wszystkich zmiennych. Jak właściwie zaimplementować lean management, ze szczególnym uwzględnieniem just-in-time, w realiach niepewności gospodarczej, żeby na tym skorzystać z jednoczesną redukcją ryzyka?

Lider przyszłości? Ten, który potrafi współpracować

Współczesne życie zawodowe wymaga nie tylko doskonałości indywidualnej, ale także rozwijania umiejętności współpracy. Mistrzostwo i współdziałanie to dwa filary produktywności i sensu pracy. Autorka pokazuje, że współpraca bywa trudna — krucha, podatna na obojętność i konflikty — ale też niezwykle wartościowa. Poprzez badania, osobiste doświadczenia i refleksje wskazuje, jak relacje, sieci kontaktów oraz świadome budowanie otwartości wpływają na rozwój zawodowy. Kluczowe jest pielęgnowanie postawy opartej na zaufaniu, hojności i ciekawości oraz umiejętność zadania pytania, które zapala iskrę porozumienia i wspólnego działania.

Intuicja w biznesie: Jak świadomie wykorzystywać nieświadome procesy decyzyjne

W dynamicznym środowisku współczesnego biznesu liderzy muszą szybko i skutecznie reagować na rosnącą złożoność oraz niepewność otoczenia. Choć przez dziesięciolecia dominowały podejścia oparte przede wszystkim na racjonalnej analizie danych, najnowsze badania psychologiczne wyraźnie wskazują na coraz większą rolę intuicji – zwłaszcza w sytuacjach wymagających podejmowania złożonych decyzji. Okazuje się, że myślenie intuicyjne, czyli procesy zachodzące poza świadomą percepcją decydenta, może być kluczem do lepszych wyników w sytuacjach, w których świadoma analiza osiąga swoje naturalne ograniczenia.

Niniejszy artykuł przedstawia koncepcję tzw. „deliberacji bez uwagi” (deliberation without attention), opisaną pierwotnie przez Maartena Bosa i jego współpracowników. Wyjaśnia, w jaki sposób menedżerowie mogą świadomie integrować intuicję z analitycznymi metodami decyzyjnymi, by poprawić skuteczność i trafność swoich wyborów.

Niewygodna prawda o modnych stylach zarządzania

Setki teorii, modne style i głośne hasła, a jednak wciąż zadajemy to samo pytanie: co naprawdę sprawia, że lider jest skuteczny? Najnowsze badania pokazują, że odpowiedź jest prostsza (i mniej wygodna), niż się wydaje.  Transformacyjny, autentyczny, służebny, sytuacyjny – słownik współczesnego lidera puchnie od kolejnych „rewolucyjnych” stylów przywództwa. Co kilka lat pojawia się nowy trend, okrzyknięty brakującym elementem układanki skutecznego zarządzania ludźmi.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!