Reklama
Dołącz do liderów przyszłości i zdobądź przewagę! Sprawdź najnowszą ofertę subskrypcji
Przełomowe innowacje

Nowy wymiar pracy

1 lipca 2009 13 min czytania
Antoni Bielewicz
Nowy wymiar pracy

Zmiany demograficzne i rozwój technologiczny wymusiły zmiany w modelu pracy w nowoczesnych firmach, a także usprawnienia w sposobach zarządzania organizacjami.

Typowy dzień Rahaf, dwudziestokilkuletniej niezależnej konsultantki ds. marketingu, uczestniczącej w badaniach nad stylem życia i pracy młodych ludzi, zrealizowanych i opisanych przez Dona Tapscotta w książce Grown Up Digital How the Net Generation is Changing Your WorldIndeks górny 1, to ustawiczne spotkania i telekonferencje przeplatane godzinami spędzonymi z przyjaciółmi na internetowych czatach, na zakupach, w siłowni, oczywiście z wszechobecnym iPodem i nieodłącznym telefonem komórkowym pod ręką. W podobny sposób żyje i pracuje coraz większa grupa przedstawicieli tzw. millenials, nazywanych również Generacją Y, a więc liczącego już ponad 200 milionów pokolenia urodzonego w krajach rozwiniętych w latach 1981 (start MTV) – 1996 (początek komercjalizacji internetu). Ich ambicje wykraczają poza karierę zawodową. Jak ujęła to Heidi Locke Simon z firmy Bain, zamiast poświęcać 100% swojego czasu na wypełnianie obowiązków służbowych, przedstawiciele nowej generacji wolą przeznaczyć 60% czasu na pracę, 20% na działania non profit i pozostałe 20% na planowanie własnego biznesuIndeks górny 2.

Zmiany w modelu pracy

Fala oswojonych z nowoczesnymi technologiami, nastawionych na ustawiczny kontakt i współpracę, innowacyjnych i żyjących w coraz szybszym tempie ludzi zmieni model pracy w nowoczesnych korporacjach i wpłynie na styl życia społeczeństwa. Już dziś ponad 4,2 miliona Amerykanów choć częściowo pracuje w domu (do 2011 roku będzie to 73% ogółu zatrudnionych w Stanach Zjednoczonych i 30,4% pracowników na całym świecieIndeks górny 3). Badania Work Design Collaborative, organizacji zajmującej się analizą zmian w środowisku pracy, pokazują, że już dziś amerykańskie „białe kołnierzyki” dzielą swoje zadania niemal po równo na te wykonywane w biurze, w domu i w tzw. innych miejscach, przede wszystkim kawiarniach, bibliotekach i parkachIndeks górny 4. Telepraca i praca mobilna są coraz popularniejsze także w Polsce. W 2007 roku co drugi badany deklarował, że chciałby pracować z domu zawsze, kiedy ma taką potrzebę, a aż 40% potwierdziło, że korzysta z takiej możliwościIndeks górny 5.

Praca i rozrywka w jednym

Efektem tych zmian w sposobie pracy jest rosnąca popularność komputerów przenośnych. Jak przewidują specjaliści z firmy Gartner, w 2009 roku ponad połowę globalnej sprzedaży komputerów osobistych, tj. około 170 milionów sztuk, stanowić będą notebookiIndeks górny 6.

Według firmy Gartner już w tym roku ponad połowę globalnej sprzedaży komputerów osobistych będą stanowić laptopy. Wzrost popytu na komputery przenośne to efekt przede wszystkim zmian stylu pracy i życia obserwowany w społeczeństwach krajów rozwiniętych.

W Polsce w 2007 roku komputerami przenośnymi dysponowało 11% gospodarstw domowychIndeks górny 7. Zmiany te stanowią poważne wyzwanie dla producentów sprzętu komputerowego. „Nowoczesne komputery przenośne stały się dziś uniwersalnym narzędziem, wykorzystywanym zarówno do pracy, jak i do rozrywki” – mówi Grzegorz Wachowicz, odpowiedzialny za sprzedaż i marketing komputerów VAIO w Sony Poland. Z jednej strony muszą więc oferować podstawowe funkcje potrzebne w zastosowaniach profesjonalnych (dostęp do internetu, poczty elektronicznej, obsługę podstawowych aplikacji biurowych i integrację z urządzeniami takimi jak drukarka czy skaner). Z drugiej – muszą odpowiadać rosnącym potrzebom użytkowników w zakresie rozrywki. Jak wynika z badań Intel Digital Lifestyle Report 2005, przeciętny mieszkaniec Europy Zachodniej na korzystanie z internetu poświęca niemal dokładnie tyle samo czasu, co na słuchanie płyt, radia i oglądanie telewizji (dokładnie 11 wobec 13,7 godziny). Już co czwarty Europejczyk deklaruje, że w poszukiwaniu rozrywek nie musi wychodzić z domu. 60% z nich ma w domu komputer osobisty, odtwarzacz DVD, kamerę, telefon komórkowy i telewizor cyfrowy. Prawie co piąty (19%) ma w domu dostęp do sieci bezprzewodowej integrującej te wszystkie urządzenia.

Jeden komputer, wiele oczekiwań

W ten sposób dla rosnącej części społeczeństwa komputer przenośny stał się nieodzowną częścią codziennego życia. Niemal ten sam uniwersalny sprzęt w rękach różnych ludzi może pełnić zupełnie inne funkcje. Firma Intel podzieliła użytkowników komputerów na osiem grup (m.in. internautów, graczy, użytkowników rodzinnych, mobilnych profesjonalistów, projektantów i twórców), które mają zupełnie inne oczekiwania względem funkcjonalności sprzętu. I tak mobilni profesjonaliści szukają wytrzymałego sprzętu z pojemną pamięcią, który oferuje wysoką wydajność umożliwiającą równoległe korzystanie z kilku aplikacji i pozwala na przygotowanie efektownych prezentacji. Z kolei użytkownikom rodzinnym zależy przede wszystkim na dużej uniwersalności sprzętu, który jest wykorzystywany zarówno do pracy, jak i zabawy. Sprostanie tym wszystkim wymaganiom sprawia, że nowoczesny laptop musi, po pierwsze, być wyposażony w szereg funkcji, jeszcze kilka lat temu instalowanych jedynie w najmocniejszych komputerach stacjonarnych, i po drugie, być narzędziem zbudowanym z wysokiej jakości podzespołów.

Nowy wymiar pracy

Nowoczesne komputery przenośne stały się dziś uniwersalnym narzędziem, wykorzystywanym zarówno do pracy, jak i rozrywki.

Bogata funkcjonalność. Walter S. Mossberg, ceniony publicysta Wall Street Journal i popularny tester nowoczesnych technologii, radziIndeks górny 8, by wybierając sprzęt, nie kierować się jedynie takimi czynnikami, jak: rozmiary ekranu, waga, procesor, pamięć, twardy dysk czy system operacyjny. Uważa, że warto wziąć pod uwagę nowe, przydatne funkcje, które dziś różnicują przenośny sprzęt komputerowy, takie jak: możliwość odtwarzania plików wideo w wysokiej rozdzielczości, pojemność baterii, jakość urządzeń umożliwiających łączność bezprzewodową, wbudowane w komputer kamery i mikrofony. Nowoczesny laptop powinien być urządzeniem pozwalającym na odtwarzanie materiałów multimedialnych (filmów i zdjęć) na poziomie porównywalnym z tym gwarantowanym przez telewizory cyfrowe (a więc w standardzie High Definition Blu‑ray Disc), a także na zapis i montaż materiałów sfilmowanych kamerą HD. Powinien także umożliwiać zdalną komunikację z internetem i innymi urządzeniami elektronicznymi, najlepiej przy wykorzystaniu kilku alternatywnych technologii (WiFi, 3G, Bluetooth). Dzięki upowszechnieniu standardu DLNA (Digital Living Network Alliance), definiującego komunikację pomiędzy urządzeniami, komputer staje się stacją zarządzającą domową elektroniką, którą naszpikowane są nowoczesne domy. Wysoka jakość.

Wykorzystanie komputerów przenośnych do wielu różnych celów powoduje ich szybsze zużycie. Dlatego coraz większe znaczenie dla użytkowników ma jakość wykonania samego komputera i użytych podzespołów. Decydują one nie tylko o tym, jak długo użytkownik będzie mógł korzystać z komputera, ale także jakich programów będzie mógł używać. Ustawiczny rozwój oprogramowania i standardu zapisu multimediów wymusza regularną wymianę sprzętu, która w tej chwili odbywa się co trzy – cztery lataIndeks górny 9. „Wielu kupujących, którzy przy wyborze komputera kierują się ceną, nie zdaje sobie sprawy z tego, jak przestarzałe i nietrwałe są podzespoły w tanich stacjach. W rezultacie muszą częściej wymieniać sprzęt tylko po to, by móc w pełni korzystać z możliwości, jakie dają nowe programy”, mówi Grzegorz Wachowicz z Sony Poland. Zbudowany z tańszych podzespołów sprzęt zwykle oznacza także wyższe koszty użytkowania wynikające z dużego poboru energii elektrycznej.

Odpowiedź producentów

Odpowiadając na nowe potrzeby, wynikające ze zmiany stylu życia i sposobów korzystania z komputerów, dostawcy sprzętu wyposażają swoje produkty w urządzenia umożliwiające łączność bezprzewodową, czytniki płyt DVD i Blu‑Ray, a także funkcje pozwalające na efektywne gospodarowanie energią. Tu dobrym przykładem są produkty Sony VAIO z wbudowanymi procesorami Intel Core 2 Duo, zapewniające wysoką wydajność, zintegrowane połączenie bezprzewodowe i możliwość kilkugodzinnej pracy na bateriach dzięki zaawansowanej technologii SpeedStep, która pozwala na selektywne uruchamianie elementów systemu operacyjnego. Wszystkie modele zostały również wyposażone w funkcję „szybkiego startu”, który umożliwia uruchomienie przeglądarki WWW i odtwarzacza mediów bez konieczności ładowania systemu Windows.

Sony oferuje kilka linii produktów dla użytkowników o różnych oczekiwaniach. I tak, z myślą o osobach zainteresowanych wykorzystaniem komputerów do pracy w trakcie podróży lub dojazdów do biura firma stworzyła serie notebooków TT i Z, cechujących się przede wszystkim doskonałą wydajnością i niską wagą. Użytkownicy często wykorzystujący komputer do oglądania filmów i zdjęć, a także osoby profesjonalnie zajmujące się obróbką obrazu i dźwięku, powinni zainteresować się komputerami Sony VAIO z serii: AW, FW i NS. Osoby, które przywiązują wagę do estetyki urządzeń, powinny zainteresować się komputerami z serii CS, dostępnymi w jednym z pięciu wyrazistych kolorów i z unikalnym zestawem akcesoriów dodatkowych.

Wszystkie komputery oferują rozbudowane funkcje komunikacyjne i multimedialne. Są wyposażone w najnowszą kartę sieci bezprzewodowej LAN 802.11a/b/g/n (Draft- -n), zapewniają wysoką prędkość połączeń i duży zasięg. W niektórych modelach VAIO jest ona uzupełniona przez wbudowane modemy 3G, które zapewniają alternatywny kanał komunikacji z internetem. Dzięki wbudowaniu urządzeń do komunikacji Bluetooth komputery można łatwo integrować bezprzewodowo z wieloma urządzeniami. Notebooki mają szereg portów umożliwiających integrację z urządzeniami, takimi jak telewizor, kamera cyfrowa czy ekran zewnętrzny.

Dodatkowo są VAIO wyposażone w napęd Blu‑ray Disc lub Blu‑ray Disc Combo, pozwalające na oglądanie materiałów wideo w formacie High Definition, a także zapis i montaż materiałów zarejestrowanych za pomocą kamery HD. Komputery mają także wbudowaną kamerę, która umożliwia prowadzenie wideokonferencji i wideorozmów.

Zapewniają również doskonałej jakości dźwięk przestrzenny w systemie Dolby Home Theatre. Niektóre modele posiadają wbudowaną zintegrowaną hybrydową cyfrowo- analogową głowicę telewizyjną z pilotem, dzięki czemu na ekranie notebooka można wygodnie oglądać i nagrywać program telewizyjny. Na każdym komputerze jest dodatkowo zainstalowane oprogramowanie Adobe, za pomocą którego można obrabiać zdjęcia i tworzyć multimedialne pokazy slajdów.

Odpowiadając na nowe potrzeby, wynikające ze zmiany stylu życia użytkowników i sposobów korzystania z komputerów, dostawcy sprzętu tacy jak Sony wyposażają swoje produkty w szereg funkcji znanych dotychczas tylko z najbardziej nowoczesnych stacji roboczych.

***

Jaki będzie efekt tych wszystkich zmian związanych ze wzrostem mobilności pracowników i rozwojem nowoczesnych technologii dla nowoczesnych organizacji? Przez dekady firmy bazowały na niemal niezmiennych procesach w zakresie rekrutacji i zarządzania personelem. „Dziś to już nie działa”, przekonuje Susan Cantrell z Accenture Institute for High Performance BusinessIndeks górny 10. Aby zachować konkurencyjność i przyciągnąć do pracy dobrych kandydatów, firmy powinny traktować każdego z nich indywidualnie. Badania Accenture Institute for High Performance Business, przeprowadzone dwa lata temu wśród menedżerów z 51 wielkich światowych korporacji, pozwoliły na wyodrębnienie czterech podstawowych działań, które powinny podjąć organizacje w związku z rosnącym zróżnicowaniem i mobilnością personelu. Przede wszystkim: odpowiednia segmentacja personelu, umożliwienie pracownikom samodzielnego wyboru najbardziej efektywnych metod pracy, przy równoczesnym osobistym wsparciu ze strony przełożonych.

Długofalowe efekty tej ewolucji pracy mogą być jeszcze bardziej interesujące. James Katz, profesor Rutgers University, twierdzi, że doprowadzą one do reintegracji sfery społecznej i produkcyjnej, typowej m.in. dla społeczności pierwotnych. Skutki tych zmian będą miały dwojaki charakter. Z jednej strony doprowadzi to do całkowitego zniesienia granic w komunikacji. Z drugiej – skutkiem tego będzie większa presja na efektywność wynikającą właśnie z rozwoju nowoczesnych technologiiIndeks górny 11. To wszystko oznacza jeszcze więcej wyzwań zarówno dla pracowników, jak i zatrudniających ich organizacji oraz firm wspomagających codzienne funkcjonowanie korporacji.

  1. Wyd. McGrow‑Hill, 2009.

  2. Cyt. za Rob Salkowitz, Generation Blended. Managing Across the Technology Age Gap, 2008.

  3. „IDC Worldwide mobile worker population 2007–2011 forecast”, grudzień 2007.

  4. Więcej na ten temat m.in. w „The Economist Nomads At Work. Special report on mobile telecoms”, 12 kwietnia 2009.

  5. Badania TNS OBOP przeprowadzone we wrześniu 2007 roku na zlecenie firm D‑Link, Intel, Toshiba.

  6. Źródło: Gartner, Global PC Forecast and Shipments „Quarterly Statistics: Database”, aktualizacja z czerwca 2008.

  7. Badania Millward Brown SMG/KRC zostały przeprowadzone na zlecenie firmy D‑Link.

  8. Walter S. Mossberg „Consider Your Needs, Then Use This Guide to Buying a Laptop”, Wall Street Journal, 10 kwietnia 2008.

  9. Tego typu rekomendacje obowiązują m.in. na wszystkich najważniejszych amerykańskich uczelniach.

  10. „The Work Force of One”, MIT Sloan Management Review, 15 czerwca 2007.

  11. Więcej na ten temat w: „The Economist Nomads At Work. Special report…”.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

• Jak generować wartość z AI dzięki małym transformacjom w biznesie - Webster
Premium
Jak generować wartość z AI dzięki małym transformacjom w biznesie

Liderzy skutecznie wykorzystują duże modele językowe, stopniowo minimalizując ryzyko i tworząc solidne fundamenty pod przyszłe transformacje technologiczne, dzięki czemu generują realną wartość dla swoich organizacji.

Niespełna dwa lata temu generatywna sztuczna inteligencja (GenAI) trafiła na czołówki stron gazet, zachwycając swoimi niezwykłymi możliwościami: mogła prowadzić rozmowy, analizować ogromne ilości tekstu, dźwięku i obrazów, a nawet tworzyć nowe dokumenty i dzieła sztuki. To najszybsze w historii wdrożenie technologii przyciągnęło ponad 100 mln użytkowników w ciągu pierwszych dwóch miesięcy, a firmy z różnych branż rozpoczęły eksperymenty z GenAI. Jednak pomimo dwóch lat intensywnego zainteresowania ze strony kierownictwa i licznych prób wdrożeniowych nie widać wielkoskalowych transformacji biznesowych, które początkowo przewidywano. Co się stało? Czy technologia nie spełniła oczekiwań? Czy eksperci się pomylili, wzywając do gigantycznych zmian? Czy firmy były zbyt ostrożne? Odpowiedź na te pytania brzmi: i tak, i nie. Generatywna sztuczna inteligencja już teraz jest wykorzystywana w wielu firmach, ale nie – jako lokomotywa radykalnej transformacji procesów biznesowych. Liderzy biznesu znajdują sposoby, by czerpać realną wartość z dużych modeli językowych (LLM), nie modyfikując całkowicie istniejących procesów. Dążą do małych zmian (small t) stanowiących fundament pod większe przekształcenia, które dopiero nadejdą. W tym artykule pokażemy, jak robią to dzisiaj i co możesz zrobić, aby tworzyć wartość za pomocą generatywnej sztucznej inteligencji.

Premium
Polski przemysł na rozdrożu

Stoimy przed fundamentalnym wyborem: albo dynamicznie przyspieszymy wdrażanie automatyzacji i robotyzacji, co sprawi, że staniemy się aktywnym uczestnikiem czwartej rewolucji przemysłowej, albo pogodzimy się z perspektywą erozji marż pod wpływem rosnących kosztów operacyjnych i pogłębiającego się strukturalnego niedoboru wykwalifikowanej siły roboczej.

Jak alarmują prognozy Polskiego Instytutu Ekonomicznego, do 2030 r. w samej Europie może zabraknąć nawet 2,1 mln wykwalifikowanych pracowników, co czyni automatyzację nie jedną z możliwości, lecz strategiczną koniecznością. Mimo że globalnie liczba robotów przemysłowych przekroczyła już 4,2 mln jednostek, a w Europie w 2023 r. wdrożono rekordowe 92,4 tys. nowych robotów, Polska wciąż pozostaje w tyle. Nasz wskaźnik gęstości robotyzacji, wynoszący zaledwie 78 robotów na 10 tys. pracowników przemysłowych, znacząco odbiega od europejskiego lidera – Niemiec (397 robotów na 10 tys. pracowników), czy globalnego pioniera – Korei Południowej (tysiąc robotów na 10 tys. pracowników). W Scanway – firmie, która z sukcesem łączy technologie rozwijane dla sektora kosmicznego z potrzebami przemysłu – jesteśmy przekonani, że przyszłość konkurencyjności leży w inteligentnym wykorzystaniu danych, zaawansowanej automatyzacji opartej na AI oraz strategicznej gotowości do wprowadzania zmian technologicznych. Czy jednak zaawansowana wizja maszynowa napędzana przez sztuczną inteligencję może się stać katalizatorem, który pozwoli sprostać wyzwaniom i odblokować uśpiony potencjał innowacyjny polskiej gospodarki?

Premium
Zamień konflikt we współpracę

Destrukcyjny konflikt w zespole zarządzającym może zahamować rozwój organizacji. Skuteczne zarządzanie takimi napięciami wymaga od liderów świadomego odejścia od rywalizacji o władzę na rzecz współpracy oraz strategicznego, systemowego myślenia.

Konflikt w zespole zarządzającym, szczególnie wtedy gdy przeradza się w trwały, emocjonalny antagonizm, staje się realnym zagrożeniem dla efektywności całej organizacji. Studium przypadku firmy X-Style.

Jak zapewnić stabilność i elastyczność na rynku zielonej energii?

Dynamiczne zmiany na rynku energii oraz rosnące znaczenie OZE i celów ESG stawiają przed firmami nowe wyzwania. W tym kontekście Reo.pl (Grupa Enerconet) kładzie nacisk na elastyczność, dogłębną analizę potrzeb klienta i transparentność danych. O strategiach budowania długoterminowych relacji i zapewniania przewidywalności w sektorze odnawialnym opowiada Grzegorz Tomasik, prezes Reo.pl. 

Reo.pl działa na polskim rynku od 2022 roku. Jakie wyzwania napotkali państwo przy wprowadzaniu elastyczności i dostosowywaniu się do dynamicznych zmian w sektorze OZE?

Chociaż marka Reo.pl powstała na początku 2022 r., nasza grupa – Enerconet – działa na rynku energetycznym już od 2007 r. Ta wieloletnia obecność w sektorze OZE i doświadczenie w obrocie energią dają nam status dojrzałego podmiotu, wspartego silnym zespołem i dogłębną znajomością branży.

Od 2007 r. sektor OZE przeszedł znaczącą transformację, obejmującą regulacje, mechanizmy rynkowe i podejście firm do zakupu zielonej energii. Kluczową zmianą był rozwój bezpośrednich kontraktów (P2P) między wytwórcami OZE a odbiorcami końcowymi. Spółki tworzące dziś Enerconet aktywnie uczestniczyły w tej ewolucji od samego początku, analizując rynek i wypracowując skuteczne rozwiązania, co ostatecznie doprowadziło do uruchomienia platformy Reo.pl.

Premium
Gdy projekt wymyka się spod kontroli

Polskie firmy technologiczne coraz częściej realizują złożone zlecenia dla międzynarodowych gigantów. Jednak nawet najlepiej przygotowany zespół może przy takim projekcie natknąć się na nieoczekiwane przeszkody. Przykład firmy Esysco wdrażającej szyfrowanie poczty e-mail dla jednego z największych niemieckich banków pokazuje, jak szybko może runąć precyzyjnie zaplanowany harmonogram oraz jak radzić sobie z nieprzewidywalnymi wyzwaniami.

Polskie firmy technologiczne coraz częściej zdobywają międzynarodowe kontrakty i realizują projekty, które jeszcze niedawno były zarezerwowane wyłącznie dla międzynarodowych rywali. Dzięki temu zdobywają zagraniczne rynki, osiągając imponujące wyniki eksportu usług IT, który w 2023 r. przekroczył 16 mld dolarów. W ostatniej dekadzie przychody branży wzrosły niemal czterokrotnie, a wartość eksportu – aż 7,5 razy, dzięki czemu polski sektor IT stał się motorem rodzimego eksportu. Kluczowymi kierunkami ekspansji są Stany Zjednoczone, Niemcy i Wielka Brytania, a wśród najsilniejszych obszarów znajdują się fintech, cyberbezpieczeństwo, sztuczna inteligencja, gry oraz rozwój oprogramowania.

Polska wyróżnia się w regionie Europy Środkowo-Wschodniej jako największy eksporter usług IT, przewyższając Czechy czy Węgry, a pod względem jakości specjalistów IT zajmuje trzecie miejsce na świecie. Jednak do pełnego wykorzystania tego potencjału konieczne jest pokonanie barier takich jak ograniczony dostęp do kapitału na ekspansję, rosnące koszty pracy oraz niedostateczne doświadczenie w międzynarodowej sprzedaży i marketingu. To jednak nie wszystko. Przy współpracy z międzynarodowymi gigantami trzeba również pamiętać o nieznanej polskim wdrożeniowcom skali, złożoności i nieprzewidywalności towarzyszącym tak wielkim projektom. Dobrym przykładem może być nasze wdrożenie dla jednego z największych niemieckich banków, z którym podpisaliśmy kontrakt na wprowadzenie systemu zabezpieczeń e-maili dla ponad 300 tys. użytkowników rozsianych po całym świecie. Technologicznie byliśmy gotowi, ale rzeczywistość szybko zweryfikowała nasze plany.

Premium
Praktyczny poradnik kreowania wartości z dużych modeli językowych

Gdy w 2022 r. pojawiły się powszechnie dostępne duże modele językowe (LLM), ich potężna zdolność do generowania tekstu na żądanie zapowiadała rewolucję w produktywności. Jednak mimo że te zaawansowane systemy AI potrafią tworzyć płynny tekst w języku naturalnym i komputerowym, to są one dalekie od doskonałości. Mogą halucynować, wykazywać się logiczną niespójnością oraz produkować treści nieadekwatne lub szkodliwe.

Chociaż technologia ta stała się powszechnie dostępna, wielu menedżerów nadal ma trudności z rozpoznawaniem przypadków użycia LLM-ów, w których poprawa produktywności przewyższa koszty i ryzyka związane z tymi narzędziami. Potrzebne jest bardziej systematyczne podejście do wykorzystywania modeli językowych, tak aby uefektywnić procesy biznesowe, a jednocześnie kontrolować słabe strony LLM-ów. Proponuję trzy kroki ułatwiające osiągnięcie tego celu. Po pierwsze, należy rozłożyć proces na mniejsze zadania. Po drugie, trzeba ocenić, czy każde zadanie spełnia tzw. równanie kosztów GenAI, które szczegółowo wyjaśnię w tym artykule. Jeśli ten warunek zostanie spełniony, należy uruchomić projekt pilotażowy, iteracyjnie oceniać jego wyniki oraz na bieżąco wprowadzać zmiany w celu poprawy rezultatów.

Kluczowe w tym podejściu jest pełne zrozumienie, w jaki sposób mocne i słabe strony modeli językowych odpowiadają specyfice danego zadania; jakie techniki umożliwiają ich skuteczną adaptację w celu zwiększenia wydajności; oraz jak te czynniki wpływają na bilans kosztów i korzyści – a także na ocenę ryzyka i potencjalnych zysków – związanych z wykorzystaniem modeli językowych do podnoszenia efektywności realizowanych działań.

Premium
Dlaczego odważne pomysły giną w szufladach menedżerów i co z tym zrobić?

Najbardziej innowacyjne, nietypowe idee często nie zostają zrealizowane – nie dlatego, że są złe, ale dlatego, że wywołują niepewność. Co może pomóc menedżerom w podejmowaniu ryzykownych, lecz potencjalnie przełomowych decyzji? Kluczowe okazuje się świadome budowanie sieci doradczej.

Menedżerowie, którzy są świadomi znaczenia innowacji w rozwoju organizacji, często zachęcają członków swoich zespołów do dzielenia się świeżymi i kreatywnymi pomysłami. Jednak wielu pracowników skarży się, że ich najlepsze propozycje są przez zwierzchników często pomijane, odrzucane lub niewłaściwie rozumiane.

Paradoksalnie to właśnie menedżerowie mogą stanowić jedną z największych barier dla innowacji. Mocno zakorzenieni we własnych obszarach specjalizacji, często nie dostrzegają wartości nowatorskich idei – szczególnie wtedy, gdy pomysły te wyznaczają nowe ścieżki w ich dziedzinie.

Technologia to zaledwie 5% sukcesu – pozostałe 95% to ludzie

W świecie, w którym digitalizacja stała się koniecznością, sukces zależy nie od samej technologii, lecz od umiejętności jej wykorzystania. O tym, jak multidyscyplinarne podejście, kobiece przywództwo i kultura oparta na bezpieczeństwie psychologicznym pozwoliły Archicom zbudować efektywny cyfrowy ekosystem, opowiada Agata Skowrońska-Domańska, wiceprezeska zarządu firmy.

AI dla wszystkich - Mechło
Premium
AI dla wszystkich: jak ją wdrożyć w firmie?

Sztuczna inteligencja nie jest już zarezerwowana wyłącznie dla dużych korporacji i technologicznych gigantów. Dziś każdy może korzystać z narzędzi opartych na AI, a bariera kosztów znacząco się obniżyła. To jednak nie znaczy, że korzystanie z tych technologii jest proste i zrozumiałe dla wszystkich.

Powszechna dostępność sztucznej inteligencji (AI) nie rozwiązuje kluczowego problemu: braku wiedzy o tym, jak skutecznie i odpowiedzialnie z niej korzystać. Dlatego edukacja staje się nie tylko wsparciem, ale wręcz warunkiem realnego wykorzystania potencjału tej technologii. Umiejętność pracy z AI powinna być dziś traktowana jak podstawowa kompetencja, niezbędna zarówno w życiu zawodowym, jak i codziennym. Tym bardziej, że generatywna sztuczna inteligencja (GenAI) coraz śmielej wkracza na polski rynek, oferując firmom wiele korzyści: począwszy od automatyzacji drobnych zadań aż po strategiczne przedsięwzięcia.

Premium
Jak zarządzać długiem technologicznym w erze AI

Sztuczna inteligencja rewolucjonizuje świat biznesu, ale jednocześnie przyczynia się do narastania długu technologicznego w firmach. Oto cztery kluczowe wskazówki dla liderów, które pomogą świadomie zarządzać kompromisami i stworzyć przestrzeń na innowacje.

Dług technologiczny działa jak kotwica, która spowalnia wysiłki liderów biznesu zmierzające do sprawnego zarządzania organizacją. Dodatkowa praca i nagromadzone koszty wynikające z doraźnych rozwiązań, nieaktualnych aplikacji i starzejącej się infrastruktury ograniczają zdolność firm do innowacji, konkurowania i długoterminowego rozwoju.

Pewien poziom długu technologicznego jest nieunikniony. Aby zachować elastyczność, przedsiębiorstwa często wdrażają nowe technologie w ekspresowym tempie, świadome, że w przyszłości będą musiały ponieść koszty modernizacji tych systemów. Ten kompromis staje się jednak coraz trudniejszy w miarę postępującej implementacji sztucznej inteligencji. Przy rocznych kosztach przekraczających 2,41 bln dolarów w samych tylko w Stanach Zjednoczonych, dług technologiczny nie jest już wyłącznie problemem IT – to realne obciążenie biznesowe, które wymaga uwagi na najwyższym szczeblu zarządzania.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!