Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
Analityka i Business Intelligence

Nowe źródło mądrości?

29 marca 2013 2 min czytania
Zdjęcie Witold B. Jankowski - Dr Witold Jankowski, prezes ICAN Institute. Wykładowca i praktyk biznesowy, jeden z najbardziej doświadczonych konsultantów strategicznych w Europie. Jest założycielem i prezesem ICAN Institute oraz współtwórcą magazynów „MIT Sloan Management Review Polska” oraz „ICAN Management Review”.
Witold Jankowski
Nowe źródło mądrości?

Postulat „zarządzania opartego na dowodach” propagujemy na łamach „Harvard Business Review Polska” od początku wydawania pisma. Ta zaczerpnięta z medycyny koncepcja polega na wykorzystywaniu – tam, gdzie to możliwe – rozwiązań o potwierdzonej skuteczności i równoczesnym podejmowaniu odważnych decyzji opartych na pewnym rygoryzmie naukowym: stawianiu hipotez i starannym ich weryfikowaniu.

Wraz z rozwojem technologii i zdolności analitycznych możliwości wykorzystania tej koncepcji rozszerzają się. Idea Big Data, której poświęcamy w tym numerze blok artykułów, to coś znacznie potężniejszego niż rozumiana po dawnemu analityka. Menedżerowie mogą mierzyć różne zjawiska, a tym samym nimi precyzyjniej zarządzać, sporządzać lepsze prognozy i podejmować inteligentniejsze decyzje. Szanse, jakie niesie to dla biznesu, przedstawiamy w tekście „Big Data, czyli przełom w zarządzaniu firmą”. Menedżerowie, którzy szukają metod pracy z wielkimi zbiorami danych, potrzebują nowych umiejętności i zasobów. Zarówno dotyczących pozyskiwania informacji, jak i budowy modeli analitycznych i nowej kultury pracy i podejmowania decyzji. Szczegóły znajdą Państwo w artykule „Jak wykorzystywać zaawansowane narzędzia analityczne”.

Wykorzystanie nowych szans biznesowych, które – także dzięki Big Data – pojawiają się dziś niespodziewanie i równie szybko przemijają, wymaga od firm dostosowań strukturalnych. Choć tradycyjne hierarchie i procesy zarządcze – składowe „systemu operacyjnego” każdej spółki – mogą spełniać codzienne wymagania zarządzania firmą, rzadko kiedy wystarczają, by szybko zidentyfikować istotne zagrożenia, stworzyć inicjatywy strategiczne i sprawnie je wdrożyć. Rozwiązaniem jest drugi system operacyjny przeznaczony do projektowania i wdrażania strategii. Wskazówki dotyczące takiego rozwiązania znajdą Państwo w artykule Johna Kottera „Szybciej!”.

W pędzie ku elastyczności i szybkości działania nie można stracić z oczu długofalowych celów firmy. To zaś świetnie potrafią robić firmy rodzinne. Spółki te często radzą sobie lepiej od innych, gdyż koncentrują się bardziej na odporności niż na wynikach. Więcej informacji na ten temat znajdą Państwo w artykule „Czego możemy się nauczyć od firm rodzinnych”.

Na koniec polecam lekturę pozostałych artykułów i życzę znalezienia prawdziwych skarbów w informacjach i danych dostępnych dla firmy! Czytaj więcej w HBRP ».

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Koniec ery tradycyjnych wyprzedaży: liczy się już nie tylko cena

Sezon wyprzedaży 2025 pokazał już na starcie, że tradycyjne strategie rabatowe przestają działać.  Najnowsze badanie BCG dowodzi, że wchodzimy w erę „aktywnego konsumenta”, który nie podąża już ślepo za rabatami. Zamiast tego domaga się transparentności i realnej wartości. Dzieje się tak gdyż konsumenci masowo uzbroili się w generatywną sztuczną inteligencję do weryfikowania promocji i szukania realnej wartości. Dlatego Twoim największym konkurentem nie jest inna firma, lecz osobisty agent AI Twojego klienta.

Multimedia
Co nam się wmawia na temat sztucznej inteligencji?

Jakie narracje słyszymy na temat sztucznej inteligencji i co one z nami robią i jakie wywołują skutki? Jakie kształtują w nas wyobrażenia, oczekiwania, emocje, obawy i pragnienia? Do jakich zachowań nas mobilizują? Odpowiedzi na te wszystkie pytania szuka w 14 odcinku „Limitów AI” Iwo Zmyślony wraz z Edytą Sadowską oraz Kasią Zaniewską.  Rozmówcy analizują narracje na temat AI oraz o sile perswazji i jej społecznych skutkach.

Pięć cech liderów napędzanych technologią Pięć cech liderów napędzanych technologią

W dobie gwałtownych zmian technologicznych to CEO, którzy aktywnie zdobywają kompetencje cyfrowe i odważnie redefiniują swoje modele biznesowe, wyznaczają nową jakość przywództwa. Odkryj, jak pięć cech liderów napędzanych technologią przekłada się na przewagę konkurencyjną i trwały wzrost firmy.

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Premium
Efekt domina w zarządzaniu dobrostanem

Kultura dobrostanu staje się nowym filarem przywództwa. Firmy, które inwestują w wellbeing liderów i zespołów, uruchamiają efekt domina – rozwijają kompetencje, wzmacniają kulturę organizacyjną i budują przewagę na rynku.

Wybieram MIT

Cyfrowa transformacja to dziś nie wybór, lecz konieczność. Jak pokazuje doświadczenie Grupy Symfonia, przemyślane inwestycje w technologie potrafią odmienić kierunek rozwoju firmy i stać się impulsem do trwałej przewagi konkurencyjnej.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!