Reklama
Dołącz do liderów przyszłości i zdobądź przewagę! Sprawdź najnowszą ofertę subskrypcji
Strategia rozwoju

Najwyższy czas, by przygotować miejsca pracy na upały

20 lipca 2022 7 min czytania
Zdjęcie Maria Korcz - Redaktorka "MIT Sloan Management Review Polska" oraz "ICAN Management Review".
Maria Korcz
Najwyższy czas, by przygotować miejsca pracy na upały

W nadchodzącym tygodniu temperatury w niektórych częściach Polski mogą sięgnąć nawet 39°C. To nie pierwszy, ale też nie ostatni tydzień tego lata, kiedy towarzyszyć będą nam uciążliwe zjawiska pogodowe powodujące zmęczenie, problemy z koncentracją, a niekiedy problemy zdrowotne. Co w obliczu fali upałów oznacza obowiązek pracodawców do zapewnienia odpowiednich warunków pracy oraz jak zadbać o dobre samopoczucie, kiedy termometry wskazują kolejne rekordy?

W wyniku przebywania w wysokich temperaturach oprócz powszechnie znanych i rozpoznawanych schorzeń, jak udar cieplny i odwodnienie, dojść może także do wyczerpania cieplnego. Objawia się ono spadkiem koncentracji, zmęczeniem i bólem głowy, powoduje niepewny chód, obfite pocenie i przyspieszone bicie serca. W efekcie wyczerpania cieplnego pojawiają się także problemy z koncentracją, a jeśli nie poprawimy komfortu cieplnego w pracy, organizm w pewnym momencie może być już do niej zupełnie niezdolny. Dlatego odpowiednie przygotowanie miejsc pracy na kolejną falę upałów jest dziś niezwykle ważne i powinno leżeć w interesie pracodawców – już przy temperaturze wynoszącej 33–34°C osoba pracująca z umiarkowaną intensywnością traci 50% zdolności do wykonywania swoich obowiązków, podaje raport International Labour Organization Working on a warmer planet. The impact of heat stress on labour productivity and decent work. Straty ekonomiczne spowodowane zbyt wysoką temperaturą w miejscu pracy oszacowano w 1995 roku na 280 mld dolarów. Za 8 lat, w 2030 roku, mogą one wynieść 2,4 bln dolarów, czyli prawie 9 razy więcej niż 27 lat temu. Czas więc, by na dobre przygotować miejsca pracy na nadchodzące, coraz cieplejsze lata.

„Zgodnie z przepisami Kodeksu pracy i BHP, pracodawca musi zapewnić swoim pracownikom dostęp do wody pitnej oraz wody użytkowej. Powinien także zezwolić na robienie przerw w trakcie wypełniania obowiązków, ale ich częstotliwości i długość zależą w głównej mierze od indywidualnych rozporządzeń, podobnie zresztą jak ewentualne skrócenie czasu pracy. Pracownicy biurowi przebywający w nowoczesnych budynkach mają zwykle do dyspozycji klimatyzację. Ale co w przypadku starych biur i hal produkcyjnych z niewydolnymi systemami wentylacyjnymi? Tutaj ważna jest kreatywność właścicieli, choćby rozstawienie wentylatorów. Jedna ze współpracujących z nami firm wykazała się pomysłowością i oprócz wentylatorów na hali produkcyjnej ustawiła także zamrażarki z sorbetami dla pracowników” mówi Mikołaj Zając, ekspert rynku pracy, prezes polskiej firmy doradczej Conperio, specjalizującej się w problematyce absencji chorobowej.

Po pierwsze: komfort cieplny

W pierwszej kolejności pracodawcy powinni zadbać o właściwą temperaturę w pomieszczeniach, w których znajdują się ludzie. Ta według przepisów powinna być „komfortowa”. W żadnym z aktów prawnych regulujących obowiązki pracodawców nie jest jednak określone, ile powinna wynosić. W materiałach Państwowej Inspekcji Pracy Praca w wysokich i niskich temperaturach wskazano natomiast, że dla miejsc, w których wykonuje się lekkie prace w pozycji siedzącej, latem zakres optymalnych temperatur wynosi od 23,9°C do 26,7°C. W przeprowadzonym w słoweńskim zakładzie produkującym pojazdy silnikowe badaniu, które przywołano w raporcie Working on a warmer planet. The impact of heat stress on labour productivity and decent work, stwierdzono, że ponad 90% ankietowanych uznało panującą w pomieszczeniach temperaturę (latem 2016 roku) za problematyczną, a co druga osoba doświadczyła bólu głowy i zmęczenia, spowodowanych właśnie zbyt wysoką temperaturą.

Dziś wiele biur jest już wyposażonych w klimatyzację, która pozwala szybko zapomnieć o upale za oknem, dobrze jest jednak pamiętać, że nie powinna być niższa niż 18°C, a przemieszczanie się między obszarami o dużej różnicy temperatur może być niebezpieczne dla zdrowia. Szczególnie zagrożone są w tym wypadku grupy pracujące np. w chłodniach, gdzie trzeba przystosowywać się do różnicy wynoszącej niekiedy nawet 50°C. We wspomnianym materiale PIP przypomina też, że: niekonserwowane urządzenia klimatyzacyjne mogą stać się siedliskiem bakterii Legionella pneumophila, wywołujących ostre zapalenie płuc.

Indeks górny Przykład zielonego dachu, który pozwala obniżyć temperaturę w budynku, a jednocześnie pełni rolę miejsca relaksu. Źródło: shutterstock Indeks górny koniec

Po drugie: nawodnienie

Dla zapewnienia bezpieczeństwa w czasie upałów kluczowe jest odpowiednie nawodnienie. To do obowiązków pracodawców należy zapewnienie napojów – dla pracowników wykonujących swoje obowiązki na przestrzeni otwartej, kiedy temperatura wynosi powyżej 25°C, a dla pracowników biurowych, kiedy wynosi ona więcej niż 28°C. W przypadku pracy w gorącym mikroklimacie (czyli wówczas, gdy wartość wskaźnika obciążenia termicznego Wet Bulb Globe Temperature wynosi powyżej 25°C) napoje powinny być wzbogacone w sole mineralne i witaminy. Jeśli natomiast obciążenie pracą w mikroklimacie gorącym przekroczy akceptowalną normę, należy ograniczyć czas pracy bez pomniejszania wynagrodzenia wypłacanego pracownikom.

Po trzecie: przygotuj się na przyszłość

Naukowcy są zgodni – z  roku na rok miesiące letnie będą tylko cieplejsze. Z perspektywy pracodawcy dobrze jest wobec tego zadbać o to, by minimalizować negatywny wpływ wysokich temperatur na pracowników nie tylko doraźnie (jak w przykładzie z lodówką sorbetów), ale także na dłuższą metę. Według wspomnianego raportu International Labour Organization skuteczną na to metodą jest odpowiednie projektowanie budynków, czyli np. rozwiązania inspirowane naturą, biomimetyczne, które wspomagają klimatyzację (a nawet całkowicie ja zastępują), skutecznie obniżając temperaturę bazową w budynkach. Zaliczyć do nich można zwiększanie masy termicznej budynków (to rozwiązanie dla firm, które dopiero planują budowę biur i mogą wybrać materiały o odpowiedniej gęstości, przewodności cieplnej oraz cieple właściwym), zwiększanie albedo (czyli zdolności odbijania promieni słonecznych) powierzchni budynków, którą można osiągnąć, pokrywając dach odpowiednią powłoką, stosowanie tak zwanych „zielonych dachów”, czyli dachów pokrytych roślinnością, które będą pomocne w obniżaniu temperatur wewnątrz budynków, a także zwiększenie zacienienia wewnątrz budynków poprzez np. żaluzje okienne. Te rozwiązania mają też dodatkowy pozytywny efekt uboczny: pozwalają zredukować działanie klimatyzacji, a to oznacza spore oszczędności coraz droższej energii.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Trzy zielone flagi, których szukają w pracy utalentowani pracownicy

W obliczu rosnącej liczby pracowników poszukujących sensu w pracy, organizacje, które chcą przyciągnąć i zatrzymać najlepsze talenty, muszą świadomie tworzyć środowisko pracy sprzyjające poczuciu wspólnoty, wpływu i rozwoju. Autorzy wskazują trzy „zielone flagi”, na które zwracają uwagę kandydaci: poczucie wspólnoty, poczucie wpływu  i możliwości rozwoju. Już w procesie rekrutacyjnym warto opowiadać o konkretnych historiach i doświadczeniach pracowników, które potwierdzają istnienie tych elementów. Takie podejście nie tylko przyciąga utalentowanych kandydatów, ale też zwiększa ich zaangażowanie i długofalową motywację.

Jak odbudować zaufanie w zespole? Powrót do biur nie może się udać bez tego składnika. Jak odbudować psychologiczny kontrakt zaufania w zespole?

Powrót do biur nie może się udać bez tego składnika. Jak odbudować psychologiczny kontrakt zaufania w zespole?

Wdrażanie polityki powrotu do biur to nie tylko kwestia liczby dni spędzanych stacjonarnie. Badania wykazują, że ważniejszy może okazać się sposób jej wprowadzenia, komunikowania i elastyczność egzekwowania. Fala demotywacji, z którą boryka się wiele przedsiębiorstw, wynika z tego, że rynek pracy naruszył psychologiczny kontrakt, niepisanie definiujący relacje zawodowe. Co powinni wiedzieć liderzy, by odbudować utracone zaufanie i skutecznie przeprowadzić transformację?

Decyzja o powrocie do biur lub utrzymaniu pracy zdalnej to jedno z głównych źródeł polaryzacji. Choć obie strony doszukują się w nich niewłaściwych intencji – jedna wysuwając oskarżenia o mikrozarządzanie, druga z kolei o roszczeniowość i lenistwo – prawda leży w zupełnie innym miejscu. Badania pokazują, że każdy z  trybów pracy może zostać wprowadzony zarówno z pozytywnym, jak i z negatywnym rezultatem.  W czym zatem tkwi problem? W ograniczonym zaufaniu pomiędzy pracodawcami a pracownikami, wynikającym z czysto transakcyjnego traktowania stosunku pracy. Sytuacja wymaga natychmiastowej ze strony liderów, aby jej efekty nie przybrały na sile.

dane syntetyczne Dane syntetyczne dają drugą szansę. Tak SAS pomaga firmom pokonać barierę braku danych

Brakuje Ci danych do rozwoju AI, testowania nowych rozwiązań lub podejmowania kluczowych decyzji biznesowych? Nie jesteś sam – dla wielu firm to największa bariera na drodze do postępu. Odkryj, jak dane syntetyczne, inteligentnie generowane informacje naśladujące rzeczywiste zbiory bez naruszania prywatności, otwierają nowe możliwości. Dowiedz się, jak firmy – od ochrony zagrożonych wielorybów po sektor finansowy – wykorzystują je do przełamywania ograniczeń, trenowania skuteczniejszych modeli AI i przyspieszania transformacji. Przeczytaj, dlaczego eksperci SAS prognozują, że dane syntetyczne wkrótce staną się standardem i jak Twoja organizacja może na tym skorzystać.

przywództwo w czasach niepewności Czego potrzebują pracownicy od liderów w czasach niepewności?

W obliczu rosnącej niepewności geopolitycznej, gospodarczej i technologicznej, oczekiwania wobec liderów ulegają zasadniczej zmianie. Jak pokazują badania Gallupa, McKinsey & Company oraz MIT Sloan Management Review, tradycyjne modele przywództwa oparte na hierarchii, kontroli i przewidywalności coraz częściej zawodzą.

Centrum Dowodzenia Cłami: odpowiedź na geopolityczne wstrząsy

W odpowiedzi na rosnącą niepewność geopolityczną i agresywną politykę celną, Boston Consulting Group proponuje firmom stworzenie centrów dowodzenia cłami – wyspecjalizowanych jednostek analizujących zmiany regulacyjne i wspierających szybkie decyzje strategiczne. Artykuł pokazuje, jak takie centrum może pomóc chronić marże, przekształcić kryzys w szansę i wzmocnić odporność firmy w globalnym handlu.

Chief Geopolitics Officer: odpowiedź na zmienność świata

W coraz mniej przewidywalnej rzeczywistości 2025 roku funkcja Chief Geopolitics Officer nie jest chwilową modą, lecz strategiczną odpowiedzią na rosnącą złożoność otoczenia biznesowego. Geopolityka przestała być czynnikiem zewnętrznym, natomiast stała się integralnym elementem zarządzania ryzykiem, planowania rozwoju i budowania przewagi konkurencyjnej. Organizacje, które już teraz integrują kompetencje geopolityczne z procesami decyzyjnymi na poziomie zarządu, zyskują realną odporność na wstrząsy systemowe, szybszy dostęp do informacji oraz zdolność przewidywania i adaptacji.

Europejski Kongres Finansowy 2025 Europejski Kongres Finansowy 2025 pod znakiem geopolityki, bezpieczeństwa i transformacji

W ostatnich latach mapa ryzyk geopolitycznych i gospodarczych uległa gwałtownej zmianie. Agresywna polityka Rosji, napięcia na linii USA–Chiny oraz zmagania liberalnych demokracji z ruchami populistycznymi redefiniują globalny porządek. Europa staje przed fundamentalnymi pytaniami o bezpieczeństwo, integrację i odporność instytucjonalną. To właśnie o tych kluczowych zagadnieniach będzie się toczyć dyskusja podczas Europejskiego Kongresu Finansowego, który odbędzie się 2–4 czerwca w Sopocie.

EKF to jedno z najważniejszych spotkań finansowych w Europie Środkowo-Wschodniej

EKF ma miejsce w Sopocie. W ciągu trzech dni odbędzie się szereg nieskrępowanych debat, podczas których poruszane będą kluczowe tematy wynikające z sytuacji geopolitycznej i narastającej niepewności co do relacji gospodarczych, handlowych i finansowych na świecie, ale także tematyka stabilności europejskiego i polskiego systemu finansowego. Ich owocem będą rekomendacje dotyczące zmian systemowych w polityce gospodarczej, służące bezpiecznemu i zrównoważonemu rozwojowi.

Jak narzędzia GenAI mogą, a jak nie mogą pomóc w prezentacji

Narzędzia GenAI mogą pomóc nam zaoszczędzić czas podczas zbierania materiałów i pisania prezentacji. Jednak liderzy powinni unikać wykorzystywania GenAI zbyt wcześnie w kreatywnym procesie tworzenia prezentacji. Przekaz trafia do odbiorców wtedy, gdy nawiążą z nim więź, a ta więź wynika z trzech bardzo ludzkich umiejętności: naszej zdolności do projektowania strategicznego przekazu, naszej kreatywnej oceny oraz naszej empatii.

Jak koncepcje lean management i just-in-time sprawdzają się w czasach niepewności? Jak lean management i just-in-time sprawdzają się w czasach niepewności?

Nazbyt często reakcją biznesu na niepewne czasy jest nicnierobienie, czyli „czekanie i obserwowanie”. Niestety takie podejście oznacza, że ​​biznes nie jest przygotowany na nadchodzące zmiany. Zdecydowanie lepszym rozwiązaniem jest wykonanie proaktywnych kroków, zmierzających do uzbrojenia firmy w elastyczność, pozwalającą na szybkie reagowania na nieprzewidywalne zdarzenia. Oto, czego uczy nas podejście lean management.

Niepewność to według wielu ekspertów najgorsze, co może spotkać biznes. Nie można bowiem przyjąć za pewnik żadnego z dostępnych rozwiązań. Niektórzy decydują się nie wprowadzać żadnych działań, czekając na jakikolwiek sygnał o stabilizacji. Inni gromadzą zapasy, a jeszcze inni wybierają wręcz odwrotne rozwiązanie – reagowania na bieżąco na poszczególne sygnały. Do zalecanych rozwiązań zalicza się w tej sytuacji koncepcja „szczupłego zarządzania”, która swoimi korzeniami sięga do Japonii lat 80. Chociaż wiele z jej założeń może okazać się trafne, warto pamiętać, że czasy się zmieniły, a warunki gospodarcze podlegają ciągłej ewolucji. W związku z tym nawet do strategii opartej na elastyczności warto podejść z odrobiną dystansu i dostosować ją do wszystkich zmiennych. Jak właściwie zaimplementować lean management, ze szczególnym uwzględnieniem just-in-time, w realiach niepewności gospodarczej, żeby na tym skorzystać z jednoczesną redukcją ryzyka?

Lider przyszłości? Ten, który potrafi współpracować

Współczesne życie zawodowe wymaga nie tylko doskonałości indywidualnej, ale także rozwijania umiejętności współpracy. Mistrzostwo i współdziałanie to dwa filary produktywności i sensu pracy. Autorka pokazuje, że współpraca bywa trudna — krucha, podatna na obojętność i konflikty — ale też niezwykle wartościowa. Poprzez badania, osobiste doświadczenia i refleksje wskazuje, jak relacje, sieci kontaktów oraz świadome budowanie otwartości wpływają na rozwój zawodowy. Kluczowe jest pielęgnowanie postawy opartej na zaufaniu, hojności i ciekawości oraz umiejętność zadania pytania, które zapala iskrę porozumienia i wspólnego działania.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!