Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
Przełomowe innowacje
Polska flaga

Mariusz Golec: Przejęcia to nie tylko szansa, ale też wyzwanie

1 września 2016 4 min czytania
Mariusz Golec
Mariusz Golec: Przejęcia to nie tylko szansa, ale też wyzwanie

Streszczenie: Transakcje fuzji i przejęć kończą się sukcesem, gdy realizacji strategii biznesowej towarzyszą szacunek do przejmowanej organizacji oraz spójna wizja rozwoju. Kultywując te wartości, można przeprowadzać udane procesy przejęć w każdym sektorze, niezależnie od skali i zasięgu działalności namierzonego celu. Dynamiczny rozwój Wieltonu jest efektem między innymi udanych akwizycji zagranicznych. Firma zdecydowała się na taką strategię rozwoju z kilku powodów. Wiele lat temu wytyczyła sobie cel, by znaleźć się w gronie trzech największych branżowych producentów w Europie. Aby to osiągnąć, musiała zdynamizować wzrost na dużych, perspektywicznych rynkach, takich jak Francja i Włochy. www.eecpoland.eu+1LinkedIn+1

Pokaż więcej

Transakcje fuzji i przejęć kończą się sukcesem, jeżeli realizacji strategii biznesowej, oprócz dobrego biznesplanu, towarzyszą szacunek do przejmowanej organizacji oraz spójna wizja rozwoju. Kultywując te wartości, można przeprowadzać udane procesy przejęć w każdym sektorze bez względu na skalę i zasięg działalności namierzonego celu.

Dynamiczny rozwój Wieltonu jest efektem między innymi udanych akwizycji zagranicznych. Zdecydowaliśmy się na taką strategię rozwoju z kilku powodów. Wiele lat temu wytyczyliśmy sobie cel, by znaleźć się w gronie trzech największych branżowych producentów w Europie. Aby to osiągnąć, musieliśmy zdynamizować wzrost na dużych, perspektywicznych rynkach, do których należą Francja i Włochy.

W 2015 roku właśnie w tych krajach przejęliśmy strategiczne aktywa. Z punktu widzenia wielkości Grupy Wielton kluczowy był zakup 65,3% akcji francuskiej Fruehauf Expansion za 9,5 miliona euro z opcją zakupu pozostałych udziałów za co najmniej 6,6 miliona euro. Przejęta przez nas spółka jest wiodącym producentem naczep i przyczep do pojazdów ciężarowych z 20‑procentowym udziałem w lokalnym rynku (dane za I kw. 2016 roku). Francuska firma produkuje rocznie ponad 5000 pojazdów i zatrudnia ponad 500 osób. Jak wynika z danych, dla Wieltonu jest to nie tylko wielka szansa, ale też równie ogromne wyzwanie. Nasza strategia związana z tą transakcją przewidywała umiejętne wykorzystanie siły obu spółek. Mamy za sobą już dwa etapy synergii. W pierwszym zajęliśmy się renegocjowaniem umów ze wszystkimi dostawcami, aby uzyskać możliwie najlepsze ceny zakupowe w obrębie dwóch marek. W drugim etapie skoncentrowaliśmy się na uzyskaniu efektu skali. Dziś możemy powiedzieć, że odnotowujemy w tym obszarze duże korzyści finansowe. Obecnie realizujemy trzeci etap synergii – unifikację komponentów wykorzystywanych w produkcji w całej grupie. Po ubiegłorocznych akwizycjach nasz potencjał produkcyjny wzrósł do 12 tysięcy jednostek rocznie, co całkowicie zmieniło perspektywę zakupową.

Fuzje w sektorze motoryzacyjnym wiążą się z ryzykiem kanibalizmu sprzedażowego, czyli konkurowaniem bliźniaczych produktów w ramach jednej grupy. Przed zakupem Fruehauf dokładnie przeanalizowaliśmy, czy narażamy się na takie ryzyko. Produkty są jednak tak różne, że nie ma mowy o wewnętrznej konkurencji. Co istotne, staramy się maksymalnie sprostać oczekiwaniom klientów, oferując produkty, które w największym stopniu odpowiadają wyznaczonym kryteriom. Oznacza to, że nie boimy się zainteresować polskich klientów naczepami Fruehauf, jeśli w swojej ofercie nie ma ich Wielton. Równocześnie pamiętamy o sile marki i rozpoznawalności, jaką Fruehauf cieszy się we Francji, więc uzupełniamy portfolio Fruehauf naszymi wywrotkami i wdrażamy ich sprzedaż na tamtejszym rynku pod tamtejszą marką.

Równie istotny, jak przemyślana polityka ofertowa, jest pragmatyzm. Nie chcemy za wszelką cenę przebijać się w Europie z marką Wielton. Nie po to kupiliśmy Fruehauf, aby zastąpić jego logo naszym i wdrożyć nowe, bezkompromisowe rządy. Nabyliśmy te aktywa po to, aby grupa mogła się rozwijać i zarabiać. Fruehauf jest firmą z wieloletnią tradycją, bardzo szanowaną i świetnie radzącą sobie na rynku francuskim. Choć mam ogromny sentyment do Wieltonu – firmy, w której pracuję od wielu lat – zdaję sobie sprawę, ile czasu zajęłoby nam wyrobienie nad Sekwaną równie silnej pozycji polskiej marki. Historia zna wiele przypadków, gdzie bezwzględne wprowadzanie własnych reguł i wymazywanie przeszłości przejmowanej marki obróciło się przeciwko spółce. Jeśli coś dobrze funkcjonuje, nie ma potrzeby, żeby to zmieniać. Co więcej, mamy bardzo dużo pokory; jesteśmy otwarci, by czerpać z wiedzy i doświadczeń Francuzów i Włochów. Wybrane włoskie marki, które przejęliśmy również w ubiegłym roku, mają ponad 100‑letnią historię. Dysponują więc ogromnym kapitałem, z którego czerpiemy.

Z fuzjami wiążą się też olbrzymie pieniądze. Opłacalność akwizycji jest jednym z kluczowych kryteriów transakcji. Dziś francuski Fruehauf oraz włoskie marki Cardi, Viberti, Merker – należące do przejętej przez nas spółki Italiana Rimorchi – generują dobre przychody i wykazują bardzo dobrą rentowność. W procesie M&A potrzebne jest więc wyczucie inwestycyjne i umiejętność oszacowania potencjału rozwojowego przejmowanej firmy. W 2015 roku Fruehauf zwiększył udział w rynku o ponad 1 punkt procentowy, do 33,4%, wzrosty notują także spółki zakupione we Włoszech. To nam daje solidne podstawy, aby sądzić, że w najbliższym czasie wyniki całej grupy nadal będą się poprawiać.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Multimedia
Noblista Daron Acemoglu studzi oczekiwania wobec sztucznej inteligencji

Czy sztuczna inteligencja naprawdę zrewolucjonizuje gospodarkę i rynek pracy w ciągu najbliższych lat? Daron Acemoglu, laureat Nagrody Nobla i wybitny ekonomista, przedstawia zaskakująco umiarkowaną prognozę. W rozmowie z MIT Sloan Management Review obala popularne mity o potędze AI, wyjaśniając, dlaczego technologia ta zautomatyzuje jedynie ułamek zadań i doda skromny, ale wartościowy wkład do światowego PKB. Posłuchaj, jak ekspert pokazuje, że kluczem do sukcesu jest mądra współpraca ludzi z AI oraz inwestycje w innowacje, a nie ślepe podążanie za modą na automatyzację.

Królicze nory i piękny problem AI: Jak Reddit poprawia personalizację reklam

Vishal Gupta, menedżer ds. inżynierii uczenia maszynowego w Reddit , wyjaśnia, jak platforma radzi sobie z miliardem postów i 100 000 społeczności. Kluczem jest sztuczna inteligencja, która nie tylko pomaga użytkownikom odkrywać niszowe treści , ale także rewolucjonizuje trafność reklam. To delikatna sztuka balansu między eksploracją a eksploatacją , celami reklamodawców a doświadczeniem użytkownika oraz między treściami generowanymi przez AI a autentyczną ludzką rozmową, która – zdaniem Gupty – staje się przez to jeszcze cenniejsza.

Koniec ery tradycyjnych wyprzedaży: liczy się już nie tylko cena

Sezon wyprzedaży 2025 pokazał już na starcie, że tradycyjne strategie rabatowe przestają działać.  Najnowsze badanie BCG dowodzi, że wchodzimy w erę „aktywnego konsumenta”, który nie podąża już ślepo za rabatami. Zamiast tego domaga się transparentności i realnej wartości. Dzieje się tak gdyż konsumenci masowo uzbroili się w generatywną sztuczną inteligencję do weryfikowania promocji i szukania realnej wartości. Dlatego Twoim największym konkurentem nie jest inna firma, lecz osobisty agent AI Twojego klienta.

Multimedia
Co nam się wmawia na temat sztucznej inteligencji?

Jakie narracje słyszymy na temat sztucznej inteligencji i co one z nami robią i jakie wywołują skutki? Jakie kształtują w nas wyobrażenia, oczekiwania, emocje, obawy i pragnienia? Do jakich zachowań nas mobilizują? Odpowiedzi na te wszystkie pytania szuka w 14 odcinku „Limitów AI” Iwo Zmyślony wraz z Edytą Sadowską oraz Kasią Zaniewską.  Rozmówcy analizują narracje na temat AI oraz o sile perswazji i jej społecznych skutkach.

Pięć cech liderów napędzanych technologią Pięć cech liderów napędzanych technologią

W dobie gwałtownych zmian technologicznych to CEO, którzy aktywnie zdobywają kompetencje cyfrowe i odważnie redefiniują swoje modele biznesowe, wyznaczają nową jakość przywództwa. Odkryj, jak pięć cech liderów napędzanych technologią przekłada się na przewagę konkurencyjną i trwały wzrost firmy.

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!