Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
Etyka w biznesie
Polska flaga

Maciej Jóźwiak, Paweł Dudojc: Nawet najlepszy system antykorupcyjny nie wyeliminuje ryzyka nadużyć.

1 czerwca 2018 2 min czytania
Paweł Dudojc
Maciej Jóźwiak
Maciej Jóźwiak, Paweł Dudojc: Nawet najlepszy system antykorupcyjny nie wyeliminuje ryzyka nadużyć.

Streszczenie: Skuteczność systemów antykorupcyjnych nie jest absolutna, ponieważ zawsze istnieje ryzyko nadużyć, które mogą wystąpić, nawet w przypadku najlepszego zaprojektowanego systemu. Współczesne organizacje muszą przyjąć podejście, które nie tylko wprowadza mechanizmy kontrolne, ale również kładzie duży nacisk na kulturę organizacyjną, w tym etykę i wartości. Ważnym elementem jest monitorowanie i dostosowywanie systemów w odpowiedzi na zmieniające się warunki. Chociaż technologia może wspierać zapobieganie nadużyciom, to jednak nie zastąpi potrzeby kształtowania odpowiednich postaw wśród pracowników. Ostatecznie kluczem do sukcesu jest połączenie skutecznych narzędzi z odpowiedzialnym podejściem do zarządzania.

Pokaż więcej

Audyt prowadzony przez zagranicznych właścicieli bez wątpienia stanowi co najmniej niedogodność dla każdego przedsiębiorcy. Firma Green Seeder oraz prezes Marcin Stefańczyk mieli okazję zweryfikować to w praktyce. Niestety, jego uniknięcie nie jest możliwe, ponieważ właściciele mogą przeprowadzać kontrole rutynowe niewynikające wcale z podejrzenia wystąpienia nieprawidłowości w danej firmie. W tej sytuacji najlepszym rozwiązaniem jest przygotowanie organizacji, zanim dojdzie do wizyty zagranicznych audytorów.

Sposób zachowania Marcina Stefańczyka oraz funkcjonowania zarządzanej przez niego spółki świadczy o tym, że zarówno prezes, jak i firma nie są przygotowani do takiej sytuacji. Wizyta audytorów wywołała niemałe poruszenie wśród pracowników i nieco sparaliżowała prezesa. W tej sytuacji trudno całkowicie wyeliminować emocje, jednak można tak nią zarządzać, aby ograniczyć negatywne konsekwencje stresu. Sprawne działanie utrudnia jednak brak procedury postępowania na wypadek niespodziewanej kontroli. Taki dokument powinien dokładnie określić role poszczególnych pracowników i sposób postępowania w pierwszych chwilach wizyty kontrolerów. W Green Seeder nikt nie zweryfikował tożsamości audytorów oraz ich korporacyjnego umocowania do przeprowadzenia audytu (dowody tożsamości, upoważnienie etc.).

Ten tekst jest komentarzem eksperta. Przeczytaj tekst główny »

Mam kontrolę w firmie. Co robić? 

Robert Sroka PL, Jarosław Grzegorz PL, Jakub Szczepaniak PL

Do siedziby Green Seeder, przyjechali przedstawiciele z centrali. W przedsiębiorstwie rozeszła się pocztą pantoflową informacja, że Amerykanie kontrolują firmę pod kątem dokumentów związanych z procedurami antykorupcyjnymi i ich praktycznym stosowaniem.

Prezes wyraźnie odczuł konsekwencje przyjętego w organizacji stylu zarządzania, szczególnie brak zarządzania ryzykiem korupcji. Bezwzględne zaufanie do współpracowników wynikające z powiązania relacji osobistych z zawodowymi, w połączeniu z brakiem odpowiednich procedur oraz systemu kontroli wewnętrznej, obróciło się przeciwko spółce. Stefańczyk nie weryfikował docierających do niego sygnałów o możliwych nieprawidłowościach w Green Seeder, nie zlecił także weryfikacji ich wiarygodności. Można też z dużym prawdopodobieństwem założyć, że funkcjonujący w organizacji kodeks etyczny nie był od dawna aktualizowany, nic nie wiadomo na temat szkoleń dla pracowników, które miałyby na celu podnoszenie ich świadomość prawnej oraz etycznej.

Akceptowanie czynników sprzyjających popełnianiu przestępstw korupcyjnych oraz brak kontroli wewnętrznej stwarzają w Green Seeder ryzyko wystąpienia korupcji. Nieopracowanie wewnętrznych procedur antykorupcyjnych lub ich niestosowanie naraża nie tylko samą spółkę, ale także jej amerykańskich właścicieli na dotkliwe sankcje finansowe.

Jednak kluczowe są straty wizerunkowe i reputacyjne, jakie może ponieść organizacja w związku z uwikłaniem w proceder korupcyjny. Szczególnie ważny dla prezesa Green Seeder może być fakt, że to znacząco utrudni współpracę z renomowanymi kontrahentami, którzy stosują wysokie standardy zarządzania ryzykiem braku zgodności z normami (compliance), w zakresie których nie mieści się współpraca z podmiotami uwikłanymi w proceder korupcyjny.

W konsekwencji w Green Seeder powinien powstać system kontroli wewnętrznej, w tym profesjonalna jednostka compliance. W firmowych zasadach zarządzania ryzykiem bezprawnych działań należy uwzględnić procedury antykorupcyjne, co umożliwi identyfikowanie obszarów działalności najbardziej narażonych na korupcję, a także stosowanie środków zaradczych, adekwatnych do zidentyfikowanego zagrożenia. Prezes powinien także rozważyć wprowadzenie systemu anonimowego informowania o nieprawidłowościach. Jest to doskonałe źródło informacji o potencjalnych lub rzeczywistych przypadkach nadużyć w organizacji lub o obszarach potencjalnie stwarzających takie ryzyko. Efektywny system informowania o nieprawidłowościach może pomóc przedsiębiorcy w uniknięciu kary, a także może ochronić przed utratą reputacji.

Przy okazji warto zaznaczyć, że nawet najlepiej zaprojektowany system antykorupcyjny nie wyeliminuje całkowicie ryzyka nadużyć. Można je jednak znacznie ograniczyć, egzekwując wprowadzone procedury oraz rozwiązania organizacyjne, a także kontrolę sposobu ich funkcjonowania w praktyce. Działania prezesa nie mogą zatem mieć charakteru jednorazowego, powinny zostać nakierowane na zmianę kultury organizacji, stałe podnoszenie świadomości pracowników, reagowanie na zmiany otoczenia prawnego oraz biznesowego. Takie podejście pozwoli na ciągłe uwzględnianie ryzyka korupcji w modelu działania Green Seeder oraz przygotowanie się na mogące wystąpić w przyszłości podobne audyty antykorupcyjne.

Przeczytaj pozostałe komentarze »

Adam Sanocki: Brak procedur wprowadza chaos organizacyjny 

Adam Sanocki PL

W sytuacji kryzysowej, a szczególnie w jej początkowej fazie, podejmowane decyzje są kluczowe dla przyszłości firmy.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Multimedia
Noblista Daron Acemoglu studzi oczekiwania wobec sztucznej inteligencji

Czy sztuczna inteligencja naprawdę zrewolucjonizuje gospodarkę i rynek pracy w ciągu najbliższych lat? Daron Acemoglu, laureat Nagrody Nobla i wybitny ekonomista, przedstawia zaskakująco umiarkowaną prognozę. W rozmowie z MIT Sloan Management Review obala popularne mity o potędze AI, wyjaśniając, dlaczego technologia ta zautomatyzuje jedynie ułamek zadań i doda skromny, ale wartościowy wkład do światowego PKB. Posłuchaj, jak ekspert pokazuje, że kluczem do sukcesu jest mądra współpraca ludzi z AI oraz inwestycje w innowacje, a nie ślepe podążanie za modą na automatyzację.

Królicze nory i piękny problem AI: Jak Reddit poprawia personalizację reklam

Vishal Gupta, menedżer ds. inżynierii uczenia maszynowego w Reddit , wyjaśnia, jak platforma radzi sobie z miliardem postów i 100 000 społeczności. Kluczem jest sztuczna inteligencja, która nie tylko pomaga użytkownikom odkrywać niszowe treści , ale także rewolucjonizuje trafność reklam. To delikatna sztuka balansu między eksploracją a eksploatacją , celami reklamodawców a doświadczeniem użytkownika oraz między treściami generowanymi przez AI a autentyczną ludzką rozmową, która – zdaniem Gupty – staje się przez to jeszcze cenniejsza.

Koniec ery tradycyjnych wyprzedaży: liczy się już nie tylko cena

Sezon wyprzedaży 2025 pokazał już na starcie, że tradycyjne strategie rabatowe przestają działać.  Najnowsze badanie BCG dowodzi, że wchodzimy w erę „aktywnego konsumenta”, który nie podąża już ślepo za rabatami. Zamiast tego domaga się transparentności i realnej wartości. Dzieje się tak gdyż konsumenci masowo uzbroili się w generatywną sztuczną inteligencję do weryfikowania promocji i szukania realnej wartości. Dlatego Twoim największym konkurentem nie jest inna firma, lecz osobisty agent AI Twojego klienta.

Multimedia
Co nam się wmawia na temat sztucznej inteligencji?

Jakie narracje słyszymy na temat sztucznej inteligencji i co one z nami robią i jakie wywołują skutki? Jakie kształtują w nas wyobrażenia, oczekiwania, emocje, obawy i pragnienia? Do jakich zachowań nas mobilizują? Odpowiedzi na te wszystkie pytania szuka w 14 odcinku „Limitów AI” Iwo Zmyślony wraz z Edytą Sadowską oraz Kasią Zaniewską.  Rozmówcy analizują narracje na temat AI oraz o sile perswazji i jej społecznych skutkach.

Pięć cech liderów napędzanych technologią Pięć cech liderów napędzanych technologią

W dobie gwałtownych zmian technologicznych to CEO, którzy aktywnie zdobywają kompetencje cyfrowe i odważnie redefiniują swoje modele biznesowe, wyznaczają nową jakość przywództwa. Odkryj, jak pięć cech liderów napędzanych technologią przekłada się na przewagę konkurencyjną i trwały wzrost firmy.

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!