Reklama
Dołącz do liderów przyszłości i zdobądź przewagę! Sprawdź najnowszą ofertę subskrypcji
Komunikacja
Magazyn (Nr 12, grudzień 2021 - styczeń 2022)

Kobiety w firmie, czyli czysty zysk

1 grudnia 2021 8 min czytania
Zdjęcie Paweł Nawrocki - Partner Lokalny w warszawskim biurze McKinsey & CompanyOboje Współautor raportu Win-win: How empowering women can benefit Central and Eastern Europe, opublikowanego przez McKinseya we wrześniu 2021 roku.
Paweł Nawrocki
Zdjęcie Kamila Kawecka - Konsultantka w warszawskim biurze McKinsey & Company. Współautorka raportu Win-win: How empowering women can benefit Central and Eastern Europe, opublikowanego przez McKinseya we wrześniu 2021 roku.
Kamila Kawecka
Kobiety w firmie, czyli czysty zysk

PKB Polski mógłby być aż o 9 % wyższy, gdyby lepiej wykorzystać potencjał kobiet na rynku pracy. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie, czyli więcej niż wartość całej gospodarki Słowenii.

Polki stanowią 52% populacji kraju oraz aż 66% osób kończących wyższe uczelnie. Niestety, ich udział na rynku pracy wynosi tylko 45%, a z każdym szczeblem kariery zawodowej ten udział tylko się zmniejsza – wynika z badania firmy McKinsey & Company. I choć w Polsce kobiety mają najwyższy w regionie odsetek wśród menedżerów, także powyżej średniej dla kra‑jów Europy Zachodniej i Skandynawii, to i tak stanowią zaledwie 43% członków kadr kierowniczych.

Zdecydowanie gorzej jest wśród wyższej kadry zarządzającej, gdzie polskie menedżerki stanowią tylko 15%, o 4 p.p. mniej niż średnia w Europie Środkowo‑Wschodniej. Najniższy udział kobiet obserwuje‑my wśród prezesów spółek – jedynie 6% ogółu. Co więcej, w wielu firmach wśród wyższej kadry zarządzającej wciąż nie ma ani jednej kobiety. Ten problem dotyczy całej Europy Środkowo‑Wschodniej – obejmuje aż 44% przebadanych spółek z regionu i 49% w Polsce (zobacz wykres Udział płci na kolejnych szczeblach kariery w Polsce).

Zachwiana równowaga

Jak wynika z ankiety przeprowadzonej wśród 3 tysięcy pracowników (kobiet i mężczyzn) z Czech, Polski i Węgier, kobiety mają ambicje porównywalne z mężczyznami – w Polsce na awans w pracy liczy 70% kobiet i 68% mężczyzn. Ale jedna czwarta kobiet (25%) przyznaje, że brak równowagi między życiem pry‑watnym a pracą (work‑life balance) jest powodem, dla którego nie mogą rozwijać kariery. To samo przyznaje 7% mężczyzn. Jedną z głównych przyczyn tej dysproporcji jest nierównowaga w podziale obowiązków domowych. Gdy o to spytaliśmy w ramach naszego badania, okazało się, że połowa kobiet wykonuje większość lub wszystkie obowiązki domowe, do czego przyznało się jedynie 24% mężczyzn.

Dodatkowo ponad połowa pań codziennie zajmuje się albo wychowywaniem dzieci, albo opiekuje się osobami starszymi, a podobne obowiązki pełni jedynie 25% mężczyzn. Różnice są na tyle istotne, że bez zbalansowania tej sytuacji nie ma co liczyć na wyrównanie szans obu płci. Patrząc z perspektywy kobiet, gdy wracają do domu po całym dniu pracy, muszą po drodze odebrać dziecko ze szkoły, potem ugotować, posprzątać mieszkanie etc. Nic dziwnego, że dwa razy się zastanowią, czy zaangażować się w dodatkowy projekt, wybrać się na dodatkowy kurs lub pojechać w podróż biznesową. Ale przyczyn można też szukać w innych obszarach. Mężczyźni są często śmielsi niż kobiety i bardziej wierzą w swoje siły. Uczestniczki ankiet, zajmujące bardzo wysokie stanowiska zarządcze, same przyznawały, że czasem potrzebowały dodania sobie pewności, jeśli chciały odważniej piąć się po szczeblach kariery. Dlatego niezwykle istotna jest funkcja sponsora, czyli starszego menedżera, który mógłby wspierać aspirującą kobietę w jej dążeniach zawodowych. Mowa więc nie tyle o mentorze, który doradza i przekazuje opinię, lecz właśnie o sponsorze, który tworzy możliwości i daje szanse awansu tej osobie, w którą uwierzy.

Potencjał wart miliardy

Zmniejszenie przedstawionych w raporcie nierówności na stanowiskach pracy to szansa na wymierne korzyści dla polskiej gospodarki. Z naszych szacunków wynika, że w 2030 roku może to być dodatkowo ponad 9% PKB Polski, czyli równo‑wartość prawie 300 mld złotych rocznie. Wartość tę oszacowaliśmy na podstawie zmian, jakie w krajach naszego regionu, przede wszystkim na Węgrzech i w Chorwacji, przyniosła aktywizacja kobiet w produktywnych sektorach gospodarek. Warto tu podkreślić, że kwota 300 mld zł wcale nie jest optymistyczna, a jedynie oddaje realny potencjał naszego kra‑ju, jako najlepszego w regionie pod względem aktywizacji zawodowej kobiet (zobacz ramkę Udział kobiet w PKB Polski).Według raportu, wkład kobiet w gospodarkę Polski mogą zapewnić trzy kluczowe czynniki:

• większy udział kobiet na rynku pracy;

• większa liczba godzin płatnych przepracowanych przez kobiety;

• większa reprezentacja kobiet w sektorach o największej produktywności.

Zwiększenie udziału kobiet w rynku pracy może pomóc w rozwiązaniu problemu z niedoborem pracowników. W tej chwili w Polsce mamy około 125 tys. wakatów, a jeśli gospodarka wróci do tempa wzrostu sprzed pandemii, liczba ta może sięgnąć w 2030 roku nawet 455 tysięcy. Z drugiej strony polski rynek pracy mógłby zostać zasilony przez nawet 820 tysięcy kobiet. Potrzebne jest jednak działanie na rzecz eliminacji nierówności płci.

Według naszych analiz, sektory gospodarki, gdzie można spodziewać się największego wzrostu zapotrze‑bowania na pracowników, to opieka zdrowotna, handel oraz przemysł wytwórczy. W tych branżach już teraz pracuje blisko połowa wszyst‑kich aktywnych zawodowo kobiet w Polsce. Można więc liczyć na to, że kobiety pomogą w zapełnieniu nowo utworzonych miejsc pracy.

Cenna różnorodność

Oprócz wartości makroekonomicznych raport wskazuje także na korzyści, jakie większa różnorodność może przynieść poszczególnym firmom. Badania McKinseya prowadzone w ciągu ostatniej dekady wykazu‑ją, że większa liczba kobiet wśród wyższej kadry zarządzającej jest skorelowana z lepszymi wynikami finansowymi spółek. Firmy z większą równością płci na wyższych stano‑wiskach mają o 26% większe szanse na ponadprzeciętne zyski niż te, które mają najmniej kobiet wśród kadry zarządzającej lub nie mają ich wcale. Analiza 200 największych spółek z regionu potwierdza, że ta sama zależność występuje także w Europie Środkowo‑Wschodniej.

Działania na rzecz zrównoważenia udziału kobiet w rynku pracy wymagają zaangażowania zarówno firm, jak i instytucji publicznych. W raporcie wskazaliśmy priorytetowe obszary działań. Chodzi między innymi o zakrojone na szeroką skalę programy szkoleniowe wspierające kobiety w awansach oraz zwiększanie dostępności elastycznych modeli pracy – takich jak praca w niepełnym wymiarze, zdalna czy elastyczne godziny pracy, poszerzenie urlopów rodzicielskich dla kobiet i mężczyzn oraz zwiększenie dostępności usług opieki nad dziećmi.

Szczególnie ważne jest wypracowanie wspólnej dla wszystkich stron wizji i celów, ale kluczowe jest silne zaangażowanie liderów i zarządzających firmami oraz instytucjami pub‑licznymi w pracę na rzecz zmniejszania nierówności płci.

Jeden z uczestniczących w badaniu członków zarządu pilotował w swojej firmie zmianę na rzecz wyrównania szans obu płci. Z perspektywy własnych doświadczeń wskazał jako ważny problem traktowanie przez ludzi na najwyższych stanowiskach różnorodności jako prawdy powszechnie znanej i akceptowanej. Takie podejście przełożyło się na brak jakichkolwiek działań na rzecz wyjaśnienia pracownikom celów poszczególnych kroków składających się na zmianę. Kadry zarządzające skupiły się w tym przypadku na realizacji celu, co wyglądało po prostu jak osiągnięcie wymaganych parytetów. A tymczasem niezwykle istotne jest uświadamianie wszystkim pracownikom celu i kierunku działań oraz wyjaśnianie korzyści płynących z różnorodności. Korzyści tak samo ważnych dla kobiet, jak i dla mężczyzn.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Trzy zielone flagi, których szukają w pracy utalentowani pracownicy

W obliczu rosnącej liczby pracowników poszukujących sensu w pracy, organizacje, które chcą przyciągnąć i zatrzymać najlepsze talenty, muszą świadomie tworzyć środowisko pracy sprzyjające poczuciu wspólnoty, wpływu i rozwoju. Autorzy wskazują trzy „zielone flagi”, na które zwracają uwagę kandydaci: poczucie wspólnoty, poczucie wpływu  i możliwości rozwoju. Już w procesie rekrutacyjnym warto opowiadać o konkretnych historiach i doświadczeniach pracowników, które potwierdzają istnienie tych elementów. Takie podejście nie tylko przyciąga utalentowanych kandydatów, ale też zwiększa ich zaangażowanie i długofalową motywację.

Jak odbudować zaufanie w zespole? Powrót do biur nie może się udać bez tego składnika. Jak odbudować psychologiczny kontrakt zaufania w zespole?

Powrót do biur nie może się udać bez tego składnika. Jak odbudować psychologiczny kontrakt zaufania w zespole?

Wdrażanie polityki powrotu do biur to nie tylko kwestia liczby dni spędzanych stacjonarnie. Badania wykazują, że ważniejszy może okazać się sposób jej wprowadzenia, komunikowania i elastyczność egzekwowania. Fala demotywacji, z którą boryka się wiele przedsiębiorstw, wynika z tego, że rynek pracy naruszył psychologiczny kontrakt, niepisanie definiujący relacje zawodowe. Co powinni wiedzieć liderzy, by odbudować utracone zaufanie i skutecznie przeprowadzić transformację?

Decyzja o powrocie do biur lub utrzymaniu pracy zdalnej to jedno z głównych źródeł polaryzacji. Choć obie strony doszukują się w nich niewłaściwych intencji – jedna wysuwając oskarżenia o mikrozarządzanie, druga z kolei o roszczeniowość i lenistwo – prawda leży w zupełnie innym miejscu. Badania pokazują, że każdy z  trybów pracy może zostać wprowadzony zarówno z pozytywnym, jak i z negatywnym rezultatem.  W czym zatem tkwi problem? W ograniczonym zaufaniu pomiędzy pracodawcami a pracownikami, wynikającym z czysto transakcyjnego traktowania stosunku pracy. Sytuacja wymaga natychmiastowej ze strony liderów, aby jej efekty nie przybrały na sile.

dane syntetyczne Dane syntetyczne dają drugą szansę. Tak SAS pomaga firmom pokonać barierę braku danych

Brakuje Ci danych do rozwoju AI, testowania nowych rozwiązań lub podejmowania kluczowych decyzji biznesowych? Nie jesteś sam – dla wielu firm to największa bariera na drodze do postępu. Odkryj, jak dane syntetyczne, inteligentnie generowane informacje naśladujące rzeczywiste zbiory bez naruszania prywatności, otwierają nowe możliwości. Dowiedz się, jak firmy – od ochrony zagrożonych wielorybów po sektor finansowy – wykorzystują je do przełamywania ograniczeń, trenowania skuteczniejszych modeli AI i przyspieszania transformacji. Przeczytaj, dlaczego eksperci SAS prognozują, że dane syntetyczne wkrótce staną się standardem i jak Twoja organizacja może na tym skorzystać.

przywództwo w czasach niepewności Czego potrzebują pracownicy od liderów w czasach niepewności?

W obliczu rosnącej niepewności geopolitycznej, gospodarczej i technologicznej, oczekiwania wobec liderów ulegają zasadniczej zmianie. Jak pokazują badania Gallupa, McKinsey & Company oraz MIT Sloan Management Review, tradycyjne modele przywództwa oparte na hierarchii, kontroli i przewidywalności coraz częściej zawodzą.

Centrum Dowodzenia Cłami: odpowiedź na geopolityczne wstrząsy

W odpowiedzi na rosnącą niepewność geopolityczną i agresywną politykę celną, Boston Consulting Group proponuje firmom stworzenie centrów dowodzenia cłami – wyspecjalizowanych jednostek analizujących zmiany regulacyjne i wspierających szybkie decyzje strategiczne. Artykuł pokazuje, jak takie centrum może pomóc chronić marże, przekształcić kryzys w szansę i wzmocnić odporność firmy w globalnym handlu.

Chief Geopolitics Officer: odpowiedź na zmienność świata

W coraz mniej przewidywalnej rzeczywistości 2025 roku funkcja Chief Geopolitics Officer nie jest chwilową modą, lecz strategiczną odpowiedzią na rosnącą złożoność otoczenia biznesowego. Geopolityka przestała być czynnikiem zewnętrznym, natomiast stała się integralnym elementem zarządzania ryzykiem, planowania rozwoju i budowania przewagi konkurencyjnej. Organizacje, które już teraz integrują kompetencje geopolityczne z procesami decyzyjnymi na poziomie zarządu, zyskują realną odporność na wstrząsy systemowe, szybszy dostęp do informacji oraz zdolność przewidywania i adaptacji.

Europejski Kongres Finansowy 2025 Europejski Kongres Finansowy 2025 pod znakiem geopolityki, bezpieczeństwa i transformacji

W ostatnich latach mapa ryzyk geopolitycznych i gospodarczych uległa gwałtownej zmianie. Agresywna polityka Rosji, napięcia na linii USA–Chiny oraz zmagania liberalnych demokracji z ruchami populistycznymi redefiniują globalny porządek. Europa staje przed fundamentalnymi pytaniami o bezpieczeństwo, integrację i odporność instytucjonalną. To właśnie o tych kluczowych zagadnieniach będzie się toczyć dyskusja podczas Europejskiego Kongresu Finansowego, który odbędzie się 2–4 czerwca w Sopocie.

EKF to jedno z najważniejszych spotkań finansowych w Europie Środkowo-Wschodniej

EKF ma miejsce w Sopocie. W ciągu trzech dni odbędzie się szereg nieskrępowanych debat, podczas których poruszane będą kluczowe tematy wynikające z sytuacji geopolitycznej i narastającej niepewności co do relacji gospodarczych, handlowych i finansowych na świecie, ale także tematyka stabilności europejskiego i polskiego systemu finansowego. Ich owocem będą rekomendacje dotyczące zmian systemowych w polityce gospodarczej, służące bezpiecznemu i zrównoważonemu rozwojowi.

Jak narzędzia GenAI mogą, a jak nie mogą pomóc w prezentacji

Narzędzia GenAI mogą pomóc nam zaoszczędzić czas podczas zbierania materiałów i pisania prezentacji. Jednak liderzy powinni unikać wykorzystywania GenAI zbyt wcześnie w kreatywnym procesie tworzenia prezentacji. Przekaz trafia do odbiorców wtedy, gdy nawiążą z nim więź, a ta więź wynika z trzech bardzo ludzkich umiejętności: naszej zdolności do projektowania strategicznego przekazu, naszej kreatywnej oceny oraz naszej empatii.

Jak koncepcje lean management i just-in-time sprawdzają się w czasach niepewności? Jak lean management i just-in-time sprawdzają się w czasach niepewności?

Nazbyt często reakcją biznesu na niepewne czasy jest nicnierobienie, czyli „czekanie i obserwowanie”. Niestety takie podejście oznacza, że ​​biznes nie jest przygotowany na nadchodzące zmiany. Zdecydowanie lepszym rozwiązaniem jest wykonanie proaktywnych kroków, zmierzających do uzbrojenia firmy w elastyczność, pozwalającą na szybkie reagowania na nieprzewidywalne zdarzenia. Oto, czego uczy nas podejście lean management.

Niepewność to według wielu ekspertów najgorsze, co może spotkać biznes. Nie można bowiem przyjąć za pewnik żadnego z dostępnych rozwiązań. Niektórzy decydują się nie wprowadzać żadnych działań, czekając na jakikolwiek sygnał o stabilizacji. Inni gromadzą zapasy, a jeszcze inni wybierają wręcz odwrotne rozwiązanie – reagowania na bieżąco na poszczególne sygnały. Do zalecanych rozwiązań zalicza się w tej sytuacji koncepcja „szczupłego zarządzania”, która swoimi korzeniami sięga do Japonii lat 80. Chociaż wiele z jej założeń może okazać się trafne, warto pamiętać, że czasy się zmieniły, a warunki gospodarcze podlegają ciągłej ewolucji. W związku z tym nawet do strategii opartej na elastyczności warto podejść z odrobiną dystansu i dostosować ją do wszystkich zmiennych. Jak właściwie zaimplementować lean management, ze szczególnym uwzględnieniem just-in-time, w realiach niepewności gospodarczej, żeby na tym skorzystać z jednoczesną redukcją ryzyka?

Lider przyszłości? Ten, który potrafi współpracować

Współczesne życie zawodowe wymaga nie tylko doskonałości indywidualnej, ale także rozwijania umiejętności współpracy. Mistrzostwo i współdziałanie to dwa filary produktywności i sensu pracy. Autorka pokazuje, że współpraca bywa trudna — krucha, podatna na obojętność i konflikty — ale też niezwykle wartościowa. Poprzez badania, osobiste doświadczenia i refleksje wskazuje, jak relacje, sieci kontaktów oraz świadome budowanie otwartości wpływają na rozwój zawodowy. Kluczowe jest pielęgnowanie postawy opartej na zaufaniu, hojności i ciekawości oraz umiejętność zadania pytania, które zapala iskrę porozumienia i wspólnego działania.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!