Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
STRATEGIA
Polska flaga

Jan Nawrocki: Opracowywaniem strategii i planu operacyjnego nie może zajmować się wyłącznie prezes.

1 marca 2019 2 min czytania
Jan Nawrocki
Jan Nawrocki: Opracowywaniem strategii i planu operacyjnego nie może zajmować się wyłącznie prezes.

Streszczenie: Opracowywanie strategii i planu operacyjnego nie powinno być zadaniem zarezerwowanym wyłącznie dla prezesa. Współczesne organizacje wymagają zaangażowania zespołów kierowniczych na różnych szczeblach. Skuteczne zarządzanie tym procesem wymaga współpracy różnych osób, które wnoszą unikalne perspektywy. Prezes, choć pełni kluczową rolę w wyznaczaniu ogólnego kierunku, nie powinien być jedynym odpowiedzialnym za szczegóły operacyjne. Wspólna praca nad strategiami pozwala na pełniejsze zrozumienie potrzeb organizacji i zwiększa zaangażowanie pracowników. Liderzy powinni dążyć do tego, by opracowywanie planów było procesem zespołowym, angażującym odpowiednie osoby na różnych poziomach organizacyjnych.

Pokaż więcej

Kwestią niezwykle ważną, która od razu rzuca się w oczy, jest możliwość znalezienia synergii pomiędzy firmami prezesa Krzewińskiego i Marcina Zaborowskiego.

Oba zakłady mają podobny profil działalności, oba są firmami rodzinnymi, najprawdopodobniej średniej wielkości. Ponieważ modernizacja zakładu wytwórczego i dostosowanie go do wymogów Przemysłu 4.0 jest przedsięwzięciem kapitałochłonnym, połączenie sił zarówno w wymiarze organizacyjnym, jak i kapitałowym może być korzystne dla obu podmiotów. W firmie Politech, którą zarządzam, przed kilkoma laty też stanęliśmy przed zadaniem przejścia do modelu Produkcji 4.0. Jednym z wariantów było podjęcie współpracy z firmą konkurencyjną o bardzo podobnym profilu. Połączenie sił, doświadczeń organizacyjnych i marketingowych mogło zaowocować ciekawymi rezultatami. Niestety, ten wariant nie został zaakceptowany przez strony. Polacy przez lata pozbawieni byli prawa do własności, więc dzisiaj dzielenie się nią z innymi przychodzi im z trudem. Jednak Krzewiński i Zaborowski, mimo że są konkurentami, mają dobre relacje, wręcz koleżeńskie, co dobrze wróży ich współpracy.

Niezależnie od tego, czy na taką współpracę się zdecyduje, prezes Krzewiński, powinien rozpocząć proces modernizacji zakładu od opracowania strategii przejścia od aktualnie stosowanej metody produkcyjnej do modelu 4.0. Kolejny etap to opracowanie planu operacyjnego z koniecznym uwzględnieniem najważniejszych czynników ryzyka. Modernizacja powinna mieć zdecydowanie charakter ewolucyjny, wieloetapowy. Firmy średniej wielkości nie mogą sobie pozwolić na zawieszenie produkcji czy jednorazową inwestycję, która zrewolucjonizuje ich biznes.

To jest komentarz eksperta. Przeczytaj tekst główny »

Czy wydajność jest najważniejsza 

Paweł Górecki PL, Grzegorz Binek PL

Prezes zakładu wytwórczego Krzewiński chce postawić na zwiększenie efektywności linii produkcyjnych. Boi się jednak, że wprowadzając nowe rozwiązania straci najbardziej doświadczonych pracowników.

Oczywiście, opracowywaniem strategii i planu operacyjnego nie może zajmować się wyłącznie prezes. Konieczne jest powołanie zespołu wdrażającego nowe rozwiązania z obszaru Przemysłu 4.0. Wielkość zespołu powinna być uzależniona od potencjału kadry kreującej nowe rozwiązania. Kluczowym zadaniem zespołu wdrożeniowego powinno być, poza samą implementacją nowych rozwiązań, budowanie świadomości znaczenia zmian wśród załogi. Członkowie zespołu wdrożeniowego sami powinni stać się apologetami nowych rozwiązań. Warto pomyśleć też o zorganizowaniu szkoleń o charakterze informacyjno‑szkoleniowym, prowadzonych przez członków zespołu (zdecydowanie polecam) lub przygotowanych przez firmę zewnętrzną, które pokażą pracownikom, jakie korzyści może przynieść modernizacja. W naszej firmie tego elementu szkoleniowego zabrakło i, niestety, problem oporu ze strony załogi był bardzo widoczny.

Nowoczesne przywództwo to nie tylko umiejętność motywowania pracowników do działania. »

Szkolenia i spotkania informacyjne dla załogi są okazją do wyjaśnienia korzyści projektu, ale też do ustalenia, jakie są rzeczywiste nastroje wśród pracowników, jakie jest ich nastawienie do planowanych zmian. Po każdym spotkaniu szkoleniowym powinno więc odbyć się spotkanie zespołu wdrożeniowego, podczas którego to nastawienie zostanie omówione. Spotkania te mogą wyłonić zwolenników nowych rozwiązań. Tak naprawdę, dopiero biorąc pod uwagę nastroje załogi, można zacząć budować konkretny program wdrożenia. Właśnie na tym etapie warto pomyśleć o połączeniu sił z zewnętrznym podmiotem. W przypadku firm prezesów Krzewińskiego i Zaborowskiego połączenie kapitałów i posiadanych mocy produkcyjnych pozwoliłoby na łatwiejsze zaspokojenie oczekiwań klientów, synergię technologiczną obydwu zakładów, wydzielenie zasobów niezbędnych do wdrożenia.

Przeprowadzenie projektu z całą pewnością wymusi zmiany w strukturze zatrudnienia. Tego nie da się uniknąć. Warto jednak pamiętać, żeby walczyć o utrzymanie stanu zatrudnienia wśród pracowników kreujących rozwój firmy, czy firm, jeśli dojdzie do połączenia. Cały proces należy przeprowadzić z dbałością o utrzymanie wielkości produkcji i zaspokojenie potrzeb klientów. Stałe podnoszenie jakości produkcji i kwalifikacji pracowników zatrudnionych w firmie musi pozostać priorytetem.

Jeśli chodzi o technologiczny aspekt modernizacji, najważniejsze na wstępnym etapie projektu jest wdrożenie systemu informatycznego, który pozwala na monitorowanie i rejestrowanie etapów procesu produkcji w czasie rzeczywistym. W naszej firmie taki system (SAP) wprowadziliśmy już w 2006 roku. Kolejnym etapem było wprowadzenie systemów rozliczenia produkcji, rozliczenia czasu pracy. Najważniejsze, by wszystkie zdarzenia były rejestrowane w jednym systemie. Kolejnym etapem jest opracowanie procesów logistycznych w zakresie gospodarki magazynowej, zabezpieczenia produkcji w materiały i półfabrykaty, kreowania procesów kooperacyjnych. Następnym krokiem jest autonomiczne zarządzanie tymi procesami. Całość należy rozłożyć na kilka lat.

Prezes Krzewiński powinien rozpocząć proces modernizacji od wydzielenia zasobów i opracowania etapów modernizacji rozłożonej na wiele lat. Może to zrobić samodzielnie, ale rozsądniej byłoby zdecydować się na współpracę ze swoim obecnym konkurentem Marcinem Zaborowskim. Opór załogi przed tak dużą zmianą jest nieunikniony, jednak można go załagodzić dzięki szkoleniom i obecności apologetów nowych rozwiązań.

Przeczytaj kolejny komentarz »

Maciej Iwaniuk: Ważnym elementem wdrożeń Przemysłu 4.0 jest połączenie zmian w kilku obszarach. 

Maciej Iwaniuk PL

Spostrzeżenia prezesa Krzewińskiego są bardzo trafne. Zagadnienie Przemysłu 4.0, czy też czwartej rewolucji przemysłowej, jest o wiele szersze niż tylko aspekt technologiczny.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Królicze nory i piękny problem AI: Jak Reddit poprawia personalizację reklam

Vishal Gupta, menedżer ds. inżynierii uczenia maszynowego w Reddit , wyjaśnia, jak platforma radzi sobie z miliardem postów i 100 000 społeczności. Kluczem jest sztuczna inteligencja, która nie tylko pomaga użytkownikom odkrywać niszowe treści , ale także rewolucjonizuje trafność reklam. To delikatna sztuka balansu między eksploracją a eksploatacją , celami reklamodawców a doświadczeniem użytkownika oraz między treściami generowanymi przez AI a autentyczną ludzką rozmową, która – zdaniem Gupty – staje się przez to jeszcze cenniejsza.

Koniec ery tradycyjnych wyprzedaży: liczy się już nie tylko cena

Sezon wyprzedaży 2025 pokazał już na starcie, że tradycyjne strategie rabatowe przestają działać.  Najnowsze badanie BCG dowodzi, że wchodzimy w erę „aktywnego konsumenta”, który nie podąża już ślepo za rabatami. Zamiast tego domaga się transparentności i realnej wartości. Dzieje się tak gdyż konsumenci masowo uzbroili się w generatywną sztuczną inteligencję do weryfikowania promocji i szukania realnej wartości. Dlatego Twoim największym konkurentem nie jest inna firma, lecz osobisty agent AI Twojego klienta.

Multimedia
Co nam się wmawia na temat sztucznej inteligencji?

Jakie narracje słyszymy na temat sztucznej inteligencji i co one z nami robią i jakie wywołują skutki? Jakie kształtują w nas wyobrażenia, oczekiwania, emocje, obawy i pragnienia? Do jakich zachowań nas mobilizują? Odpowiedzi na te wszystkie pytania szuka w 14 odcinku „Limitów AI” Iwo Zmyślony wraz z Edytą Sadowską oraz Kasią Zaniewską.  Rozmówcy analizują narracje na temat AI oraz o sile perswazji i jej społecznych skutkach.

Pięć cech liderów napędzanych technologią Pięć cech liderów napędzanych technologią

W dobie gwałtownych zmian technologicznych to CEO, którzy aktywnie zdobywają kompetencje cyfrowe i odważnie redefiniują swoje modele biznesowe, wyznaczają nową jakość przywództwa. Odkryj, jak pięć cech liderów napędzanych technologią przekłada się na przewagę konkurencyjną i trwały wzrost firmy.

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Premium
Efekt domina w zarządzaniu dobrostanem

Kultura dobrostanu staje się nowym filarem przywództwa. Firmy, które inwestują w wellbeing liderów i zespołów, uruchamiają efekt domina – rozwijają kompetencje, wzmacniają kulturę organizacyjną i budują przewagę na rynku.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!