Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
Analiza danych, Big Data
Polska flaga

Jakie planowanie w nowej normalności? Dobre praktyki foresightu strategicznego

12 listopada 2020 4 min czytania
Zdjęcie Kacper Nosarzewski - Specjalista w dziedzinie studiów nad przyszłością, partner w firmie foresightowej 4CF, członek zarządu Polskiego Towarzystwa Studiów nad Przyszłością
Kacper Nosarzewski
Jakie planowanie w nowej normalności? Dobre praktyki foresightu strategicznego

Streszczenie: Foresight strategiczny stanowi skuteczniejsze podejście do przewidywania przyszłości niż poleganie na doświadczeniach czy modelach matematycznych. Badania duńskich i niemieckich specjalistów wskazują, że przedsiębiorstwa z rozwiniętymi zdolnościami foresightu strategicznego osiągają szybszy wzrost oraz wyższy zwrot z inwestycji badawczo-rozwojowych, co sprzyja innowacjom i wpływaniu na zmiany rynkowe. W celu rozwijania tych zdolności w firmie, warto zbudować zespół odpowiedzialny za tworzenie scenariuszy przyszłości, co można osiągnąć w trzech krokach.

Pokaż więcej

Choć nowa normalność to slogan, który w świecie marketingu funkcjonuje od jakiegoś czasu, już dziś należy zacząć przygotowywać się i zmieniać sposoby planowania zarówno na potrzeby strategiczne, strategicznych innowacji produktowych, jak i transformacji cyfrowej w kontekście różnych funkcji przedsiębiorstwa. O tym, jak tego dokonać, mówił podczas Kongresu ICAN Management Review Kacper Nosarzewski, Partner 4CF Strategic Foresight.

Stanisław Lem u schyłku swego życia przyznał, że przyszłość nigdy nie była taka, jak wynikałoby z prognoz – nie była ona ani lepsza, ani gorsza, zawsze natomiast inna niż zakładano. Czy jest więc sens prognozować, jak będzie ona wyglądała i przygotowywać do tego?

Niezaprzeczalna cechą przyszłości jest jej niepewność i złożoność. W takich okolicznościach zarządzanie ryzykiem staje się ogromnym wyzwaniem. Trudno bowiem określić prawdopodobieństwo wystąpienia zagrożeń, a tym samym zabezpieczyć się przed ich wystąpieniem. Dodatkowo na nasze ryzyka nakładają się zagrożenia inicjowane przez naszych konkurentów i ogólnie rynek, co jeszcze bardziej komplikuje sytuację. Ta wieloaspektowość skutkuje często wystąpieniem zjawiska nazywanego szokiem przyszłości objawiającego się lękiem czy wręcz wyparciem zmian, które następują.

Problemem jest też emergentny charakter zmian. Wydawać, by się mogło, że uwzględniając przeszłość i wykorzystując dane statystyczne możemy określić charakter przyszłych transformacji i na ich podstawie określić proste heurystyki dalszego rozwoju rynku. Niestety, kolejne zmiany pojawiają się niespodziewanie, a my nigdy nie jesteśmy na nie gotowi.

Znacznie efektywniejszym sposobem przewidywania przyszłości niż opieranie się na wcześniejszych doświadczeniach czy wykorzystywanie modeli matematycznych jest foresight strategiczny.

– Foresight daje pewną obietnicę, że można spróbować na fali tych zmian surfować. Badania duńskich i niemieckich specjalistów pokazują, że te przedsiębiorstwa, które mają w zorganizowany sposób rozwiniętą zdolność foresightu strategicznego, rosną szybciej, a przede wszystkim osiągają radykalnie wyższy zwrot z inwestycji badawczo‑rozwojowych, które są solą transformacji. To dzięki innowacjom można wywoływać zmiany na rynku albo wpływać na nie – podkreśla Kacper Nosarzewski.

Jak rozwijać zdolności foresightowe w swojej firmie? Kiedy najlepiej się tym zająć?

Zobacz, jak w trzech krokach zbudować zespół zajmujący się tworzeniem scenariuszy przyszłości. Obejrzyj wideo:

Kongres ICAN Management Review „Liderzy Jutra”

Kongres odbył się 27 i 28 października 2020 roku. Niemal 40 ekspertów z Polski i ze świata podczas swoich wystąpień podzielonych na 13 sekcji tematycznych omówiło najnowsze trendy i innowacje, które już dziś decydują o przyszłości biznesu. Wykładom, wywiadom, debatom i prezentacjom przyglądało się ponad 1500 uczestników.

Kolejne materiały poświęcone Kongresowi, w tym relacje z obu dni wydarzenia oraz poszczególne wystąpienia w formie wideo, znaleźć można pod tym linkiem.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Koniec ery tradycyjnych wyprzedaży: liczy się już nie tylko cena

Sezon wyprzedaży 2025 pokazał już na starcie, że tradycyjne strategie rabatowe przestają działać.  Najnowsze badanie BCG dowodzi, że wchodzimy w erę „aktywnego konsumenta”, który nie podąża już ślepo za rabatami. Zamiast tego domaga się transparentności i realnej wartości. Dzieje się tak gdyż konsumenci masowo uzbroili się w generatywną sztuczną inteligencję do weryfikowania promocji i szukania realnej wartości. Dlatego Twoim największym konkurentem nie jest inna firma, lecz osobisty agent AI Twojego klienta.

Multimedia
Co nam się wmawia na temat sztucznej inteligencji?

Jakie narracje słyszymy na temat sztucznej inteligencji i co one z nami robią i jakie wywołują skutki? Jakie kształtują w nas wyobrażenia, oczekiwania, emocje, obawy i pragnienia? Do jakich zachowań nas mobilizują? Odpowiedzi na te wszystkie pytania szuka w 14 odcinku „Limitów AI” Iwo Zmyślony wraz z Edytą Sadowską oraz Kasią Zaniewską.  Rozmówcy analizują narracje na temat AI oraz o sile perswazji i jej społecznych skutkach.

Pięć cech liderów napędzanych technologią Pięć cech liderów napędzanych technologią

W dobie gwałtownych zmian technologicznych to CEO, którzy aktywnie zdobywają kompetencje cyfrowe i odważnie redefiniują swoje modele biznesowe, wyznaczają nową jakość przywództwa. Odkryj, jak pięć cech liderów napędzanych technologią przekłada się na przewagę konkurencyjną i trwały wzrost firmy.

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Premium
Efekt domina w zarządzaniu dobrostanem

Kultura dobrostanu staje się nowym filarem przywództwa. Firmy, które inwestują w wellbeing liderów i zespołów, uruchamiają efekt domina – rozwijają kompetencje, wzmacniają kulturę organizacyjną i budują przewagę na rynku.

Wybieram MIT

Cyfrowa transformacja to dziś nie wybór, lecz konieczność. Jak pokazuje doświadczenie Grupy Symfonia, przemyślane inwestycje w technologie potrafią odmienić kierunek rozwoju firmy i stać się impulsem do trwałej przewagi konkurencyjnej.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!