Reklama
Dołącz do liderów przyszłości i zdobądź przewagę! Sprawdź najnowszą ofertę subskrypcji
Przełomowe innowacje

Jak zarządzać zmianami w firmie?

1 listopada 2008 11 min czytania
Antoni Bielewicz
Jak zarządzać zmianami w firmie?

Większość wdrażanych w firmach zmian nie osiąga nigdy założonych celów. Jednak przestrzeganie przedstawionych poniżej podstawowych zasad zwiększa szanse na sukces transformacji.

Możesz się nie zmieniać, przetrwanie nie jest obowiązkowe, ten cytat Wiliama Edwarda Deminga, amerykańskiego statystyka, cybernetyka i jednego z twórców zarządzania jakością, dziś, w czasie kryzysu, nabiera wyjątkowej aktualności. Otoczenie rynkowe zmienia się coraz szybciej. Globalna konkurencja, zmiany własnościowe przedsiębiorstw, a szczególnie wzrost aktywności funduszy inwestycyjnych na rynku fuzji i przejęć, tworzą silną presję na ustawiczną transformację organizacji.

Nieoczekiwane kierunki oraz rosnące tempo zmian, a także fakt, że większość z nich jest spowodowana wydarzeniami pozostającymi poza kontrolą zarządzających, sprawia, że coraz trudniej ocenić, kiedy i w jaki sposób przeprowadzić transformację organizacji. Dlatego wszelkie zmiany tego typu są obarczone dużym ryzykiem. Według niektórych szacunków niepowodzeniem kończy się nawet 2/3 projektów transformacyjnychIndeks górny 1.

BadaniaIndeks górny 2 nad procesami zmian w firmach uczą, że porażki w ich przeprowadzeniu są zwykle wynikiem jednego z ośmiu błędów. Zarządy nie uświadamiają pracownikom konieczności dokonania zmian. Nie budują dostatecznie silnej koalicji liderów, potrzebnej do ich przeprowadzenia. Nie mają wizji. Nie potrafią usunąć przeszkód utrudniających ich realizację. Nie komunikują odpowiednio zmian pracownikom i otoczeniu. Nie mają planów dotyczących procesu ich przeprowadzenia. Nie zakotwiczyli ich w kulturze organizacyjnej firmy. Zbyt szybko świętują sukcesy związane z wprowadzeniem przekształceń. W dodatku większość projektów transformacji zaczyna się za późno.

Jak uniknąć typowych błędów?

Powszechność zmian w firmach i powtarzalność typowych błędów sprawiły, że powstało szereg metodologii przeprowadzania transformacji, których podstawowe założenia są do siebie bardzo zbliżone. Zgodnie z metodologią Roland Berger Strategy ConsultantsIndeks górny 3 każdy proces głębszych zmian w firmie, czyli restrukturyzacji, ma dwie fazy: konsolidacji (spadku) i rewitalizacji (wzrostu). W fazie spadku organizacja dostosowuje posiadane zasoby do zmienionej sytuacji. Przeprowadzone w tym okresie zmiany strukturalne, związane z uproszczeniem organizacji, wprowadzeniem nowych systemów zarządzania, optymalizacją procesów, służą uzdrowieniu bieżącej sytuacji finansowej i stworzeniu warunków do ekspansji i dalszego wzrostu. Potem, w fazie wzrostu, firma rozwija nowe produkty i kanały sprzedaży, dokonuje ekspansji na nowe rynki.

Zgodnie z metodologią Roland Berger Strategy Consultants każdy proces transformacji ma dwie fazy: konsolidacji (spadku) i rewitalizacji (wzrostu).

Tak rozumiana transformacja powinna obejmować wszystkie kluczowe obszary przedsiębiorstwa: strategię, organizację i zarządzanie, operacje oraz kulturę organizacyjną firmy. Konsultanci firmy Booz Alen Hamilton opracowali dziesięć podstawowych zasadIndeks górny 4 ułatwiających efektywne przeprowadzenie zmian we wszystkich tych obszarach.

I. Zawsze pamiętaj o ludziach. Każda transformacja niesie ze sobą zmianę zakresu obowiązków i charakteru pracy. To może budzić opór pracowników. Dlatego, przygotowując proces transformacji, trzeba pomyśleć o sposobach objaśniania zmian pracownikom. Może pochłonąć to tyle samo czasu co opracowanie nowej strategii.

Kiedy w październiku 2003 roku Marek Moczulski został prezesem Zakładów Przemysłu Cukierniczego (ZPC) Mieszko, firma przynosiła co najmniej 15 milionów złotych strat rocznie, a jej zadłużenie przekraczało sto milionów złotych. Przedsiębiorstwo nie miało spójnej strategii. Każdy z działów odpowiedzialnych za produkcję i dystrybucję towarów funkcjonował jak odrębna struktura, kierująca się własnymi szacunkami dotyczącymi popytu, sprzedaży czy harmonogramu dostaw. Transformacja organizacji wymagała przemodelowania operacji oraz zintegrowania procesów w ramach łańcucha dostaw. Z punktu widzenia pracowników była to rewolucja, dodatkowo wzmocniona przez pierwsze decyzje personalne. Krótko po wejściu do firmy pozbyłem się kilku wszechmocnych menedżerów, przez co personel zupełnie nie wiedział co myśleć. Od razu powiedziałem pracownikom, że każdy z nich ma u mnie „czystą kartkę”, a potem przez cztery miesiące opowiadałem im o planowanych zmianach, nowoczesnej strategii rynkowej i roli marketingu – opowiada Marek Moczulski.

II. Zmiany zacznij od najwyższego szczebla. W pierwszej fazie transformacji uwaga całej organizacji skupia się na zarządzających, którzy odpowiadają za jej wzmacnianie, motywowanie i wsparcie. Liderzy nie mogą mieć wątpliwości co do wizji i kierunku zmian.

Fundusz BBI Capital, zajmujący się inwestycjami i restrukturyzacją spółek giełdowych, zwykle nie wymienia w nich całego zarządu, ograniczając zmiany do wprowadzenia doń kilku swoich ludzi. Takim osobom z silnym mandatem od inwestora łatwiej przeprowadzić zmiany. Przy okazji niechęć reszty organizacji skupia się na nich, co odciąża resztę zarządu, pozbawiając go nadmiernej presji – mówi Dawid Sukacz, prezes funduszu BBI Capital.

III. Angażuj wszystkie poziomy organizacji. Każda zmiana oznacza konieczność wyłowienia zmotywowanych i przekonanych liderów na każdym szczeblu. To na nich spoczywa ciężar przeprowadzenia i komunikacji procesu zmian.

Takich liderów w ZPC Mieszko Marek Moczulski znalazł m.in. w dziale marketingu. Z racji poważnych zmian w strategii, zakładających m.in. ograniczenie asortymentu oraz rezygnację ze sprzedaży słodyczy luzem na rzecz ich konfekcjonowania, to właśnie pracownicy marketingu najszybciej musieli skonfrontować się ze zmianami i w rezultacie poczuli się odpowiedzialni za ich dalsze wdrażanie.

IV. Każda zmiana musi mieć uzasadnienie. Jednym z błędów popełnianych przez osoby prowadzące transformację jest obawa przed przedstawieniem pracownikom prawdziwej sytuacji firmy, uzasadniającej potrzebę zmian. Dlatego komunikację całego procesu trzeba oprzeć na konkretnym opisie sytuacji (business case), uzasadniającym potrzebę ich przeprowadzenia, cel, który chce w ten sposób osiągnąć organizacja, a także realny plan działań (road map).

V. Buduj poczucie zaangażowania. Sukces transformacji zależy od zaangażowania w ten proces pracowników. To duże wyzwanie. Jak wynika z badańIndeks górny 5 przeprowadzonych trzy lata temu wśród 11 tys. pracowników firm z całego świata, cele strategiczne procesów transformacyjnych zwykle rozumie niespełna połowa badanego personelu. Tylko 25% pracowników miało poczucie, że nowym celom towarzyszy entuzjazm w organizacji. 43% wiedziało, że realizowane przez nich zadania są częścią jakiegoś planu, a tylko 38% dostrzegało związek pomiędzy planami strategicznymi firmy a ich indywidualnymi celami.

Jak zwiększyć to zaangażowanie? Wyniki badań strategii przeprowadzonych przez firmę McKinsey wśród 3,1 tys. menedżerów z całego świata pokazują, że najskuteczniejszymi metodami mobilizacji pracowników pozostaje: ustawiczna komunikacja oraz zaangażowanie pracowników w realizację podstawowych etapów transformacji (wskazało na to 64% badanych menedżerów), silne wsparcie ze strony zarządu oraz monitoring efektywności podejmowanych działań (62%), rozwój kompetencji budowania potrzebnych do wprowadzenia zmian (58%), a także stała mobilizacja menedżerów i liderów (57%)Indeks górny 6.

VI. Na każdym kroku komunikuj zmiany. Prowadzący transformację często zakładają, że reszta organizacji rozumie zarówno cel procesu, jak i środki potrzebne do jego osiągnięcia. To błąd. Każda zmiana powinna być wsparta kampanią komunikacyjną, umożliwiającą wymianę informacji pomiędzy zarządzającymi a resztą organizacji. Warto do tego wykorzystać wszystkie dostępne kanały komunikacji.

Kiedy w ub.r. polski oddział British American Tobbacco (BAT) w ramach centralizacji operacji wdrażał u siebie nową wersję zintegrowanego systemu informatycznego, jednym z obowiązków zespołu projektowego było prowadzenie szeroko zakrojonej akcji informacyjnej. O kluczowych datach i wydarzeniach projektu pracownicy mogli przeczytać w gazetkach i ulotkach. Zespół projektowy organizował także dni otwarte, na których tłumaczył cele i efekty centralizacji. Dla wzmocnienia siły przekazu dwa tygodnie przed startem produkcyjnym nowej wersji systemu warszawska recepcja została obłożona workami z piaskiem i ukryta za siatką maskującą, a w biurze pojawiły się militarne elementy, akcentujące charakter całej kampanii. Wszystko to pozwoliło pracownikom na utrzymanie stałej mobilizacji w trwającym ponad rok projekcie oraz na oswojenie się ze zmianą.

VII. Miej świadomość obecnej kultury organizacyjnej. Jej znajomość pozwala na ocenę zdolności firmy do zmian, a także na identyfikację potencjalnych obszarów wsparcia i odrzucenia dla transformacji. Dotychczasowa kultura może być źródłem nowej wizji, a także czynników wzmacniających transformację i zmianę organizacyjną.

VIII. Zdefiniuj docelową kulturę organizacyjną. Zwykle powstaje ona w wyniku reinterpretacji dotychczasowej kultury lub połączenia kultur organizacji, stworzonych w wyniku fuzji lub przejęcia. Musi ona wyraźnie definiować pożądane postawy i zachowania pracowników.

W jednej z największych polskich instytucji finansowych wszyscy pracownicy reorganizowanych właśnie działów informatyki otrzymali zafoliowane kartki z podstawowymi wytycznymi dotyczącymi nowej kultury organizacyjnej. Był to nie tylko punkt odniesienia dla nich samych, ale także sposób na upowszechnienie nowych zasad wśród pracowników innych działów kontaktujących z się ze specjalistami IT.

IX. Przygotuj się na nieprzewidziane wydarzenia. Żadna transformacja nie odbywa się zgodnie z planem. Ludzie reagują w nieoczekiwany sposób, a opór w organizacji pojawia się w niespodziewanych miejscach. Efektywne zarządzanie zmianą wymaga stałej oceny wszystkich czynników, które mogą wpłynąć na efekt transformacji.

X. Poświęć czas pojedynczym ludziom. Każda transformacja jest odbierana przez pracowników w sposób osobisty. Dlatego liderzy zmian powinni poświęcić każdą nadarzającą się okazję, by wyjaśniać ich sens współpracownikom.

W jednym z podlegających forsownej transformacji zakładów tradycją stały się piątkowe spotkania konsultantów odpowiedzialnych za ten proces z młodymi pracownikami przedsiębiorstwa. W nieformalnej atmosferze, przy piwie i grillu, obie strony mogły wymienić się opiniami na temat zmian.

Ile czasu przeznaczyć na transformację?

Typowy proces strategicznej transformacji firmy trwa 12 – 16 miesięcy. (Dwa miesiące zajmuje rozwinięcie strategii, pięć jej doprecyzowanie oraz planowanie operacji, a kolejne pięć – osiem jej wprowadzenie w całym przedsiębiorstwie). Tak naprawdę jednak przekształcenia mają coraz częściej charakter ciągły. „Zmiany strategii czy procesów w organizacji są tylko pewnym impulsem do ustawicznej transformacji organizacji” – mówi Marek Moczulski, prezes ZPC Mieszko.

***

Transformacja to najtrudniejsze wyzwanie, przed którym stają dzisiejsze organizacje. Jest ono tym trudniejsze, że mimo pewnych wspólnych reguł każda z nich rządzi się nieco innymi prawami. Można je poznać w pełni dopiero podczas samego procesu. Dlatego do samych zmian trzeba przystąpić gruntownie przygotowanym, dobrze wybierając moment ich rozpoczęcia, i zawsze być przygotowanym na niespodzianki.

  1. Statystykę tę przywołują Harald L. Sirkin, Perry Keenan i Alan Jackson w swoim artykule „The hard side of change management”, Harvard Business Review, październik 2005.

  2. John P. Kotter „Przewodzenie procesowi zmian: przyczyny niepowodzeń”, Harvard Business Review Polska, lipiec 2004.

  3. Więcej na temat metodologii Roland Berger Strategy Consultants można znaleźć w dodatku HBRP Brief. Umiejętność restrukturyzacji: Niedoceniane źródło przewagi konkurencyjnej.

  4. John Jones, DeAnne Aguirre, Matthew Calderone „10 Principles of Change Management”, strategy+business, 15 kwietnia 2004.

  5. Wyniki badań za Michael T. Kanazawa, Robert H. Miles Big Ideas to Big Results: Remake and Recharge Your Company, Fast, FT Press 2008.

  6. Na dalszych miejscach znalazły się czynniki, takie jak: zachowanie równowagi pomiędzy działaniami zmierzającymi do zwiększenia efektywności a zdrowymi relacjami w organizacji (54%), zbudowanie narracji i przekazu emocjonalnego (change story) wokół procesu transformacji (54%), stworzenie systemu celów i zachęt związanych z transformacją (50%), wreszcie zaangażowanie pracowników liniowych w proces zmian (50%).

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Skup się na fanach marki. Oferta skierowana do wszystkich nie działa!
Multimedia
Skup się na fanach marki. Oferta do wszystkich nie działa!

W spolaryzowanej kulturze pogoń za rynkiem masowym i kierowanie oferty do wszystkich są z góry skazane na porażkę. Najlepszym sposobem na osiągnięcie sukcesu marki jest sprzymierzenie się z subkulturą, która ją pokocha.

Cła, przeceny i okazje: Jak zarobić, gdy inni panikują lub tweetują

Trump tweetuje, Wall Street reaguje nerwowo, a inwestorzy znów sprawdzają, czy gdzieś nie pozostawili Planu B. Gdy rynek wpada w histerię, pojawia się pokusa: a może jednak warto „kupić w tym dołku”? W tym tekście sprawdzamy, czy inwestowanie w kontrze do tłumu to genialna strategia na czasy ceł Trumpa, banów na Chiny i politycznych rollercoasterów — czy raczej przepis na ból głowy i portfela. Nie wystarczy chłodna kalkulacja, przyda się też stalowy żołądek.

• Jak generować wartość z AI dzięki małym transformacjom w biznesie - Webster
Premium
Jak generować wartość z AI dzięki małym transformacjom w biznesie

Liderzy skutecznie wykorzystują duże modele językowe, stopniowo minimalizując ryzyko i tworząc solidne fundamenty pod przyszłe transformacje technologiczne, dzięki czemu generują realną wartość dla swoich organizacji.

Niespełna dwa lata temu generatywna sztuczna inteligencja (GenAI) trafiła na czołówki stron gazet, zachwycając swoimi niezwykłymi możliwościami: mogła prowadzić rozmowy, analizować ogromne ilości tekstu, dźwięku i obrazów, a nawet tworzyć nowe dokumenty i dzieła sztuki. To najszybsze w historii wdrożenie technologii przyciągnęło ponad 100 mln użytkowników w ciągu pierwszych dwóch miesięcy, a firmy z różnych branż rozpoczęły eksperymenty z GenAI. Jednak pomimo dwóch lat intensywnego zainteresowania ze strony kierownictwa i licznych prób wdrożeniowych nie widać wielkoskalowych transformacji biznesowych, które początkowo przewidywano. Co się stało? Czy technologia nie spełniła oczekiwań? Czy eksperci się pomylili, wzywając do gigantycznych zmian? Czy firmy były zbyt ostrożne? Odpowiedź na te pytania brzmi: i tak, i nie. Generatywna sztuczna inteligencja już teraz jest wykorzystywana w wielu firmach, ale nie – jako lokomotywa radykalnej transformacji procesów biznesowych. Liderzy biznesu znajdują sposoby, by czerpać realną wartość z dużych modeli językowych (LLM), nie modyfikując całkowicie istniejących procesów. Dążą do małych zmian (small t) stanowiących fundament pod większe przekształcenia, które dopiero nadejdą. W tym artykule pokażemy, jak robią to dzisiaj i co możesz zrobić, aby tworzyć wartość za pomocą generatywnej sztucznej inteligencji.

Premium
Polski przemysł na rozdrożu

Stoimy przed fundamentalnym wyborem: albo dynamicznie przyspieszymy wdrażanie automatyzacji i robotyzacji, co sprawi, że staniemy się aktywnym uczestnikiem czwartej rewolucji przemysłowej, albo pogodzimy się z perspektywą erozji marż pod wpływem rosnących kosztów operacyjnych i pogłębiającego się strukturalnego niedoboru wykwalifikowanej siły roboczej.

Jak alarmują prognozy Polskiego Instytutu Ekonomicznego, do 2030 r. w samej Europie może zabraknąć nawet 2,1 mln wykwalifikowanych pracowników, co czyni automatyzację nie jedną z możliwości, lecz strategiczną koniecznością. Mimo że globalnie liczba robotów przemysłowych przekroczyła już 4,2 mln jednostek, a w Europie w 2023 r. wdrożono rekordowe 92,4 tys. nowych robotów, Polska wciąż pozostaje w tyle. Nasz wskaźnik gęstości robotyzacji, wynoszący zaledwie 78 robotów na 10 tys. pracowników przemysłowych, znacząco odbiega od europejskiego lidera – Niemiec (397 robotów na 10 tys. pracowników), czy globalnego pioniera – Korei Południowej (tysiąc robotów na 10 tys. pracowników). W Scanway – firmie, która z sukcesem łączy technologie rozwijane dla sektora kosmicznego z potrzebami przemysłu – jesteśmy przekonani, że przyszłość konkurencyjności leży w inteligentnym wykorzystaniu danych, zaawansowanej automatyzacji opartej na AI oraz strategicznej gotowości do wprowadzania zmian technologicznych. Czy jednak zaawansowana wizja maszynowa napędzana przez sztuczną inteligencję może się stać katalizatorem, który pozwoli sprostać wyzwaniom i odblokować uśpiony potencjał innowacyjny polskiej gospodarki?

Premium
Zamień konflikt we współpracę

Destrukcyjny konflikt w zespole zarządzającym może zahamować rozwój organizacji. Skuteczne zarządzanie takimi napięciami wymaga od liderów świadomego odejścia od rywalizacji o władzę na rzecz współpracy oraz strategicznego, systemowego myślenia.

Konflikt w zespole zarządzającym, szczególnie wtedy gdy przeradza się w trwały, emocjonalny antagonizm, staje się realnym zagrożeniem dla efektywności całej organizacji. Studium przypadku firmy X-Style.

Jak zapewnić stabilność i elastyczność na rynku zielonej energii?

Dynamiczne zmiany na rynku energii oraz rosnące znaczenie OZE i celów ESG stawiają przed firmami nowe wyzwania. W tym kontekście Reo.pl (Grupa Enerconet) kładzie nacisk na elastyczność, dogłębną analizę potrzeb klienta i transparentność danych. O strategiach budowania długoterminowych relacji i zapewniania przewidywalności w sektorze odnawialnym opowiada Grzegorz Tomasik, prezes Reo.pl. 

Reo.pl działa na polskim rynku od 2022 roku. Jakie wyzwania napotkali państwo przy wprowadzaniu elastyczności i dostosowywaniu się do dynamicznych zmian w sektorze OZE?

Chociaż marka Reo.pl powstała na początku 2022 r., nasza grupa – Enerconet – działa na rynku energetycznym już od 2007 r. Ta wieloletnia obecność w sektorze OZE i doświadczenie w obrocie energią dają nam status dojrzałego podmiotu, wspartego silnym zespołem i dogłębną znajomością branży.

Od 2007 r. sektor OZE przeszedł znaczącą transformację, obejmującą regulacje, mechanizmy rynkowe i podejście firm do zakupu zielonej energii. Kluczową zmianą był rozwój bezpośrednich kontraktów (P2P) między wytwórcami OZE a odbiorcami końcowymi. Spółki tworzące dziś Enerconet aktywnie uczestniczyły w tej ewolucji od samego początku, analizując rynek i wypracowując skuteczne rozwiązania, co ostatecznie doprowadziło do uruchomienia platformy Reo.pl.

Premium
Gdy projekt wymyka się spod kontroli

Polskie firmy technologiczne coraz częściej realizują złożone zlecenia dla międzynarodowych gigantów. Jednak nawet najlepiej przygotowany zespół może przy takim projekcie natknąć się na nieoczekiwane przeszkody. Przykład firmy Esysco wdrażającej szyfrowanie poczty e-mail dla jednego z największych niemieckich banków pokazuje, jak szybko może runąć precyzyjnie zaplanowany harmonogram oraz jak radzić sobie z nieprzewidywalnymi wyzwaniami.

Polskie firmy technologiczne coraz częściej zdobywają międzynarodowe kontrakty i realizują projekty, które jeszcze niedawno były zarezerwowane wyłącznie dla międzynarodowych rywali. Dzięki temu zdobywają zagraniczne rynki, osiągając imponujące wyniki eksportu usług IT, który w 2023 r. przekroczył 16 mld dolarów. W ostatniej dekadzie przychody branży wzrosły niemal czterokrotnie, a wartość eksportu – aż 7,5 razy, dzięki czemu polski sektor IT stał się motorem rodzimego eksportu. Kluczowymi kierunkami ekspansji są Stany Zjednoczone, Niemcy i Wielka Brytania, a wśród najsilniejszych obszarów znajdują się fintech, cyberbezpieczeństwo, sztuczna inteligencja, gry oraz rozwój oprogramowania.

Polska wyróżnia się w regionie Europy Środkowo-Wschodniej jako największy eksporter usług IT, przewyższając Czechy czy Węgry, a pod względem jakości specjalistów IT zajmuje trzecie miejsce na świecie. Jednak do pełnego wykorzystania tego potencjału konieczne jest pokonanie barier takich jak ograniczony dostęp do kapitału na ekspansję, rosnące koszty pracy oraz niedostateczne doświadczenie w międzynarodowej sprzedaży i marketingu. To jednak nie wszystko. Przy współpracy z międzynarodowymi gigantami trzeba również pamiętać o nieznanej polskim wdrożeniowcom skali, złożoności i nieprzewidywalności towarzyszącym tak wielkim projektom. Dobrym przykładem może być nasze wdrożenie dla jednego z największych niemieckich banków, z którym podpisaliśmy kontrakt na wprowadzenie systemu zabezpieczeń e-maili dla ponad 300 tys. użytkowników rozsianych po całym świecie. Technologicznie byliśmy gotowi, ale rzeczywistość szybko zweryfikowała nasze plany.

Premium
Praktyczny poradnik kreowania wartości z dużych modeli językowych

Gdy w 2022 r. pojawiły się powszechnie dostępne duże modele językowe (LLM), ich potężna zdolność do generowania tekstu na żądanie zapowiadała rewolucję w produktywności. Jednak mimo że te zaawansowane systemy AI potrafią tworzyć płynny tekst w języku naturalnym i komputerowym, to są one dalekie od doskonałości. Mogą halucynować, wykazywać się logiczną niespójnością oraz produkować treści nieadekwatne lub szkodliwe.

Chociaż technologia ta stała się powszechnie dostępna, wielu menedżerów nadal ma trudności z rozpoznawaniem przypadków użycia LLM-ów, w których poprawa produktywności przewyższa koszty i ryzyka związane z tymi narzędziami. Potrzebne jest bardziej systematyczne podejście do wykorzystywania modeli językowych, tak aby uefektywnić procesy biznesowe, a jednocześnie kontrolować słabe strony LLM-ów. Proponuję trzy kroki ułatwiające osiągnięcie tego celu. Po pierwsze, należy rozłożyć proces na mniejsze zadania. Po drugie, trzeba ocenić, czy każde zadanie spełnia tzw. równanie kosztów GenAI, które szczegółowo wyjaśnię w tym artykule. Jeśli ten warunek zostanie spełniony, należy uruchomić projekt pilotażowy, iteracyjnie oceniać jego wyniki oraz na bieżąco wprowadzać zmiany w celu poprawy rezultatów.

Kluczowe w tym podejściu jest pełne zrozumienie, w jaki sposób mocne i słabe strony modeli językowych odpowiadają specyfice danego zadania; jakie techniki umożliwiają ich skuteczną adaptację w celu zwiększenia wydajności; oraz jak te czynniki wpływają na bilans kosztów i korzyści – a także na ocenę ryzyka i potencjalnych zysków – związanych z wykorzystaniem modeli językowych do podnoszenia efektywności realizowanych działań.

Premium
Dlaczego odważne pomysły giną w szufladach menedżerów i co z tym zrobić?

Najbardziej innowacyjne, nietypowe idee często nie zostają zrealizowane – nie dlatego, że są złe, ale dlatego, że wywołują niepewność. Co może pomóc menedżerom w podejmowaniu ryzykownych, lecz potencjalnie przełomowych decyzji? Kluczowe okazuje się świadome budowanie sieci doradczej.

Menedżerowie, którzy są świadomi znaczenia innowacji w rozwoju organizacji, często zachęcają członków swoich zespołów do dzielenia się świeżymi i kreatywnymi pomysłami. Jednak wielu pracowników skarży się, że ich najlepsze propozycje są przez zwierzchników często pomijane, odrzucane lub niewłaściwie rozumiane.

Paradoksalnie to właśnie menedżerowie mogą stanowić jedną z największych barier dla innowacji. Mocno zakorzenieni we własnych obszarach specjalizacji, często nie dostrzegają wartości nowatorskich idei – szczególnie wtedy, gdy pomysły te wyznaczają nowe ścieżki w ich dziedzinie.

AI dla wszystkich - Mechło
Premium
AI dla wszystkich: jak ją wdrożyć w firmie?

Sztuczna inteligencja nie jest już zarezerwowana wyłącznie dla dużych korporacji i technologicznych gigantów. Dziś każdy może korzystać z narzędzi opartych na AI, a bariera kosztów znacząco się obniżyła. To jednak nie znaczy, że korzystanie z tych technologii jest proste i zrozumiałe dla wszystkich.

Powszechna dostępność sztucznej inteligencji (AI) nie rozwiązuje kluczowego problemu: braku wiedzy o tym, jak skutecznie i odpowiedzialnie z niej korzystać. Dlatego edukacja staje się nie tylko wsparciem, ale wręcz warunkiem realnego wykorzystania potencjału tej technologii. Umiejętność pracy z AI powinna być dziś traktowana jak podstawowa kompetencja, niezbędna zarówno w życiu zawodowym, jak i codziennym. Tym bardziej, że generatywna sztuczna inteligencja (GenAI) coraz śmielej wkracza na polski rynek, oferując firmom wiele korzyści: począwszy od automatyzacji drobnych zadań aż po strategiczne przedsięwzięcia.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!