Streszczenie: Współczesne organizacje często wdrażają wiele zmian jednocześnie, co może powodować chaos i konflikty. Autorzy artykułu analizują przypadek fikcyjnej firmy TechCorp, w której dwie strategiczne inicjatywy – zmiana kultury organizacyjnej i rebranding – kolidowały ze sobą, powodując brak spójności, problemy z alokacją zasobów i frustrację pracowników. Aby skutecznie zarządzać wieloma zmianami, liderzy powinni stosować podejście holistyczne: opracować mapę inicjatyw, eliminować niespójności oraz dbać o jasną komunikację. Kluczowe jest unikanie przeciążenia zespołów i zapewnienie odpowiednich zasobów. Sukces transformacji nie zależy od pojedynczej inicjatywy, lecz od umiejętnego zarządzania ich wzajemnymi powiązaniami.
Dowiedz się, na czym powinni skupić się liderzy zarządzający wieloma zmianami wprowadzanymi w tym samym czasie, by uniknąć chaosu i maksymalnie wykorzystać ich potencjał.
Większość porad dotyczących wprowadzania zmian organizacyjnych koncentruje się na realizacji pojedynczych inicjatyw. W stabilnym środowisku miało to sens – projekty można było planować i wdrażać stopniowo, w uporządkowanej kolejności, niczym kontrolerzy lotów koordynujący starty samolotów na jednym pasie, jeden po drugim, w bezpiecznych odstępach czasu. Jednak w dzisiejszych realiach, naznaczonych dynamicznie zmieniającymi się rynkami, globalnymi kryzysami i błyskawicznym postępem technologicznym, organizacje muszą działać szybko i wielotorowo. To tak, jakby kontrolerzy lotów pod presją czasu pozwalali na równoczesny start wielu samolotów – ryzyko kolizji rośnie wykładniczo. Niestety, menedżerowie odpowiedzialni za zmiany wciąż zbyt słabo rozumieją mechanizmy takich „kolizji” i sposoby minimalizowania związanego z nimi ryzyka.
Nieumiejętne zarządzanie zależnościami między różnymi inicjatywami może negatywnie wpłynąć na wyniki organizacji na trzy sposoby.
Materiał dostępny tylko dla subskrybentów
Dołącz do subskrybentów MIT Sloan Management Review Polska Premium!
Kup subskrypcję