Reklama
Dołącz do liderów przyszłości i zdobądź przewagę! Sprawdź najnowszą ofertę subskrypcji
Etyka w biznesie

Inwestuj w ludzi – zwłaszcza w okresach przełomu

20 lutego 2020 7 min czytania
Bill Heath
Antonios Christidis
Inwestuj w ludzi – zwłaszcza w okresach przełomu

Coraz szybsze cykle rozwoju produktu i dynamiczna ekspansja technologii przyczyniają się do częstszych zakłóceń w działalności biznesowej. W reakcji na powtarzające się zmiany przedsiębiorstwa zazwyczaj obniżają koszty, decydują się na redukcję działalności na danym obszarze geograficznym, usprawniają łańcuch dostaw lub przeprowadzają lifting marki. Która z tych strategii jest najbardziej skuteczną reakcją na czasy przełomu?

Pragnąc lepiej zrozumieć strategie przetrwania okresów destabilizacji, przeprowadziliśmy ankietę wśród 954 menedżerów w Ameryce Północnej i Europie. Większość naszych respondentów była zadowolona ze sposobu, w jaki poradzili sobie z trudnościami. Zaskoczył nas jednak fakt, iż większość menedżerów uznała wyżej wymienione strategie za mniej istotny czynnik swojego sukcesu. Dużo większe znaczenie przypisywano inwestycjom w kulturę pracy, mających na celu wykształcenie pracowników zdolnych szybko reagować na zawrotne tempo zmian.

W opinii większości badanych wykształcenie elastyczności i odporności organizacji na nagłe zmiany poprzez usprawnianie sposobu pracy i rozwój kompetencji pracowników jest równie ważne, co inwestycje w nowe technologie. W szczególności respondenci dostrzegali znaczenie zaangażowania załogi w realizację strategii firmy, a rolę liderów upatrywali w dostarczaniu pozytywnych wzorców do naśladowania i promowaniu środowiska pracy opartego na zaufaniu.

Integracja ludzi i strategii

Wielu uczestników ankiety uważało, że umieją skutecznie radzić sobie z zakłóceniami: 77% przyznało, że istnieje ścisły związek między ich strategią biznesową a strategią rozwoju pracowników. Natomiast wśród menedżerów, którzy jedynie w minimalny sposób integrowali strategie biznesowe z rozwojem pracowników, tylko 35% odnotowało znaczące sukcesy.

Na przykład pewien bank, z którym współpracowaliśmy, przeprowadził udaną transformację cyfrową dzięki połączeniu strategii biznesowej i rozwoju pracowników, opierając się na pomysłach załogi pozyskiwanych w procesie crowdsourcingu. Zespół zarządzający zorganizował innowacyjny konkurs, który pozwolił pracownikom wyrazić swoje poglądy i ambicje. Inicjatywa zaowocowała setkami sugestii (z których wiele zostało wdrożonych) oraz dała załodze szansę wniesienia większego wkładu w realizację celów organizacji. Stawiając ludzi na pierwszym miejscu, bank opracował system, który przyniósł korzyści jego klientom.

Pokaż pracownikom, że ich cenisz

Zmotywowani i zaangażowani pracownicy są bardziej skłonni do wysiłku i wsparcia firmy w trudnych chwilach. W naszej ankiecie 80% menedżerów zadowolonych ze sposobu poradzenia sobie w trudnym okresie twierdziło, że ważnym elementem ich sukcesu są komunikacja i zaangażowanie pracowników.

Nie ulega wątpliwości, że liderzy, którzy konsekwentnie demonstrują zaangażowanie wobec pracowników w słowach i czynach, częściej zdobywają zaufanie i lojalność. Te wartości pomagają firmom przetrwać zakłócenia i dalej się rozwijać. Za przykład może posłużyć bank, który odzyskał wiarygodność i zaangażowanie pracujących w nim osób po skandalu i kryzysie wizerunkowym. Między innymi dlatego, że jego nowy dyrektor generalny zaczął otwarcie komunikować się z pracownikami, inwestorami i innymi interesariuszami za pośrednictwem codziennych wpisów na portalu LinkedIn, w których wyrażał swoje podekscytowanie przyszłością, a jednocześnie nie bał się mówić o minionych trudnościach. Początkowo jego posty pozostały bez odpowiedzi, lecz z czasem przerodziły się w cenny dialog z pracownikami.

Takie podejście może też przysłużyć się liderom firm energetycznych i ułatwić im ograniczenie liczby wypadków w czasach redukcji zatrudnienia spowodowanej niskimi cenami ropy. Ważne jest również, by odwiedzać ludzi na miejscu ich pracy, sumiennie dbać o ich bezpieczeństwo oraz podejmować konkretne działania – takie jak zmiana wyposażenia czy procedur.

Inwestuj w rozwój dotychczasowych pracowników

Kolejnym sposobem, by skutecznie zachęcić pracowników do pozostania na miejscu i wsparcia firmy w trudnym okresie, są inwestycje w doskonalenie umiejętności. Niektóre organizacje wypełniają luki kompetencyjne, zatrudniając nowych ludzi o potrzebnych kwalifikacjach, a usuwając dotychczasowych pracowników lub automatyzując ich zadania w celu ograniczenia zbędnych umiejętności. Wiele wskazuje jednak na to, że korzystniej jest zainwestować w rozwój pracowników. W praktyce aż dwie trzecie naszych respondentów uważało, że doskonalenie praktyk i umiejętności – wraz z wprowadzeniem nowych technologii – to sekret skutecznego zarządzania w okresie przełomu. Tylko 44% menedżerów jest zdania, że efektywnym podejściem jest redukcja zatrudnienia.

Plany poradzenia sobie z niedostatkiem odpowiednio wykwalikowanych ludzi przez masowe zatrudnienie nowych talentów nie zawsze są wykonalne, ponieważ nie tylko nasza firma ich potrzebuje. Bywa, że firmy nie mogą znaleźć pracowników posiadających wymagane kompetencji (lub pozwolić sobie na ich zatrudnienie). Dlatego nawet giganci technologiczni, będący pionierami kreatywnej destabilizacji, inwestują znaczne środki w strategiczne planowanie, naukę i rozwój pracowników, traktując to jako sposób na zwiększenie wewnętrznej mobilności. Pozwalają pracownikom eksperymentować z nowymi projektami poza granicami wyznaczonymi funkcjami działów, w których pracują. Korporacje odnoszące niegdyś wielkie sukcesy, a dziś nieco skostniałe, również zaczynają rozumieć, że inwestycja w ludzi to najszybszy sposób odświeżenia i unowocześnienia ich organizacji. Firmy, którym grozi anachroniczność, ponieważ ich ludzie uczyli się pracy w innych czasach i warunkach rynkowych, odkrywają, że można szybko przekwalifikować obecnych pracowników, tworząc kulturę ciągłego uczenia się.

Kultura gotowa na przełom

Wielu liderów postrzega inwestycje w pracowników jako zagadnienie złożone i długoterminowe. Wolą więc koncentrować się raczej na palących, krótkoterminowych rozwiązaniach, takich jak redukcja kosztów czy sprawozdawczość regulacyjna. Jednak nasze ustalenia wskazują, że liderzy będą bardziej skuteczni, kiedy ich priorytetem będzie rozwój pracowników w zwykłych czy nawet pomyślnych okresach, a nie jedynie w okresach nagłego niedoboru talentów. Kiedy na przykład okazało się, że główna linia produktów znanej nam firmy technologicznej nieoczekiwania stała się przestarzała, zespół zarządzający zdołał przekonać pracowników do pozostania i wytężonej pracy właśnie dzięki temu, że konsekwentnie informował załogę o swoich pomysłach na nowe ścieżki rozwoju.

Liderzy powinni skoncentrować uwagę na pracownikach, ich rozwoju, komunikacji i współpracy oraz inwestować w nich jeszcze przed nadejściem zakłóceń, a następnie zapewnić atrakcyjne środowisko pracy. Rzecz w tym, że za odpornością organizacji oraz jej zdolnością przetrwania trudnych okresów stoją te same czynniki, które przyczyniają się do stworzenia przyjaznego środowiska pracy oraz chronią firmę przed zaślepieniem wywołanym zmianą. W epoce technologicznych czarodziejów i wirtualnych rozwiązań najskuteczniejsza może okazać się odwieczna zasada: o potędze firmy decydują zaangażowani, oddani jej ludzie.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Multimedia
Agenty AI: Dlaczego nie zawsze warto je wdrażać?

Czy wiesz, że nie każda organizacja powinna spieszyć się z wdrażaniem agentów AI? W trzecim odcinku podcastu Limity AI Iwo Zmyślony rozmawia z Kamilem Stanuchem — filozofem, inwestorem i doświadczonym menedżerem technologicznym — o realnych możliwościach i ograniczeniach z jakimi spotykają się agenty AI.

Jak wojna handlowa USA–Chiny wpływa na Unię Europejską

Nowe amerykański taryfy celne

Wojna handlowa między USA a Chinami, tląca się od kilku lat, gwałtownie eskalowała w 2025 r. Po serii punktowych podwyżek ceł w latach 2018–2019 na wiosnę 2025 r. prezydent USA Donald Trump ogłosił mechanizm „ceł wzajemnych”, nakładając drakońskie taryfy na niemal wszystkich partnerów handlowych. Nie oszczędzono nawet tradycyjnych sojuszników – na wiele produktów z Europy wprowadzono dodatkowe cła rzędu 10–20%. Najbardziej radykalne stawki (sięgające ponad 100%) objęły import z Chin, co de facto oznaczało zerwanie dotychczasowych zasad wolnego handlu.

Marki luksusowe pod presją geopolityki

W połowie kwietnia rynki kapitałowe zelektryzowała informacja o tym, że francuski gigant LVMH stracił tytuł najcenniejszej firmy luksusowej na świecie na rzecz mniejszego, ale bardziej ekskluzywnego Hermèsa. Czy detronizacja jednej francuskiej marki przez drugą (producenta torebek Louis Vuitton przez producenta torebek Birkin) to rzeczywiście zdarzenie, którym powinny się ekscytować europejskie rynki? I co ta zmiana oznacza dla polskich producentów marek premium?

 

Dobre relacje w firmie zaczynają się od dobrze dobranych słów

Gdy codzienna komunikacja sprowadza się do skrótów myślowych, domysłów i niejasnych sygnałów, łatwo o spadek zaangażowania, narastające napięcia i chaos informacyjny. Coraz więcej organizacji dostrzega, że to właśnie język – sposób, w jaki mówimy do siebie w pracy – buduje (lub rujnuje) atmosferę oraz relacje w zespołach. O tym, jak świadomie kształtować kulturę organizacyjną poprzez komunikację, opowiada Joanna Tracewicz, Senior Content Strategy Manager w rocketjobs.pl i justjoin.it, a także współautorka poradnika Nie mów do mnie ASAP! O spoko języku w pracy.  Rozmawia Paulina Chmiel-Antoniuk.

AI w medycynie predykcyjnej – jak wearables zmieniają opiekę Jak AI i urządzenia noszone rewolucjonizują medycynę

W ostatnich latach inteligentne urządzenia noszone (wearables) przeszły drogę od prostych krokomierzy do zaawansowanych narzędzi monitorujących stan zdrowia. Dzięki sztucznej inteligencji stają się one nie tylko rejestratorami danych, lecz także systemami predykcyjnymi, które mogą wspierać diagnostykę i profilaktykę chorób. W świecie biznesu i zarządzania zdrowiem pracowników technologia ta może odegrać kluczową rolę.
Według raportu Think Tank SGH wartość globalnego rynku AI w ochronie zdrowia wzrośnie z 32,3 miliarda dolarów w 2024 roku do 208,2 miliarda dolarów w 2030 roku, co oznacza średnioroczny wzrost na poziomie 36,4%. Ta dynamiczna ekspansja wskazuje na rosnące znaczenie technologii AI i wearables jako ważnych elementów nowoczesnej opieki medycznej.

Strategiczna samotność – klucz do autentycznego przywództwa

W dynamicznym współczesnym świecie biznesu, w którym dominują informacje dostarczane w trybie natychmiastowym, umiejętność samodzielnego, logicznego i krytycznego myślenia stała się jedną z najcenniejszych kompetencji liderów. Koncepcja ta, przedstawiona przez Williama Deresiewicza, byłego profesora Uniwersytetu Yale, zakłada, że prawdziwe przywództwo nie rodzi się wśród zgiełku opinii i impulsów zewnętrznych, lecz w przestrzeni samotności i skupienia.

Skup się na fanach marki. Oferta skierowana do wszystkich nie działa!
Multimedia
Skup się na fanach marki. Oferta do wszystkich nie działa!

W spolaryzowanej kulturze pogoń za rynkiem masowym i kierowanie oferty do wszystkich są z góry skazane na porażkę. Najlepszym sposobem na osiągnięcie sukcesu marki jest sprzymierzenie się z subkulturą, która ją pokocha.

Cła, przeceny i okazje: Jak zarobić, gdy inni panikują lub tweetują

Trump tweetuje, Wall Street reaguje nerwowo, a inwestorzy znów sprawdzają, czy gdzieś nie pozostawili Planu B. Gdy rynek wpada w histerię, pojawia się pokusa: a może jednak warto „kupić w tym dołku”? W tym tekście sprawdzamy, czy inwestowanie w kontrze do tłumu to genialna strategia na czasy ceł Trumpa, banów na Chiny i politycznych rollercoasterów — czy raczej przepis na ból głowy i portfela. Nie wystarczy chłodna kalkulacja, przyda się też stalowy żołądek.

• Jak generować wartość z AI dzięki małym transformacjom w biznesie - Webster
Premium
Jak generować wartość z AI dzięki małym transformacjom w biznesie

Liderzy skutecznie wykorzystują duże modele językowe, stopniowo minimalizując ryzyko i tworząc solidne fundamenty pod przyszłe transformacje technologiczne, dzięki czemu generują realną wartość dla swoich organizacji.

Niespełna dwa lata temu generatywna sztuczna inteligencja (GenAI) trafiła na czołówki stron gazet, zachwycając swoimi niezwykłymi możliwościami: mogła prowadzić rozmowy, analizować ogromne ilości tekstu, dźwięku i obrazów, a nawet tworzyć nowe dokumenty i dzieła sztuki. To najszybsze w historii wdrożenie technologii przyciągnęło ponad 100 mln użytkowników w ciągu pierwszych dwóch miesięcy, a firmy z różnych branż rozpoczęły eksperymenty z GenAI. Jednak pomimo dwóch lat intensywnego zainteresowania ze strony kierownictwa i licznych prób wdrożeniowych nie widać wielkoskalowych transformacji biznesowych, które początkowo przewidywano. Co się stało? Czy technologia nie spełniła oczekiwań? Czy eksperci się pomylili, wzywając do gigantycznych zmian? Czy firmy były zbyt ostrożne? Odpowiedź na te pytania brzmi: i tak, i nie. Generatywna sztuczna inteligencja już teraz jest wykorzystywana w wielu firmach, ale nie – jako lokomotywa radykalnej transformacji procesów biznesowych. Liderzy biznesu znajdują sposoby, by czerpać realną wartość z dużych modeli językowych (LLM), nie modyfikując całkowicie istniejących procesów. Dążą do małych zmian (small t) stanowiących fundament pod większe przekształcenia, które dopiero nadejdą. W tym artykule pokażemy, jak robią to dzisiaj i co możesz zrobić, aby tworzyć wartość za pomocą generatywnej sztucznej inteligencji.

Premium
Polski przemysł na rozdrożu

Stoimy przed fundamentalnym wyborem: albo dynamicznie przyspieszymy wdrażanie automatyzacji i robotyzacji, co sprawi, że staniemy się aktywnym uczestnikiem czwartej rewolucji przemysłowej, albo pogodzimy się z perspektywą erozji marż pod wpływem rosnących kosztów operacyjnych i pogłębiającego się strukturalnego niedoboru wykwalifikowanej siły roboczej.

Jak alarmują prognozy Polskiego Instytutu Ekonomicznego, do 2030 r. w samej Europie może zabraknąć nawet 2,1 mln wykwalifikowanych pracowników, co czyni automatyzację nie jedną z możliwości, lecz strategiczną koniecznością. Mimo że globalnie liczba robotów przemysłowych przekroczyła już 4,2 mln jednostek, a w Europie w 2023 r. wdrożono rekordowe 92,4 tys. nowych robotów, Polska wciąż pozostaje w tyle. Nasz wskaźnik gęstości robotyzacji, wynoszący zaledwie 78 robotów na 10 tys. pracowników przemysłowych, znacząco odbiega od europejskiego lidera – Niemiec (397 robotów na 10 tys. pracowników), czy globalnego pioniera – Korei Południowej (tysiąc robotów na 10 tys. pracowników). W Scanway – firmie, która z sukcesem łączy technologie rozwijane dla sektora kosmicznego z potrzebami przemysłu – jesteśmy przekonani, że przyszłość konkurencyjności leży w inteligentnym wykorzystaniu danych, zaawansowanej automatyzacji opartej na AI oraz strategicznej gotowości do wprowadzania zmian technologicznych. Czy jednak zaawansowana wizja maszynowa napędzana przez sztuczną inteligencję może się stać katalizatorem, który pozwoli sprostać wyzwaniom i odblokować uśpiony potencjał innowacyjny polskiej gospodarki?

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!