Decydując się na wprowadzenie kultury organizacyjnej wspierającej różnorodność, Telko Service powinna zastanowić się nad procesowym podejściem do problemu i opracowaniem spójnej strategii działania. Dzięki temu różnorodność nie będzie jedynie zapisem w wewnętrznych regulacjach, pozostając w sferze deklaracji, lecz będzie realizowana w codziennym życiu przedsiębiorstwa.
Jak zmobilizować menedżerów do poszanowania różnorodności? – komentarz nr 2

Aby zmobilizować menedżerów wysokiego i średniego szczebla do poszanowania różnorodności, Marta powinna przeprowadzić dogłębny audyt obecnej sytuacji w przedsiębiorstwie, szukając odpowiedzi na szereg kluczowych pytań, na czele z następującymi: Jaki jest stosunek kadry zarządzającej wyższego szczebla oraz pracowników do zagadnień różnorodności? Jak wygląda obecna kultura organizacyjna firmy? Do jakiego stopnia istniejące struktury i procesy sprzyjają angażowaniu pracowników w bieżące działania firmy? Znając odpowiedzi na te pytania, Marta będzie mogła przystąpić do zdefiniowania celów, do których powinna dążyć firma w ramach aktywnego wdrażania zasad przyjętych poprzez podpisanie Karty Różnorodności i tym samym dobrać odpowiednie narzędzia do ich wdrożenia. Dzięki analizie wyników audytu Marta będzie mogła określić wizję firmy w zakresie zarządzania różnorodnością – dla przykładu mogłaby zaproponować, żeby firma Telko Service została liderem w obszarze zatrudnienia kobiet w swojej branży (tj. co najmniej trzydziestoprocentowy udział kobiet wśród wszystkich zatrudnionych osób). W ślad za tak sformułowaną wizją można już zdefiniować konkretne cele, np.:
siedmioprocentowy wzrost udziału kobiet w kadrze kierowniczej firmy w ciągu 2 lat;
dziesięcioprocentowy wzrost udziału kobiet w firmowym Programie Rozwoju Talentów w ciągu 2 lat;
przeprowadzenie 10 szkoleń dotyczących budowania zespołu z uwzględnieniem różnorodności we wszystkich komórkach przedsiębiorstwa.
Cele należy określać ostrożnie, z uwzględnieniem zasady SMART, czyli muszą być one Skonkretyzowane, Mierzalne, Akceptowalne, Realne i Terminowe. Do ich adaptacji i realizacji powinny zostać zaangażowane wszystkie departamenty i oddziały firmy, oczywiście każdy w konkretnym kontekście swojej działalności. Każda z komórek organizacyjnych powinna również sformułować jasne kryteria oceny osiągnięcia założonych celów.
Zarządzanie zespołami bez tajemnic »
Aby skutecznie „zaaplikować” różnorodność do krwiobiegu Telko Service i osiągnąć wytyczone cele, Marta powinna przygotować plan rocznego wdrożenia zarządzania różnorodnością, uwzględniający nie tylko działania i harmonogram, ale również budżet i poszczególne etapy, oraz zdefiniować kamienie milowe, które przedsiębiorstwo powinno osiągnąć. Plan wdrożenia powinien zostać zaakceptowany zarówno przez kierownictwo firmy, jak i menedżerów wyższego i średniego szczebla. Dlaczego to takie ważne? Warto pamiętać, że dzięki temu można przyciągnąć uwagę osób, których proaktywna postawa jest bardzo istotna z punktu widzenia powodzenia przedsięwzięcia. Ponadto Marta powinna zadbać ze szczególną starannością o to, aby polityka równości była obecna w kluczowych aktach przedsiębiorstwa – kodeksie etycznym, uchwałach zarządu i w strategii biznesowej. To spowoduje, że pracownicy będą bardziej się na niej koncentrować. Warto również zauważyć, że dzięki temu Marta zyska źródło, do którego będzie mogła się odwoływać w sytuacjach, które będę tego wymagać.
Zespół złożony z osób w różnym wieku, o różnej płci, kulturze czy poglądach łatwiej osiąga większą kreatywność i innowacyjność.
Niezwykle istotna dla efektywności wdrażania polityki różnorodności jest komunikacja wewnętrzna i zewnętrzna firmy. W przekazach adresowanych do obecnych, jak i potencjalnych pracowników należy podkreślać, że różnorodność jest w firmie szczególnie ceniona i że każdy może w niej znaleźć miejsce dla siebie. W przypadku Telko Service działania komunikacyjne powinny zostać w dużej mierze skierowane do wewnątrz, zarówno z wykorzystaniem standardowych kanałów, takich jak: intranet, newsletter, mailing czy gazetka firmowa, jak i działań niestandardowych, takich jak: naklejki na biurka, potykacze na podłogach czy specjalnie przygotowane animowane wygaszacze ekranów. Solidna komunikacja połączona z warsztatami, w czasie których pracownicy będą mieli okazję pogłębić już zdobytą wiedzę i umiejętności oraz otrzymają szansę na doskonalenie wykorzystania narzędzi do budowania odpowiednich relacji w pracy, „otworzy” Telko Service na różnorodność.
Równocześnie Marta może zaproponować zarządowi szereg dodatkowych rozwiązań, które zwiększą efektywność zarządzania różnorodnością w przedsiębiorstwie. Mogą to być zmiany w procedurach zarządzania zasobami ludzkimi czy też udoskonalenie narzędzi wykorzystywanych przez dział HR do rekrutacji i utrzymania zróżnicowania zatrudnionych pracowników, np. pod względem płci i wieku. Innym elementem może być dodatkowy program mentoringu czy coachingu dla uzdolnionych kobiet w organizacji. Można też zwiększyć wpływ na menedżerów, wprowadzając zmianę zasad oceny i uwzględniając w nich aspekty zarządzania różnorodnością. Dla przykładu: w naszej firmie korzystamy z narzędzia Indeks Lidera. W jego ramach pracownicy mają możliwość oceny swoich przełożonych, udzielających im jednocześnie informacji zwrotnych na temat ich stylu zarządzania. Sam lider menedżer jest zaś rzeczywiście rozliczany z założonych celów.
Wprowadzenie tych działań pozwoli nie tylko na wdrożenie efektywnych mechanizmów zarządzania różnorodnością w firmie, ale i na stworzenie przyjaznego dla wszystkich środowiska pracy, uznawanego dziś za niezbędne elementy każdego biznesu. Dziś już nie można wątpić, że umiejętność wykorzystywania różnorodności pracowników wpływa na zysk firmy, a różnice międzyludzkie to cenny skarb każdego przedsiębiorstwa. Zespół złożony z osób w różnym wieku, o różnej płci, kulturze czy poglądach łatwiej osiąga większą kreatywność i innowacyjność. Różnorodność zwiększa też konkurencyjność firmy na rynku i, co szczególnie ważne, ułatwia zaspokajanie potrzeb i oczekiwań klientów. Tylko w przyjaznych warunkach opartych na dialogu i wzajemnej współpracy pracownicy są w stanie w pełni wykorzystać swój potencjał i przyczynić się do sukcesu firmy, wykonując pracę dającą im satysfakcję.
To jest komentarz eksperta. Przeczytaj tekst główny »
Jak zmobilizować menedżerów do poszanowania różnorodności?
,
Magdalena Gera-Pikulska PL, Paweł Kubisiak PL
Wiele firm stara się budować zróżnicowane środowisko pracy. Staje się to imperatywem strategicznym w korporacjach, które oczekują od swoich lokalnych oddziałów poszanowania dla różnic dotyczących wieku, płci, kultury czy religii.