Reklama
Dołącz do liderów przyszłości i zdobądź przewagę! Sprawdź najnowszą ofertę subskrypcji
Kompetencje i szkolenia

HR wspiera transformację firmy

1 listopada 2019 9 min czytania
Anna Podlewska
HR wspiera transformację firmy

W ostatnich latach rozwój Crédit Agricole znacznie przyspieszył. Firma przekształciła się z banku detalicznego w bank uniwersalny z ofertą produktową dla wszystkich linii biznesowych. Dział HR został jednym ze strategicznych partnerów transformacji. Wziął na siebie odpowiedzialność za kształtowanie kultury angażującej pracowników i opracowywanie rozwiązań dających impuls do zmian.

Partenerem materiału jest Crédit Agricole.

Chcąc dobrze ukierunkować transformację kultury, dokonaliśmy wielowymiarowej diagnozy stanu naszej organizacji. W tym celu wykorzystaliśmy zróżnicowane narzędzia diagnostyczne, takie jak grupy fokusowe, badania zaangażowania pracowników i kultury organizacyjnej. Za ich pomocą poznaliśmy m.in. trendy zmian w ostatnich latach, potrzeby pracowników dotyczące środowiska pracy, oczekiwania dotyczące sensu i sprawczości w pracy. Ważnych informacji dostarczyła analiza postaw pracowników reprezentujących różne generacje. Okazało się, że zmiana pokoleniowa następowała szybciej, niż sądziliśmy. Dzisiaj milenialsi i młodsze pokolenia stanowią większość pracowników naszego banku, a menedżerowie zarządzają specjalistami reprezentującymi cztery pokolenia.

Nowe spojrzenie na firmowy HR

Wnioski z szeroko zakrojonych badań skłoniły nas do odświeżenia HR‑owego słownika, a w konsekwencji narzędzi wykorzystywanych w procesach. W projektowaniu aktywności zarówno dla specjalistów, jak i menedżerów postawiliśmy na nowe kategorie, takie jak zaangażowanie, spełnienie, docenienie, duma, dobrostan, energia. Dla specjalistów były to naturalne potrzeby, a dla menedżerów stanowiły okazję do zredefiniowania zakresu roli lidera w pracy z zespołem. Aby ułatwić menedżerom zrozumienie ich wpływu na zaangażowanie pracowników, wprowadziliśmy w poszczególnych zespołach pulsacyjny, kwartalny pomiar zaangażowania.

W pierwszym roku badania menedżerowie wyższego szczebla brali udział w coachingu grupowym, co pozwoliło na dzielenie się doświadczeniami pracy z różnymi aspektami zaangażowania. Dziś nieco zmodyfikowana odpowiedź zwrotna od pracowników pozwala menedżerom szybciej i trafniej reagować na bieżące zmiany w zespołach. W efekcie zaangażowanie w większości zespołów systematycznie rośnie.

To doświadczenie uczy nas, jak różne zespoły mogą być wrażliwe na zmiany w zakresie zadań, dostępu do narzędzi lub reorganizacji pracy. Wskaźnik zaangażowania wszedł do agendy celów strategicznych i jest częścią celów rocznych zarządu oraz menedżerów wyższego szczebla. Model wykorzystania badania pulsacyjnego do bieżących interwencji został doceniony w Grupie Crédit Agricole i wprowadzą go inne banki.

Wyniki zaangażowania całego banku były dla nas wskazówką przy opracowywaniu programów wspierających zmiany kultury organizacyjnej, nawyków i stylów pracy. Zdecydowaliśmy się wybrać tematy, które były istotne dla pracowników i nowe dla liderów. Metodyczne podejście do zarządzania zmianą wpłynęło na sposób projektowania nowych rozwiązań. Najbardziej inspirujący okazał się model ADKAR, dzięki któremu przeorganizowaliśmy formy aktywności we wdrażanych programach. Oprócz tradycyjnego dostarczenia wiedzy, umiejętności, narzędzi lub procesów, dbaliśmy o wyeksponowanie osobistych potrzeb, wartości i motywacji pracowników do zmian oraz organizację wydarzeń budujących społeczność i dających satysfakcję ze współdziałania.

Program powerON

Zgodnie z ideami modelowania pracy (job‑crafting) uznaliśmy, że stwarzając pracownikom przestrzeń do podejmowania decyzji o zakresie i sposobie realizacji zadań, jesteśmy w stanie osiągnąć więcej, niż wprowadzając jednolite standardy pracy w każdym miejscu firmy. Program powerON rozpoczęliśmy od zaangażowania wszystkich pracowników, umożliwiając im diagnozę nawyków wpływających na poziom energii. Każdy otrzymał raport na ten temat opatrzony spersonalizowanymi rekomendacjami, co pomogło w identyfikacji osobistej motywacji do zmiany i określeniu jej najbardziej pożądanego kierunku.

Na tym etapie przeszkoliliśmy menedżerów oraz ambasadorów projektu z efektywnego zarządzania energią w organizacji. Po przekazaniu wiedzy i dyskusjach zespoły mogły umówić się na zmiany nawyków w zakresie organizacji pracy, regeneracji, współpracy i dbałości o zdrowie. Przez kolejne miesiące kilkadziesiąt zespołów testowało różne podejścia, które pozwalały im na bardziej skuteczną realizację celów: godziny ciszy ułatwiające pracę w skupieniu, nowy sposób dystrybucji zadań, reorganizację spotkań czy większą dbałość o ruch i nawyki żywieniowe w ciągu dnia.

Wyniki zaangażowania całego banku były dla nas wskazówką przy opracowywaniu programów wspierających zmiany kultury

Po kilku miesiącach zaprosiliśmy ponad 100 przedstawicieli zespołów do podzielenia się wnioskami z testowanych zmian. Na podstawie ich rekomendacji przygotowaliśmy kolejne programy promujące nowe style pracy w banku oraz wytyczne do organizacji przestrzeni w nowej siedzibie wrocławskiej centrali. Zgodnie z koncepcją Activity Based Working zdecydowaliśmy się zwiększyć mobilność pracowników, pozwolić im na pracę zdalną i umożliwić korzystanie z przestrzeni w całej siedzibie. Przy wsparciu ponad 100 przeszkolonych ambasadorów rozpoczęliśmy promowanie krótszych i mniej formalnych spotkań.

Ponadto uświadamiamy pracownikom wagę regeneracji i aktywnego wypoczynku jako ważnych elementów efektywności zawodowej i osobistej. Integrujemy ich wokół sportowych form aktywności, na przykład trzy razy w roku organizujemy Power Wyzwania Sportowe. W ramach tej inicjatywy pracownicy zbierają drużyny i stawiają sobie cele sportowe na najbliższe trzy miesiące. Do tej pory wzięło w niej udział blisko 600 osób z różnych obszarów biznesowych i poziomów organizacji. Pulsacyjne badania zaangażowania pokazują, że o 15% wzrosło poczucie równowagi między pracą a życiem prywatnym.

Program ijatoszanuje

Wyniki zaangażowania i grupy fokusowe z pracownikami różnych zespołów przyniosły wiele ciekawych obserwacji. Mobilizując pracowników do wysiłku, często koncentrujemy się na motywowaniu do realizacji celu w terminie, a po jego osiągnięciu przechodzimy do kolejnych wyzwań. Nie dajemy sobie wystarczająco dużo czasu na przeanalizowanie rezultatów pracy i docenienie ich wartości z różnych perspektyw, co jest niezbędnym warunkiem poczucia sensu i spełnienia w pracy. Tę potrzebę wyrazili nasi pracownicy, więc zwróciliśmy na nią uwagę w kolejnym programie kształtującym kulturę Crédit Agricole.

Nazwa programu ijatoszanuje pochodzi z reklamy naszego banku z udziałem Dawida Podsiadło. Tego zwrotu używają też pracownicy, by docenić wartość działań swoich lub kolegów. W ramach inicjatywy zaprojektowaliśmy formy aktywności na trzech płaszczyznach. Po pierwsze, przeformułowaliśmy komunikację związaną z realizacją strategii banku. Zachęciliśmy zarząd do kwartalnych podsumowań wyników z komentarzem, które z nich zasługują na #ijatoszanuję. Dzięki temu pracownicy różnych obszarów biznesowych mogą zobaczyć, w jaki sposób ich codzienne działania przyczyniają się do postępów całej organizacji. Informacje o postępach w realizacji celów strategicznych znajdują się w Strategy Room dostępnym dla pracowników. Podczas spotkań podsumowujących rok nie tylko świętujemy sukcesy w mniej formalny sposób, ale też zachęcamy do opowiadania o sukcesach rocznych z indywidualnej perspektywy różnych członków zespołów. Po drugie, zachęciliśmy menedżerów i zespoły do spojrzenia na efekty swojej pracy z wielu perspektyw. Nowe narzędzia komunikacyjne do podsumowań kwartalnych skłaniają do dyskusji o satysfakcji, docenieniu indywidualnego wkładu i znalezieniu zespołowego #ijatoszanuję. Po trzecie, inspirujemy pracowników do refleksji nad poczuciem spełnienia i sensu wykonywanej pracy. Dzielimy się z pracownikami artykułami i książkami o tym, jak drobne zmiany w pracy mogą wpłynąć na jej wartość i satysfakcję. W niedawno uruchomionym programie wolontariackim zachęcamy do wykorzystania umiejętności zawodowych w pracy społecznej, co zwiększa poczucie sprawstwa i przydatności.

Tegoroczne pulsacyjne wyniki zaangażowania wskazują, że poczucie spełnienia wzrosło o 7 punktów procentowych, a poczucie dumy z pracy o 15. Liczba odsłon artykułów intranetowych na ten temat i zwrot „i ja to szanuję” usłyszany w kuchni utwierdzają nas w przekonaniu, że odpowiadamy na realne potrzeby, a zmiana kultury organizacji idzie we właściwym kierunku.

Przeczytaj pozostałe artykuły raportu »

HR rekrutuje i edukuje 

Joanna Koprowska PL

Rośnie strategiczna rola HR, ponieważ coraz większą barierą dla rozwoju polskich firm staje się dostępność kadr i edukacja pracowników. A HR potrafi ich przyciągać z rynku lub… znaleźć w firmie.

Elastyczność pracy zamiast wzrostu płacy 

Kamil Wojewoda PL

Pracodawcy odczuwają coraz większą presję płacową ze strony pracowników. Sytuacji nie ułatwiają podwyżki płacy minimalnej, rekordowo niski wskaźnik bezrobocia i konieczność konkurowania o kompetentnych pracowników.

Kompetencje językowe pracowników motorem wzrostu firmy 

Piotr Gutfrański PL

Firmy chętnie finansują pracownikom szkolenia z języka angielskiego, ponieważ przynoszą one korzyści obu stronom. Jednocześnie badania trendów HR dowodzą, że tradycyjne formy nauki się nie sprawdzają.

Jak sztuczna inteligencja zmieni proces rekrutacji 

Cezary Maciołek PL

Firmy rekrutacyjne mają wysoko postawioną poprzeczkę. Muszą rozwijać się i wdrażać inteligentne rozwiązania i jednocześnie zaspokajać potrzeby pracodawców oraz pracowników.

Od czego zależy sukces programu benefitów 

Agata Żmudzińska PL

Z roku na rok rośnie zainteresowanie benefitami ze strony pracowników. Firmy odpowiadają na ich oczekiwania, przeznaczając na bonusy coraz więcej pieniędzy.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Skup się na fanach marki. Oferta skierowana do wszystkich nie działa!
Multimedia
Skup się na fanach marki. Oferta do wszystkich nie działa!

W spolaryzowanej kulturze pogoń za rynkiem masowym i kierowanie oferty do wszystkich są z góry skazane na porażkę. Najlepszym sposobem na osiągnięcie sukcesu marki jest sprzymierzenie się z subkulturą, która ją pokocha.

Cła, przeceny i okazje: Jak zarobić, gdy inni panikują lub tweetują

Trump tweetuje, Wall Street reaguje nerwowo, a inwestorzy znów sprawdzają, czy gdzieś nie pozostawili Planu B. Gdy rynek wpada w histerię, pojawia się pokusa: a może jednak warto „kupić w tym dołku”? W tym tekście sprawdzamy, czy inwestowanie w kontrze do tłumu to genialna strategia na czasy ceł Trumpa, banów na Chiny i politycznych rollercoasterów — czy raczej przepis na ból głowy i portfela. Nie wystarczy chłodna kalkulacja, przyda się też stalowy żołądek.

• Jak generować wartość z AI dzięki małym transformacjom w biznesie - Webster
Premium
Jak generować wartość z AI dzięki małym transformacjom w biznesie

Liderzy skutecznie wykorzystują duże modele językowe, stopniowo minimalizując ryzyko i tworząc solidne fundamenty pod przyszłe transformacje technologiczne, dzięki czemu generują realną wartość dla swoich organizacji.

Niespełna dwa lata temu generatywna sztuczna inteligencja (GenAI) trafiła na czołówki stron gazet, zachwycając swoimi niezwykłymi możliwościami: mogła prowadzić rozmowy, analizować ogromne ilości tekstu, dźwięku i obrazów, a nawet tworzyć nowe dokumenty i dzieła sztuki. To najszybsze w historii wdrożenie technologii przyciągnęło ponad 100 mln użytkowników w ciągu pierwszych dwóch miesięcy, a firmy z różnych branż rozpoczęły eksperymenty z GenAI. Jednak pomimo dwóch lat intensywnego zainteresowania ze strony kierownictwa i licznych prób wdrożeniowych nie widać wielkoskalowych transformacji biznesowych, które początkowo przewidywano. Co się stało? Czy technologia nie spełniła oczekiwań? Czy eksperci się pomylili, wzywając do gigantycznych zmian? Czy firmy były zbyt ostrożne? Odpowiedź na te pytania brzmi: i tak, i nie. Generatywna sztuczna inteligencja już teraz jest wykorzystywana w wielu firmach, ale nie – jako lokomotywa radykalnej transformacji procesów biznesowych. Liderzy biznesu znajdują sposoby, by czerpać realną wartość z dużych modeli językowych (LLM), nie modyfikując całkowicie istniejących procesów. Dążą do małych zmian (small t) stanowiących fundament pod większe przekształcenia, które dopiero nadejdą. W tym artykule pokażemy, jak robią to dzisiaj i co możesz zrobić, aby tworzyć wartość za pomocą generatywnej sztucznej inteligencji.

Premium
Polski przemysł na rozdrożu

Stoimy przed fundamentalnym wyborem: albo dynamicznie przyspieszymy wdrażanie automatyzacji i robotyzacji, co sprawi, że staniemy się aktywnym uczestnikiem czwartej rewolucji przemysłowej, albo pogodzimy się z perspektywą erozji marż pod wpływem rosnących kosztów operacyjnych i pogłębiającego się strukturalnego niedoboru wykwalifikowanej siły roboczej.

Jak alarmują prognozy Polskiego Instytutu Ekonomicznego, do 2030 r. w samej Europie może zabraknąć nawet 2,1 mln wykwalifikowanych pracowników, co czyni automatyzację nie jedną z możliwości, lecz strategiczną koniecznością. Mimo że globalnie liczba robotów przemysłowych przekroczyła już 4,2 mln jednostek, a w Europie w 2023 r. wdrożono rekordowe 92,4 tys. nowych robotów, Polska wciąż pozostaje w tyle. Nasz wskaźnik gęstości robotyzacji, wynoszący zaledwie 78 robotów na 10 tys. pracowników przemysłowych, znacząco odbiega od europejskiego lidera – Niemiec (397 robotów na 10 tys. pracowników), czy globalnego pioniera – Korei Południowej (tysiąc robotów na 10 tys. pracowników). W Scanway – firmie, która z sukcesem łączy technologie rozwijane dla sektora kosmicznego z potrzebami przemysłu – jesteśmy przekonani, że przyszłość konkurencyjności leży w inteligentnym wykorzystaniu danych, zaawansowanej automatyzacji opartej na AI oraz strategicznej gotowości do wprowadzania zmian technologicznych. Czy jednak zaawansowana wizja maszynowa napędzana przez sztuczną inteligencję może się stać katalizatorem, który pozwoli sprostać wyzwaniom i odblokować uśpiony potencjał innowacyjny polskiej gospodarki?

Premium
Zamień konflikt we współpracę

Destrukcyjny konflikt w zespole zarządzającym może zahamować rozwój organizacji. Skuteczne zarządzanie takimi napięciami wymaga od liderów świadomego odejścia od rywalizacji o władzę na rzecz współpracy oraz strategicznego, systemowego myślenia.

Konflikt w zespole zarządzającym, szczególnie wtedy gdy przeradza się w trwały, emocjonalny antagonizm, staje się realnym zagrożeniem dla efektywności całej organizacji. Studium przypadku firmy X-Style.

Jak zapewnić stabilność i elastyczność na rynku zielonej energii?

Dynamiczne zmiany na rynku energii oraz rosnące znaczenie OZE i celów ESG stawiają przed firmami nowe wyzwania. W tym kontekście Reo.pl (Grupa Enerconet) kładzie nacisk na elastyczność, dogłębną analizę potrzeb klienta i transparentność danych. O strategiach budowania długoterminowych relacji i zapewniania przewidywalności w sektorze odnawialnym opowiada Grzegorz Tomasik, prezes Reo.pl. 

Reo.pl działa na polskim rynku od 2022 roku. Jakie wyzwania napotkali państwo przy wprowadzaniu elastyczności i dostosowywaniu się do dynamicznych zmian w sektorze OZE?

Chociaż marka Reo.pl powstała na początku 2022 r., nasza grupa – Enerconet – działa na rynku energetycznym już od 2007 r. Ta wieloletnia obecność w sektorze OZE i doświadczenie w obrocie energią dają nam status dojrzałego podmiotu, wspartego silnym zespołem i dogłębną znajomością branży.

Od 2007 r. sektor OZE przeszedł znaczącą transformację, obejmującą regulacje, mechanizmy rynkowe i podejście firm do zakupu zielonej energii. Kluczową zmianą był rozwój bezpośrednich kontraktów (P2P) między wytwórcami OZE a odbiorcami końcowymi. Spółki tworzące dziś Enerconet aktywnie uczestniczyły w tej ewolucji od samego początku, analizując rynek i wypracowując skuteczne rozwiązania, co ostatecznie doprowadziło do uruchomienia platformy Reo.pl.

Premium
Gdy projekt wymyka się spod kontroli

Polskie firmy technologiczne coraz częściej realizują złożone zlecenia dla międzynarodowych gigantów. Jednak nawet najlepiej przygotowany zespół może przy takim projekcie natknąć się na nieoczekiwane przeszkody. Przykład firmy Esysco wdrażającej szyfrowanie poczty e-mail dla jednego z największych niemieckich banków pokazuje, jak szybko może runąć precyzyjnie zaplanowany harmonogram oraz jak radzić sobie z nieprzewidywalnymi wyzwaniami.

Polskie firmy technologiczne coraz częściej zdobywają międzynarodowe kontrakty i realizują projekty, które jeszcze niedawno były zarezerwowane wyłącznie dla międzynarodowych rywali. Dzięki temu zdobywają zagraniczne rynki, osiągając imponujące wyniki eksportu usług IT, który w 2023 r. przekroczył 16 mld dolarów. W ostatniej dekadzie przychody branży wzrosły niemal czterokrotnie, a wartość eksportu – aż 7,5 razy, dzięki czemu polski sektor IT stał się motorem rodzimego eksportu. Kluczowymi kierunkami ekspansji są Stany Zjednoczone, Niemcy i Wielka Brytania, a wśród najsilniejszych obszarów znajdują się fintech, cyberbezpieczeństwo, sztuczna inteligencja, gry oraz rozwój oprogramowania.

Polska wyróżnia się w regionie Europy Środkowo-Wschodniej jako największy eksporter usług IT, przewyższając Czechy czy Węgry, a pod względem jakości specjalistów IT zajmuje trzecie miejsce na świecie. Jednak do pełnego wykorzystania tego potencjału konieczne jest pokonanie barier takich jak ograniczony dostęp do kapitału na ekspansję, rosnące koszty pracy oraz niedostateczne doświadczenie w międzynarodowej sprzedaży i marketingu. To jednak nie wszystko. Przy współpracy z międzynarodowymi gigantami trzeba również pamiętać o nieznanej polskim wdrożeniowcom skali, złożoności i nieprzewidywalności towarzyszącym tak wielkim projektom. Dobrym przykładem może być nasze wdrożenie dla jednego z największych niemieckich banków, z którym podpisaliśmy kontrakt na wprowadzenie systemu zabezpieczeń e-maili dla ponad 300 tys. użytkowników rozsianych po całym świecie. Technologicznie byliśmy gotowi, ale rzeczywistość szybko zweryfikowała nasze plany.

Premium
Praktyczny poradnik kreowania wartości z dużych modeli językowych

Gdy w 2022 r. pojawiły się powszechnie dostępne duże modele językowe (LLM), ich potężna zdolność do generowania tekstu na żądanie zapowiadała rewolucję w produktywności. Jednak mimo że te zaawansowane systemy AI potrafią tworzyć płynny tekst w języku naturalnym i komputerowym, to są one dalekie od doskonałości. Mogą halucynować, wykazywać się logiczną niespójnością oraz produkować treści nieadekwatne lub szkodliwe.

Chociaż technologia ta stała się powszechnie dostępna, wielu menedżerów nadal ma trudności z rozpoznawaniem przypadków użycia LLM-ów, w których poprawa produktywności przewyższa koszty i ryzyka związane z tymi narzędziami. Potrzebne jest bardziej systematyczne podejście do wykorzystywania modeli językowych, tak aby uefektywnić procesy biznesowe, a jednocześnie kontrolować słabe strony LLM-ów. Proponuję trzy kroki ułatwiające osiągnięcie tego celu. Po pierwsze, należy rozłożyć proces na mniejsze zadania. Po drugie, trzeba ocenić, czy każde zadanie spełnia tzw. równanie kosztów GenAI, które szczegółowo wyjaśnię w tym artykule. Jeśli ten warunek zostanie spełniony, należy uruchomić projekt pilotażowy, iteracyjnie oceniać jego wyniki oraz na bieżąco wprowadzać zmiany w celu poprawy rezultatów.

Kluczowe w tym podejściu jest pełne zrozumienie, w jaki sposób mocne i słabe strony modeli językowych odpowiadają specyfice danego zadania; jakie techniki umożliwiają ich skuteczną adaptację w celu zwiększenia wydajności; oraz jak te czynniki wpływają na bilans kosztów i korzyści – a także na ocenę ryzyka i potencjalnych zysków – związanych z wykorzystaniem modeli językowych do podnoszenia efektywności realizowanych działań.

Premium
Dlaczego odważne pomysły giną w szufladach menedżerów i co z tym zrobić?

Najbardziej innowacyjne, nietypowe idee często nie zostają zrealizowane – nie dlatego, że są złe, ale dlatego, że wywołują niepewność. Co może pomóc menedżerom w podejmowaniu ryzykownych, lecz potencjalnie przełomowych decyzji? Kluczowe okazuje się świadome budowanie sieci doradczej.

Menedżerowie, którzy są świadomi znaczenia innowacji w rozwoju organizacji, często zachęcają członków swoich zespołów do dzielenia się świeżymi i kreatywnymi pomysłami. Jednak wielu pracowników skarży się, że ich najlepsze propozycje są przez zwierzchników często pomijane, odrzucane lub niewłaściwie rozumiane.

Paradoksalnie to właśnie menedżerowie mogą stanowić jedną z największych barier dla innowacji. Mocno zakorzenieni we własnych obszarach specjalizacji, często nie dostrzegają wartości nowatorskich idei – szczególnie wtedy, gdy pomysły te wyznaczają nowe ścieżki w ich dziedzinie.

AI dla wszystkich - Mechło
Premium
AI dla wszystkich: jak ją wdrożyć w firmie?

Sztuczna inteligencja nie jest już zarezerwowana wyłącznie dla dużych korporacji i technologicznych gigantów. Dziś każdy może korzystać z narzędzi opartych na AI, a bariera kosztów znacząco się obniżyła. To jednak nie znaczy, że korzystanie z tych technologii jest proste i zrozumiałe dla wszystkich.

Powszechna dostępność sztucznej inteligencji (AI) nie rozwiązuje kluczowego problemu: braku wiedzy o tym, jak skutecznie i odpowiedzialnie z niej korzystać. Dlatego edukacja staje się nie tylko wsparciem, ale wręcz warunkiem realnego wykorzystania potencjału tej technologii. Umiejętność pracy z AI powinna być dziś traktowana jak podstawowa kompetencja, niezbędna zarówno w życiu zawodowym, jak i codziennym. Tym bardziej, że generatywna sztuczna inteligencja (GenAI) coraz śmielej wkracza na polski rynek, oferując firmom wiele korzyści: począwszy od automatyzacji drobnych zadań aż po strategiczne przedsięwzięcia.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!