Reklama
Dołącz do liderów przyszłości i zdobądź przewagę! Sprawdź najnowszą ofertę subskrypcji
Kompetencje i szkolenia

Employer branding w walce o pracownika

29 marca 2022 2 min czytania
Artur Kostrzewa
Employer branding w walce o pracownika

„Szanuj szefa swego, możesz mieć gorszego” – brzmiało porzekadło w przeszłości. Dziś funkcjonuje ono również, ale z małą zmianą. W miejsce „szefa” należy wstawić „pracownika”. W dobie przewagi popytu nad podażą na rynku pracy to firma musi dbać o to, by być miejscem, w którym chce się pracować.

Elastyczny czas pracy, kultura organizacyjna, a przede wszystkim coraz bardziej wyrafinowane benefity – to narzędzia, które mają na celu przyciągnięcie, jak i utrzymanie pracownika. Od kilku lat zapotrzebowanie na pracowników jest coraz większe i nie idzie z nim w parze dostępność kadry. Wiele wskazuje na to, że pracodawcy będą się borykać z tą tendencją przez kolejne dekady, nawet do połowy wieku! Szerzej pisaliśmy o tym w artykule Rynek pracownika – to hasło będzie aktualne przez co najmniej 30 lat.

Jak przyciągnąć wartościowych pracowników do firmy?

Dla pracodawców oznacza to konieczność uatrakcyjnienia wizerunku firmy jako miejsca, w którym każdy chciałby zostać zatrudniony. Jakie to działania? Odpowiedź na to pytanie nie jest jednoznaczna i zależy od charakteru przedsiębiorstwa. Jeśli firma potrzebuje kierowców, magazynierów, pracowników produkcji czy budowy – tu ciągle najważniejszym argumentem decydującym o wyborze miejsca pracy jest i będzie wysokość wynagrodzenia. Na drugim miejscu będą benefity, takie jak prywatna opieka medyczna, posiłki czy członkostwo w klubach sportowych.

PRZECZYTAJ TAKŻE » » »

Employer branding jako jedno z narzędzi HR 

Artur Dzięgielewski PL

Działania employer branding mają na celu przede wszystkim zbudowanie pozytywnego wizerunku organizacji. To z kolei powinno się przełożyć na wizerunek firmy przyjaznej dla kandydatów i pracowników.

Co innego w przypadku firm o profilu czysto biurowym, w których znaczenie mają takie aspekty jak atmosfera, współpraca z innymi, przyjazność i inne „drobiazgi”, które przekładają się na chęć do pracy i  przebywania w danym miejscu. Jak ważne mogą to być elementy, wie chyba każdy, kto doświadczył w pracy braku tzw. chemii lub wręcz nieprzyjemnych relacji, które nie tylko najzwyczajniej uprzykrzają życie, ale też mają konkretny wpływ na efektywność wykonywania obowiązków. Wielu ludzi pamięta dobrze lata, gdy należało trzymać się pracy i ją doceniać, a na powiedzenie: „Szanuj szefa swego, możesz mieć gorszego”, reagowało się smutnym potakiwaniem.

Obecnie z uwagi na wspomniane niedobory pracowników sytuacja ulega odwróceniu i można zaryzykować twierdzenie, że wspomniane przysłowie dziś brzmi niemal tak samo, tyle że w miejsce słowa „szefa” zajmuje: „pracownika”. Co więcej, taka sytuacja może mieć pozytywny wpływ na rozwój firm – nie tylko dlatego, że zmusza je do zadbania o zatrudnionych i docenienia ich, np. poprzez dodatkowe benefity. Tego typu starania należy bowiem traktować jako inwestycję w rozwój samej firmy, bo zadowoleni, zaangażowani pracownicy działają zarówno bardziej twórczo, jak i efektywnie.

A jak przyciągnąć nowych, wartościowych pracowników? Tu przede wszystkim liczy się opinia firmy na rynku pracy, a tę kształtują w dużej mierze… obecni pracownicy. Dlatego, choć na wypracowanie brandu dobrego pracodawcy wpływa wiele czynników, zawsze pamiętajmy o podstawowej zasadzie: zadowoleni pracownicy chwalą przedsiębiorstwo.

Działania employer brandingowe a potrzeby pracowników

W jaki sposób dobrać odpowiednie działania employer brandingowe? Na początek – poprzez zweryfikowanie potrzeb osób szukających obecnie pracy. Jak podaje 2022 Global Talent Trends, kandydaci rozglądający się za nowym zatrudnieniem zwracają w pierwszej kolejności uwagę na trzy kluczowe elementy. Dla 63% najważniejszy jest właściwy work‑life balance, dla 60% – benefity, a dla 40% istotna jest kultura organizacyjna i atmosfera w firmie.

Firmy powinny zdefiniować employer branding. Niejednokrotnie działania te są oderwane od linii biznesowej i wizerunku całej organizacji – prowadzone wybiórczo i jedynie przez działy HR, a przez to bywają kojarzone przez potencjalnych kandydatów głównie z kartą multisport czy owocowymi czwartkami. A to nie są kluczowe kwestie – mówi Sebastian Kopiej, SEO Commplace, agencji PR.

PRZECZYTAJ TAKŻE » » »

Cztery generacje w miejscu pracy. Jak to ogarnąć? 

Mariusz Smoliński PL, Paweł Kubisiak PL, Joanna Koprowska PL

Jedni chcą w spokoju wykonywać swoje obowiązki, drudzy mocno się angażują, trzecim wszystko się należy, a czwarci chcą zmieniać świat. Dowiedz się, jak polskie firmy radzą sobie ze zmianami demograficznymi i czy potrafią korzystać z dobrodziejstw płynących z różnorodności.

Czego oczekują dziś młodzi ludzie, którzy stoją przed dylematem wyboru pracodawcy? 75% osób weryfikuje daną firmę, zanim zdecyduje się złożyć aplikację na wybrane stanowisko. W jaki sposób? Kandydaci analizują między innymi bardzo dokładnie działania employer brandingowe danej organizacji. Jak wynika z najnowszych badań LinkedIn Talent Solutions, ponad połowa aplikujących na początku sprawdza stronę internetową pracodawcy, a w drugiej kolejności weryfikuje jego aktywność w mediach społecznościowych. To ważny sygnał dla pracodawcy, który wiedząc, w jakich miejscach jego przyszły pracownik uzyskuje informacje o firmie, jest w stanie skutecznie zadbać o to, by kandydat znalazł tam to, co go zachęci. Lista argumentów, które mogą trafić do przyszłego pracownika, jest coraz dłuższa, a przykłady idą zza oceanu.

Czubek góry lodowej

Employer branding przybył do nas ze Stanów Zjednoczonych, tak jak Walentynki czy Halloween – mówi Martyna Olejnik, Senior Key Account Manager w polskim serwisie pracy GoWork. – O ile wspomniane zjawiska społeczne mogą być kopiowane wprost, o tyle w przypadku employer branding działania zawsze powinny być indywidualnie dopasowane do przedsiębiorstwa i pracowników. Dobrym rozwiązaniem jest przygotowanie ogłoszenia o pracę np. w formie filmu.

Lista konkretnych działań coraz częściej stosowanych przez firmy, aby zyskać zadowolonych pracowników, jest coraz dłuższa.

Uświadamiamy pracodawcom, że bardzo ważnym elementem jest przedstawienie pracownikowi ścieżki rozwoju, perspektyw zwiększania kompetencji, a także pomoc w realizacji tych możliwości. Tu kluczowe znaczenie ma oferowanie szkoleń czy np. finansowanie lekcji języka obcego. Duże znaczenie mają też mniejsze, ale robiące wrażenie inicjatywy, jak np. zatrudnienie baristy, który odwiedza firmę o określonych godzinach i doradza, jaką kawę wybrać. Czekoladowe wtorki, owocowe czwartki, wolne w dzień urodzin, to przykłady, które sprawdzają się praktycznie zawsze – wymienia Martyna Olejnik. – Żyjemy w coraz bardziej stresujących warunkach, dlatego pracownicy doceniają takie działania, jak opieka psychologa czy zajęcia z jogi.

Do działań wzmacniających employer branding pracodawcy zaliczane też są inwestycje w wystrój biura, zadbanie o dobrą akustykę (zwłaszcza w salach konferencyjnych) czy możliwość pracy zdalnej.

Eksperci podkreślają ponadto, że inicjatywy związane z budowaniem marki dobrego pracodawcy to świetna okazja do stworzenia jej spójności wizerunkowej, zarówno wewnątrz firmy, jak i – w konsekwencji – na zewnątrz, na rynku pracy.

PRZECZYTAJ TAKŻE » » »

Marka rekrutera w mediach społecznościowych 

Artur Dzięgielewski PL

Czy do funkcjonowania w świecie biznesu niezbędne są pozytywny wizerunek w sieci i własna marka osobista? Czy też można się bez nich obejść? Teoretycznie nie są niezbędne, można się więc nimi nie zajmować i nie przejmować. Ale jak nas widzą, tak nas piszą i dotyczy to także sytuacji służbowych.

Atrakcyjne ogłoszenie o pracę: jak napisać dobry anons? 

Artur Dzięgielewski PL

Rekrutacja to zazwyczaj proces długotrwały. Od pierwszej publikacji do faktycznego zatrudnienia konkretnej osoby mija wiele czasu. Jeśli ten proces ma być płynny, to należy zadbać o to, by każdy etap był precyzyjnie zaplanowany. Pierwszym etapem jest publikacja ogłoszenia.

Chcesz rozwinąć swoją firmę? Postaw na ludzi 

Artur Dzięgielewski PL

Fundamentem każdej firmy są ludzie. To oni odpowiadają za zysk (lub jego brak), rozwój oraz wizerunek marki. Wielu przedsiębiorców stawia sobie pytania: Jak inni robią to, że są najlepsi? Dlaczego osiągają takie sukcesy? Czemu jakaś firma jest wiodącą na rynku? Odpowiedź bywa prosta. Za każdym sukcesem stoją ludzie zatrudnieni w firmie, organizacja pracy, pozytywna kultura organizacyjna i właściwe zarządzanie zespołem.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Trzy zielone flagi, których szukają w pracy utalentowani pracownicy

W obliczu rosnącej liczby pracowników poszukujących sensu w pracy, organizacje, które chcą przyciągnąć i zatrzymać najlepsze talenty, muszą świadomie tworzyć środowisko pracy sprzyjające poczuciu wspólnoty, wpływu i rozwoju. Autorzy wskazują trzy „zielone flagi”, na które zwracają uwagę kandydaci: poczucie wspólnoty, poczucie wpływu  i możliwości rozwoju. Już w procesie rekrutacyjnym warto opowiadać o konkretnych historiach i doświadczeniach pracowników, które potwierdzają istnienie tych elementów. Takie podejście nie tylko przyciąga utalentowanych kandydatów, ale też zwiększa ich zaangażowanie i długofalową motywację.

Jak odbudować zaufanie w zespole? Powrót do biur nie może się udać bez tego składnika. Jak odbudować psychologiczny kontrakt zaufania w zespole?

Powrót do biur nie może się udać bez tego składnika. Jak odbudować psychologiczny kontrakt zaufania w zespole?

Wdrażanie polityki powrotu do biur to nie tylko kwestia liczby dni spędzanych stacjonarnie. Badania wykazują, że ważniejszy może okazać się sposób jej wprowadzenia, komunikowania i elastyczność egzekwowania. Fala demotywacji, z którą boryka się wiele przedsiębiorstw, wynika z tego, że rynek pracy naruszył psychologiczny kontrakt, niepisanie definiujący relacje zawodowe. Co powinni wiedzieć liderzy, by odbudować utracone zaufanie i skutecznie przeprowadzić transformację?

Decyzja o powrocie do biur lub utrzymaniu pracy zdalnej to jedno z głównych źródeł polaryzacji. Choć obie strony doszukują się w nich niewłaściwych intencji – jedna wysuwając oskarżenia o mikrozarządzanie, druga z kolei o roszczeniowość i lenistwo – prawda leży w zupełnie innym miejscu. Badania pokazują, że każdy z  trybów pracy może zostać wprowadzony zarówno z pozytywnym, jak i z negatywnym rezultatem.  W czym zatem tkwi problem? W ograniczonym zaufaniu pomiędzy pracodawcami a pracownikami, wynikającym z czysto transakcyjnego traktowania stosunku pracy. Sytuacja wymaga natychmiastowej ze strony liderów, aby jej efekty nie przybrały na sile.

dane syntetyczne Dane syntetyczne dają drugą szansę. Tak SAS pomaga firmom pokonać barierę braku danych

Brakuje Ci danych do rozwoju AI, testowania nowych rozwiązań lub podejmowania kluczowych decyzji biznesowych? Nie jesteś sam – dla wielu firm to największa bariera na drodze do postępu. Odkryj, jak dane syntetyczne, inteligentnie generowane informacje naśladujące rzeczywiste zbiory bez naruszania prywatności, otwierają nowe możliwości. Dowiedz się, jak firmy – od ochrony zagrożonych wielorybów po sektor finansowy – wykorzystują je do przełamywania ograniczeń, trenowania skuteczniejszych modeli AI i przyspieszania transformacji. Przeczytaj, dlaczego eksperci SAS prognozują, że dane syntetyczne wkrótce staną się standardem i jak Twoja organizacja może na tym skorzystać.

przywództwo w czasach niepewności Czego potrzebują pracownicy od liderów w czasach niepewności?

W obliczu rosnącej niepewności geopolitycznej, gospodarczej i technologicznej, oczekiwania wobec liderów ulegają zasadniczej zmianie. Jak pokazują badania Gallupa, McKinsey & Company oraz MIT Sloan Management Review, tradycyjne modele przywództwa oparte na hierarchii, kontroli i przewidywalności coraz częściej zawodzą.

Centrum Dowodzenia Cłami: odpowiedź na geopolityczne wstrząsy

W odpowiedzi na rosnącą niepewność geopolityczną i agresywną politykę celną, Boston Consulting Group proponuje firmom stworzenie centrów dowodzenia cłami – wyspecjalizowanych jednostek analizujących zmiany regulacyjne i wspierających szybkie decyzje strategiczne. Artykuł pokazuje, jak takie centrum może pomóc chronić marże, przekształcić kryzys w szansę i wzmocnić odporność firmy w globalnym handlu.

Chief Geopolitics Officer: odpowiedź na zmienność świata

W coraz mniej przewidywalnej rzeczywistości 2025 roku funkcja Chief Geopolitics Officer nie jest chwilową modą, lecz strategiczną odpowiedzią na rosnącą złożoność otoczenia biznesowego. Geopolityka przestała być czynnikiem zewnętrznym, natomiast stała się integralnym elementem zarządzania ryzykiem, planowania rozwoju i budowania przewagi konkurencyjnej. Organizacje, które już teraz integrują kompetencje geopolityczne z procesami decyzyjnymi na poziomie zarządu, zyskują realną odporność na wstrząsy systemowe, szybszy dostęp do informacji oraz zdolność przewidywania i adaptacji.

Europejski Kongres Finansowy 2025 Europejski Kongres Finansowy 2025 pod znakiem geopolityki, bezpieczeństwa i transformacji

W ostatnich latach mapa ryzyk geopolitycznych i gospodarczych uległa gwałtownej zmianie. Agresywna polityka Rosji, napięcia na linii USA–Chiny oraz zmagania liberalnych demokracji z ruchami populistycznymi redefiniują globalny porządek. Europa staje przed fundamentalnymi pytaniami o bezpieczeństwo, integrację i odporność instytucjonalną. To właśnie o tych kluczowych zagadnieniach będzie się toczyć dyskusja podczas Europejskiego Kongresu Finansowego, który odbędzie się 2–4 czerwca w Sopocie.

EKF to jedno z najważniejszych spotkań finansowych w Europie Środkowo-Wschodniej

EKF ma miejsce w Sopocie. W ciągu trzech dni odbędzie się szereg nieskrępowanych debat, podczas których poruszane będą kluczowe tematy wynikające z sytuacji geopolitycznej i narastającej niepewności co do relacji gospodarczych, handlowych i finansowych na świecie, ale także tematyka stabilności europejskiego i polskiego systemu finansowego. Ich owocem będą rekomendacje dotyczące zmian systemowych w polityce gospodarczej, służące bezpiecznemu i zrównoważonemu rozwojowi.

Jak narzędzia GenAI mogą, a jak nie mogą pomóc w prezentacji

Narzędzia GenAI mogą pomóc nam zaoszczędzić czas podczas zbierania materiałów i pisania prezentacji. Jednak liderzy powinni unikać wykorzystywania GenAI zbyt wcześnie w kreatywnym procesie tworzenia prezentacji. Przekaz trafia do odbiorców wtedy, gdy nawiążą z nim więź, a ta więź wynika z trzech bardzo ludzkich umiejętności: naszej zdolności do projektowania strategicznego przekazu, naszej kreatywnej oceny oraz naszej empatii.

Jak koncepcje lean management i just-in-time sprawdzają się w czasach niepewności? Jak lean management i just-in-time sprawdzają się w czasach niepewności?

Nazbyt często reakcją biznesu na niepewne czasy jest nicnierobienie, czyli „czekanie i obserwowanie”. Niestety takie podejście oznacza, że ​​biznes nie jest przygotowany na nadchodzące zmiany. Zdecydowanie lepszym rozwiązaniem jest wykonanie proaktywnych kroków, zmierzających do uzbrojenia firmy w elastyczność, pozwalającą na szybkie reagowania na nieprzewidywalne zdarzenia. Oto, czego uczy nas podejście lean management.

Niepewność to według wielu ekspertów najgorsze, co może spotkać biznes. Nie można bowiem przyjąć za pewnik żadnego z dostępnych rozwiązań. Niektórzy decydują się nie wprowadzać żadnych działań, czekając na jakikolwiek sygnał o stabilizacji. Inni gromadzą zapasy, a jeszcze inni wybierają wręcz odwrotne rozwiązanie – reagowania na bieżąco na poszczególne sygnały. Do zalecanych rozwiązań zalicza się w tej sytuacji koncepcja „szczupłego zarządzania”, która swoimi korzeniami sięga do Japonii lat 80. Chociaż wiele z jej założeń może okazać się trafne, warto pamiętać, że czasy się zmieniły, a warunki gospodarcze podlegają ciągłej ewolucji. W związku z tym nawet do strategii opartej na elastyczności warto podejść z odrobiną dystansu i dostosować ją do wszystkich zmiennych. Jak właściwie zaimplementować lean management, ze szczególnym uwzględnieniem just-in-time, w realiach niepewności gospodarczej, żeby na tym skorzystać z jednoczesną redukcją ryzyka?

Lider przyszłości? Ten, który potrafi współpracować

Współczesne życie zawodowe wymaga nie tylko doskonałości indywidualnej, ale także rozwijania umiejętności współpracy. Mistrzostwo i współdziałanie to dwa filary produktywności i sensu pracy. Autorka pokazuje, że współpraca bywa trudna — krucha, podatna na obojętność i konflikty — ale też niezwykle wartościowa. Poprzez badania, osobiste doświadczenia i refleksje wskazuje, jak relacje, sieci kontaktów oraz świadome budowanie otwartości wpływają na rozwój zawodowy. Kluczowe jest pielęgnowanie postawy opartej na zaufaniu, hojności i ciekawości oraz umiejętność zadania pytania, które zapala iskrę porozumienia i wspólnego działania.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!