Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
Komunikacja
Magazyn (Nr 11, październik - listopad 2021)
Polska flaga

Dwie różne wizje powrotu do biur: z perspektywy pracodawców i pracowników

1 października 2021 3 min czytania
Zdjęcie Lidia Zakrzewska - Redaktor zarządzająca "ICAN Management Review".
Lidia Zakrzewska
Dwie różne wizje powrotu do biur: z perspektywy pracodawców i pracowników

Streszczenie: Dwie grupy – pracodawcy i pracownicy – mają odmienne wizje powrotu do biur, a ich poglądy są wynikiem różnych doświadczeń i oczekiwań. Pracodawcy postrzegają powrót do biur jako sposób na zwiększenie efektywności i zacieśnienie więzi zespołowych, podczas gdy pracownicy widzą w nim utratę elastyczności i komfortu pracy zdalnej. Różnice w tych perspektywach są wynikiem odmiennych priorytetów obu stron: pracodawcy kładą nacisk na organizacyjne i technologiczne aspekty pracy, natomiast pracownicy zwracają uwagę na dobrostan i równowagę między życiem zawodowym a prywatnym. W kontekście decyzji o powrocie do biura ważną rolę odgrywa także kultura organizacyjna, która wpływa na sposób postrzegania tej zmiany przez pracowników.

Pokaż więcej

Aż 88% pracowników oczekuje elastycznego sposobu pracy, natomiast 35% pracodawców żąda, żeby ludzie wrócili do biur – wynika z EY Work Reimagined Employee Survey 2021.

Różnice między pracodawcami i pracownikami dotyczące kwestii takich jak elastyczność zatrudnienia, kultura pracy i efektywność, pogłębiły się w nowej normalności do nie spotykanych dotąd do poziomów – piszą w swoim raporcie autorzy wspomnianego badania. Choć 84% pracodawców ankietowanych przez EY rozumie, że pracownicy potrzebują bardziej elastycznej  formy pracy, na hybrydowy system zgadza się tylko 25% badanych menedżerów. Jedynie 7% z nich uwzględnia też w swoich planach zatrudnianie i pracę w rozproszonych zespołach. Powodem oporu zarządzających jest obawa utraty kluczowych pracowników ze względu na rozluźniające się więzi międzyludzkie, a także lęk przed spadkiem kreatywności i lojalności zatrudnionych.

Odmienne opinie i oczekiwania widać na wielu poziomach – dotyczą na przykład kultury pracy i produktywności. Według 72% ankietowanych pracodawców i tylko według 48% pracowników od początku pandemii poprawiła się kultura pracy, a 82% respondentów z pierwszej grupy oraz 67% z drugiej uważa, że produktywność można mierzyć niezależnie od miejsca pracy.

Według raportu EY tylko 15% pracodawców zabrało się już do reorganizowania pracy pod kątem funkcjonowania w post‑pandemicznym świecie, 25% ogłosiło takie plany pracownikom, a kolejne 24% twierdzi, że co prawda ma już plan, ale go jeszcze nie upubliczniło. 17% przyjęło postawę wyczekującą, przekładając podjęcie decyzji w kwestii zmian obecnego modelu funkcjonowania firmy na „potem”.

Zagrożenia wynikające z pracy zdalnej

Menedżerowie, którzy wzięli udział w badaniu, uważają, ze praca na odległość niesie sporo niewiadomych i jest w wielu aspektach ryzykowna. 45% z nich sądzi, że z czasem może dojść do konfliktów i zwiększenia poziomu niezadowolenia załogi, ponieważ część pracowników i tak będzie musiała być obecna stale w firmie, a część przynajmniej częściowo, w określonych godzinach. Może to być przyczyną odejścia kluczowych osób, na co organizacje nie mogą sobie pozwolić. Z kolei 40% osób zarządzających firmami uważa, że praca hybrydowa stanowi ryzyko dla kultury organizacyjnej, kreatywności i współpracy.

Indeks górny Badani mieli możliwość wyboru kilku pytań. Źródło: EY Indeks górny koniec

O badaniu

Badanie EY Work Reimagined Employer Survey 2021 było przeprowadzone w lipcu i sierpniu 2021 roku na próbie 1083 topowych menedżerów, w firmach funkcjonujących w dziewięciu krajach i działających w 25 branżach, zatrudniających od 500 do 15 tysięcy pracowników. Wyniki zostały porównane z niedawnym badaniem EY Work Reimagined Employee Survey 2021, w ramach którego przebadano ponad 16 tysięcy pracowników z 16 krajów.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Koniec ery tradycyjnych wyprzedaży: liczy się już nie tylko cena

Sezon wyprzedaży 2025 pokazał już na starcie, że tradycyjne strategie rabatowe przestają działać.  Najnowsze badanie BCG dowodzi, że wchodzimy w erę „aktywnego konsumenta”, który nie podąża już ślepo za rabatami. Zamiast tego domaga się transparentności i realnej wartości. Dzieje się tak gdyż konsumenci masowo uzbroili się w generatywną sztuczną inteligencję do weryfikowania promocji i szukania realnej wartości. Dlatego Twoim największym konkurentem nie jest inna firma, lecz osobisty agent AI Twojego klienta.

Multimedia
Co nam się wmawia na temat sztucznej inteligencji?

Jakie narracje słyszymy na temat sztucznej inteligencji i co one z nami robią i jakie wywołują skutki? Jakie kształtują w nas wyobrażenia, oczekiwania, emocje, obawy i pragnienia? Do jakich zachowań nas mobilizują? Odpowiedzi na te wszystkie pytania szuka w 14 odcinku „Limitów AI” Iwo Zmyślony wraz z Edytą Sadowską oraz Kasią Zaniewską.  Rozmówcy analizują narracje na temat AI oraz o sile perswazji i jej społecznych skutkach.

Pięć cech liderów napędzanych technologią Pięć cech liderów napędzanych technologią

W dobie gwałtownych zmian technologicznych to CEO, którzy aktywnie zdobywają kompetencje cyfrowe i odważnie redefiniują swoje modele biznesowe, wyznaczają nową jakość przywództwa. Odkryj, jak pięć cech liderów napędzanych technologią przekłada się na przewagę konkurencyjną i trwały wzrost firmy.

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Premium
Efekt domina w zarządzaniu dobrostanem

Kultura dobrostanu staje się nowym filarem przywództwa. Firmy, które inwestują w wellbeing liderów i zespołów, uruchamiają efekt domina – rozwijają kompetencje, wzmacniają kulturę organizacyjną i budują przewagę na rynku.

Wybieram MIT

Cyfrowa transformacja to dziś nie wybór, lecz konieczność. Jak pokazuje doświadczenie Grupy Symfonia, przemyślane inwestycje w technologie potrafią odmienić kierunek rozwoju firmy i stać się impulsem do trwałej przewagi konkurencyjnej.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!