Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
Zarządy i ład korporacyjny
Polska flaga

Dorota Snarska-Kuman: Niska ocena kompetencji rad nadzorczych

1 lutego 2015 4 min czytania
Dorota Snarska-Kuman

Streszczenie: Wśród polskich menedżerów rosną oczekiwania wobec rad nadzorczych. Członkowie tych organów powinni wykazywać się kompetencjami przywódczymi, wspierać zarządy w planowaniu strategicznym, angażować się w sprawozdawczość finansową oraz w procesy zapobiegania nadużyciom. Jednakże rzeczywistość odbiega od tych oczekiwań. Kryzys gospodarczy sprawił, że działania rad nadzorczych skupiły się na krótkoterminowych zadaniach, takich jak zarządzanie kapitałem, ład korporacyjny czy zgodność z prawem, aby wspierać zarządy w trudnych czasach. Tymczasem kwestie długoterminowe, takie jak strategia, wzrost, zarządzanie talentami czy innowacyjność, zeszły na dalszy plan, mimo że członkowie rad nadzorczych uważają je za kluczowe obszary pracy na przyszłość.

Pokaż więcej

Wśród polskich menedżerów rosną oczekiwania wobec rad nadzorczych. Osoby zasiadające w tych gremiach powinny mieć kompetencje przywódcze, wspomagać zarządy w planowaniu strategicznym, angażować się w sprawozdawczość finansową i procesy zapobiegania nadużyciom. Niestety, praktyka odbiega od oczekiwań.

Ostatni kryzys gospodarczy spowodował, że zadania członków rad nadzorczych zdominowały działania krótkoterminowe dotyczące zarządzania kapitałem, ładu korporacyjnego czy zgodności działań spółki z obowiązującym prawem. Ich celem było wspieranie zarządów walczących ze spowolnieniem gospodarczym, które mocno odbija się na wewnętrznej sytuacji w przedsiębiorstwach. Zagadnienia dotyczące planów długoterminowych – strategii, wzrostu, zarządzania talentami czy innowacyjności – pozostawały na drugim planie, choć badani przez Deloitte członkowie rad nadzorczych uważali, że to właśnie strategia, wzrost i wykonanie planu oraz zarządzanie kapitałem staną się głównymi obszarami ich prac w ciągu następnych lat.

Dziś członkowie rad nadzorczych muszą sprostać coraz większym wyzwaniom stawianym przez regulatorów. Dotyczą one przede wszystkim ich aktywnego udziału w wykonywaniu bieżącego nadzoru, większego zaangażowania w zakresie sprawozdawczości finansowej czy w kształtowaniu procesu zapobiegania i wykrywania nadużyć.

Między kulturą organizacji a bieżącymi wynikami

W opinii menedżerów, którzy wzięli udział w najnowszym badaniu Deloitte Liderzy na dziś. Liderzy na jutro z 2014 roku, ponad 80% badanych wskazało, że przyjmowanie szerokiej perspektywy, nastawienie na wzrost wartości firmy i obszar finansowy są ważnymi kompetencjami dla członków rad nadzorczych. Członkowie tych organów powinni w spółkach dbać o promowanie firmowych wartości, czyli angażować się w budowanie zaufania do firmy, zarówno wśród pracowników, jak i klientów. Wyniki badania jasno wskazują, że od członków rad nadzorczych oprócz funkcji strażnika biznesu oczekuje się, że będą dbać o kulturę organizacyjną i rozpatrywać jej działania z etycznego punktu widzenia.

Tymczasem środowisko biznesowe ocenia poziom umiejętności przywódczych członków rad w Polsce jako niższy od oczekiwanego. Tylko umiejętności przywódcze związane z nastawieniem na wzrost wartości firmy i perspektywę finansową zostały ocenione na wysokim poziomie (obie kompetencje zebrały nieco powyżej 60% pozytywnych opinii). Radom brakuje jednak umiejętności związanych z przyjmowaniem szerokiej perspektywy (46% menedżerów ocenia poziom jej jako przeciętny i niski oraz bardzo niski) i budowaniem firmy opartej na wartościach (blisko 60% ocenia ją jako przeciętną, niską i bardzo niską).

Na skutek światowego kryzysu zaufania do korporacji funkcja kontrolna wydaje się obecnie dominować. W Polsce nie mieliśmy, co prawda, kryzysu zaufania, ale kwestia kontroli w radach nadzorczych jest wpisana w nasze rozwiązania instytucjonalne i kulturę biznesu. Zmiana tego stanu rzeczy wymaga także rozwoju umiejętności członków rad i wymusza ich większą profesjonalizację.

Zgodnie z nowymi „Zasadami ładu korporacyjnego dla instytucji nadzorowanych przez KNF” rady nadzorcze i komitety audytu powinny brać udział w ustalaniu strategii dotyczącej zarządzania ryzykiem firmy. Dodatkowo oczekuje się, że to rady nadzorcze będą odpowiedzialne za wprowadzenie i nadzór nad polityką wynagrodzeń członków zarządu. Do tych wymagań dochodzą jeszcze kwestie aktywnej współpracy z audytem wewnętrznym w zakresie kształtowania i funkcjonowania systemów kontroli. Do tego dochodzi jeszcze aspekt odpowiedzialności finansowej. A regulacja wprowadzona przez unijną dyrektywę z 22 października 2013 roku, na której włączenie do prawa lokalnego Polska ma czas do listopada 2015 roku, wprowadza też możliwość karania członków rad nadzorczych sankcjami finansowymi aż do kwoty 2 milionów euro.

Profesjonalizacja rad nadzorczych

Mimo wielu zmian w polskiej gospodarce nadal daleko jesteśmy od momentu, kiedy uznamy, że jakość pracy rad nadzorczych jest satysfakcjonująca. Za mało w nich profesjonalistów, dla których nadzór nad pracą spółek jest głównym zajęciem. Do niedawna nie traktowano zresztą członkostwa w radach jako zawodu. Dopiero od stycznia 2015 roku zaczęły obowiązywać przepisy, które nakazują odprowadzać składki emerytalne i rentowe od ich wynagrodzeń. Podobne luki występują w kształceniu kandydatów na członków organów nadzorczych.

W ostatnich latach na świecie powstało kilka innowacyjnych programów, których zadaniem jest kształtowanie i rozwój zawodowych kadr dla rad nadzorczych. Dobrym rozwiązaniem wydaje się być też specjalizacja członków rad w konkretnym obszarze i branży, co pozwoliłoby im współpracować z zarządem, a jednocześnie realnie wpływać na rozwój firmy.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Koniec ery tradycyjnych wyprzedaży: liczy się już nie tylko cena

Sezon wyprzedaży 2025 pokazał już na starcie, że tradycyjne strategie rabatowe przestają działać.  Najnowsze badanie BCG dowodzi, że wchodzimy w erę „aktywnego konsumenta”, który nie podąża już ślepo za rabatami. Zamiast tego domaga się transparentności i realnej wartości. Dzieje się tak gdyż konsumenci masowo uzbroili się w generatywną sztuczną inteligencję do weryfikowania promocji i szukania realnej wartości. Dlatego Twoim największym konkurentem nie jest inna firma, lecz osobisty agent AI Twojego klienta.

Multimedia
Co nam się wmawia na temat sztucznej inteligencji?

Jakie narracje słyszymy na temat sztucznej inteligencji i co one z nami robią i jakie wywołują skutki? Jakie kształtują w nas wyobrażenia, oczekiwania, emocje, obawy i pragnienia? Do jakich zachowań nas mobilizują? Odpowiedzi na te wszystkie pytania szuka w 14 odcinku „Limitów AI” Iwo Zmyślony wraz z Edytą Sadowską oraz Kasią Zaniewską.  Rozmówcy analizują narracje na temat AI oraz o sile perswazji i jej społecznych skutkach.

Pięć cech liderów napędzanych technologią Pięć cech liderów napędzanych technologią

W dobie gwałtownych zmian technologicznych to CEO, którzy aktywnie zdobywają kompetencje cyfrowe i odważnie redefiniują swoje modele biznesowe, wyznaczają nową jakość przywództwa. Odkryj, jak pięć cech liderów napędzanych technologią przekłada się na przewagę konkurencyjną i trwały wzrost firmy.

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Premium
Efekt domina w zarządzaniu dobrostanem

Kultura dobrostanu staje się nowym filarem przywództwa. Firmy, które inwestują w wellbeing liderów i zespołów, uruchamiają efekt domina – rozwijają kompetencje, wzmacniają kulturę organizacyjną i budują przewagę na rynku.

Wybieram MIT

Cyfrowa transformacja to dziś nie wybór, lecz konieczność. Jak pokazuje doświadczenie Grupy Symfonia, przemyślane inwestycje w technologie potrafią odmienić kierunek rozwoju firmy i stać się impulsem do trwałej przewagi konkurencyjnej.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!