Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
Klienci i doświadczenia

Czego warto nauczyć się od kotów hodowanych w butelkach, czyli potęga marketingu

31 października 2022 4 min czytania
Zdjęcie Tomasz Kulas - Redaktor "MIT Sloan Management Review Polska", redaktor prowadzący "ICAN Management Review"
Tomasz Kulas
Czego warto nauczyć się od kotów hodowanych w butelkach, czyli potęga marketingu

Streszczenie: W 2001 roku powstała mistyfikacja dotycząca sprzedaży zestawów do hodowania kotów w butelkach, która wykorzystywała skuteczne strategie marketingowe do wprowadzenia w błąd tysięcy osób. Mimo że pomysł był absurdalny, reklama oparta na wiarygodności sprzedawcy, atrakcyjnej oprawie graficznej i świadomej manipulacji opiniami klientów sprawiła, że oferta wydawała się autentyczna. To pokazuje, jak potężne mogą być techniki marketingowe, nawet w przypadku fałszywych produktów. Wykorzystanie dobrze zaprezentowanej oferty, rzetelnych zdjęć i opinii innych użytkowników to kluczowe elementy skutecznej sprzedaży online, które, jak się okazuje, można zastosować także w bardziej kontrowersyjnych przedsięwzięciach.

Pokaż więcej

Czy można sprzedawać coś, co nie istnieje? A nawet coś absurdalnego? Autor głośnej mistyfikacji związanej z „bonsai kitten” udowodnił, że wszystko jest możliwe – zależy to tylko od skutecznej reklamy.

Zaznaczam na początku wyraźnie – to wcale nie był dobry żart. Wkładanie nowo narodzonych kociaków do butelek i słoików, a następnie hodowanie ich do momentu, aż przyjmą kształt swego szklanego więzienia – nawet jeśli nie potraktujemy tego poważnie – może na serio zainspirować kogoś do głupich i okrutnych zachowań. Gdy zrobimy coś takiego z dynią czy arbuzem (bo to właśnie arbuzy w formie sześcianów, czyli cube watermelons, zainspirowały twórcę całej mistyfikacji), to będzie to interesujący eksperyment, natomiast co innego, gdy ktoś sprzedaje zestawy do domowej hodowli „kotków bonsai”. Nawet jeśli tylko udaje, że to robi.

A jednak warto poznać całą tę historię. Nie ze względu na jej nieco makabryczny charakter, ale dlatego, że od strony marketingowej została zrealizowana w sposób mistrzowski.

Oto cztery rozwiązania, dzięki którym oferta sprzedaży instrukcji i zestawów do hodowania kotów w butelkach zainteresowała tysiące „klientów”. To, że tak naprawdę to oni zostali nabici w butelkę, to zupełnie inna sprawa.

1. Wiarygodność sprzedawcy

Dlaczego strona fałszywa BonsaiKitten.com, którą przygotował student Massachusetts Institute of Technology (występujący pod pseudonimem Dr. Michael Wong Chang) okazała się wiarygodna do tego stopnia, że w 2001 roku nawet FBI zdecydowało się na przeprowadzenie śledztwa w tej sprawie? Zawierała elementy, które i dziś powinny być wykorzystywane w każdym sklepie internetowym:

  • Ładna i wyczerpująca prezentacja oferty – zdjęcia „produktów” wraz ze szczegółowymi opisami.

  • Opinie innych klientów – autor stworzył nieprawdziwą „listę gości”, którzy zachwalali zakupione produkty. Oczywiście nie namawiam tu do żadnych fałszerstw, chodzi o możliwość zamieszczania prawdziwych komentarzy przez prawdziwych klientów. Tego typu rozwiązania stosują największe platformy sprzedażowe na całym świecie – i nie tylko największe.

  • Dobry i szybki kontakt z obsługą sklepu – w tym przypadku tak naprawdę nawet nie z obsługą, co z innymi klientami, którzy „doradzali sobie” nawzajem (autor mistyfikacji stworzył fałszywe forum dyskusyjne). Chodziło jednak o to samo – możliwość szybkiego otrzymania dodatkowych informacji i wyjaśnień, dodatkowych porad jeszcze przed dokonaniem zakupu.

Potencjalny klient, który trafiał na stronę „sklepu”, widział zatem, że dysponuje on dobrze przedstawioną ofertą produktów, oraz że inni również te produkty kupują i pozytywnie oceniają. Tak samo wtedy, jak i dziś – to fundament sprzedaży online.

2. Odpowiednia oprawa graficzna

To tak naprawdę również element budowania wiarygodności sprzedawcy, ale nie tylko – zdjęcia wykorzystywane na stronie BonsaiKitten.com były naprawdę wysokiej jakości fotomontażami. Równocześnie spełniały jednak dodatkową rolę, tak ważną w kontekście każdego sposobu sprzedaży, nie tylko online – były na tyle atrakcyjne, że zachęcały do kupna.

Bez ładnego wyglądu strony internetowej, bez pięknych, przyciągających uwagę i wzbudzających pragnienie posiadania zdjęć produktów (a w szerszym kontekście również usług) nie ma co liczyć na dobry rozwój sprzedaży w kanale internetowym.

3. Podkreślenie innowacyjności, oryginalności oferty sklepu

Wcale nie trzeba wymyślać od razu kociąt hodowanych w słoikach, by wyróżnić się spośród setek lub czasem nawet tysięcy innych sprzedawców online. Znamy wiele przykładów świetnego marketingu, który dotyczył popularnych, powszechnych kategorii produktów, takich jak ubrania, odzież czy wycieczki zagraniczne. 

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Koniec ery tradycyjnych wyprzedaży: liczy się już nie tylko cena

Sezon wyprzedaży 2025 pokazał już na starcie, że tradycyjne strategie rabatowe przestają działać.  Najnowsze badanie BCG dowodzi, że wchodzimy w erę „aktywnego konsumenta”, który nie podąża już ślepo za rabatami. Zamiast tego domaga się transparentności i realnej wartości. Dzieje się tak gdyż konsumenci masowo uzbroili się w generatywną sztuczną inteligencję do weryfikowania promocji i szukania realnej wartości. Dlatego Twoim największym konkurentem nie jest inna firma, lecz osobisty agent AI Twojego klienta.

Multimedia
Co nam się wmawia na temat sztucznej inteligencji?

Jakie narracje słyszymy na temat sztucznej inteligencji i co one z nami robią i jakie wywołują skutki? Jakie kształtują w nas wyobrażenia, oczekiwania, emocje, obawy i pragnienia? Do jakich zachowań nas mobilizują? Odpowiedzi na te wszystkie pytania szuka w 14 odcinku „Limitów AI” Iwo Zmyślony wraz z Edytą Sadowską oraz Kasią Zaniewską.  Rozmówcy analizują narracje na temat AI oraz o sile perswazji i jej społecznych skutkach.

Pięć cech liderów napędzanych technologią Pięć cech liderów napędzanych technologią

W dobie gwałtownych zmian technologicznych to CEO, którzy aktywnie zdobywają kompetencje cyfrowe i odważnie redefiniują swoje modele biznesowe, wyznaczają nową jakość przywództwa. Odkryj, jak pięć cech liderów napędzanych technologią przekłada się na przewagę konkurencyjną i trwały wzrost firmy.

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Premium
Efekt domina w zarządzaniu dobrostanem

Kultura dobrostanu staje się nowym filarem przywództwa. Firmy, które inwestują w wellbeing liderów i zespołów, uruchamiają efekt domina – rozwijają kompetencje, wzmacniają kulturę organizacyjną i budują przewagę na rynku.

Wybieram MIT

Cyfrowa transformacja to dziś nie wybór, lecz konieczność. Jak pokazuje doświadczenie Grupy Symfonia, przemyślane inwestycje w technologie potrafią odmienić kierunek rozwoju firmy i stać się impulsem do trwałej przewagi konkurencyjnej.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!