Reklama
Dołącz do liderów przyszłości i zdobądź przewagę! Sprawdź najnowszą ofertę subskrypcji
E-commerce

Co szef MŚP powinien wiedzieć o korzyściach zdalnej sprzedaży B2B w czasach kryzysu

27 lipca 2020 10 min czytania
Agnieszka Węglarz
Co szef MŚP powinien wiedzieć o korzyściach zdalnej sprzedaży B2B w czasach kryzysu

Pandemia spowodowała, że w części branż B2B handlowcy nie mogą spotykać się z klientem bezpośrednio twarzą w twarz. Nawet jeśli kryzys nie zatrzymał popytu, wpływa to hamująco na sprzedaż. Pozostaje szybkie przestawienie się na tryb zdalny, by móc dalej działać. Jak sprawnie odnaleźć się w zdalnym modelu sprzedaży i wykorzystać to jako okazję do zwiększenia efektywności naszego modelu sprzedażowego?

W wielu branżach B2B sprzedaż do tej pory odbywała się kanałami tradycyjnymi. W obecnych warunkach taki model przestał być na jakiś czas dostępny. W branżach, w których kryzys nie zatrzymał popytu, ale zablokował tradycyjne kanały sprzedaży, zespoły sprzedażowe starają się więc przestawić na zdalny tryb pracy. Dla szefów sprzedaży i właścicieli firm jest to dodatkowo okazja, aby zweryfikować obowiązujący do tej pory model sprzedaży i wypracować nowy, bardziej efektywny.

Skuteczność sprzedaży zdalnej wymaga sprawnego współdziałania wielu obszarów

Myśląc o sprzedaży zdalnej, pierwszą rzeczą, która zapewne przychodzi nam do głowy, jest technologia i znalezienie odpowiedzi na pytanie, z jakiego rozwiązania do pracy zdalnej będziemy korzystać oraz czy nasz zespół jest w stanie szybko je opanować.

Jednak myśląc o przeniesieniu sprzedaży do formy zdalnej, warto pamiętać, że sukces zależy w tym przypadku od znacznie większej liczby czynników. Przede wszystkim warto zacząć od tego, że w kontakcie zdalnym klienci mają zazwyczaj krótszą zdolność do koncentracji. Z kolei my, sprzedając zaawansowane rozwiązania, potrzebujemy często bardziej złożonej i dłuższej formy kontaktu niż jedna lub nawet kilka rozmów telefonicznych.

To znaczy, że każde uchybienie w zdalnym „doświadczeniu klienta” może mieć wpływ na negatywny odbiór nas i tego, co chcemy klientowi zaproponować, a w efekcie zamknąć nam szansę sprzedażową. Dlatego powinniśmy szczególnie dbać o  maksymalnie efektywne wykorzystanie kontaktu z klientem do osiągnięcia naszych celów.

Każdy kontakt z klientem powinien być przemyślany, przygotowany i sprawnie przeprowadzony. A to wymaga synchronizacji kilku kluczowych obszarów.

Technologia w sprzedaży zdalnej

Niewątpliwie technologie w sprzedaży zdalnej odgrywają kluczową rolę. Powstało wiele rozwiązań, oferujących przeróżne funkcje, aby jednak wybrać rozwiązanie optymalne, powinniśmy przede wszystkim pamiętać, że technologia ma służyć nam i naszemu kontaktowi z klientem, a nie odwrotnie. Potrzebujemy rozwiązania, które sprawi, że nasz kontakt będzie przebiegać w sposób niezakłócony i możliwie najbardziej naturalny i swobodny.

Zanim więc wybierzemy konkretne rozwiązanie, warto spisać specyfikację biznesową, która zbierze nasze wymagania związane z tym, jak chcemy kształtować nasz kontakt z klientem.

Taka specyfikacja wymagać będzie od nas uzmysłowienia sobie, w jaki sposób chcielibyśmy pracować w zdalnym procesie sprzedażowym:

  • Czy np. ważna jest dla nas możliwość spotkania z wieloma osobami naraz?

  • Jakiego rodzaju materiały będziemy prezentowali klientowi i czy dane rozwiązanie nam to umożliwia?

  • Czy ważna jest dla nas integracja rozważanego przez nas rozwiązania z innymi programami/aplikacjami, których już używamy w firmie?

Zbieranie informacji do specyfikacji biznesowej prowadzi nas do pytania zasadniczego – jak w takim razie wygląda nasz obecny proces sprzedażowy i czy go w ogóle posiadamy?

PRZECZYTAJ TAKŻE: Strategiczne podejście do sprzedaży »

Sprzedaż dobrze zaprojektowana 

,

Frank V. Cespedes , Mateusz Żurawik

Ogólna prawda o biznesie, która sprawdza się na całym świecie, mówi, że niezwykle trudno jest robić coś w dłuższej perspektywie we właściwy sposób, nie mając strategii.

Proces sprzedaży

Proces sprzedażowy przedstawia w uporządkowany sposób działania i kontakty z klientami od etapu pozyskania aż po domknięcie transakcji, odpowiadając między innymi na takie pytania, jak:

  • Na jakie etapy podzielone są nasze działania i kontakty z klientami?

  • Kto bierze w nich udział?

  • Jakie mamy cele w poszczególnych etapach i co chcemy w nich osiągnąć?

  • Jakie zadania mają nasi handlowcy w poszczególnych etapach? W jaki sposób je realizują? Jakimi narzędziami wsparcia się posługują?

W wielu firmach MŚP B2B procesy sprzedażowe nie zostały do tej pory opisane, a koszty sprzedaży liczone tylko na poziomie ogólnym. W porównaniu z obecną sytuacją sprzedaż była na tyle łatwa, że nie wymagała aż tak dużej dyscypliny – ani operacyjnej, ani finansowej, ani analizy procesu krok po kroku.

Z potencjalnymi klientami można było masowo i często spotykać się na wydarzeniach, konferencjach, eventach – wymieniać wizytówkami, rozmawiać, budować relacje. Sprzedaż szła do przodu – mniej lub bardziej efektywnie, ale szła. W obecnej sytuacji – znacząco większej niepewności – firmy zaczynają znacznie bardziej ostrożnie patrzeć na koszty i znacznie bardziej dbać o płynność. Sprzedaż musi być bardziej efektywna kosztowo.

Podstawą do zwiększenia efektywności sprzedaży jest jej uporządkowanie – czyli opisanie w proces, określenie nie tylko celów, ale również zasobów niezbędnych do tego, by je realizować (ludzi i narzędzi) oraz optymalna alokacja zadań w procesie, która redukuje straty czasu i pieniędzy.

Narzędzia wsparcia sprzedaży

W obecnej sytuacji kanały stacjonarne póki co zostały znacząco ograniczone. Do pozyskania nowych klientów pozostają kanały zdalne – LinkedIn, cold mailing, cold calling. W utrzymaniu klientów obecnych – również głównie kanały zdalne.

Jak nieznanego, potencjalnego klienta przekonać do tego, żeby chciał umówić się z nami na dłuższą rozmowę, skoro jeszcze nas nawet nie widział i nie słyszał? Jak skutecznie komunikować, aby wzbudzić jego zainteresowanie?

Od dłuższego już czasu my i nasi klienci jesteśmy bombardowani ogromną liczbą bodźców i informacji. W kryzysie one nadal istnieją. Być może częściowo bodźce zawodowe ustąpiły informacjom ogólnokrajowym, społecznym, gospodarczym – ale nadal jest ich wiele. Klient atakowany bodźcami będzie traktował próby kontaktu z nim wybiórczo. Nie na wszystkie zaproszenia odpowie. Odpowie tylko na te, które z jakiegoś powodu uzna za wartościowe.

W kanałach zdalnych pozyskanie klienta wymaga umiejętności budowania właściwych ofert i komunikatów korzyści, zanim będziemy mogli uruchomić zdolności interpersonalne naszych sprzedawców.

W sprzedaży zdalnej i pozyskaniu klienta potrzebne są know‑how i narzędzia – potrzebna jest wiedza na temat wyboru właściwych kanałów dotarcia oraz tego, jak powinniśmy się w nich skutecznie z klientem kontaktować. Potrzebne są również narzędzia służące nam do profilowania klientów, określania ich potrzeb oraz umiejętnego tworzenia i prezentowania korzyści w ofercie. Dotyczy to zarówno etapu pozyskania, jak i utrzymania klienta.

Wiedza i narzędzia wspierające handlowców w procesie sprzedaży znacząco podnoszą skuteczność każdego kontaktu sprzedażowego i efektywność całego procesu.

Kompetencje zespołu handlowego

W sprzedaży tradycyjnej ważny jest bardzo kontakt osobisty. Utalentowani handlowcy ze zdolnościami budowania osobistych relacji zjednywali sobie klientów. Ich otwarte osobowości i umiejętność nawiązania rozmowy w każdej sytuacji na każdy temat budziły pozytywne emocje i otwierały drzwi wielu gabinetów.

Jeśli cały proces sprzedaży przebiega zdalnie, trudniej jest wykreować warunki dla spontanicznej interakcji. Nie znaczy to jednak, że w sprzedaży zdalnej nie jesteśmy w stanie zbudować relacji z klientem. Wręcz odwrotnie. Przy czym łatwiej jest te relacje szybko zepsuć, bowiem kiedy nie widzimy drugiej osoby i mamy do niej ograniczony dostęp, postępujemy w sposób zgodny z naszymi wyobrażeniami o oczekiwaniach drugiej strony, które często mogą się mijać z prawdą.

Pracując przez kilka lat jako szef zespołu obsługi klienta w agencji reklamowej, doświadczyłam tego, że jeden źle napisany e‑mail może zamknąć nam drzwi do klienta, o którego zabiegaliśmy przez długi czas. Może też narazić na szwank dotychczasową relację, jeśli zostanie opacznie zrozumiany przez drugą stronę. Czasem pojedyncze słowa użyte w złym kontekście mogą rozpocząć serię nieporozumień oraz eskalacji. Dotyczy to oczywiście również komunikacji wewnątrz zespołu.

Wprowadziłam więc w pewnym momencie, jako swój standard, praktykę „przeczytaj mój e‑mail”. Nim wysłałam do klienta ważny e‑mail, pokazywałam go najpierw zespołowi, prosząc o szczerą opinię, co z niego zrozumieli i jak go odbierają. Jeśli widziałam, że rozumieją go inaczej, niż chciałam – przerabiałam i pisałam od nowa.

Sprzedaż zdalna wymaga wysokiej jakości umiejętności komunikacji, szczególne w kwestii korespondencji. Wymaga też uporządkowania i regularności. W obecnych czasach rzadko udaje się nam zdalnie sprzedać coś przy pierwszym kontakcie, zwłaszcza gdy nie jest to prosty produkt lub prosta usługa. Potrzebujemy więc regularnie ponawiać kontakt z klientem, dopytywać, wyjaśniać. Często oznacza to również zmiany założeń w ofercie, nierzadko więcej niż raz. W takiej sytuacji trzeba kontrolować historię całego procesu oraz ustanawiać punkty odniesienia, żeby w trakcie wieloetapowej dyskusji nad ofertą nie stracić z oczu tego, co razem z klientem chcieliśmy osiągnąć.

Przy sprzedaży zaawansowanych rozwiązań, angażującej w tworzenie oferty dodatkowo zespół produktowy, techniczny czy obsługi klienta, potrzebne są sprzedawcom kompetencje zarządzania projektowego, w szczególności jeśli pracujemy zdalnie. Oznacza to umiejętność określania celów, efektów, panowanie nad harmonogramem oraz zasobami – zarówno ludzkimi, jak i technologicznymi.

Skuteczność sprzedaży zdalnej wymaga sprawnego współdziałania czynników ze wszystkich kluczowych obszarów modelu sprzedaży: począwszy od procesu sprzedaży, przez technologię, narzędzia sprzedaży, aż po właściwe kompetencje zespołów sprzedaży oraz zespołów wspierających sprzedaż.

Obecna sytuacja kryzysowa i ograniczona dostępność kanałów offline’owych to wyzwanie, ale jednocześnie szansa na zweryfikowanie obecnego modelu sprzedaży i wypracowanie nowego, bardziej efektywnego. Docelowy model może mieć formę elastyczną – dającą możliwości zarówno działania zdalnego, jak i stacjonarnego, przede wszystkim jednak powinien być projektowany z większą świadomością zmienności otoczenia.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Nowa sprzedaż w nowych realiach »

Wizjoner, który nie boi się ryzyka 

,

Joanna Koprowska PL, Wojciech Pyzik PL

„Gasząc pożar, trzeba mieć też wizję, co będziemy robić, gdy już go ugasimy” – przekonuje Wojciech Pyzik z firmy Arkana zaopatrującej salony kosmetyczne w kosmetyki profesjonalne.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Case study
Premium
Czy planowanie strategiczne ma jeszcze sens?

Krakowski producent słodyczy Zafiro Sweets był przez lata doceniany w branży i wśród pracowników za wieloletni, stabilny wzrost poparty wysoką jakością produktów. Turbulencje rynkowe, napędzane dynamiką mediów społecznościowych i zmieniającymi się oczekiwaniami klientów, podważyły jednak jego dotychczasowy model działania, oparty na planowaniu strategicznym. Firma szuka sposobu, który pozwoli jej się zaadaptować do szybkich zmian zachodzących w jej otoczeniu. Marta Wilczyńska, CEO Zafiro Sweets, z niedowierzaniem patrzyła na slajd, który dostała od działu sprzedaży. Siedziała w restauracji w warszawskim Koneserze, gdzie wraz z Tomaszem Lemańskim, dyrektorem operacyjnym, oraz Justyną Sawicką, dyrektorką marketingu, uczestniczyli w Festiwalu Słodkości – jednej z branżowych imprez, które sponsorowali.

Premium
Zalecenia prof. Kazimierza suwalskiego dla młodych i doświadczonych liderów

Doświadczenie prof. Kazimierza Suwalskiego, chirurga i lidera, przekłada się na uniwersalne zasady skutecznego przywództwa. Poniższe zestawienie to zbiór praktycznych wskazówek, które wspierają rozwój zarówno młodych, jak i doświadczonych liderów – od budowania autorytetu i zarządzania zespołem po radzenie sobie z kryzysami i sukcesję przywództwa.

Premium
Z sali operacyjnej do gabinetu lidera

Droga od chirurga do lidera wymagała nie tylko zmiany kompetencji, ale też perspektywy. Profesor Kazimierz Suwalski, pionier polskiej kardiochirurgii, dzieli się doświadczeniami z budowania zespołów, instytucji i kultury przywództwa opartej na transparentności, zaufaniu i odpowiedzialności. Podkreśla,
że kluczowymi kwestiami są: mentoring, zarządzanie silnymi osobowościami i świadome rozwijanie talentów. Przypomina, że prawdziwe przywództwo nie ustaje wraz z końcem kariery – trwa, gdy potrafimy dzielić się wiedzą i tworzyć przestrzeń do wzrostu innych.

Causal ML
Premium
Jak skutecznie wdrożyć przyczynowe uczenie maszynowe (Causal ML) w organizacji?

Coraz więcej firm dostrzega potencjał Causal ML jako narzędzia wspierającego podejmowanie trafnych decyzji. Jednak skuteczne wdrożenie tego podejścia wymaga czegoś więcej niż zaawansowanych algorytmów — potrzebne są właściwe pytania, odpowiednie dane oraz współpraca interdyscyplinarnych zespołów.

Premium
Nowe podejście do uczenia maszynowego odpowiada na pytania „co by było, gdyby”

Causal ML – nowatorskie podejście w uczeniu maszynowym – daje kadrze zarządzającej nowe narzędzie do oceny skutków decyzji strategicznych. Umożliwia pewniejsze eksplorowanie alternatywnych scenariuszy, dzięki czemu wspiera podejmowanie bardziej świadomych i trafnych decyzji biznesowych. Tradycyjne systemy uczenia maszynowego (machine learning, ML) zdobyły szerokie uznanie jako narzędzia wspomagające procesy decyzyjne, szczególnie tam, gdzie kluczowe jest oszacowanie prawdopodobieństwa konkretnego zdarzenia, na przykład zdolności kredytowej klienta. Klasyczne modele ML opierają jednak swoje predykcje głównie na identyfikowaniu korelacji w danych. Taka metodologia, choć użyteczna w pewnych kontekstach, okazuje się niewystarczająca, a wręcz może wprowadzać w błąd, szczególnie wtedy, gdy menedżerowie starają się przewidzieć realny wpływ swoich decyzji na wyniki biznesowe.

Premium
Czy znasz cel swojej organizacji?

Ankieta redakcji „MIT Sloan Management Review Polska” została przeprowadzona wśród użytkowników platformy LinkedIn – w większości osób zajmujących stanowiska kierownicze, menedżerskie i eksperckie. Grupa ta jest szczególnie istotna w kontekście budowania oraz komunikowania celu organizacji, ponieważ to właśnie liderzy średniego i wyższego szczebla odpowiadają zarówno za interpretację celu, jak i przekładanie go na codzienne działania zespołów. Ankieta miała sprawdzić, w jakim stopniu pracownicy identyfikują się z celem działania swojej organizacji.

Premium
AI zmienia zasady gry – jakich liderów IT dziś potrzebujemy?

Wielu dyrektorom ds. informatyki (CIO) brakuje zarówno czasu, jak i odpowiednich kompetencji oraz formalnych uprawnień, by skutecznie mierzyć się z wyzwaniami kulturowymi i organizacyjnymi, które mogą utrudniać wdrażanie inicjatyw związanych ze sztuczną inteligencją. Nadszedł moment, by poszerzyć zakres ich ról.

Sztuczna inteligencja fundamentalnie przekształca sposób działania organizacji i ta transformacja wykracza daleko poza samą techniczną implementację. Nowoczesne systemy AI coraz częściej przejmują zadania dotąd wykonywane przez ludzi, co nierzadko wymaga od pracowników przekwalifikowania, podnoszenia kompetencji oraz rozwoju umiejętności, takich jak myślenie krytyczne. Aby skutecznie zarządzać nowym modelem współpracy ludzi i technologii, liderzy muszą rozumieć złożone czynniki ludzkie i organizacyjne, takie jak zwinność i zmiany kulturowe, dynamikę osobowości oraz inteligencję emocjonalną.

Mimo to większość organizacji nadal postrzega wdrażanie sztucznej inteligencji przede wszystkim jako wyzwanie natury technicznej, a obecne role liderów technologicznych odzwierciedlają to podejście. Zgodnie z raportem Foundry’s 2024 State of the CIO aż 85% liderów IT uważa, że dyrektorzy ds. informatyki (CIO) coraz częściej pełnią funkcję agentów zmian w swoich organizacjach. Jedynie 28% z nich twierdzi, że kierowanie transformacją jest dla nich priorytetem.

Jak firmy z Chin pokonują bariery i zdobywają nowe rynki
Premium
Wskazówki wdrożeniowe dla polskich firm planujących ekspansję zagraniczną

Polskie firmy, które chcą skutecznie zaistnieć na rynkach zagranicznych, muszą porzucić myślenie w kategoriach całych krajów i skupić się na konkretnych miastach, niszach oraz kanałach cyfrowych. Poniższe zestawienie prezentuje trzy praktyczne strategie, które – przy odpowiednim dopasowaniu do lokalnych realiów – pozwalają przezwyciężyć bariery wejścia i efektywnie rozwijać działalność poza granicami Polski.

Premium
Chiny w transformacji. Nowa era przedsiębiorczości

Chiny przechodzą fascynującą transformację, która zmienia je w globalnego lidera innowacji i technologii. Dziś kraj ten, jeszcze kilka dekad temu borykający się z ubóstwem i izolacją, jest miejscem, gdzie młodsze pokolenie przedsiębiorców wyznacza nowe standardy na światowych rynkach.

Premium
ROLA WARTOŚCI W KULTURZE WSPIERAJĄCEJ ZMIANY I ZAANGAŻOWANIE PRACOWNIKÓW

Transformacja Avivy w Polsce to historia konsekwentnego działania w oparciu o wartości, które nie tylko przetrwały zmiany właścicielskie, lecz także stały się fundamentem dalszego rozwoju.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!