Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
Premium
Komunikacja
Magazyn (Nr 13, maj - czerwiec 2022)

Chcesz zbudować relację z klientami? Zaproś ich, by usiedli z tobą przy ognisku. Cyfrowym

1 maja 2022 5 min czytania
Sara Wilson
Chcesz zbudować relację z klientami? Zaproś ich, by usiedli z tobą przy ognisku. Cyfrowym

Streszczenie: Relacje z klientami opierają się na zaufaniu i autentyczności, a coraz częściej potrzebują też przestrzeni do nieformalnych rozmów. Jednym z kluczowych aspektów budowania trwałych więzi z klientami jest umiejętność tworzenia „cyfrowych ognisk” – spotkań, które są przestrzenią do wymiany myśli, ale również do budowania osobistego kontaktu w atmosferze luźnej rozmowy. Takie spotkania mogą przybierać różne formy, od spotkań na żywo po interakcje online, które umożliwiają klientom poczucie się bardziej związanymi z marką.
Cyfrowe ognisko to także idealne narzędzie do pokazywania transparentności i tworzenia relacji, które są bardziej oparte na wzajemnym szacunku i zrozumieniu, a nie tylko na transakcjach. Przez takie spotkania klienci mają możliwość spojrzenia na firmę z szerszej perspektywy, zrozumienia jej wartości i celów, a także otwarcia przestrzeni do szczerych rozmów, które mogą zbliżyć obie strony.
Model cyfrowego ogniska wpisuje się w trend budowania długofalowych relacji opartych na emocjonalnej więzi, gdzie firma nie jest tylko dostawcą produktów, ale partnerem, który rozumie potrzeby i oczekiwania swoich klientów.

Pokaż więcej

Niewielkie platformy, często zamknięte dla większego grona użytkowników, w zamian za to gromadzące zaangażowane społeczności internetowe są nowym pomysłem na to, jak łączyć marki z ich odbiorcami. Oto, co marketerzy muszą o tym wiedzieć.

Pamiętacie tzw. wyzwanie Ice Bucket Challenge? Służyło ono zebraniu funduszy na badania nad stwardnieniem zanikowym bocznym (Amyotrophic Lateral Sclerosis, ALS) i w 2014 roku  błyskawicznie, viralowo rozeszło się po sieci. To właśnie wtedy wszyscy wasi znajomi z Facebooka (i niezliczona liczba celebrytów) publikowali filmy pokazujące, jak wylewają sobie na głowę wiadro lodowatej wody. W efekcie zbiórka zyskała olbrzymie zasięgi, a  ludzie z całego świata przekazali na badania nad ASL ponad 220 milionów dolarów.

Teraz taka akcja wydawałaby się co najmniej dziwaczna.

Jasne, wyzwania w mediach społecznościowych wciąż przyciągają uwagę, ale teraz częściej przybierają formę łatwo zauważalnych trendów na TikToku. Teraz ważne wydarzenia, na przykład kulturalne, częściej odbywają się na mniejszych, prawie prywatnych i bardziej intymnych platformach, takich jak Roblox, fora dyskusyjne na platformie Reddit czy Discord, niż na liczących miliony użytkowników platformach, takich jak Instagram, Facebook czy Twitter.

W 2020 roku hiphopowy artysta Lil Nas X dał koncert na platformie Roblox, który przyciągnęła 36 milionów (!) oglądających i spowodował, że artyście udała się sprzedaż o ośmiocyfrowej wartości. Z kolei użytkownicy forum Reddit r/wallstreetbets szaleńczo kupowali akcje firmy GameStop, by nie dopuścić do przejęcia ich przez fundusze inwestycyjne, a serwer Discord pomógł przekształcić Bored Ape Yacht Club z relatywnie mało znanej społeczności skupionej wokół niezbywalnych żetonów w społeczność wartą obecnie setki milionów dolarów.

Takie platformy, jak trzy wcześniej wymienione, nazywam „cyfrowymi ogniskami”. To termin, który ukułam na początku 2020 roku, aby opisać mniejsze, często interaktywne społeczności i platformy internetowe, o czasami bardzo elitarnym charakterze, które zyskują popularność wśród współczesnych użytkowników sieci.

Według ostatnich badań tego typu platformy są szczególnie popularne wśród młodszych ludzi oraz wśród obserwowanych przez nich twórców. Kolejne dane dotyczące obecności w sieci potwierdzają, że młodsi odbiorcy rzeczywiście wycofują się z większych platform społecznościowych o ugruntowanej pozycji. W ciągu ostatnich dwóch lat wzrost popularności, szczególnie wśród pokolenia Z, odnotowały Roblox, Discord, Twitch, Fortnite i Snapchat, a także bardziej niszowe miejsca, takie jak Co‑Star (amerykański astrologiczny serwis społecznościowy wykorzystujący algorytmy sztucznej inteligencji do opracowywania horoskopów), DePop (należąca obecnie do Etsy platforma odsprzedaży używanych ubrań) i Genewa (platforma czatu dla małych grup). To właśnie ludzie z pokolenia Z konsekwentnie twierdzą, że kochają takie kameralne sieciowe miejsca, ponieważ są bardziej intymnymi przestrzeniami, gdzie nie ma miejsce na wzajemne ocenianie się. W tym przypadku prywatność sprzyja życzliwości. Użytkownicy czują, że korzystając z nich mogą swobodniej się wyrażać się i budować autentyczne relacje i przyjaźnie oparte na wspólnych przekonaniach i zainteresowaniach. (Nawet taka bestia mediów społecznościowych jak Facebook wydaje się akceptować zasady cyfrowego ogniska co widać po niedawnym rebrandingu firmy. Fakt, że obecnie jest to na Meta to wyraźny sygnał, że firma na coś innego kładzie nacisk, a konkretnie na metawersum — rodzaj wspólnego ogniska doświadczeń).

Odejście młodszych odbiorców z tradycyjnych platform, w połączeniu z szeregiem czynników związanych z samymi odbiorcami i technologią — w tym niemożnością skupienia uwagi przez dłuższy czas, notoryczną zawodnością personalizacji reklam i aktualizacjami mobilnych systemów operacyjnych — sprawiło, że dotarcie do właściwych klientów stało się droższe niż kiedykolwiek. Dla marek oznacza to, że najważniejsze jest znalezienie nowych sposobów nawiązywania kontaktu z klientami.

PRZECZYTAJ TAKŻE:

Unikanie „efektu zażenowania” w marketingu kierowanym do pokolenia Z 

Adrian Montgomery

Efektywny marketing kierowany do pokolenia Z – rosnącej generacji cyfrowych tubylców z ogromnym znaczeniem ekonomicznym – musi być autentyczny i unikać „cringe’u”

Zostało 21% materiału do przeczytania

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Dołącz do subskrybentów MIT Sloan Management Review Polska Premium!

Kup subskrypcję
O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Pięć cech liderów napędzanych technologią Pięć cech liderów napędzanych technologią

W dobie gwałtownych zmian technologicznych to CEO, którzy aktywnie zdobywają kompetencje cyfrowe i odważnie redefiniują swoje modele biznesowe, wyznaczają nową jakość przywództwa. Odkryj, jak pięć cech liderów napędzanych technologią przekłada się na przewagę konkurencyjną i trwały wzrost firmy.

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Premium
Efekt domina w zarządzaniu dobrostanem

Kultura dobrostanu staje się nowym filarem przywództwa. Firmy, które inwestują w wellbeing liderów i zespołów, uruchamiają efekt domina – rozwijają kompetencje, wzmacniają kulturę organizacyjną i budują przewagę na rynku.

Wybieram MIT

Cyfrowa transformacja to dziś nie wybór, lecz konieczność. Jak pokazuje doświadczenie Grupy Symfonia, przemyślane inwestycje w technologie potrafią odmienić kierunek rozwoju firmy i stać się impulsem do trwałej przewagi konkurencyjnej.

Premium
Jak zautomatyzować operacje bez nadwyrężania budżetu

Automatyzacja nie musi oznaczać milionowych nakładów. Dzięki tanim i elastycznym technologiom nawet małe firmy mogą usprawnić procesy i zwiększyć produktywność.

środowiska wirtualne w procesie design thinking
Premium
Jak praca zdalna zmienia design thinking

Design thinking wkracza w nowy wymiar. Dzięki środowiskom wirtualnym zespoły mogą współtworzyć, testować i analizować pomysły w czasie rzeczywistym – niezależnie od miejsca i strefy czasowej. To nie tylko narzędzie pracy zdalnej, lecz także przestrzeń do pogłębionej empatii, eksperymentowania i szybszego wdrażania innowacji.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!