Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
BIZNES I TECHNOLOGIE
Polska flaga

Chcesz być liderem transformacji cyfrowej? Zacznij wyznaczać priorytety

9 marca 2017 5 min czytania
Jacek Poświata
Chcesz być liderem transformacji cyfrowej? Zacznij wyznaczać priorytety

Streszczenie: Liderzy transformacji cyfrowej muszą nie tylko znać się na technologiach, ale także potrafić tworzyć elastyczne organizacje, które szybko reagują na zmiany. Przede wszystkim muszą wyznaczyć priorytety w zakresie transformacji, zidentyfikować obszary, które wymagają największej uwagi i dostosować odpowiednią strategię. Firmy często są zdominowane przez technologie, ale bez odpowiedniego planowania ich wdrożenie bywa nieskoordynowane i nieefektywne. Kluczowe jest, aby liderzy posiadali całościowy obraz cyfrowych zagrożeń i szans, a także zapewnili skuteczne powiązanie cyfrowych inicjatyw z ogólną wizją biznesową. Transformacja cyfrowa powinna być realizowana w trzech głównych obszarach: identyfikacji obszarów, gdzie zmiana jest najbardziej potrzebna, aranżowaniu zmiany, a także przygotowaniu organizacji na jej wdrożenie.

Pokaż więcej

Biorąc pod uwagę tempo, w jakim cyfrowe innowacje rewolucjonizują różne branże na całym świecie, nic dziwnego, że większość prezesów firm odczuwa presję, aby najszybciej, na ile pozwala ich budżet, znaleźć i wdrożyć odpowiednie technologie.

Wielu z nich odkrywa jednak, że aby zostać cyfrowym liderem, nie wystarczy tylko znać się na technologiach. Trzeba stworzyć elastyczną organizację, która będzie potrafiła wyczuć, jakiego typu zmiany są niezbędne, i szybko odpowiedzieć na zidentyfikowane potrzeby maksymalnie konkurencyjnym rozwiązaniem.

Z naszego doświadczenia wynika, że firmy w większości są już przesiąknięte technologiami i szybko się uczą, jak te technologie mogą przekształcić ich działalność. Zazwyczaj zespoły pracujące w terenie zdają sobie sprawę z zagrożeń i możliwości, jakie niesie cyfrowość w obszarze działania, za który odpowiadają – i to zazwyczaj lepiej niż ośrodek centralny firmy. Na tym etapie mają już swoje własne aplikacje, wdrożoną robotykę, nawiązaną współpracę z graczami cyfrowymi albo wykorzystują dane do analizowania swojej działalności i podejmowania lepszych decyzji.

Problem polega na tym, że te działania często są spontaniczne i nieskoordynowane. Bez odpowiednich ram i planowania na poziomie przedsiębiorstwa jako całości najlepsze z tych inicjatyw nie zdobędą uwagi i nie przyciągną inwestycji, na jakie zasługują. Aby zadbać o efektywność, prezesi muszą mieć całościowy obraz cyfrowych zagrożeń i szans, przed jakimi stają kluczowe części przedsiębiorstwa, a także znaleźć sposób na powiązanie ich z ogólną wizją tego, jak cyfrowość przekształca krajobraz konkurencyjny.

Efektywne zarządzanie transformacją cyfrową firmy powinno się skupić na trzech obszarach.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Przedsiębiorstwa z solidnym modelem operacyjnym osiągają lepsze wyniki »

Doskonała strategia to za mało, jeśli twój model operacyjny jest słaby 

|

,

Jacek Poświata PL

Nawet najlepsza strategia może prowadzić donikąd, jeśli jej wdrożenie nie przebiega prawidłowo. Od czego w takim razie należy zacząć?

1. Określeniu, gdzie zmiana jest potrzebna najbardziej

Technologie cyfrowe inaczej wpływają na każdą firmę, najczęściej jednak tworzą lub niszczą wartość w czterech kluczowych obszarach działalności organizacji: zaangażowaniu klienta, produktach i usługach cyfrowych, wynikach operacyjnych i przygotowaniu do przyjęcia przełomowych nowych modeli biznesowych. Wypracowanie jasnego punktu widzenia na temat szans i zagrożeń w każdym obszarze pomoże ustalić, które zdolności firmy wymagają najwięcej uwagi i gdzie należy skoncentrować inwestycje.

2. Aranżowaniu zmiany

Nawet najbardziej klarowna strategia cyfrowa nie powiedzie się, jeśli twoi ludzie nie będą przygotowani na jej przyjęcie. Równie duże znaczenie, co określenie, gdzie zmiana jest potrzebna, ma przygotowanie potencjału i procesów, które umożliwią jej wprowadzenie. Na przykład bardzo często wąskie gardło cyfrowej transformacji stanowi obszar IT, ponieważ jest pogrążony w starych procesach i wymaga znaczącego przeformułowania, aby można go było mocniej powiązać ze strategią, jednocześnie kreując bardziej elastyczne podejście do rozwoju. Aby zmiana się utrzymała, trzeba wykonać ciężką pracę polegającą na zdefiniowaniu nowych ról, dodaniu nowych umiejętności i przyjęciu nowych metod pracy. Jest też ważne, aby starannie zaaranżować zmianę, określając, kto będzie kierował działaniami i jaka będzie ich kolejność.

#Cyfrowość przekształca krajobraz konkurencyjny

3. Daniu ludziom możliwości działania

Z takiego podejścia w oczywisty sposób wynika zasadnicze znaczenie modelu planowania dla mobilizowania kadry kierowniczej, aby lansowała konkretne inicjatywy. Wiele z modeli transformacji cyfrowej dotychczas wdrożonych przez liderów było dystrybuowanych globalnie w ramach całej organizacji za pośrednictwem „cyfrowych przekaźników”, czyli orędowników zmiany w obrębie danego regionu i jednostki organizacyjnej. Te działania są planowane centralnie, w rytmie, który poprawia absorpcję zmian i tak, aby zachować spójność z zamysłem.

To podejście polega na tym, aby na każdym poziomie organizacji dać ludziom możliwość działania, tak aby mogli współpracować w celu projektowania i wdrażania rozwiązań. Również tutaj potrzebne są pewne kluczowe zmiany organizacyjne i kulturowe. Na przykład wszyscy muszą mieć dostęp do danych klientów oraz danych analitycznych i narzędzi wizualizacyjnych do ich interpretowania – to informacje, które zazwyczaj są gromadzone w określonej części organizacji.

Tylko prezes czy dyrektor jest w stanie zarządzać procesem zmiany, likwidując istniejące granice, dając zespołom uprawnienia do ustalania nowych reguł i zapewniając ramy strategiczne, które będą wspierać nowy porządek. Często ma sens delegowanie tych zadań przez prezesa osobie odpowiedzialnej za ich rozplanowanie, jaką jest Chief Digital Oficer. Osoba ta musi otrzymać wszelkie uprawnienia, które umożliwią jej wyegzekwowanie zmian w całej organizacji w imieniu prezesa. Na nic innego nie ma czasu.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Czy potrafisz się dostosować do szybko zmieniającego się rynku? »

5 elementów, które pozwolą twojej firmie wygrać na zmieniającym się rynku 

|

,

Jacek Poświata PL

Bez dostosowania się do ewoluującego rynku wiele przedsiębiorstw może boleśnie odczuć nadchodzące zmiany.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Multimedia
Noblista Daron Acemoglu studzi oczekiwania wobec sztucznej inteligencji

Czy sztuczna inteligencja naprawdę zrewolucjonizuje gospodarkę i rynek pracy w ciągu najbliższych lat? Daron Acemoglu, laureat Nagrody Nobla i wybitny ekonomista, przedstawia zaskakująco umiarkowaną prognozę. W rozmowie z MIT Sloan Management Review obala popularne mity o potędze AI, wyjaśniając, dlaczego technologia ta zautomatyzuje jedynie ułamek zadań i doda skromny, ale wartościowy wkład do światowego PKB. Posłuchaj, jak ekspert pokazuje, że kluczem do sukcesu jest mądra współpraca ludzi z AI oraz inwestycje w innowacje, a nie ślepe podążanie za modą na automatyzację.

Królicze nory i piękny problem AI: Jak Reddit poprawia personalizację reklam

Vishal Gupta, menedżer ds. inżynierii uczenia maszynowego w Reddit , wyjaśnia, jak platforma radzi sobie z miliardem postów i 100 000 społeczności. Kluczem jest sztuczna inteligencja, która nie tylko pomaga użytkownikom odkrywać niszowe treści , ale także rewolucjonizuje trafność reklam. To delikatna sztuka balansu między eksploracją a eksploatacją , celami reklamodawców a doświadczeniem użytkownika oraz między treściami generowanymi przez AI a autentyczną ludzką rozmową, która – zdaniem Gupty – staje się przez to jeszcze cenniejsza.

Koniec ery tradycyjnych wyprzedaży: liczy się już nie tylko cena

Sezon wyprzedaży 2025 pokazał już na starcie, że tradycyjne strategie rabatowe przestają działać.  Najnowsze badanie BCG dowodzi, że wchodzimy w erę „aktywnego konsumenta”, który nie podąża już ślepo za rabatami. Zamiast tego domaga się transparentności i realnej wartości. Dzieje się tak gdyż konsumenci masowo uzbroili się w generatywną sztuczną inteligencję do weryfikowania promocji i szukania realnej wartości. Dlatego Twoim największym konkurentem nie jest inna firma, lecz osobisty agent AI Twojego klienta.

Multimedia
Co nam się wmawia na temat sztucznej inteligencji?

Jakie narracje słyszymy na temat sztucznej inteligencji i co one z nami robią i jakie wywołują skutki? Jakie kształtują w nas wyobrażenia, oczekiwania, emocje, obawy i pragnienia? Do jakich zachowań nas mobilizują? Odpowiedzi na te wszystkie pytania szuka w 14 odcinku „Limitów AI” Iwo Zmyślony wraz z Edytą Sadowską oraz Kasią Zaniewską.  Rozmówcy analizują narracje na temat AI oraz o sile perswazji i jej społecznych skutkach.

Pięć cech liderów napędzanych technologią Pięć cech liderów napędzanych technologią

W dobie gwałtownych zmian technologicznych to CEO, którzy aktywnie zdobywają kompetencje cyfrowe i odważnie redefiniują swoje modele biznesowe, wyznaczają nową jakość przywództwa. Odkryj, jak pięć cech liderów napędzanych technologią przekłada się na przewagę konkurencyjną i trwały wzrost firmy.

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!